PDF udgave (75 KB) Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdselskontoret Sagsnr.: 2004-156-0089 Dok.: MCH20112 Besvarelse af spørgsmål nr. 11-16 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Klippekortsystem, skærpede sanktioner ved hastighedsovertrædelser mv.) (L 98  –  bilag 6). Spørgsmål nr. 11: ”Finder ministeren, at det er juridisk muligt at indføre klip i kørekortet til en fører af et motorkøretøj, såfremt føreren ikke anvender den lovbefalede sikkerhedssele?” Svar: Det følger af færdselslovens § 80, stk. 1, at såfremt en siddeplads i bil, på motorcykel eller knallert er forsynet  med  sikkerhedssele, skal  denne  under kørslen  anvendes af  den  person, der  benytter siddepladsen. Efter denne bestemmelse er førere af – og passagerer i - motorkøretøjer forpligtede til at anvende sikkerhedssele under kørslen, og pligten til at påse, at sikkerhedssele anvendes, påhviler som udgangspunkt den enkelte. Juridisk vil der således ikke være noget til hinder for, at forpligtelse for føreren til selv at anvende sikkerhedssele omfattes af klippekortordningen. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 7 og nr. 8 af 19. december 2003 (L 98 – bilag 5). Spørgsmål nr. 12: ”Finder ministeren, at det er juridisk muligt at indføre klip i kørekortet til en passager, som selv har kørekort, såfremt den pågældende ikke anvender den lovbefalede sikkerhedssele?”
Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Folketinget Retsudvalget Christiansborg 1240 København K. Dato: Kontor: Færdselskontoret Sagsnr.: 2004-156-0089 Dok.: MCH20066 + bilag Svar: Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 11, er også passagerer forpligtede til at anvende sikkerhedssele efter færdselslovens § 80, stk. 1. At  lade  manglende  overholdelse  af  denne  forpligtelse  være  omfattet  af  klippekortordningen forudsætter imidlertid for det første, at passagerer kan frakendes førerretten. Efter ordlyden i de gældende regler om frakendelse af førerretten i færdselslovens §§ 125-126 er det alene føreren, der kan frakendes retten til at føre motorkøretøj. I  praksis  er  det  dog  i  forbindelse  med  spirituskørsel  fastslået,  at  en  passager  kan  frakendes førerretten, hvis den pågældende griber aktivt ind i kørslen, jf. bl.a. Vestre Landsrets dom refereret i Ugeskrift  for  Retsvæsen,  s.  1305,  idet  den  pågældende  dermed  anses  at  have  ”ført”  køretøjet. Tilsvarende antages i litteraturen at gælde for ikke-spirituspåvirkede passagerer, der griber ind i kørslen,  idet  frakendelse  af  førerretten  efter  omstændighederne  vil  kunne  ske  i  medfør  af færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 1, om tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, jf. Henrik Waaben mfl., Færdselsloven med kommentarer (1992), s. 733. Frakendelse  af  førerretten  vil  således  efter  den  gældende  retstilstand  kun  kunne  ske  over  for personer, der begår en frakendelsesbegrundende overtrædelse af færdselsloven i forbindelse med en aktiv handling i form af føring af et motorkøretøj. På den baggrund vil en regel om, at passagerers manglende anvendelse af sikkerhedssele medfører ”klip” i medfør af klippekortordningen indebære en fravigelse af et grundlæggende princip i det gældende frakendelsessystem. Herudover vil en sådan regel indebære en forskelsbehandling i forhold til passagerer, der ikke har – og eventuelt ikke påtænker at erhverve – kørekort. Disse passagerer vil dog kunne frakendes retten til senere at erhverve førerret. Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K. Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Folketinget Retsudvalget Christiansborg 1240 København K. Dato: Kontor: Færdselskontoret Sagsnr.: 2004-156-0089 Dok.: MCH20066 + bilag Desuden  vil  det  formentligt  være  vanskeligt  for  borgerne  at  forstå,  at  førerretten  skal  kunne frakendes for en overtrædelse, hvor de ikke aktivt har taget del i kørslen. Der henvises endvidere til besvarelsen af spørgsmål nr. 8 af 19. december 2003 (L 98 – bilag 5). Det fremgår  bl.a.  heraf,  at  klippekortordningen  efter  Justitsministeriets  opfattelse  alene  bør  omfatte grovere færdselslovsovertrædelser, der er til fare  for andre trafikanter, eller som udsætter andre menneskers liv og førlighed for fare. Spørgsmål nr. 13: ”Finder ministeren, at det er juridisk muligt at indføre klip i kørekortet til en fører af et motorkøretøj, såfremt en passager ikke anvender den lovbefalede sikkerhedssele? Der ønskes svar for så vidt angår personer under 15 år, mellem 15 og 18 år, eller over 18 år, og hvad enten passageren har kørekort eller ej, såfremt der måtte være forskellige nuancer.” Svar: Som det fremgår af pkt. 2.2.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, har Justitsministeriet allerede foreslået, at førerens overtrædelse af pligten efter færdselslovens § 80, stk. 4, til at påse, at passagerer   under   15   år   anvender   sikkerhedsudstyr,   omfattes   af   klippekortordningen. Justitsministeriet finder således ikke, at der juridisk er noget til hinder for at lade denne overtrædelse være omfattet af klippekortordningen. Derimod er der for så vidt angår passagerer over 15 år ikke fastsat en særlig forpligtelse for føreren til at påse, at disse anvender sikkerhedssele. Denne pligt påhviler således den enkelte passager. Hvis Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K. Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Folketinget Retsudvalget Christiansborg 1240 København K. Dato: Kontor: Færdselskontoret Sagsnr.: 2004-156-0089 Dok.: MCH20066 + bilag disse passagerers manglende brug af sikkerhedssele skulle medføre, at føreren får et ”klip” efter klippekortordningen, vil det  efter Justitsministeriets opfattelse forudsætte,  at der i færdselsloven fastsættes en sådan særlig forpligtelse for føreren svarende til reglen i § 80, stk. 4, om passagerer under 15 år. Det bemærkes i den forbindelse, at reglen om at føreren skal påse, at børn under 15 år anvender sikkerhedsudstyr under kørslen, blev indsat ved lov nr. 401 af 13. juni 1990 under henvisning til, at den kriminelle lavalder udelukker, at en regel om obligatorisk anvendelse af sikkerhedssele kan håndhæves over for børn under denne alder. Om begrundelsen for at lade denne forpligtelse for føreren være omfattet af klippekortordningen henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 8 af 19. december 2003 (L 98 – bilag 5). Der kan endvidere rejses spørgsmål om, hvorvidt det er rimeligt, at føreren skal have ansvaret for, at øvrige  passagerer  er  -  og  forbliver  -  fastspændt  under  kørslen  og  risikere  at  få  et  ”klip”  efter klippekortordningen, hvis dette ikke er tilfældet. Herudover må det antages, at der kan forekomme situationer, hvor føreren af et køretøj vil savne den fornødne gennemslagskraft over for voksne passagerer, i modsætning til hvad der er tilfældet over for børn under 15 år. Endelig henvises der til bemærkningerne i besvarelsen af spørgsmål nr. 8 af 19. december 2003 (L 98 – bilag 5) om behovet for at sikre, at en ny klippekortordning bliver klar og gennemskuelig også med  hensyn  til  afgrænsningen  af,  hvilke  typer  af  overtrædelser  der  skal  være  omfattet  af klippekortordningen. Spørgsmål nr. 14: ”I hvilken grad kan et klip i kørekortet håndhæves i forhold til udlændinge, som kører i Danmark?” Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K. Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Folketinget Retsudvalget Christiansborg 1240 København K. Dato: Kontor: Færdselskontoret Sagsnr.: 2004-156-0089 Dok.: MCH20066 + bilag Svar: Håndhævelse af klippekortordningen over for udlændinge med et udenlandsk kørekort forudsætter, at de pågældende kan frakendes førerretten, hvis de begår en frakendelsesbegrundende overtrædelse af færdselsloven, og at reglerne i øvrigt kan håndhæves i praksis. Det  følger  af  straffelovens  almindelige  del,  at  færdselslovens  straffebestemmelser  og  regler  om frakendelse af kørekort gælder for alle overtrædelser af færdselsloven begået i Danmark, herunder lovovertrædelser begået af udlændinge. Ifølge straffelovens § 6, stk. 1, nr. 1, hører handlinger, som foretages i Danmark, under dansk straffemyndighed. Når der sker påtale i Danmark, skal afgørelsen af både straf og andre retsfølger ske efter dansk lovgivning, jf. straffelovens § 10, stk. 1. En person med udenlandsk kørekort vil således kunne frakendes førerretten, hvis den pågældende begår en frakendelsesbegrundende overtrædelse af færdselsloven i Danmark. På tilsvarende vis vil der kunne pålægges ”klip” i medfør af klippekortordningen, således at førerretten skal frakendes betinget, hvis føreren begår tre (to) grovere færdselslovovertrædelser inden for en periode på tre år. Frakendelse af førerretten er imidlertid territorialt begrænset og gælder som udgangspunkt kun i Danmark. Er en person med et udenlandsk kørekort frakendt førerretten i Danmark, vil dette ikke automatisk  påvirke  den  pågældendes  ret  til  at  føre  motorkøretøj  uden  for  Danmark,  herunder  i bopæls- eller hjemlandet. Rigspolitichefen har oplyst, at frakendelse af førerretten registreres i kriminalregisteret. Dette gælder også for personer med udenlandsk kørekort. Der ses ikke umiddelbart at være noget til hinder for, at ”klip” i medfør af klippekortordningen vil kunne registreres på tilsvarende vis. Det  kan  endvidere  oplyses,  at  udenlandske  kørekort  ved  en  ubetinget  frakendelse  af  førerretten indleveres  til  politiet  eller  Rigspolitichefen,  hvor  kortet  enten  påtegnes,  opbevares  (indtil frakendelsestiden  udløber  eller  den  pågældende  udrejser  af  landet)  eller  videresendes  til vedkommende udenlandske myndighed, som har udstedt kørekortet. De nærmere regler herom er Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K. Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Folketinget Retsudvalget Christiansborg 1240 København K. Dato: Kontor: Færdselskontoret Sagsnr.: 2004-156-0089 Dok.: MCH20066 + bilag fastsat i § 64 i cirkulære nr. 107 af 22. september 2003 om kørekort og afhænger af, om der er tale om et grønlandsk, færøsk, eller et udenlandsk kørekort. Ved  en  betinget  frakendelse  af  førerretten  skal  der  efter  færdselslovens  §  60,  stk.  3,  som udgangspunkt aflægges en kontrollerende køreprøve. Førerretten inddrages, hvis prøven ikke bestås, eller den pågældende nægter at medvirke til den. Af praktiske årsager er dette imidlertid svært at håndhæve over for personer med bopæl i udlandet. Det antages derfor, at færdselslovens § 60, stk. 3, ikke finder anvendelse over for personer med bopæl i udlandet. I praksis indebærer dette, at de umiddelbare  konsekvenser  af  en  betinget  frakendelse  af  førerretten  i  form  af  en  kontrollerende køreprøve ikke sanktioneres over for personer med udenlandsk kørekort, der ikke har sædvanlig bopæl i Danmark. Hvis den pågældende på ny gør sig skyldig i færdselslovsovertrædelser, der medfører en betinget frakendelse   af   førerretten,   f.eks.   tre   (to)   grovere   færdselslovsovertrædelser   omfattet   af klippekortordningen,  inden  for  prøvetiden  af  den  betingede  frakendelse,  vil  førerretten  blive frakendt ubetinget. Klippekortordningen  vil  således  med  de  ovennævnte  begrænsninger  kunne  håndhæves  over  for personer med udenlandsk kørekort. Spørgsmål nr. 15: ”Såfremt der indføres klip for manglende brug af sikkerhedssele, vil reglerne for lægeattest gælde og fritage for klip?” Svar: Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 11 vedrørende lovforslaget, er både førere og passagerer som udgangspunkt forpligtede til at anvende sikkerhedssele. Efter færdselslovens § 80, stk. 5, nr. 2, kan der fastsættes regler om, at visse personer fritages for Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K. Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Folketinget Retsudvalget Christiansborg 1240 København K. Dato: Kontor: Færdselskontoret Sagsnr.: 2004-156-0089 Dok.: MCH20066 + bilag pligten til at anvende sikkerhedsudstyr. Denne bemyndigelse er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 109 af 17. februar 1995 om brug af sikkerhedsseler mv. I henhold til bekendtgørelsens § 6, stk. 1, gælder pligten til at anvende sikkerhedssele under kørslen ikke for personer, som af alvorlige lægelige årsager ved lægeattest er fritaget herfra. De nærmere retningslinier for udarbejdelse af lægeattester til brug for dispensation fra pligten til at anvende sikkerhedssele under kørslen, samt kravene hertil, fremgår af Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 3 af 4. januar 1993 om dispensation for brug af sikkerhedssele til landets læger. Med indførelsen af en klippekortordning foretages der ingen ændringer i disse regler. Er en fører af et motorkøretøj i medfør af de nævnte bestemmelser meddelt dispensation fra pligten til at anvende sikkerhedssele under kørslen, vil kørsel uden sikkerhedssele således ikke udløse et klip efter klippekortordningen. Spørgsmål nr. 16: ”Kan ministeren henvise til nyeste oplysninger og forskning i Danmark, som fortæller om i hvilken grad anvendelse af sikkerhedssele kan redde menneskeliv og nedsætte risikoen for kvæstelser?” Svar: Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet gennem Trafikministeriet indhentet en udtalelse fra Danmarks Transportforskning, der har oplyst følgende: ”Trafikministeriet har udbedt sig en udtalelse fra DTF om de nyeste oplysninger og forskning i Danmark, som fortæller om, i hvilken grad anvendelse af sikkerhedssele kan redde menneskeliv og nedsætte risikoen for kvæstelser. Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K. Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Folketinget Retsudvalget Christiansborg 1240 København K. Dato: Kontor: Færdselskontoret Sagsnr.: 2004-156-0089 Dok.: MCH20066 + bilag Den nyeste viden herom i Danmark kommer fra de analyser, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) har foretaget. Her har man i hver enkelt analyseret ulykke vurderet, hvilken betydning selebrug eller manglende selebrug har haft for personskaderne. I HVU’s første rapport om eneuheld med unge bilister fandt man, at 10 af de 13 dræbte ikke anvendte sele. Det vurderedes, at 8 af disse 10 dræbte ville have overlevet ulykken, hvis de havde anvendt sele. Til sammenligning kan nævnes, at 7 af de 8 personer, der slap uskadt fra ulykkerne, anvendte sele. I den seneste rapport om motorvejsuheld er billedet det samme: 14 af de 16 dræbte brugte ikke sele, og det blev vurderet som sandsynligt, at 9 af disse 14 ville have overlevet, hvis de havde brugt sele. Yderligere 2 ville muligvis have overlevet. Af de 26 uskadte, hvor selebrug var oplyst, var der kun 3, der ikke havde brugt sele. Begge undersøgelser viser således – i overensstemmelse med tidligere forskning – at anvendelse af sikkerhedssele har en sikkerhedsmæssig effekt.” Det kan i øvrigt oplyses, at Trafikministeriet for nylig har offentliggjort en undersøgelse, hvoraf fremgår, at anvendelse af sikkerhedssele har en betydelig sikkerhedsmæssig effekt. Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K. Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 11-16 af 23. december 2003 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Klippekortsystem, skærpede sanktioner ved hastighedsovertrædelser mv.) (L 98 – bilag 6). / - 9 -