PDF udgave (160 KB)
Notat om undersøgelse af ACE-materialet, som anvendes på 5 kristne
friskoler
Undervisningsministeren har i svar på spørgsmål 133 (alm. del bilag 22)
meddelt Folketingets Uddannelsesudvalg, at ministeriet vil iværksætte en
nærmere undersøgelse af ACE-materialet.
Undervisningsministeriet har til brug for undersøgelsen indhentet et
passende udvalg af det omtalte materiale. Derudover har ministeriets
embedsmænd besøgt 4 ud af 5 kristne friskoler, som tilkendegiver, at de
anvender ACE-materialet, for at se materialet i brug. Embedsmændene har
ikke besøgt Samuelskolen på grund af det yderligere tilsyn med denne skole.
Hensigten med undersøgelsen har været at vurdere, hvorvidt materialet og
brugen heraf giver anledning til tvivl om, hvorvidt undervisningen på
skolerne står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Om ACE-systemet
Materialet Accelerated Christian Education (ACE), er udviklet i USA
gennem 70´erne og 80´erne på initiativ og under ledelse af DR. Donald R.
Howard. Princippet bag udviklingen af materialet beskrives som 1) Back to
God, 2) Back to parents, 3) Back to basics, 4) Back to the individual.
ACE-Systemet er i 1990 udbredt til mere end 103 lande med mere end 7200
skoler involveret. Materialet består af en række såkaldte paces (Packet of
Accelerated Christian Education), som er opbygget efter en fast struktur,
som er baseret på individuelt elevarbejde. I Danmark er materialet taget i
brug for ca. 10 år siden, hvor det er oversat af initiativtagerne til den første
kristne ACE skole i Danmark og bearbejdet med henblik på brug i
Danmark. Arbejdet med oversættelserne blev ledet af Ib Mogens Johansen,
skoleleder på Gideonskolen. Sidenhen er det videre arbejde med udvikling af
paces sket i samarbejde med Gideonskolens souschef Else Lange.
ACE-systemet er at betragte som et koncept, hvor materialet, som består af
engangshæfter, anvendes på en og samme måde. Den individuelle
undervisning foregår i et lærecenter, hvor alle elever, bortset fra elever i
indskolingen, arbejder enkeltvis ved hver sin arbejdsplads. Arbejdspladserne
er placeret ind mod væggen i et stort lokale og er afskærmede til siderne. Det
er i denne sammenhæng ikke meningen, at eleverne skal tale sammen. I de
enkelte båse er der plads til en personlig opslagstavle, kassetter med
materialer, hylde til håndbøger og to markeringsflag, som eleven skal
anvende, når der ønskes hjælp eller tilladelse til et eller andet. Det
bagvedliggende lærings- og tilegnelsessyn er, at eleverne ikke lærer ved at
lytte til en lærer, men ved selv at arbejde aktivt med indlæringen, og der
sættes fokus på elevernes eget ansvar herfor. Superviseren (underviseren) og
monitoren (undervisningsassistenten, som understøtter superviseren), yder
individuel bistand til eleverne. Lærerens rolle er primært støtte til den enkelte
elev, hvis vedkommende ikke kan komme videre i pacen ved egen hjælp.
Der er således ikke tale om, at læreren underviser i selve stoffet.
1
Når eleverne fra begyndelsen skal indplaceres i pace-systemet, sker det ved
en prøve, som afdækker elevens niveau. Når indplaceringen har fundet sted,
arbejder eleven i sit eget tempo igennem pace-systemet. Undervejs i arbejdet
med en pace foretager eleven selv et kontrollerende rettearbejde ud fra en
manual. Rettearbejdet forgår ved et rettebord midt i lokalet. Pacearbejdet
afsluttes med en test, som skal bestås med 80% for at kunne gå videre til
næste pace.
For hvert fag udgøres pensum i den individualiserede undervisning af ca. 12
paces pr. skoleår. Når en elev er færdig, markeres det med stjerner i
forskellige farver på et oversigtsskema på elevens opslagstavle. Der er plads
til individuelle valg, hvad angår rækkefølgen af faglige aktiviteter, og den
enkelte elevs oversigtskema viser, hvor langt eleven er nået inden for de
forskellige fagområder. Der er fastsat et minimumskrav for antallet af paces,
der skal nås, hvorfor læreren undertiden må gå ind og regulere elevens
selvstændige arbejde.
Undervisningen i lærecenteret foregår i en stilfærdig arbejdsatmosfære, hvor
eleverne er vænnet til at sidde og arbejde med deres hæfter. Hvis eleverne
skal i kontakt med de voksne, sætter de et flag på hylden og afventer at blive
kontaktet af enten supervisor eller monitor, idet der er et flag for ønsket om
faglig hjælp og et andet flag for ønsket om praktisk hjælp mv.
Undersøgelsens fokusområder
ACE-materialet har i Norge været behandlet i Ligestillingsombuddet for sin
ensidige fremstilling af mænds og kvinders roller i familie og samfund.
Materialet er i sin helhed blevet vurderet til at være i strid med
ligestillingsloven. Afgørelsen har siden været behandlet i Klagenemnda, hvor
et flertal er kommet frem til samme resultat og i januar 2001 nedlagde
forbud mod at bruge ACE-materialet.
Undervisningsministeriet har i forbindelse med undersøgelsen blandt andet
ønsket at få belyst, hvorvidt materialet i Danmark er det samme som det, der
blev anvendt i Norge. Herunder om det var muligt at lokalisere den pace,
der er omtalt i spørgsmål 131, med spørgsmålet: Hvem skal adlyde sin
ægtemand: Hunde katte eller kvinder?.
Undervisningsministeriet har derudover foretaget en generel vurdering af
materialet og dets anvendelse ud fra følgende fokusområder:
Karakteristika ved materialet indhold og undervisningsaktiviteter
Brugen af materialet med henblik på kravet om, at skolens samlede
undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering skal stå mål med,
hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Undersøgelsens resultater
Skoleleder Ib Mogens Johansen, Gideonskolen, er udgiver af det danske
ACE-materiale.
2
Undervisningsministeriet har forespurgt udgiver, om der findes en dansk
version af det omtalte pace i Norge. Ifølge udgiver anvendes denne pace
ikke i Danmark. Undervisningsministeriet har på skolebesøg iagttaget, at den
pågældende pace, som i Norge har nummer 1026, eksisterer i Danmark, men
ikke med samme indhold.
I materialeoversigten, som ministeriet har fået tilsendt over det norske
ACE-materiale, fremgår det ligeledes, at materialet i Norge og Danmark ikke
er identisk. Derudover findes materialet i Norge kun fra 1. 6. klasse, mens
det i Danmark er oversat og justeret til danske forhold på 1.- 10. klassetrin.
Det skal bemærkes, at Undervisningsministeriet ikke i de pågældende paces
eller på skolebesøgene har kunnet genfinde pacen med det omtalte
spørgsmål.
Antallet af paces er omfattende. Ifølge udgiver omfatter materialet mere end
6500 varenumre i den amerikanske version. I Danmark ca. 12 paces pr.
klassetrin i fem forskellige fag.
Undervisningsministeriet har til brug for undersøgelsen af materialet udbedt
sig en række paces inden for fagområderne dansk, matematik, engelsk,
orientering og science på baggrund af en materialeoversigt, som skoleleder
Ib Mogens Johansen har fremsendt til Undervisningsministeriet. Som
supplement til det oversatte materiale fra USA er udgiver i færd med at
udvikle eget materiale ud fra samme koncept, bl.a. i faget dansk.
Foruden de udbedte materialer har udgiver Ib Mogens Johansen selv
fremsendt mere end 90 paces som eksempel på ACE-materialet samt en
række materialer, der orienterer om ACE-skolekonceptet.
Derudover har udgiver fremsendt en orientering om materialet generelt og
en beskrivelse af en igangværende revidering af ACE-materialet.
Heraf fremgår det, at forlaget er i gang med at forbedre oversættelserne,
ændre på illustrationerne, revidere indholdet under indtryk af debatten i
Norge og herhjemme i forbindelse med Samuelskolen og endelig med
henblik på, at materialet i højere grad tilgodeser dansk kultur og historie.
Undervisningsministeriet har i vurderingen af materialet inddraget
ministeriets fagkonsulenter inden for de 5 fagområder: dansk, matematik,
orientering, science og engelsk.
Materialets opbygning
Den enkelte pace består af ca. 30-40 sider i A-4 format. Hæfterne er typisk
inddelt som følger:
Forside med illustrationer, der referer til indholdet.
Én første side, hvor de faglige mål og åndelige mål kort ridses op.
Et nøgleord (mindevers), som skal kunnes udenad, som
korresponderer med en dyd (et karaktertræk, der skal trænes/ være i
fokus under arbejdet med pacen). Dette beskrives kort.
3
Et fagligt forløb beregnet på ca. 2 ugers arbejde.
Indbygget kontrol for elevens skyld (Score/Check-up og Self-test).
Kontrol for lærerens/forældrenes skyld (afsluttende Pacetest).
Afhængig af, hvor godt testen løses, kan eleven enten gå videre eller
begynde forfra.
Materialet fremstår lay-outmæssigt som fotokopier med omslag af
farvet karton.
Hovedindtryk ved gennemgang af materialet
I Undervisningsministeriets gennemsyn af de udleverede materialer er
konstateret en række karakteristika, som generelt præger materialet. I
punktform kan disse beskrives som følger:
Materialet lægger generelt ikke op til, at eleven selvstændigt skal tage
stilling eller stille spørgsmål til indholdet.
Materialet beskriver sjældent interessekonflikter i samfundet eller
divergerende opfattelser af samme emne. I materialet beskrives
holdninger og værdier som værende legitime eller illegitime.
Materialet fremstiller kønsroller, som indikerer, at kønnene ikke er
ligestillede, således som ligestilling generelt opfattes i dag.
Der arbejdes primært skriftligt med løsning af opgaver, heraf mange
udfyldningsopgaver på baggrund af læsetekster med henblik på at
reproducere viden og skriftlige færdigheder.
ACE- materialerne indeholder udelukkende en bibelsk forklaring på
livets opståen.
Materialet er gennemskueligt opbygget og støtter derved et stærkt
individualiseret og isoleret arbejde.
Opgavetyperne er meget ensformige og lægger ikke op til
selvstændig tænkning og problemløsningsadfærd.
Pacene skal løses i en bestemt rækkefølge inden for de enkelte fag.
Det er ydermere karakteristisk ved materialet, at det ikke lægger op til, at
eleverne selv sætter sig personlige mål i deres virksomhed på skolen ud over
mål for eget arbejde vedrørende antallet af pacesider, som eleven forventer
at løse fra dag til dag. Det er primært hensigten, at eleverne skal overtage de
mål, som hæfterne stiller.
Vurdering af de enkelte fagområder
Undervisningsministeriets fagkonsulenter på de 5 fagområder har fået
forelagt et passende udvalg af paces til vurdering.
Kommentarer til faget dansk
Dansk
Undervisningsmaterialet er individualiseret og færdighedsorienteret, og
materialet lægger udpræget op til at arbejde med færdighedsdelen i dansk.
Det skønnes, at det faglige færdighedsniveau svarer til folkeskolens niveau,
men også at denne form for træning ikke kan stå alene, idet skolen således
vil have vanskeligt ved at give en undervisning, der står mål med
4
folkeskolens undervisning i dansk, hvor formålet blandt andet er, at
undervisningen i dansk skal fremme elevernes lyst til at bruge sproget
personligt og alsidigt i samspil med andre.
Eleverne får gennem ACE-materialet øget deres indlevelse og indsigt i
litteraturen - om end udvalget er særdeles begrænset og i alt for stort omfang
fokuseret på den ældre litteratur.
Matematik
Pacene er ikke dækkende for de områder, de berører. Grundlæggende
mangler "Matematik i anvendelse" og "Kommunikation og problemløsning"
samt den undersøgende, eksperimenterende, afprøvende og mere kreative
del af undervisningen, hvis undervisningen, som alene er baseret på brug af
ACE-materialet, skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.
Materialet lægger ikke op til, at eleverne udvikler deres egne algoritmer.
Hæfterne er taltræningshæfter uden opbygning af matematiske begreber,
ingen ræsonnementer, ingen kompetenceudvikling.
Tekststykkerne er uden kontekst. Eleverne bliver derfor ikke i stand til at
vælge mellem data samt begrunde deres valg, vælge algoritme, udregne
resultatet og vælge kommunikationsform.
Generelt mangler integreret brug af lommeregner og it.
Science
Livets opståen og udvikling beskrives udelukkende som Guds skaberværk.
Som følge heraf er Biblens skabelsesberetning en integreret del af
science-materialet. Eleverne præsenteres udelukkende for en ung
jord-teori og en kreationistisk forklaring på Jordens og livets udvikling
(Gud som skaber af alt liv). Fx får eleverne at vide, at Jorden skabes 4143 år
f. Kr., og Syndfloden finder sted 2487 f.Kr.
Det fremgår af hæfterne, at Gud skabte planter og dyr. Fx Gud skabte
blomsterne
, Gud skabte fluer osv. Hæfte 1043 (medio 4. klasse)
handler om at være kreativ. Eleverne skal være kreative, og Gud var kreativ.
Der fortælles fx om planten raflesia, at Gud var kreativ, da han fandt på en
plante som raflesia!, og at Gud skabte fluer, som bliver tiltrukket af
raflesiaplantens rådne lugt,..
Disse forklaringer blokerer for, at eleverne lærer at forstå de
naturvidenskabelige forklaringer på livets opståen og udvikling, samt
hvordan de levende organismer tilpasser sig hinanden, til levesteder og
livsbetingelser. I et af hæfterne fortælles om samspillet mellem yuccapalmen
og det møl, der bestøver planten. Det er et eksempel på co-evolution
(samevolution), men bliver udlagt som en af Guds kreative handlinger.
I nogle af hæfterne findes der dog en bemærkning til supervisor om, at der
skal tales med eleven om forskel på teori og viden, samt at eleven skal forstå,
5
at der er tale om forskellige opfattelser af jordens alder og tilblivelse. Det
ændrer dog ikke ved, at undervisningsmaterialet, som udelukkende bringer
kreationistiske forklaringer, vil stå som autoritativt for eleverne, da eleverne
udelukkende skal kunne give kreationistiske forklaringer.
Naturfagene i folkeskolen arbejder udelukkende med naturvidenskabelige
forklaringer på Jorden og livets udvikling.
ACE-materialet lever således ikke op til intentioner og mål, der findes i
naturfagene i folkeskolen.
Fx natur/teknik:
Eleverne skal være i stand til at anvende hovedtræk af jordens og livets
udvikling til belysning af naturens mangfoldighed.
Fx biologi:
Eleverne skal kunne redegøre for grundlæggende forhold i arvelighed og
evolution.
Der er i materialet næsten udelukkende tale om beskrivelse af planter, dyr og
naturområder. Der er stort set ikke eksempler på økologiske sammenhænge.
Endvidere viser materialet sit amerikanske grundlag ved, at der ingen
henvisninger er til danske dyr, planter og naturområder.
Karakteristisk for naturfagsundervisningen i folkeskolen er det praktiske,
eksperimenterende og undersøgende arbejde. ACE-materialet lægger ikke op
til, at eleverne får mulighed for at undersøge naturfaglige problemstillinger.
Det praktiske arbejde er stærkt begrænset til en række forsøg, der ikke
udvikler elevernes kreativitet og forståelse af, hvordan naturvidenskabelig
viden fremkommer.
Naturfagsundervisningen i folkeskolen skal medvirke til, at eleverne udvikler
tanker, sprog og begreber, samt at de udvikler praktiske færdigheder,
kreativitet og evne til at samarbejde. Undervisningen skal endvidere skabe
grundlag for elevernes stillingtagen og handlen i forhold til menneskets
samspil med naturen.
ACE-materialet giver ikke eleverne mulighed for at vurdere, analyse eller at
komme med begrundede forslag til løsnings- og handlemuligheder. Der er
udelukkende tale om, at eleverne skal kunne svare korrekt på spørgsmål og
der er kun ét svar på hvert spørgsmål. Dette er stærkt problematisk fx i
forhold til spørgsmål om naturforvaltning, miljø- og sundhedsproblemer,
anvendelse af diverse teknologier osv., hvor der ikke er ét svar, men mange.
Opgaverne er individuelle, og eleverne har ikke mulighed for sammen med
andre at udvikle viden, indsigt og holdninger eller at udvikle samarbejde.
Undervisningsmaterialet skønnes således ikke at leve ikke op til kravet om
elevernes alsidige personlige udvikling.
Sammenfattende konkluderes, at en undervisning, der alene baserer sig på
6
brug af ACE-materialet på science-området, ikke står mål med
naturfagsundervisningen i folkeskolen. Eleverne får udelukkende
ikke-naturvidenskabelige forklaringer på jordens og livets opståen og
udvikling. Undervisningsmaterialet er på flere områder yderst mangelfuldt og
giver ikke eleverne mulighed for at forstå, hvad naturvidenskab er, hvordan
naturvidenskabelig viden bliver til, samt hvordan man i et demokratisk
samfund tager stilling til anvendelsen af naturvidenskabelig viden.
Kommentarer til faget engelsk
Materialet er udviklet til brug i forbindelse med undervisning af native
speakers. Således er der i materialet ikke taget højde for, at engelsk i dansk
sammenhæng er et fremmedsprog. I den forbindelse skal nævnes, at:
der ikke til materialet er tilknyttet lyttebånd, således at kendskabet til
forskellige dialekter og udtaler kan tilgodeses herved
der er en ringe inddragelse af autentisk materiale
valg af ordforråd er ikke truffet med henblik på engelsk som
fremmedsprog
der præsenteres et begrænset antal teksttyper
materialet lægger ikke op til mundtlige aktiviteter og dermed dialog.
Kommentarer til faget orientering
Da materialet har sin oprindelse i USA, er meget af indholdet præget af
amerikansk historie. Dette er et forhold, der p.t. arbejdes med at ændre,
således at hæfterne skriver sig ind i en mere dansk kontekst. Der anføres i
meget ringe omfang kilder. I de tilfælde, hvor der anvendes citater eller hele
uddrag, anføres det ikke, hvorfra disse stammer.
Teksterne, som eleverne præsenteres for, præges desuden af at være skrevet
på baggrund af et kreationistisk bibelsyn med rødder i USA. Det bevirker, at:
der er en ringe interesse for jordens historie før 4000 6000 år før
vor tidsregning
mennesker, som ikke er kristne, ofte skildres i et tragisk lys
kun Gud styrer hændelser på jorden, og historieskildringen bliver
derfor tendentiøs.
Skolebesøg og ACE-materialet i brug
Undervisningsministeriet har i perioden november 2002 til februar 2003
aflagt besøg på 4 kristne friskoler: Gideonskolen i Vallensbæk,
Billesborgskolen i Køge, AMC skolen og Friskolen i Thy, begge
Nordjylland.
Gideonskolen har eksisteret i 10 år, Billesborgskolen i 8, AMC skolen i 2 år
og Friskolen i Thy ét år.
Skolebesøgene, der alle var varslede, har med en mindre variation bestået af
drøftelse med ledelse og bestyrelsesmedlemmer, rundvisning på skolen,
overværelse af undervisning i såvel lærecenter som i gruppeundervisning og
7
drøftelse med lærerkollegium.
Skolerne er alle blevet gjort opmærksomme på, at besøget var kommet i
stand på baggrund af ministerens ønske om en undersøgelse af materialet,
hvorfor besøgene primært har koncentreret sig herom.
Skolehverdagen indeholder to forskellige arbejdsformer. Den individuelle
undervisning og gruppeundervisning.
Den individuelle undervisning finder sted i lærecenteret, hvor eleverne
sidder enkeltvis med deres paces ud fra det niveau, den enkelte er nået til.
Arbejdsformen på de enkelte skoler er stort set ens, men brugen af paces
varierer.
Eleverne arbejder koncentreret og med stor arbejdsro, og lærerne går stille
rundt og hjælper, når det er nødvendigt. Eleverne har tilegnet sig
arbejdsrutinen med selvtest mv. og virker for hovedpartens vedkommende
glade for arbejdsformen. Det er ikke observeret, at eleverne stiller spørgsmål
til selve indholdet i teksten, men alene forståelsesspørgsmål vedrørende
brugen af materialet.
Undervisningen i lærecenteret er primært baseret på læsning samt løsning af
opgaver, som hovedsageligt har karakter af udfyldningsopgaver.
I betragtning af, at flere skoler optager tosprogede elever, og at ministeriet
har konstateret, at flere af de tosprogede elever er på basisniveau i dansk,
vurderes det som problematisk, at disse elever i høj grad overlades til at
tilegne sig faglig viden på baggrund af meget ensidige materialer, der kræver
skriftlighed frem for mundtlige/auditive aktiviteter.
Det er da også konstateret under ét af skolebesøgene, at flere af de
tosprogede elever har tillært sig strategier for løsning af opgaver uden at
have fået begreb om eller forståelse for indholdet, som teksten omhandler.
Et forhold, som meget vel også kan gælde danske elever. Kendetegnende er
det, at arbejdet er præget af arbejdsmoral mere end af nysgerrighed, og at
opgaverne i en vis udstrækning kan løses ved hjælp af gætteri.
I gruppeundervisningen er eleverne sammensat efter alder og modenhed.
Der er tale om klasseundervisning med gennemgang, demonstrationer,
fortælling, samtaler mv. Gruppeundervisningen følges op af individuelt
arbejde, som i flere tilfælde fremlægges i gruppeundervisningen. De
praktisk/kreative fag indgår i gruppeundervisningen.
Det varierer fra skole til skole, i hvilket omfang undervisningen foregår i
lærecentrene. Det skyldes, at anvendelsen af hæfterne varierer de 4 skoler
imellem. Det varierer derfor også, hvor meget skolerne anvender
undervisningsmaterialer, som ikke har baggrund i ACE-konceptet.
Det fremgår ligeledes af prøveopgivelserne til folkeskolens afgangsprøve, at
opgivelserne er varierede. De prøvekarakterer, som Undervisningsministeriet
8
har fået i hænde, giver ikke anledning til bekymring. Det fremgår tillige, at
skolerne bruger hinanden som censorer i flere tilfælde.
I samtalerne med lærerne gav flere udtryk for, at de finder arbejdsformen
hensigtsmæssig, men at materialet er noget forældet og ikke kan stå alene. På
alle skoler er derfor inddraget andet undervisningsmateriale som supplement
til ACE-materialet. Samtidig tilkendegiver flere lærere, at de er interesseret i
at deltage i den revidering af ACE-materialet, som aktuelt finder sted, med
gode råd og forslag. Undervisningsministeriet har forelagt dette for udgiver
Ib Mogens Johansen, som har tilkendegivet, at forholdet ville blive taget op
på skolernes lederskabsmøde i marts 2003. Derudover var planlagt en
konference for skolernes medarbejdere i april 2003.
Udgiver Ib Mogens Johansen har oplyst telefonisk i juni 2003, at der er fulgt
op på ministeriets anbefaling. Udgiver oplyser, at de anvendte paces er
blevet fordelt på de enkelte skoler med henblik på en kritisk gennemgang,
fagligt indhold og sproglige udtryk, samt at der er aftalt en række møder til
opfølgning heraf.
Sammenfattende vurdering
Det er Undervisningsministeriets skøn, at en undervisning, der udelukkende
er baseret på ACE-materialet, ikke vil kunne leve op til, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen. En sådan undervisning vil ikke i
tilstrækkelig grad tilgodese elevens alsidige personlige udvikling, som er
baseret på:
mange måder at lære på
lyst til at lære
at lære sammen med andre
En ensidig anvendelse af ACE-materialer vil ligeledes ikke kunne tilgodese
en lang række af de faglige mål, som almindeligvis forventes opnået i
folkeskolen. Her tænkes blandt andet på krav om:
mundtlighed
at kunne udtrykke sig via en bred vifte af kommunikationsformer
selvstændig stillingtagen
Undervisningsministeriet har imidlertid ikke på de 4 besøgte skoler kunnet
konstatere en undervisning udelukkende baseret på ACE-materialer.
På alle skoler er overværet gruppeundervisning, som ikke har givet anledning
til bekymring. I forlængelse heraf er det ministeriets umiddelbare vurdering,
at skolerne lever op til kravet om en faglig bredde, hvad angår de
humanistiske, naturvidenskabelige og musisk/kreative fagområder.
Samlet set vurderer Undervisningsministeriet, at der ikke er grundlag for at
iværksætte et yderligere tilsyn efter § 9, stk. 7, med nogle af de 4 besøgte
ACE-skoler.
Udgiver har tilkendegivet over for Undervisningsministeriet, at
9
undervisningsmaterialet er under revision, og at udgiver vil inddrage
brugerne af materialet i revisionen.
Undervisningsministeriet har konstateret, at der i den danske udgave af
ACE-materialerne er konstateret eksempler på tekster og illustrationer, som
kan virke negativt ind på målet om at forberede eleverne til at leve i et
samfund med frihed og folkestyre. Undervisningsministeriet vil derfor
anbefale udgiver samt aftagerne af materialet at være opmærksomme på
disse forhold i revisionen og anvendelsen af materialerne. Ligeledes vil
Undervisningsministeriet anbefale udgiver at gennemgå materialet kritisk
med henblik på stigmatiserende kønsrollemønstre samt det forhold, at
eleverne udelukkende præsenteres for et kreationistisk livssyn i
ACE-materialet. Til inspiration for revisionen af ACE-materialet vil
Undervisningsministeriet anbefale, at skolerne deltager i
Undervisningsministeriets informations- og kursusvirksomhed.
Det er herefter ministeriets hensigt at følge skolerne nøje ved:
som led i ministeriets ulovbestemte tilsyn med, hvorvidt de frie
grundskoler opfylder lovens nye krav om, at skolerne skal forberede
eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre, på eget
initiativ at undersøge, om der er grundlag for at iværksætte yderligere
tilsyn efter lovens § 9, stk. 7, med disse skoler
at følge op på revisionen af ACE-materialer
at planlægge besøg på alle 4 skoler primo 2004
at tildele skolerne beskikkede censorer fra Undervisningsministeriet i
visse mundtlige fag.
10
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
Uddannelsesudvalget har i brev af 2. september 2002 stillet mig tre
spørgsmål (spørgsmål131-133, alm. del bilag 517) vedrørende kristne
friskoler og brugen af ACE-materialet.
Jeg har i svar på spørgsmål 133 (alm. del bilag 22) meddelt udvalget, at
ministeriet ville iværksætte en nærmere undersøgelse af ACE-systemet.
Undersøgelsen og dens resultater er beskrevet i vedlagte notat, hvortil jeg
henviser.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs