PDF udgave (39 KB)
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Statsretskontoret
Sagsnr.:
2003-7650-0003
Dok.:
RDP20667
Besvarelse af spørgsmål nr. 10-11 af 9. januar 2004 fra Folketingets Retsudvalg (L 96 bilag
24).
Spørgsmål nr. 10:
Ministeren bedes redegøre for i hvilket omfang begrebet i L 96, § 5, stk. 4, nr. 1 "Øjemedet
med tvangsindgrebets gennemførelse ville forspildes" har det samme eller et andet indhold
end det tilsvarende begreb i anden lovgivning, f.eks. i retsplejelovens § 796, stk. 3 "såfremt
undersøgelsens øjemed ville forspildes".
Ministeren bedes i den forbindelse detaljeret redegøre for,
-
hvilke krav der kan stilles til administrationens henholdsvis politiets vurdering af, hvorvidt
øjemedet ville forspildes i en given situation,
-
herunder særligt, hvilke krav der skal stilles til, at myndigheden tilvejebringer
dokumentation for det grundlag, som vurderingen i det enkelte tilfælde hviler på.
Ministeren bedes i den forbindelse særligt redegøre for, hvilken styrke indikationen af, at
"øjemedet ville forspildes", der skal foreligge som betingelse for, at undtagelsesbestemmelsen
i lovforslagets § 5, stk. 4, nr. 1 kan finde anvendelse, herunder om det måtte antages, at
kravene for at anvende tilsvarende bestemmelser i anden lovgivning f.eks. i retsplejelovens §
796, stk. 3, må antages at være tilsvarende eller anderledes.
Spørgsmål nr. 11:
Ministeren anmodes endvidere om at oplyse, hvorvidt undtagelsesbestemmelsen i
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Statsretskontoret
Sagsnr.:
2003-7650-0003
Dok.:
RDP20668
+ bilag
lovforslagets § 5, stk. 4, nr. 1, skal fortolkes indskrænkende.
Svar:
1. Lovforslagets § 5, stk. 1 og 2, indebærer, at en myndighed forud for gennemførelsen af en
beslutning om iværksættelse af et tvangsindgreb skal underrette parten om beslutningen. I
lovforslagets § 5, stk. 4, nr. 1-5, er imidlertid angivet nogle til dels overlappende tilfældegrupper,
hvor dette krav om forudgående underretning ikke gælder.
Pligten til forudgående underretning gælder således bl.a. ikke i tilfælde, hvor øjemedet med
tvangsindgrebets gennemførelse ville forspildes, hvis der skulle gives forudgående underretning, jf.
lovforslagets § 5, stk. 4, nr. 1.
Som anført i lovforslagets bemærkninger til § 5, stk. 4, nr. 1, tager bestemmelsen først og fremmest
sigte på de tilfælde, hvor en myndighed foretager tvangsindgreb som led i sin kontrol- eller
tilsynsvirksomhed.
Formålet med bestemmelsen i § 5, stk. 4, nr. 1, er således navnlig at sikre en fortsat effektiv kontrol
med overholdelsen af lovgivningen på de enkelte områder. Det vil sige, at bestemmelsen skal sikre,
at myndighederne heller ikke fremover vil være forpligtet til at varsle f.eks. et kontrolbesøg, såfremt
en varsling ikke ville være i overensstemmelse med kontrolbesøgets formål.
2. Bestemmelsen i lovforslagets § 5, stk. 4, nr. 1, indebærer derfor bl.a., at myndighederne kan
undlade at varsle et kontrolbesøg, hvis det på grundlag af de konkrete omstændigheder må antages,
at kontrolbesøgets formål ville være forspildt, såfremt der skete forudgående varsling.
Som eksempel kan nævnes tilfælde, hvor en myndighed på baggrund af tidligere erfaringer med en
bestemt virksomhed har grund til at antage, at den pågældende såfremt der skete varsling ville
bortskaffe de effekter mv., der ønskes kontrolleret.
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Statsretskontoret
Sagsnr.:
2003-7650-0003
Dok.:
RDP20668
+ bilag
Der kan i den forbindelse efter Justitsministeriets opfattelse ikke stilles krav om, at myndigheden
skal have en egentlig viden om, at f.eks. en virksomhed ville bortskaffe relevante effekter mv. forud
for et kontrolbesøg, såfremt der blev givet forudgående varsling.
Varsling kan således også undlades, hvis myndigheden f.eks. på baggrund af tidligere erfaringer
med en virksomhed eller med en bestemt branche eller dele af en branche - har en begrundet
formodning om, at en virksomhed med henblik på at lægge hindringer i vejen for kontrollen ville
fjerne effekter, installationer mv., såfremt der skete forudgående varsling.
3. Som omtalt i lovforslagets bemærkninger vil bestemmelsen i § 5, stk. 4, nr. 1, ikke kun finde
anvendelse i tilfælde, hvor det som omtalt umiddelbart ovenfor i pkt. 2 - ud fra de konkrete
omstændigheder skønnes, at formålet med et kontrolbesøg ville være forspildt, hvis der blev givet
forudgående underretning. Den pågældende bestemmelse vil ifølge bemærkningerne også finde
anvendelse i tilfælde, hvor det generelt må antages, at øjemedet med kontrollen ville blive forspildt,
såfremt den pågældende borger eller virksomhed var advaret forinden.
Hermed sigtes der til, at bestemmelsen også kan anvendes i alle de tilfælde, hvor et kontrolbesøg
mv. efter sin generelle karakter vil gå ud på at kontrollere et øjebliksbillede. Ønsker en
myndighed at gennemføre et kontrolbesøg, som har til formål at kontrollere et øjebliksbillede, er
dette således i sig selv tilstrækkeligt grundlag for at undlade varsling efter lovforslagets § 5, stk. 4,
nr. 1.
Eksempelvis vil der derfor efter den nævnte bestemmelse ikke skulle varsles i de tilfælde, hvor
fødevaremyndighederne ønsker at kontrollere et øjebliksbillede af hygiejnetilstanden på en
restaurant, eller hvor myndighederne ønsker at kontrollere et øjebliksbillede af den
dyrevelfærdsmæssige tilstand hos en landmands besætning.
Som andre eksempler kan nævnes, at der heller ikke med den nævnte bestemmelse vil skulle varsles
forud for et kontrolbesøg, som har til formål at kontrollere et øjebliksbillede af arbejdsmiljømæssige
forhold på en virksomhed, eller som har til formål at kontrollere et øjebliksbillede af, om der i en
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Statsretskontoret
Sagsnr.:
2003-7650-0003
Dok.:
RDP20668
+ bilag
virksomhed er personer, som udfører sort arbejde.
4. På den anførte baggrund må det efter Justitsministeriets opfattelse forventes, at lovforslagets § 5,
stk. 4, nr. 1, vil få væsentlig praktisk betydning på en række områder.
Bestemmelsen indebærer således, at myndighederne inden for de til dels rummeligt - angivne
rammer, som er omtalt ovenfor, kan undlade at varsle tvangsindgreb omfattet af bestemmelsen.
Af det anførte følger også, at bestemmelsen ikke skal fortolkes indskrænkende i forhold til sin
ordlyd, og det vil i sagens natur i betydeligt omfang være overladt til den pågældende
kontrolmyndigheds skøn at vurdere, om betingelserne for at undlade varsling efter bestemmelsen er
opfyldt.
Der vil endvidere ikke ved en fortolkning af lovforslagets § 5, stk. 4, nr. 1, skulle tages hensyn til de
regler, som findes i retsplejeloven, og som anvender lignende formuleringer, herunder f.eks.
retsplejelovens § 796, stk. 3, om ransagning inden for strafferetsplejen (der anvender formuleringen
såfremt undersøgelsens øjemed ville forspildes). Det bemærkes i den forbindelse, at
formuleringen i f.eks. retsplejelovens § 796, stk. 3, ikke benyttes med henblik på at afgrænse, om
ransagning kan ske med eller uden forudgående varsel, men derimod med henblik på at afgrænse, i
hvilke tilfælde politiet selv når retsplejelovens betingelser er opfyldt kan foretage en ransagning
uden at afvente rettens godkendelse.
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 10-11 af 9. januar 2004 fra
Folketingets Retsudvalg (L 96 bilag 24).
/
- 5 -