PDF udgave (63 KB)
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
JBO/ J.nr. 222-1239
Folketingets Socialudvalg
Dato: 6. maj 2004
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. april 2004 følger
hermed i 70 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål nr. 98-101
(Alm. del bilag 539).
Spørgsmål nr. 98:
Ministeren bedes oplyse antallet af afslag, der gives på ansøgninger om
invalidebiler, samt redegøre for vurderingsgrundlaget for afslag
Svar:
Antal af afslag
Fra Ankestyrelsen er det oplyst, at der i 2002 blev behandlet 2.691 nye
ansøgninger om bilstøtte efter servicelovens § 99 i amterne og i de sociale nævn.
Det vil sige ansøgninger, hvor ansøgeren ikke tidligere har fået bilstøtte. Heraf
fik 1.080 ansøgere afslag, svarende til ca. 40 pct.
Endvidere blev der behandlet 2.234 sager, hvor ansøgeren tidligere havde fået
bilstøtte efter servicelovens § 99. Heraf fik 234 ansøgere afslag på støtte,
svarende til ca. 10 pct.
Vurderingsgrundlaget
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Socialudvalget
(Alm. del - bilag 596)
hjælpemidler (serviceloven)
(Offentligt)
1
De gældende regler findes i Socialministeriets bekendtgørelse af 19. februar
1998 om støtte til køb af bil efter servicelovens § 99.
Generelt kan det anføres, at formålet med at yde støtte til bil er at tilvejebringe
muligheder for at tilgodese et kørselsbehov for mennesker med en varig
nedsættelse af funktionsevnen, der bevirker at de ikke eller kun med betydelig
vanskelighed kan fungere i den daglige tilværelse uden brug af bil.
Der kan ydes støtte til bil til personer med en varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der i væsentlig grad forringer pågældendes evne til at færdes
eller i væsentlig grad vanskeliggør muligheden for at opnå eller fastholde et
arbejde eller gennemføre en uddannelse uden brug af bil.
Desuden skal ansøgeren have et kørselsbehov i forbindelse med erhverv, eller i
forbindelse med uddannelse, der sigter mod fremtidige arbejds- og
indtægtsmuligheder, eller hvis hjælpen i væsentlig grad afhjælper følgerne af
lidelsen og letter den daglige tilværelse(trivselsbiler)
Der kan ikke ydes støtte, hvis ansøgerens samlede kørselsbehov ud fra en
vurdering af alder, almentilstand og forholdene i øvrigt mere hensigtsmæssigt
kan tilgodeses ved andre ordninger. Dette gælder fx gennem kollektive
kørselsordninger for personer med handicap og/eller ved befordring med andre
individuelle befordringsmidler.
Det er ikke alene funktionsnedsættelsens art eller omfang, der er det afgørende,
men i hvilken udstrækning funktionsnedsættelsen hindrer, at ansøgeren kan
benytte kollektive transportmidler eller i øvrigt dække sit kørselsbehov på anden
måde end ved at køre i egen bil. Dette beror på en samlet vurdering af
ansøgerens sociale og helbredsmæssige forhold.
Ved at fokusere på den enkelte ansøgers funktionsevne kan afgørelsen
vedrørende to ansøgere med samme lidelse (diagnose) således godt falde
forskelligt ud.
Som grundlag for vurderingen af ansøgerens funktionsevne skal der ske en bred
belysning af, hvordan ansøgeren rent faktisk klarer sin daglige tilværelse med sit
handicap. Denne beskrivelse af ansøgerens funktionsniveau, der er baseret på de
sociale myndigheders og ansøgerens egen beskrivelse, sammenholdes med
oplysninger om det objektive helbredsmæssige grundlag.
Om Ankestyrelsens praksis henvises til de gældende offentliggjorte Sociale
Meddelelser(SM). Endvidere kan henvises til Ankestyrelsens Guide om
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Socialudvalget
(Alm. del - bilag 596)
hjælpemidler (serviceloven)
(Offentligt)
2
behandling af sager om bilstøtte fra 1998.
Det fremgår heraf, at gangdistancen er et af de centrale elementer i skønnet over,
om en ansøger er berettiget til bilstøtte. Efter Ankestyrelsens praksis skal der
være tale om en meget betydelig nedsættelse af gangdistancen, før der kan blive
tale om bilstøtte. Dette gælder særligt, når ansøgeren ikke er i erhverv eller
under uddannelse. Som hovedregel vil en gangdistance på meget mere end 100
meter tale imod tilkendelse af bilstøtte på trivselsmæssigt grundlag. Det skal dog
understreges, at gangdistancen blot er et moment blandt mange, ved vurderingen
af om en ansøger er berettiget til bilstøtte. Bedømmelsen af funktionsniveauet er
endvidere mildere ved bilstøtte på erhvervsmæssigt eller uddannelsesmæssigt
grundlag end ved trivselsmæssigt grundlag..
Selvom funktionsevnen, herunder gangdistancen, ikke er så betydeligt nedsat, at
der umiddelbart er grundlag for at tilkende bilstøtte, vil der i en række tilfælde
alligevel kunne bevilges bil ud fra et skånebehov. Dette kan være tilfældet hvor
en ansøger godt kan gå en rimelig distance, men hvor dette medfører en
forværring af hans eller hendes lidelse. Dette kan også være tilfældet i
forbindelse med bilstøtte til erhverv eller uddannelse (samt i specielle tilfælde til
trivselsformål), hvor en ansøger godt kan komme på arbejde eller
uddannelsesinstitution til fods eller med offentlige transportmidler, men hvor
dette udtrætter ansøgeren så meget, at gennemførelsen af arbejdet eller
uddannelsen bliver meget vanskelig.
Endvidere vil der efter praksis kunne ydes bilstøtte, hvis en ansøger har et
væsentligt nedsat funktionsniveau på grund af konstante svære smerter, såfremt
der er objektive fund, der kan understøtte smertetilstanden.
Det anføres ofte i ansøgninger og klager, at ansøgerne ikke kan nå hen til
nærmeste offentlige transportmiddel, eller at busforbindelserne er meget dårlige.
Ankestyrelsen lægger i praksis ikke ret stor vægt på disse forhold, idet
Ankestyrelsen finder, at lang afstand til offentlige transportmidler ikke i sig selv
kan begrunde støtte til køb af bil.
Ankestyrelsen har ikke statistiske oplysninger om vurderingsgrundlaget for
afslagene.
Til belysning af praksis, der indeholder afslag på bilstøtte vedlægges en række
nyere SM-meddelelser.
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Socialudvalget
(Alm. del - bilag 596)
hjælpemidler (serviceloven)
(Offentligt)
3
Spørgsmål nr. 99:
Ministeren bedes orientere udvalget om, hvornår revisionen af regelsættet om
støtte til køb af invalidebil, som ministeren nævner i alm. del bilag 514,
kommer.
Svar:
Jeg kan oplyse, at det forventes, at den nye bekendtgørelse om støtte til køb af
bil efter servicelovens § 99 samt tilhørende vejledning vil blive sendt i høring i
midten af juni i år.
Bekendtgørelsen og den tilhørende vejledning forudsættes herefter at træde i
kraft den 15. september i år.
Spørgsmål nr. 100:
Ministeren bedes redegøre for den økonomiske forskel, det ville gøre at ændre
reglerne for invalidebiler, således at de blev afgiftsfrie, så det bliver klart,
hvilken sum der er tale om.
Svar:
Da spørgsmålet om statens indtægter fra registreringsafgiften af biler hører
under Skatteministeriets lovområde, har jeg anmodet Skatteministeriet om en
udtalelse.
Skatteministeriet udtaler:
Der bevilges årligt 2.500 2.700 biler som hjælpemidler. Af disse vedrører 7
800 bevillinger busser til kørestolsbrugere, hvoraf der ikke betales
registreringsafgift.
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Socialudvalget
(Alm. del - bilag 596)
hjælpemidler (serviceloven)
(Offentligt)
4
Antages det, at de resterende hen ved 2.000 bevillinger vedrører biler, der i
gennemsnit har en pris inkl. registreringsafgift på 173 176.000, svarende til de
mest almindelige billigere biler, udgør registreringsafgiften pr. bil ca. halvdelen
eller ca. 88.000.
Det årlige direkte tab af registreringsafgift for statskassen ved en fritagelse for
invalidebiler kan på baggrund af ovenstående forudsætninger anslås til i
størrelsesordenen 175 mio. kr.
Det bemærkes, at der ved beregningen ikke er taget hensyn til spørgsmålet om
eventuel registreringsafgift af bilerne i syvende og senere finansår, hvis de f.eks.
efter 6 år bringes i almindelig omsætning. Der er heller ikke taget stilling til
hvordan Kommunerne vil få finansieret den modregning som staten må antages
at foretage, jf. straks neden for.
Forhistorien er, at indtil bistandslovens ikrafttræden i april 1976 blev støtten til
invalidebiler ydet, dels i form af hel eller delvis godtgørelse af
registreringsafgift, dels ved lån efter revalideringsloven.
I forbindelse med bistandslovens ikrafttræden blev støtten omlagt af
administrative hensyn. Godtgørelsen af registreringsafgiften blev ophævet. I
stedet blev gennemsnitsudgifterne medtaget i bloktilskuddet til kommunerne og
indgik i hjælpen til den enkelte handicappede som et afdragsfrit lån ved siden af
et afdragspligtigt lån. Baggrunden for denne ændring var bistandslovens
regnskabssanerende sigte, hvorefter kommunerne i videre omfang selv skulle
afholde de sociale udgifter, således at de sociale budgetter kom til at vise de
sande udgifter.
Spørgsmålet om eventuelt at genindføre afgiftsfritagelse for invalidebiler er
blevet undersøgt af en arbejdsgruppe under Skatteministeriet, der afrapporterede
i 1990 og igen af en arbejdsgruppe under Socialministeriet, der afrapporterede i
2001. Når det gælder registreringsafgiften konkluderede begge arbejdsgrupper,
at den støttemodel man var nået frem til i forbindelse med gennemførelse af
bistandsloven fortsat er den bedste.
Det kan tilføjes, at biler, der er bevilliget som hjælpemidler, er fritaget for
løbende afgift (vægtafgift eller brændstofforbrugsafgift) og efter
registreringsafgiftsloven kan udgiften til særligt udstyr til hjælp for personer
med varigt nedsat funktionsevne holdes uden for den afgiftspligtige værdi..
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Socialudvalget
(Alm. del - bilag 596)
hjælpemidler (serviceloven)
(Offentligt)
5
Spørgsmål nr. 101:
Ministeren bedes redegøre for de økonomiske forskelle, der er ved investering i
en almindelig bil og i en invalidebil.
Svar:
Bilbekendtgørelsens bestemmelser er følgende (§ 4, stk. 1-3) med de aktuelle
satser for 2004:
Støtte til køb af bil ydes som et rentefrit lån på indtil 136.000 kr., dog højst
bilens købesum.
Personer, hvis indkomstgrundlag ikke overstiger 163.000 kr., skal tilbagebetale
halvdelen af lånet med 1/72 af beløbet i månedlige afdrag. Den anden halvdel af
lånet nedskrives med 1/72 månedligt fra bilens registrering.
For personer, hvis indkomstgrundlag overstiger 163.000 kr., forhøjes den del af
lånet, der skal tilbagebetales, med 20 pct. af den del af indkomstgrundlaget, der
overstiger 163.000 kr. Den del af lånet, der skal nedskrives, nedsættes
tilsvarende.
I det følgende forudsættes, at bilens pris vil være 136.000 kr. eller derover,
således at det rentefrie lån til en invalidebil vil være på 136.000 kr. Ved køb af
en almindelig bil forudsættes det, at billånet ligeledes vil være på 136.000 kr.,
som afdrages over 72 måneder på samme måde som invalidebilen til en rente på
5 pct. p.a. efter fradrag af værdien af renteudgiftens skattefradrag, samt at der vil
være en engangsudgift til etablering af billånet på 1.800 kr.
Den økonomiske forskel mellem investering i en invalidebil og en almindelig bil
afhænger af indkomstgrundlaget, idet et højere indkomstgrundlag (indtil 503.000
kr.) betyder en faldende besparelse ved køb af en invalidebil i forhold til køb af
en almindelig bil.
Nedenfor er opstillet en række eksempler på tilbagebetalingsbeløb, afdrag pr.
måned og besparelsen i alt (besparelse som følge af lånets nedskrivning,
rentefriheden) ved forskellige indkomstgrundlag ved køb af en invalidebil:
Indkomstgrundlag
Tilbagebeta-li
ngsbeløb
Afdrag
pr.
måned
Besparelse i alt
(afrundet)
Op til 163.000 kr.
68.000
944
90.000
213.000 kr.
78.000
1.083
80.000
263.000 kr.
88.000
1.222
70.000
313.000 kr.
98.000
1.361
60.000
- 6 -
363.000 kr.
108.000
1.500
50.000
413.000 kr.
118.000
1.639
40.000
463.000 kr.
128.000
1.778
30.000
503.000 kr. og derover
136.000
1.889
22.000
Ved et indkomstgrundlag på op til 163.000 kr. er besparelsen på ca. 90.000 kr.
ved køb af invalidebil, hvoraf de ca. 22.000 kr. skyldes, at lånet er rentefrit og
uden etableringsudgifter.
Ved et indtægtsgrundlag på 503.000 kr. og derover skyldes besparelsen på ca.
22.000 kr. udelukkende, at lånet er rentefrit og uden etableringsudgifter.
Henriette Kjær
/Frode Svendsen
Bilag vedlagt:
SM C-32-02 om bilstøtte på erhvervsmæssigt grundlag
SM C-9-02 om frivilligt arbejde
SM C-55-01 om chaufførmulighed
SM C-37-00 om tidligere bevilget bilstøtte
SM O-2-00 om kroniske smerter på grund af svære ryglidelser
SM C-14-99 om selvstændig virksomhed på bopælsadressen
SM O-30-99 om selvstændig virksomhed på bopælsadressen
SM O-31-99 om personer med ophold på døgninstitution.
(Løbenr. 18028)