PDF udgave (193 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Retsudvalget
(L 159 - bilag 8)
(Offentligt)
Besvarelse af spørgsmål nr. 115 af 17. marts 2004 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om politiets virksomhed (L 159 bilag 3).
Spørgsmål nr. 1:
Ad Advokatsamfundets høringssvar:
Det fremhæves i høringssvaret, at politiets adgang til at tiltvinge sig adgang til visse
ikke-frit tilgængelige rum som led i udførelse af politiopgaver også omfatter politiets
adgang til private hjem, herunder private hjem, som ikke har nogen direkte tilknytning
til den opgave, politiet er i færd med at løse, f.eks. adgang til privat beboelse for derfra
at følge og overvåge en demo nstration.
Ministeren bedes uddybende kommentere denne del af høringssvaret, herunder i forhold
til det konkrete eksempel, samt redegøre for nødvendigheden af, at bestemmelserne ud-
strækkes så vidt, samt til hvordan dette harmonerer med det principielle he nsyn til at be-
skytte privatlivets fred.
Svar:
Efter lovforslagets § 5, stk. 1, har politiet til opgave at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige
orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed. I medfør af forslagets § 5, stk. 2 og
3, har politiet hjemmel til at foretage visse indgreb med henblik på en sådan farea fværgelse.
Efter lovforslagets § 5, stk. 4, kan politiet endvidere skaffe sig adgang til et ikke-frit tilgængeligt
sted uden retskendelse, når det er nødvendigt for at afværge fare som nævnt i stk. 1.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 5.1.2.3., fandt Politikommissi o-
nen i betænkning nr. 1410/2002, at en bestemmelse, som regulerer politiets indgreb i forhold til op-
retholdelse af sikkerhed og orden, bør indeholde en udtrykkelig hjemmel til, at politiet kan skaffe
sig adgang til et ikke-frit tilgængeligt sted uden retskendelse.
Politikommissionen har i den forbindelse lagt afgørende vægt på, at politiet som led i opretholde l-
sen af sikkerhed og orden i praksis kan have et akut behov for at kunne få adgang til et ikke -frit til-
gængeligt sted, eksempelvis ved kemikalieudslip fra en virksomhed eller et hus, hvor et vandrør er
sprunget. Kommissionen fremhæver samtidig, at politiets mulighed for at skaffe sig adgang til et
- 2 -
ikke-frit tilgængeligt sted må afvejes nøje over for de væsentlige hensyn, der må tages til privatl i-
vets fred og boligens ukrænkelighed.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 5.1.3., er Justitsministeriet enig i
kommissionens betragtninger vedrørende udformningen af bestemmelsen om politiets fareafvær-
gende opgaver, og lovforslaget er med enkelte redaktionelle ændringer udformet i overensstemmel-
se med kommissionens lovudkast.
Politiets mulighed for at skaffe sig adgang til et ikke-frit tilgængeligt sted i medfør af den foreslå ede
§ 5, stk. 4, er ikke begrænset til det konkrete sted, hvor den hændelse, der giver politiet anledning til
at handle, finder sted. Også andre steder vil efter omstændighederne kunne være ge nstand for politi-
ets indgreb, hvis dette er nødvendigt for at løse den konkrete politimæssige opgave. Politiet vil
imidlertid i den forbindelse - på sam me måde som når der foretages andre indgreb - skulle foretage
en vurdering af, om indgrebet er nødvendigt for at afværge faren, og om indgrebet står i et rimeligt
forhold til det mål, der søges opnået med indgrebet.
I Advokatsamfundets høringssvar er omtalt en situation, hvor politiet trænger ind i en privat beboel-
se for derfra at følge overvågningen af en demonstration.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 5.2.1.3., er politiets adgang til et
ikke-frit tilgængeligt sted ligesom politiets øvrige indgreb underlagt det almindelige proportionali-
tetsprincip. For at politiet må skaffe sig adgang til et ikke -frit tilgængeligt sted, skal dette indgreb
således stå i forhold til den konkrete fare for sikkerhed eller orden. I denne vurderi ng skal hensynet
til privatlivets fred og boligens ukrænkelighed indgå med særlig vægt.
På baggrund af de betingelser, der således er knyttet til politiets indgreb efter den foreslåede § 5, stk.
4, må det antages, at politiet kun helt undtagelsesvis vil k unne skaffe sig adgang til private områder,
som ikke har nogen direkte tilknytning til den opgave, politiet er i færd med at løse. I praksis vil en
sådan undtagelsessituation efter omstændighederne kunne tænkes at foreligge, hvis politiet er nødt
til at gå igennem en privat have for at komme frem til det sted, hvor den konkrete politiforretning
finder sted, eller hvis det eksempelvis er nødvendigt for politiet at kontrollere alle lejligheder i en
ejendom, hvor der har været brud på en gasledning placeret i bundet af ejendommen.
I et tilfælde, hvor politiet ønsker at skaffe sig adgang til en privat beboelse med det formål at ove r-
våge en demonstration, vil en proportionalitetsvurdering efter Justitsministeriets opfattelse som h o-
vedregel føre til, at politiet ikke må gennemføre indgrebet. Det kan dog ikke udelukkes, at der i helt
- 3 -
særlige tilfælde kan foreligge omstændigheder, der gør, at et sådant indgreb både er nødvendigt for
at gennemføre den konkrete politimæssige opgave, idet opgaven ikke er mulig at løse på anden m å-
de, og at indgrebet samtidig står i et rimeligt forhold til det formål, som indgr ebet skal varetage.
Spørgsmål nr. 2:
Ministeren bedes, uanset ministeren mener, at anvendelsesområdet for § 6, stk. 2, er ti l-
strækkeligt præcist angivet i lovteksten, angive, hvordan den fremførte kritik om lov-
bestemmelsens manglende gennemsigtighed og forudsigelighed, kan imødekommes ved
at flytte den præcisering af bestemmelsen, som er foretaget i bemærkningerne, over i
lovteksten, således at indholdet af og konsekvenserne af bestemmelsen fremstår mere
tydeligt for borgerne.
Svar:
Lovforslagets § 6 giver politiet mulighed for under visse betingelser at foretage stikprøvevisitation
på bestemte steder.
Bestemmelsen angiver, hvor visitation kan finde sted (på steder, hvor der efter våbenloven er et fo r-
bud mod at besidde eller bære kniv, og som er omfattet af en forudgående skriftlig og begru ndet
beslutning om visitation, i hvilken der skal angives det sted og det tidsrum, beslutningen skal gælde
for).
Desuden fastlægger bestemmelsen, hvornår visitation kan ske (hvis der er truffet forudgående
skriftlig og begrundet beslutning herom, fordi der er grund til det med henblik på at forebygge, at
nogen foretager strafbare handlinger, som indebærer fare for personers liv, helbred eller velfærd).
Bestemmelsens ordlyd angiver endvidere, hvad der kan være genstand for visitation (en persons
legeme samt tøj og andre genstande, herunder køretøjer).
I bestemmelsen er også anført med hvilket formål, der kan ske visitation (med henblik på at ko ntrol-
lere, om nogen besidder eller bærer våben).
Lovbestemmelsen vil kunne udbygges med bemærkningerne til bestemmelsen om, at der kan træf-
fes beslutning om visitation, hvis der er grund til det.
Af lovforslagets bemærkninger fremgår bl.a., at denne formulering indebærer, at der skal være en
forøget risiko for, at nogen på det pågældende sted foretager strafbare handlinger, som indebærer
- 4 -
fare for personers liv, helbred eller velfærd. Det fremgår endvidere, at det vil afhænge af en samlet
vurdering af de konkrete oplysninger, som politiet har, om der foreligger en sådan forøget risiko,
samt at det ikke er et krav, at der foreligger en mistanke om konkrete strafbare handlinger, der inde-
bærer fare for liv, helbred eller velfærd, og at det er således heller ikke er en betingelse, at der for e-
ligger en konkret mistanke mod enkeltpersoner.
Spørgsmål nr. 3:
Ministeren bedes ved anvendelse af konkrete relevante eksempler illustrere forskellen
på mistankekravet i forhold til på den ene side den foreslåede bestemmelse om visit ation
(§ 6) og på den anden side politiets andre indgrebs beføjelser i forhold til orden og si k-
kerhed (§§ 4 og 5). Svaret skal omfatte konkrete eksempler, som henholdsvis viser, at
mistankekravet er henholdsvis ikke er opfyldt, i forhold til henholdsvis § 6 og §§ 4 og
5.
Svar:
Lovforslagets §§ 4 og 5 omhandler politiets beføjelser i forhold til fareforebyggelse (§ 4) og fareaf-
værgelse (§ 5).
Efter den foreslåede § 4 har politiet til opgave at forebygge fare for forstyrrelse af den offentlige
orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed. Med henblik på fareforebyggelse
kan politiet om nødvendigt rydde eller afspærre områder samt etablere adgangskontrol til omr å der.
Bestemmelsen omfatter tilfælde, hvor der ikke foreligger en konkret og nærliggende fare, men hvor
omstændighederne ved situationen i øvrigt tilsiger, at der behov for en politimæssig indsats med
henblik på at regulere borgernes adfærd. Dette kunne f.eks. være tilfældet ved afvikling af større
sportsarrangementer eksempelvis ved omdirigering af trafikken eller ved afspærring af områder
med henblik på at holde forskellige grupper af tilhængere adskilt.
Derimod omfatter bestemmelsen ikke mere alment forebyggende tiltag som eksempelvis kriminal-
præventivt arbejde eller almindelig patruljering.
Lovforslagets § 5 regulerer politiets opgaver og indgreb i relation til afværgelse af fare for forstyr-
relse af den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners eller for den offentlige sikkerhed. Politiet
kan i medfør af den foreslåede § 5, stk. 2 -4, foretage en række indgreb med henblik på at afværge en
sådan fare.
- 5 -
Forudsætningen for, at politiet i medfør af den foreslåede § 5 kan foretage fareafværgende in dgreb,
er, at der foreligger en konstateret konkret og nærliggende fare for den offentlige orden eller for
enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed. Vurderingen af, om der foreligger en fare, der kan
begrunde et indgreb, må altid vurderes konkret i lyset af de foreliggende omstændigh eder. Det er
ikke en betingelse, at der er realiseret en krænkelse af den offentlige orden eller enkeltpersoners
eller den offentlige sikkerhed, men der skal være en vis sandsynlighed for, at det vil ske.
Kravet om en konkret og nærliggende fare indebærer såle des, at det ikke i sig selv er tilstrækkeligt
til at foretage et indgreb, at en person tidligere har været årsag til forstyrrelse af den offentl ige orden
mv. Er der omvendt optræk til eksempelvis et værtshusslagsmål, vil politiet kunne for etage indgreb
med henblik på fareafværgelse også selv om der endnu ikke konkret er udøvet vold.
Efter den foreslåede § 6 kan politiet på steder, hvor der efter våbenloven er forbud mod at besi dde
eller bære kniv mv., foretage stikprøvevisitation af personer samt visse genstande, herunder køretø-
jer. Efter lovforslaget er der visse formelle krav knyttet til visitationsadgangen. Visitation kan heref-
ter kun ske, hvis politimesteren (politidirektøren) eller den, der på ledelsesniveau er b emyndiget til
det, forudgående har tru ffet en skriftlig beslutning om stikprøvevisitation i et nærmere afgrænset
område i et nærmere afgrænset tidsrum.
Beslutning om visitation kan efter bestemmelsen træffes, hvis der er grund til det med henblik på at
forebygge, at nogen foretager strafbare handlinger, der indebærer fare for personers liv, helbred og
velfærd. Heri ligger, at politiet ud fra en samlet vurdering af de foreliggende oplysninger skal vurde-
re, om der er en forøget risiko for, at nogen på det pågældende sted foretager strafbare han dlinger,
som indebærer fare for personers liv, helbred eller velfærd. Dette kan eksempelvis være tilfældet,
hvis der på det pågældende sted i den senere tid har fundet strafbare handlinger sted eksempelvis
knivstikkeri eller trusler herom - eller hvis der foreligger oplysninger om, at der er optræk til eller
planlægges sådanne overtrædelser på det pågældende sted eksempelvis som ved et opgør mellem
rivaliserende bander, der holder til det pågældende sted, og hvis me dlemmer erfaringsmæssigt be-
sidder eller bærer våben.
I begge tilfælde vil en beslutning om stikprøvevisitation i medfør af den foreslåede § 6 kunne me d-
virke til at forebygge eller afværge (yderligere) personfarlige lovovertrædelser. Hverken den fore-
slåede § 4 om fareforebyggende foranstaltnin ger eller den foreslåede § 5 om fareafværgende fora n-
staltninger vil give mulighed for en stikprøvevisitation af den ovenfor nævnte karakter.
- 6 -
Den foreslåede § 6 giver på den anden side ikke politiet en generel mulighed for på hvilket som
helst tidspunkt og et hvilket som helst sted at foretage visitation af personer. Med den foreslåede § 6
får politiet derimod mulighed for, hvis betingelserne er opfyldt, som et planlagt tiltag at for etage
stikprøvevisitationer på bestemte steder med henblik på at kontrolle re, om nogen besidder eller bæ-
rer våben.
Spørgsmål nr. 4:
Af bemærkningerne og høringsnotatet fremgår, at ministeren mener, at den foreslå ede
visitationsbestemmelse omtrent svarer til den sikkerhedskontrol, der i dag foretages i de
fleste lufthavne. Ministeren bedes i fortsættelse heraf redegøre for
a.
sikkerhedskontrollen i lufthavnene
b. på hvilke punkter visitationen efter lovforslagets bestemmelser adskiller sig fra si k-
kerhedskontrollen i lufthavnene.
Svar:
Med lovforslagets § 6 gives politiet mulighed for under visse betingelser at foretage stikprøvevis
visitation.
Det følger af den foreslåede § 6, stk. 1, at politiet kan besigtige en persons legeme samt unders øge
tøj og andre genstande, herunder køretøjer, med henblik på at kontrollere, om nogen besi dder eller
bærer våben på steder, hvor der efter våbenloven er forbud mod besiddelse af våben.
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger til § 6, giver bestemmelsen hjemmel til, at polit iet
kan besigtige en persons legeme samt undersøge det tøj, som den pågældende er iført. Politiet har
endvidere adgang til at besigtige andet tøj end det, den pågældende er iført, samt andre ge nstande,
hvis disse befinder sig på det sted, som er omfattet af beslutningen om visitation. Ved genstande
forstås bl.a. tasker , kufferter eller lignende, som kan være skjulested for våben.
I lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 5.2.4.1., er nævnt, at bestemmelsen alene indebærer
en adgang for politiet til at foretage besigtigelse af en persons legeme samt at undersøge vedkom-
mendes tasker mv. svarende til f.eks. den sikkerhedskontrol, der i dag foretages i de fleste lufthavne.
Luftfartslovgivningen indeholder bestemmelser, hvorefter der skal foretages eftersyn af passagerer,
håndbagage mv. for at sikre, at våben, gensta nde og visse stoffer ikke indføres på flyvepla dser eller i
luftfartøjer. Sammenligningen i lovforslagets bemærkninger med sikkerhedskontrollen i lufthavne
tilsigter alene at forklare, at det, som politiet kan foretage ved en stikprøvevisitation efter den fore-
- 7 -
slåede bestemmelse besigtigelse af legemet og/eller undersøgelse af tøj og tasker mv. på stedet
med hensyn til indgrebets intensitet svarer til, hvad borgerne i dag oplever som flyrejsende i forbin-
delse med sikkerhedskontrollen i lufthavne.
Den foreslåede bestemmelse adskiller sig naturligvis fra sikkerhedskontrollen i lufthavne med he n-
syn til de formelle betingelser mv. Bl.a. beror visitation efter lovforslagets § 6 på en forudg å ende
skriftlig beslutning, der angiver det område, der er genstand for beslutningen, samt hvilken periode
visitationsbeslutningen skal gælde for, mens lufthavnskontrollen vedrører et konkret stationært om-
råde og er uden tidsmæssig afgrænsning.
Spørgsmål nr. 5:
Kan ministeren bekræfte, at lovforslaget bortset fra § 6 ikke giver politiet udvidede be-
føjelser, men (blot) er en sammenskrivning af gældende regler og praksis?
Svar:
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 1.1., bygger lovforslaget, bor tset
fra den foreslåede § 6, på det lovudkast, der er indeholdt i betænkning nr. 1410/2002 fra Politikom-
missionen.
Det bemærkes i betænkningen, at kommissionens lovudkast i det væsentlige tilsigter at videreføre
og præcisere gældende ret på de områder, hvor retsplejelovens § 108 og administrative forskrif ter
fra Rigspolitichefen i dag danner grundlag for politiets indgreb over for borgerne. Det anføres vide-
re, at det ikke er hensigten med lovudkastet at begrænse eller udvide de eksisterende indgrebsmu-
ligheder.
Spørgsmålet kan således besvares bekræftende .
Spørgsmål nr. 6:
Kan ministeren i fortsættelse af forrige spørgsmål bekræfte, at der ikke med lovfo rsla-
get (bortset fra området vedrørende § 6) vil ske udvidelser eller opstramninger mv. af
administrative regler og praksis mv. vedrørende politiets virksomhed?
Svar:
- 8 -
Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 5, er lovforslaget ikke udtryk for, at politiet gives vid ere
muligheder for at foretage indgreb over for borgerne end i dag.
Spørgsmålet kan således besvares bekræftende.
Lovforslagets §§ 23 og 24 indeholder bestemmelser, hvorefter justitsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om bl.a. sikring af den offentlige orden og beskyttelse af sikkerheden, samt fastsætte
lokale politivedtægter, hvis særlige forhold tilsiger det.
Der vil ikke i administrative forskrifter udstedt i medfør af loven kunne ske en udvidelse af de befø-
jelser, der med loven tillægges politiet.
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes i fortsættelse af lovforslagets bemærkninger og 1. behandling redegø-
re nærmere redegøre for den indberetningsordning om detentionsanbringelse af børn i
alderen 12-14 år, som ministeren overvejer. Ministeren bedes herunder redeg øre for,
hvordan en sådan indberetningsordning nærmere kan udformes med hensyn til formål
og indhold, praktisk gennemførelse og rapportering.
Svar:
Lovforslaget indeholder i § 12 en særlig bestemmelse om detentionsanbringelse af børn.
Den foreslåede § 12, stk. 1, indeholder et absolut forbud mod detentionsanbringelse af børn under
12 år, mens det følger af den fores låede § 12, stk. 2, at der kun undtagelsesvis kan ske detent ionsan-
bringelse af børn under 15 år.
Efter lovforslagets § 12, stk. 2, kan et barn under 15 år, der på grund af indtagelse af alkohol eller
andre berusende eller bedøvende midler, er ude af stand til at tage vare på sig selv, og som træffes
under omstændigheder, der indebærer fare for den pågældende selv eller for andre eller for den o f-
fentlige orden eller sikkerhed, anbringes i detention, hvis anden anbringelse er sikkerhedsmæssigt
uforsvarlig som følge af barnets adfærd.
- 9 -
Børn i alderen 12 til og med 14 år vil herefter kun kunne anbringes i detention, hvis barnets o pførsel
har karakter af voldelig eller ustyrlig adfærd, der indebærer en alvorlig risiko for skade på barnet
selv eller på andre, og hvor anden anbringelse af barnet som følge af denne adfærd skønnes at være
uforsvarlig.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 5.4.3, vil Justitsministeriet efter
drøftelse med Rigspolitichefen overveje behovet for en indberetningsordning i relation til de tilfæl-
de, hvor der i medfør af undtagelsesbestemmelsen i den foreslåede § 12, stk. 2, foretages detent i-
onsanbringelse af børn i alderen 12-14 år.
Om det mulige indhold og tilrettelæggelsen af en sådan indberetningsordning har Rigspolitichefen
oplyst:
at der efter gældende regler i Rigspolitiets kundgørelse II, nr. 55, af 27. juni 2001 om
detentionsanbringelse af berusede personer alene er adgang til detentionsanbringelse af
børn under 15 år, hvis anden anbringelse er sikkerh edsmæssig uforsvarlig som følge af
barnets adfærd, jf. § 11, stk. 1.
Det følger endvidere af detentionskundgørelsens § 10, stk. 3, at politiet i alle tilfælde, hvor
en tilbageholdt er under 18 år, uopfordret skal underrette forældremyndighedsind eha-
ver/værge og socialforvaltningen om tilbageholdelsen.
Politikredsene indsender hvert år til Rigspolitiet statistiske oplysninger om bl.a. antallet af
detentionsanbringelser i politikredsene. Der foretages ikke efter de gældende regler indbe-
retninger om de tilbageholdtes alder. Da der skal være øget opmærksomhed omkring tilba-
geholdelse af børn, vil Rigspolitiet være indstillet på i fremtiden at afkræve politikredsene
oplysninger herom. Af indberetningerne bør fremgå alderen på den tilb ageholdte, ligesom
længden på tilbageholdelsen bør indberettes. Rigspolitiet vil drøfte detaljerne i indberet-
ningsordningen med politikredsene.
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitichefens udtalelse.
Spørgsmål nr. 8:
Ministeren bedes redegøre nærmere for de praktiske konsekvenser af at indføre et for-
bud mod detentionsanbringelse af børn under 15 år, herunder såvel karakter og o mfan-
get af sådanne konsekvenser.
Svar:
- 10 -
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolit iche-
fen, der har oplyst:
at der ikke på nuværende tidspunkt findes statistiske oplysninger om, hvor mange børn
under 15 år, der anbringes i detentionen, jf. besvarelsen af spørgsmål 7.
Rigspolitiet kan dog efter drøftelse med en række politikredse oplyse, at behovet for deten-
tionsanbringelse af berusede børn er relativt beskedent. Det skyldes, at politiet er meget til-
bageholdende med at detentionsanbringe børn. Det skyldes også, at politiet efter de gæ l-
dende regler skal underrette forældre og myndighederne om tilbageholdelse af børn. I dag-
timerne er der erfaringsmæssigt ikke de helt store problemer med at få de sociale myndi g-
heder til at tage vare på disse børn. I aftentimerne og på søn - og helligdage har politiet no-
get større problemer med at få kontakt t il de sociale myndigheder. I disse situationer kan
der være et praktisk behov for at tilbageholde disse børn på politistationerne, og i helt sæ r-
lige tilfælde kan der være behov for at detentionsanbringe et barn.
Det er Rigspolitiets vurdering, at den nævnte sjældent benyttede adgang til at detentionsan-
bringe børn bør bevares, idet der praktisk set ikke findes alternative anbringelsesmåder.
Justitsministeriet kan henholde sig til det, som Rigspolitichefen har anført.
Spørgsmål nr. 9:
Ministeren bedes redegøre for forskellen på karakteren af frihedsberøvelser, der foret a-
ges af børn under 15 år efter de foreslåede regler i § 12 (detentionsanbringelse af berus e-
re mv.) og § 13 (børn der træffes under andre forhold end beruselse mv.).
Svar:
Lovforslaget indeholder i §§ 10-13 særlige bestemmelser om politiets indgreb over for svage og
udsatte persongrupper, herunder børn.
Den foreslåede § 12 regulerer, i hvilke tilfælde et barn kan anbringes i detentionen, og supplerer den
generelle bestemmelse om detentionsanbringelse, der er indeholdt i lovforslagets § 11.
Detentionsanbringelse af et barn mellem 12 og 15 år forudsætter for det første, at barnet er ude af
stand til at tage vare på sig selv på grund af indtagelse af alkohol eller andre berusende eller b edø-
vende midler. Det kræves for det andet, at barnet træffes under forhold, der indebærer fare for bar-
net selv eller andre eller for den offentlige orden eller sikkerhed. For det tredje kræves, at detenti-
onsanbringelse undtagelsesvis er nødvendigt, fordi anden anbringelse er sikkerhedsmæssigt ufor-
svarlig som følge af barnets adfærd.
- 11 -
Træffes der beslutning om, at et barn mellem 12 og 15 år skal detentionsanbringes, skal barnet hu r-
tigst muligt undersøges af en læge. Lægeundersøgelse af barnet er efter forslaget obligatorisk i disse
tilfælde. Endvidere skal detentionsanbringelsen være så kortvarig og skånsom som mulig og må
som udgangspunkt ikke overstige 4 timer.
Indgreb i medfør af denne bestemmelse sker således ved anbringelse i en detention og med det fo r-
mål at bringe det berusede barn ud af en faresituation eller at afværge fare for andre eller for den
offentlige sikkerhed eller orden.
Lovforslagets § 13 indeholder bestemmelser, der regulerer politiets indgreb over for børn, der træf-
fes under andre forhold end beruselse mv., og hvor forholdene indebærer fare for barnets sikkerhed
og sundhed. Som eksempel kan nævnes, at politiet træffer et lille barn, som går alene rundt på g a-
den.
Hvis mindre indgribende midler ikke findes tilstrækkelige, kan barnet om nødvendigt frihedsberø-
ves med henblik på overgivelse til forældremyndighedsindehaveren, de sociale myndigheder eller
efter omstændighederne til andre. Frihedsberøvelsen skal efter den foreslåede § 13, stk. 4, være så
kortvarig som mulig og må så vidt mulig t ikke udstrækkes ud over 6 timer. Lægeundersøgelse er i
disse tilfælde ikke obligatorisk, men skal iværksættes straks, hvis der er mistanke om, at barnet er
sygt eller har pådraget sig skader af en vis alvor.
Indgreb i medfør af § 13 kan alene foretages for at afværge fare for det pågældende barn selv. Det
kræves således, at der konkret foreligger eller formodes at foreligge fare for barnet selv. Er barnet til
fare for andre eller for den offentlige orden, kan der ikke ske frihedsberøvelse af barnet med hjem-
mel i den foreslåede § 13.
De frihedsberøvelser, der er hjemmel til at foretage i henholdsvis § 12 og § 13 i lovforslaget, tager
således sigte på forskellige situationer og varetager til dels forskellige formål. Endvidere vil en fr i-
hedsberøvelse med hjemmel i § 13 - i modsætning til § 12 - ikke kunne ske ved anbringelse i deten-
tionen, der er forbeholdt frihedsberøvelse af berusede personer. Hvis det er nødvendigt at tilbage-
holde barnet på stationen i medfør af § 13, vil barnet så vidt muligt blive anbr agt i et almindeligt
kontor, et vagtlokale eller lignende.
Spørgsmål nr. 10:
- 12 -
Ministeren bedes i fortsættelse af forrige spørgsmål redegøre for, hvorfor frihedsb erø-
velse af berusede børn ikke i alle tilfælde kan foretages uden anbringelse i detentionen.
Svar:
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 8 og 9.
Spørgsmål nr. 11:
Det fremgår af den foreslåede § 12, at detentionsanbringelse af berusede børn skal for e-
tages så skånsomt som muligt. Ministeren bedes nærmere redegøre for, hvad der ligger i
udtrykket skånsomt som muligt, ministeren bedes herunder redegøre for, hvilke fora n-
staltninger der kan tages for, at detentionsanbringelsen gøres mere skå nsom end nor-
malt.
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhente t en udtalelse fra Rigspolitiche-
fen, der har oplyst følgende:
Detentionsanbringelse af berusede børn bør som nævnt kun ske, hvor anden anbringelse
ikke skønnes mulig og forsvarlig.
Foretages der undtagelsesvist detentionsanbringelse af børn, skal politipersonalet føre et
skærpet tilsyn og kontakt med barnet, og opmærksomheden skal bl.a. være rettet mod, at
anbringelsen skal være så kortvarig som mulig og ske i det bedste/største detentionsl oka-
le.
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitichefens udtalelse.
Spørgsmål nr. 12:
Ministeren bedes yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, som inde-
bærer, at børn under 15 år ikke kan anbringes i detentionen.
Svar:
Et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet kan udformes således:
Til § 12
- 13 -
1) I stk. 1 erstattes 12 med 15.
c.
Stk. 2 udgår.
Stk. 3 4 bliver herefter stk. 2 3.
Bemærkninger
Ændringsforslaget indebærer, at der etableres et absolut forbud mod at anbringe børn under 15 år i
detentionen.
Justitsministeriet kan som nævnt ovenfor ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Spørgsmål nr. 13:
Ministeren bedes redegøre nærmere for adgangen for politiet til at foretage gennem-
søgning af køretøjer, jf. den foreslåede § 6. Ministeren bedes herunder redegøre for
d. hvorfor det skal være muligt for politiet at gennemføre undersøgelse af køretøjer,
uden at der foreligger en konkret og nærliggende mistanke og uden retskendelse?
e.
hvilke muligheder der efter gældende ret er til at foretage undersøgelser af køretøjer
mv. og hvorfor disse ikke vurderes at være tilstrækkelige?
Svar:
Med lovforslagets § 6 gives politiet mulighed for under visse betingelser at foretage stikprøvevisita-
tion på bestemte steder.
Efter den foreslåede bestemmelse kan politiet på steder, hvor der efter våbenloven gælder et fo rbud
mod at besidde eller bære knive mv., foretage besigtigelse af personer samt undersøge tøj og andre
genstande, herunder køretøjer, med henblik på at kontrollere, om nogen besidder eller b ærer våben.
Som der nærmere er redegjort for i lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 5.2.2., anmodede
justitsministeren i 2003 på baggrund af nogle alvorlige overfald Rigsadvokaten, Politidire ktøren i
København og Politimesterforeningen om at udarbejde en redegørelse for omfanget af sager, hvor
personer ulovligt har besiddet våben eller anvendt knive mv. samt at vurdere, om der er behov for
en styrket retshåndhævelse på området, herunder i form af lovændringer eller gennem en øget ko n-
trolindsats.
- 14 -
Som det også fremgår af lovforslagets almi ndelige bemærkninger, pkt. 5.2.2., har Rigsadvokaten,
Politidirektøren og Politimesterforeningen i redegørelsen anbefalet, at der i dansk lovgivning ind-
sættes en bestemmelse i stil med § 7 a i den norske politilov.
Indholdet af § 7 a i den norske politilov er nærmere beskrevet i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, pkt. 5.2.3.1. Bestemmelsen fik sin nuværende udformning i 2002 på baggrund af politiets
positive erfaringer med en lignende midlertidig bestemmelse, der blev indsat i den norske politilov i
1999. I forbindelse med evalueringen af bestemmelsen fra 1999 blev det imidlertid fremhævet, at
våben erfaringsmæssigt ofte bliver opbevaret i biler mv. i stedet for på den enkelte person. Derfor
anbefalede det norske politi, at bestemmelsen blev udvidet til tillige at give adgang til ransagning af
køretøjer.
Med henblik på at sikre en effektiv forebyggende indsats har Justitsministeriet i lyset af de norske
erfaringer og på baggrund af anbefalingerne i redegørelsen fra Rigsadvokaten, Politidirekt øren i
København og Politimesterforeningen fundet, at en bestemmelse om stikprøvevisitation ikke bør
være begrænset til politiets besigtigelse af personer.
Lovforslaget indebærer således, at politiet på bestemte steder og efter en forudgående skriftlig og
begrundet beslutning fra politimesteren eller en, der bemyndiges dertil, kan foretage besigtigelse
også af køretøjer, hvis der er grund til det på grund af en forøget risiko for, at nogen på det p å gæl-
dende sted foretager strafbare handlinger, der indebærer fare for personers liv, helbred eller velfærd.
Efter den foreslåede bestemmelse er det derimod ikke et krav, at der foreligger en mistanke om
konkrete strafbare forhold, eller at der foreligger en forudgående retskendelse. Herved adskiller den
foreslåede b estemmelse sig fra de eksisterende bestemmelser om politiets mulighed for at undersøge
køretøjer.
Efter de gældende regler sker politiets undersøgelse af køretøjer inden for strafferetsplejen efter
retsplejelovens regler om ransagning. Ransagning kræver, at der foreligger en rimelig grund til at
mistænke den pågældende person for at være i besiddelse af våben, og at ransagning må anses for at
være af væsentlig betydning for efterforskningen. Er der tale om et aflåst køretøj, kræves de suden,
at der er tale om en lovovertrædelse, der kan medføre frihedsstraf, eller at der er bestemte grunde til
at antage, at bevis i sagen eller genstande, der kan beslaglægges, kan findes ved ransagningen.
Politiets adgang til at foretage visitation af køretøjer uden for strafferetsplejen er i dag ikke udtryk-
kelig lovreguleret.
- 15 -
Efter retsplejelovens § 108 har politiet bl.a. til opgave at opretholde sikkerhed, fred og orden. Det
indebærer bl.a. at politiet skal medvirke til at forebygge og afværge fare for den offentlige orden.
Det er almindelig antaget, herunder i retspraksis, at politiet som led i sine opgaver uden for straffe-
retsplejen med henblik på at forebygge og afværge fare for den offentlige orden kan foretage visse
indgreb over for borgerne, herunder legemsbesigtigelse af publikum og undersøgelse af tøj og gen-
stande i forbindelse med arrangementer, som erfaringsmæssigt kan udvikle sig til uroligheder, f.eks.
visse fodboldkampe eller arrangementer, der indebærer særlige sikkerhedsrisici for enkeltpersoner,
f.eks. besøg af statsoverhoveder. Dette indebærer, at politiet kun kan foretage undersøgelse af gen-
stande mv., hvis der foreligger en konkret anledning.
Af hensyn til en effektiv forebyggende indsats er det efter Justitsministeriets opfattelse væsentligt, at
bestemmelsen om visitation på bestemte steder giver politiet mulighed for både at foretage v isitati-
on af personers legeme samt at undersøge køretøjer, idet det som nævnt er politiets erfaring, at vå-
ben ofte gemmes i køretøjer.
Spørgsmål nr. 14:
Ministeren bedes tilsende udvalget en redegørelse om den under 1. behandlingen
nævnte sag om politiets indgreb over for en gruppe Brøndby-tilhængere. Ministeren be-
des i fortsættelse heraf
f.
redegøre for sagens mere principielle aspekter, herunder politiets adgang til at be-
skytte folk mod andre, og hvor lang en sådan eventuel indgrebsmulighed rækker,
f.eks. i forhold til hvortil og hvor langt væk man kan sende folk
g. redegøre for, om lovforslaget ændrer i retsstillingen på dette område, herunder om
ministeren kan bekræfte at politiets beføjelser på dette område ikke udvides med
lovforslaget.
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der henvises til en konkret episode, der fandt
sted i maj 2002 i forlængelse af en fodboldkamp i Parken mellem klubberne FC København og
Brøndby IF.
Det faktiske hændelsesforløb vedrørende denne episode er nærmere beskrevet i Justitsministeriets
besvarelse af spørgsmål nr. S 2231 fra medlem af Folketinget Line Barfoed (EL). Der henvises til
denne besvarelse, som vedlægges.
- 16 -
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. S 2231, gav episoden anledning til en straffesag
mod en af fodboldtilhængerne for overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1 (vold mod tjeneste-
mand i funktion). Østre Landsret har i den forbindelse i en afgørelse, der er gengivet i Ugeskrift for
Retsvæsen, 2004, side 264, fundet, at såvel beslutningen om at føre de tilstedeværende Brøndby -
fans til Københavns Hovedbanegård, beslutningen om at sætte dem alle på det førs tkommende S-
tog, der viste sig at køre mod Frederikssund, samt først at tillade dem at forlade S-toget, da det var
ankommet til Herlev Station, lå inden for rammerne af de beføjelser, som politiet har i medfør af
retsplejelovens § 108, stk. 1.
Politiet kan efter denne bestemmelse foretage en række indgreb over for borgerne med henblik på at
opretholde sikkerhed, fred og orden, herunder som det mest indgribende middel frihedsberøve per-
soner.
Lovligheden af politiets indgreb i medfør af retsplejelovens § 108 vil afhænge af de konkrete om-
stændigheder, der foreligger i den enkelte sag. Hertil kommer, at politiets indgreb altid er underlagt
almindelige forvaltningsretlige principper, herunder proportionalitetsprincippet, der indebærer, at et
indgreb ikke må gå videre, end hensynet til formålet med in dgrebet kræver. En vurdering af, hvilket
indgreb der i den enkelte situation bør foretages eksempelvis om personer bør sættes på et tog, og
hvor langt væk de i givet fald bør transporteres vil således altid bero på en konkret vurdering af
alle
omstæ
ndigheder, der gør sig gældende i den pågældende sag.
Som oplyst i besvarelsen af spørgsmål nr. 5 vedrørende lovforslaget, er lovforslaget ikke udtryk for
en udvidelse af politiets beføjelser. En vedtagelse af lovforslaget vil således ikke give politiet videre
beføjelser end i dag i relation til en situation som den, der forelå i ovennævnte sag.
En hændelse som den omtalte vil efter lovforslaget skulle vurderes efter den foreslåede § 5. Som det
fremgår af lovforslagets bemærkninger til § 5, er formålet med bestemmelsen først og fremmest at
tilvejebringe udtrykkelig hjemmel til de indgreb, der i dag støttes på retsplejelovens § 108.
Efter den foreslåede § 5 har politiet til opgave at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige orden
samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed. Med henblik på at afværge en sådan fare
kan politiet efter forslaget foretage indgreb, herunder efter omstændighederne frihedsberøvelse af
den eller de personer, der giver anledning til faren.
- 17 -
Politiet kan endvidere i medfør af den foreslåede bestemmelse efter omstændighederne gribe ind
over for potentielle ofre ved f.eks. kortvarigt at frihedsberøve en person for at bringe vedkommende
ud af en faresituation, jf. lovforslagets bemærkninger til § 5.
Hvilke foranstaltninger, der i det enkelte tilfælde bør foretages med hjemmel i § 5 med henblik på at
afværge fare for forstyrrelse af den offentlige orden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlig
sikkerhed, vil ligesom efter den nugældende retsstilling bero på den konkrete faresituation. Politiet
vil således også efter lovforslaget skulle anvende det mindst indgribende middel i en given situat i-
on, hvor der er behov for at afværge fare, og politiet vil også efter lovforslaget skulle iag ttage pro-
portionalitetsprincippet, således at der alene må foretages indgreb i det omfang, dette ikke står i et
misforhold til den fare, der søges afværget.
Spørgsmål nr. 15:
Ad politiets indgrebsmulighed og opgaver i forhold til demonstrationer:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke overvejelser der har været i forhold til lovforslaget
for så vidt angår:
a.
Politiets adgang til at foretage præventive anholdelser
b. Politiets adgang til at maskere sig
c.
Folks mulighed for at identificere politibetjente, som har begået fejl mv., f.ek s. ved
at politiet bærer et synligt nummer.
Svar:
For så vidt angår præventive anholdelser, har Justitsministeriet forstået spørgsmålet således, at der
hermed menes anholdelser, der foretages med det formål at afværge fare.
Som nærmere omtalt i besvarelsen af spørgsmål nr. 14, har politiet efter lovforslagets § 5 til o pgave
at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners eller den offent-
lige sikkerhed. Bestemmelsen regulerer, under hvilke betingelser politiet kan foretage indgreb med
henblik på fareafværgelse. Efter den foreslåede § 5, stk. 3, kan politiet, hvis mindre indgribende
midler ikke findes tilstrækkelige, om nødvendigt foretage frihedsberøvelse af den eller de personer,
der giver anledning til faren.
Endvidere indeholder lovforslagets §§ 10-13 særlige bestemmelser om politiets indgrebsmuligheder
over for svage og udsatte persongrupper. Politiet kan herefter under visse betingelser foretage ind-
greb over for en svag eller hjælpeløs person, hvis den pågælden de træffes under omstændigheder,
- 18 -
der indebærer fare for den pågældende selv eller andre eller for den offentlige orden eller sikkerhed.
Hvis mindre indgribende midler ikke findes tilstrækkelige til at afværge faren for den svage eller
hjælpeløse person eller andre eller for den offentlige orden eller sikkerhed, kan den syge eller hjæl-
peløse person om nødvendigt frihedsberøves. Frihedsberøvelsen skal være så kor tvarig og skånsom
som muligt.
For så vidt angår politiets adgang til at maskere sig samt mulighe den for ved hjælp af nummerering
at identificere politibetjente, som måtte have begået fejl mv., skal Justitsministeriet bemærke, at
lovforslaget i overensstemmelse med Politikommissionens udkast ikke indeholder regler herom.
Lovforslaget indeholder sålede s alene regler om politiets virksomhed direkte i forhold til borgerne,
herunder om politiets indgrebsmuligheder og anvendelse af magt mv.
Det fremgår af straffelovens § 134 b, at den der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller
lignende på offe ntligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bema-
ling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde eller fæn g-
sel indtil 6 måneder.
Rigspolitiet har oplyst, at der ikke er udstedt generelle administrative retningslinjer for polititjene-
stemænds adgang til at maskere sig. Der verserer for tiden en sag ved Københavns Byret mod nogle
polititjenestemænd for under EU-topmødet i København i december 2002 at have maskeret sig i
strid med den nævnte bestemmelse. Der forventes at blive afsagt dom i sagen den 23. april 2004.
For så vidt angår eksisterende retningslinjer vedrørende muligheden for at identificere betjente har
Rigspolitichefen oplyst:
at det fremgår af Rigspolitiets kundgøre lse II nr. 32, om politiets legitimation, at politi-
ets legitimationskort, der indeholder oplysninger om indehaverens fornavn(e) og efternavn,
foto af indehaveren, underskrift samt et registrerings- og et kortnummer, skal medbringes
under enhver form for tjeneste.
Det fremgår endvidere af regelsættet, at en polititjenestemand i civil beklædning, der i
tjenstlig anledning retter henvendelse til en person, inden ærindet fremføres, som hovedre-
gel skal sikre sig, at den pågældende er klar over, at vedkommende e r politimand. Dette
kan ske ved forevisning af legitimationskort eller ved klart at gøre pågældende b ekendt
hermed. Legitimationskortet skal altid forevises på opfordring.
En uniformeret polititjenestemand skal på opfordring legitimere sig med legitimatio nskort,
medmindre opfordringen sker under anholdelse eller uroligheder eller fremsættes af en per-
son, der er spirituspåvirket, provokerende eller stærkt uligevægtig.
- 19 -
Det fremgår videre af reglerne, at en polititjenestemand på opfordring af nogen, han ko m-
mer i forbindelse med i tjenstlig anledning, skal opgive charge, navn og tjenestested. Under
de ovenfor nævnte omstændigheder kan denne regel dog fraviges, men den pågæ ldende
skal i disse situationer henvises til polititjenestemandens tjenestested.
Rigspolitiet har endvidere oplyst, at ovennævnte regler fungerer tilfredsstillende, og at der efter
Rigspolitiets opfattelse ikke er behov for yderligere regulering af området.
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitichefens udtalelse.
- 20 -
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 1-15 af 17. marts 2004 fra Folke-
tingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om politiets virksomhed (L 159 bilag 3).
/