PDF udgave (75 KB)
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsnr.:
2004-156-0089
Dok.:
MCH20112
Besvarelse af spørgsmål nr. 11-16 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om
ændring af færdselsloven (Klippekortsystem, skærpede sanktioner ved
hastighedsovertrædelser mv.) (L 98 bilag 6).
Spørgsmål nr. 11:
Finder ministeren, at det er juridisk muligt at indføre klip i kørekortet til en fører af et
motorkøretøj, såfremt føreren ikke anvender den lovbefalede sikkerhedssele?
Svar:
Det følger af færdselslovens § 80, stk. 1, at såfremt en siddeplads i bil, på motorcykel eller knallert
er forsynet med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes af den person, der benytter
siddepladsen. Efter denne bestemmelse er førere af og passagerer i - motorkøretøjer forpligtede til
at anvende sikkerhedssele under kørslen, og pligten til at påse, at sikkerhedssele anvendes, påhviler
som udgangspunkt den enkelte.
Juridisk vil der således ikke være noget til hinder for, at forpligtelse for føreren til selv at anvende
sikkerhedssele omfattes af klippekortordningen.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 7 og nr. 8 af 19. december 2003 (L 98 bilag
5).
Spørgsmål nr. 12:
Finder ministeren, at det er juridisk muligt at indføre klip i kørekortet til en passager,
som selv har kørekort, såfremt den pågældende ikke anvender den lovbefalede
sikkerhedssele?
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsnr.:
2004-156-0089
Dok.:
MCH20066
+ bilag
Svar:
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 11, er også passagerer forpligtede til at anvende
sikkerhedssele efter færdselslovens § 80, stk. 1.
At lade manglende overholdelse af denne forpligtelse være omfattet af klippekortordningen
forudsætter imidlertid for det første, at passagerer kan frakendes førerretten.
Efter ordlyden i de gældende regler om frakendelse af førerretten i færdselslovens §§ 125-126 er det
alene føreren, der kan frakendes retten til at føre motorkøretøj.
I praksis er det dog i forbindelse med spirituskørsel fastslået, at en passager kan frakendes
førerretten, hvis den pågældende griber aktivt ind i kørslen, jf. bl.a. Vestre Landsrets dom refereret i
Ugeskrift for Retsvæsen, s. 1305, idet den pågældende dermed anses at have ført køretøjet.
Tilsvarende antages i litteraturen at gælde for ikke-spirituspåvirkede passagerer, der griber ind i
kørslen, idet frakendelse af førerretten efter omstændighederne vil kunne ske i medfør af
færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 1, om tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden,
jf. Henrik Waaben mfl., Færdselsloven med kommentarer (1992), s. 733.
Frakendelse af førerretten vil således efter den gældende retstilstand kun kunne ske over for
personer, der begår en frakendelsesbegrundende overtrædelse af færdselsloven i forbindelse med en
aktiv handling i form af føring af et motorkøretøj.
På den baggrund vil en regel om, at passagerers manglende anvendelse af sikkerhedssele medfører
klip i medfør af klippekortordningen indebære en fravigelse af et grundlæggende princip i det
gældende frakendelsessystem.
Herudover vil en sådan regel indebære en forskelsbehandling i forhold til passagerer, der ikke har
og eventuelt ikke påtænker at erhverve kørekort. Disse passagerer vil dog kunne frakendes retten
til senere at erhverve førerret.
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K.
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsnr.:
2004-156-0089
Dok.:
MCH20066
+ bilag
Desuden vil det formentligt være vanskeligt for borgerne at forstå, at førerretten skal kunne
frakendes for en overtrædelse, hvor de ikke aktivt har taget del i kørslen.
Der henvises endvidere til besvarelsen af spørgsmål nr. 8 af 19. december 2003 (L 98 bilag 5). Det
fremgår bl.a. heraf, at klippekortordningen efter Justitsministeriets opfattelse alene bør omfatte
grovere færdselslovsovertrædelser, der er til fare for andre trafikanter, eller som udsætter andre
menneskers liv og førlighed for fare.
Spørgsmål nr. 13:
Finder ministeren, at det er juridisk muligt at indføre klip i kørekortet til en fører af et
motorkøretøj, såfremt en passager ikke anvender den lovbefalede sikkerhedssele? Der
ønskes svar for så vidt angår personer under 15 år, mellem 15 og 18 år, eller over 18 år,
og hvad enten passageren har kørekort eller ej, såfremt der måtte være forskellige
nuancer.
Svar:
Som det fremgår af pkt. 2.2.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, har Justitsministeriet
allerede foreslået, at førerens overtrædelse af pligten efter færdselslovens § 80, stk. 4, til at påse, at
passagerer under 15 år anvender sikkerhedsudstyr, omfattes af klippekortordningen.
Justitsministeriet finder således ikke, at der juridisk er noget til hinder for at lade denne overtrædelse
være omfattet af klippekortordningen.
Derimod er der for så vidt angår passagerer over 15 år ikke fastsat en særlig forpligtelse for føreren
til at påse, at disse anvender sikkerhedssele. Denne pligt påhviler således den enkelte passager. Hvis
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K.
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsnr.:
2004-156-0089
Dok.:
MCH20066
+ bilag
disse passagerers manglende brug af sikkerhedssele skulle medføre, at føreren får et klip efter
klippekortordningen, vil det efter Justitsministeriets opfattelse forudsætte, at der i færdselsloven
fastsættes en sådan særlig forpligtelse for føreren svarende til reglen i § 80, stk. 4, om passagerer
under 15 år.
Det bemærkes i den forbindelse, at reglen om at føreren skal påse, at børn under 15 år anvender
sikkerhedsudstyr under kørslen, blev indsat ved lov nr. 401 af 13. juni 1990 under henvisning til, at
den kriminelle lavalder udelukker, at en regel om obligatorisk anvendelse af sikkerhedssele kan
håndhæves over for børn under denne alder. Om begrundelsen for at lade denne forpligtelse for
føreren være omfattet af klippekortordningen henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 8 af
19. december 2003 (L 98 bilag 5).
Der kan endvidere rejses spørgsmål om, hvorvidt det er rimeligt, at føreren skal have ansvaret for, at
øvrige passagerer er - og forbliver - fastspændt under kørslen og risikere at få et klip efter
klippekortordningen, hvis dette ikke er tilfældet. Herudover må det antages, at der kan forekomme
situationer, hvor føreren af et køretøj vil savne den fornødne gennemslagskraft over for voksne
passagerer, i modsætning til hvad der er tilfældet over for børn under 15 år.
Endelig henvises der til bemærkningerne i besvarelsen af spørgsmål nr. 8 af 19. december 2003 (L
98 bilag 5) om behovet for at sikre, at en ny klippekortordning bliver klar og gennemskuelig også
med hensyn til afgrænsningen af, hvilke typer af overtrædelser der skal være omfattet af
klippekortordningen.
Spørgsmål nr. 14:
I hvilken grad kan et klip i kørekortet håndhæves i forhold til udlændinge, som kører i
Danmark?
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K.
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsnr.:
2004-156-0089
Dok.:
MCH20066
+ bilag
Svar:
Håndhævelse af klippekortordningen over for udlændinge med et udenlandsk kørekort forudsætter,
at de pågældende kan frakendes førerretten, hvis de begår en frakendelsesbegrundende overtrædelse
af færdselsloven, og at reglerne i øvrigt kan håndhæves i praksis.
Det følger af straffelovens almindelige del, at færdselslovens straffebestemmelser og regler om
frakendelse af kørekort gælder for alle overtrædelser af færdselsloven begået i Danmark, herunder
lovovertrædelser begået af udlændinge. Ifølge straffelovens § 6, stk. 1, nr. 1, hører handlinger, som
foretages i Danmark, under dansk straffemyndighed. Når der sker påtale i Danmark, skal afgørelsen
af både straf og andre retsfølger ske efter dansk lovgivning, jf. straffelovens § 10, stk. 1.
En person med udenlandsk kørekort vil således kunne frakendes førerretten, hvis den pågældende
begår en frakendelsesbegrundende overtrædelse af færdselsloven i Danmark. På tilsvarende vis vil
der kunne pålægges klip i medfør af klippekortordningen, således at førerretten skal frakendes
betinget, hvis føreren begår tre (to) grovere færdselslovovertrædelser inden for en periode på tre år.
Frakendelse af førerretten er imidlertid territorialt begrænset og gælder som udgangspunkt kun i
Danmark. Er en person med et udenlandsk kørekort frakendt førerretten i Danmark, vil dette ikke
automatisk påvirke den pågældendes ret til at føre motorkøretøj uden for Danmark, herunder i
bopæls- eller hjemlandet.
Rigspolitichefen har oplyst, at frakendelse af førerretten registreres i kriminalregisteret. Dette
gælder også for personer med udenlandsk kørekort. Der ses ikke umiddelbart at være noget til
hinder for, at klip i medfør af klippekortordningen vil kunne registreres på tilsvarende vis.
Det kan endvidere oplyses, at udenlandske kørekort ved en ubetinget frakendelse af førerretten
indleveres til politiet eller Rigspolitichefen, hvor kortet enten påtegnes, opbevares (indtil
frakendelsestiden udløber eller den pågældende udrejser af landet) eller videresendes til
vedkommende udenlandske myndighed, som har udstedt kørekortet. De nærmere regler herom er
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K.
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsnr.:
2004-156-0089
Dok.:
MCH20066
+ bilag
fastsat i § 64 i cirkulære nr. 107 af 22. september 2003 om kørekort og afhænger af, om der er tale
om et grønlandsk, færøsk, eller et udenlandsk kørekort.
Ved en betinget frakendelse af førerretten skal der efter færdselslovens § 60, stk. 3, som
udgangspunkt aflægges en kontrollerende køreprøve. Førerretten inddrages, hvis prøven ikke bestås,
eller den pågældende nægter at medvirke til den. Af praktiske årsager er dette imidlertid svært at
håndhæve over for personer med bopæl i udlandet. Det antages derfor, at færdselslovens § 60, stk. 3,
ikke finder anvendelse over for personer med bopæl i udlandet. I praksis indebærer dette, at de
umiddelbare konsekvenser af en betinget frakendelse af førerretten i form af en kontrollerende
køreprøve ikke sanktioneres over for personer med udenlandsk kørekort, der ikke har sædvanlig
bopæl i Danmark.
Hvis den pågældende på ny gør sig skyldig i færdselslovsovertrædelser, der medfører en betinget
frakendelse af førerretten, f.eks. tre (to) grovere færdselslovsovertrædelser omfattet af
klippekortordningen, inden for prøvetiden af den betingede frakendelse, vil førerretten blive
frakendt ubetinget.
Klippekortordningen vil således med de ovennævnte begrænsninger kunne håndhæves over for
personer med udenlandsk kørekort.
Spørgsmål nr. 15:
Såfremt der indføres klip for manglende brug af sikkerhedssele, vil reglerne for
lægeattest gælde og fritage for klip?
Svar:
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 11 vedrørende lovforslaget, er både førere og
passagerer som udgangspunkt forpligtede til at anvende sikkerhedssele.
Efter færdselslovens § 80, stk. 5, nr. 2, kan der fastsættes regler om, at visse personer fritages for
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K.
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsnr.:
2004-156-0089
Dok.:
MCH20066
+ bilag
pligten til at anvende sikkerhedsudstyr. Denne bemyndigelse er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 109
af 17. februar 1995 om brug af sikkerhedsseler mv. I henhold til bekendtgørelsens § 6, stk. 1, gælder
pligten til at anvende sikkerhedssele under kørslen ikke for personer, som af alvorlige lægelige
årsager ved lægeattest er fritaget herfra.
De nærmere retningslinier for udarbejdelse af lægeattester til brug for dispensation fra pligten til at
anvende sikkerhedssele under kørslen, samt kravene hertil, fremgår af Sundhedsstyrelsens
vejledning nr. 3 af 4. januar 1993 om dispensation for brug af sikkerhedssele til landets læger.
Med indførelsen af en klippekortordning foretages der ingen ændringer i disse regler.
Er en fører af et motorkøretøj i medfør af de nævnte bestemmelser meddelt dispensation fra pligten
til at anvende sikkerhedssele under kørslen, vil kørsel uden sikkerhedssele således ikke udløse et
klip efter klippekortordningen.
Spørgsmål nr. 16:
Kan ministeren henvise til nyeste oplysninger og forskning i Danmark, som fortæller
om i hvilken grad anvendelse af sikkerhedssele kan redde menneskeliv og nedsætte
risikoen for kvæstelser?
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet gennem Trafikministeriet indhentet en
udtalelse fra Danmarks Transportforskning, der har oplyst følgende:
Trafikministeriet har udbedt sig en udtalelse fra DTF om de nyeste oplysninger og
forskning i Danmark, som fortæller om, i hvilken grad anvendelse af sikkerhedssele kan
redde menneskeliv og nedsætte risikoen for kvæstelser.
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K.
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Dato:
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsnr.:
2004-156-0089
Dok.:
MCH20066
+ bilag
Den nyeste viden herom i Danmark kommer fra de analyser, som Havarikommissionen
for Vejtrafikulykker (HVU) har foretaget. Her har man i hver enkelt analyseret ulykke
vurderet, hvilken betydning selebrug eller manglende selebrug har haft for
personskaderne.
I HVUs første rapport om eneuheld med unge bilister fandt man, at 10 af de 13 dræbte
ikke anvendte sele. Det vurderedes, at 8 af disse 10 dræbte ville have overlevet ulykken,
hvis de havde anvendt sele. Til sammenligning kan nævnes, at 7 af de 8 personer, der
slap uskadt fra ulykkerne, anvendte sele.
I den seneste rapport om motorvejsuheld er billedet det samme: 14 af de 16 dræbte
brugte ikke sele, og det blev vurderet som sandsynligt, at 9 af disse 14 ville have
overlevet, hvis de havde brugt sele. Yderligere 2 ville muligvis have overlevet. Af de 26
uskadte, hvor selebrug var oplyst, var der kun 3, der ikke havde brugt sele.
Begge undersøgelser viser således i overensstemmelse med tidligere forskning at
anvendelse af sikkerhedssele har en sikkerhedsmæssig effekt.
Det kan i øvrigt oplyses, at Trafikministeriet for nylig har offentliggjort en undersøgelse,
hvoraf fremgår, at anvendelse af sikkerhedssele har en betydelig sikkerhedsmæssig effekt.
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
1216 København K.
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr. 11-16 af 23. december 2003 fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Klippekortsystem,
skærpede sanktioner ved hastighedsovertrædelser mv.) (L 98 bilag 6).
/
- 9 -