7/03
Beretning om
hjemmeværnet
Beretning fra rigsrevisor fremsendt til Folketinget i henhold til § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
KØBENHAVN 2004
Henvendelse vedrørende denne publikation rettes til:
Statsrevisoratet
Christiansborg
Prins Jørgens Gård 2
1240 København K
Telefon: 33 37 55 00
Fax: 33 37 59 95
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.folketinget.dk
_____________________________________________
Yderligere eksemplarer kan købes ved henvendelse til:
Schultz Information
Herstedvang 12
2620 Albertslund
Telefon: 43 63 23 00
Fax: 43 63 19 69
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.schultz.dk
ISSN 0108-3902
ISBN 87-7434-208-8
Denne beretning til
Folketinget henhører under lov om revisionen af statens regnskaber § 18, stk.
1, der pålægger statsrevisorerne pligt til med deres eventuelle bemærkninger at
fremsende de af rigsrevisor i henhold til samme lov § 17 udarbejdede
beretninger til Folketinget og vedkommende minister.
Statsrevisoratet, den 18.
februar 2004
Peder Larsen
Helge Mortensen Henrik Thorup
Helge Adam Møller
Johannes Lebech
Erik Larsen
Indholdsfortegnelse
I. Resumé
II. Indledning, formål, afgrænsning
og metode
III. Hjemmeværnsloven
IV. Bevillinger, udgifter
til uddannelse og medlemstal
A. Bevillinger
C. Medlemstal
V. Opgaver
A. Registreringer af
uddannelse
C. Lovpligtig tjenestetid
for fortsat at kunne have våben udleveret
Bilag:
2. Sammenligning af
hjemmeværnene i Danmark, Norge og Sverige
3. Hjemmeværnets opgaver
ifølge Forsvarskommandoens direktiv om hjemmeværnets operative anvendelse
Indledning mv.
1.
Statsrevisorerne anmodede på deres møde i maj 2003 om en undersøgelse af
hjemmeværnets uddannelsesvirksomhed og udgifterne hertil. Der blev særskilt
anmodet om en redegørelse for hjemmeværnslovens krav til hjemmeværnets
uddannelser, hjemmeværnets bevillinger, herunder hjemmeværnets forbrug af
ressourcer til uddannelse, samt om hjemmeværnet har opgørelser over, hvor mange
der forlader hjemmeværnet under uddannelsen eller umiddelbart derefter.
Formålet med undersøgelsen
har med udgangspunkt i statsrevisorernes anmodning været at undersøge og
vurdere
· hjemmeværnslovens krav til medlemmernes uddannelse og tjenestetid,
·
hjemmeværnets bevillinger, udgifter til uddannelse og
medlemstal,
· hjemmeværnets nuværende og fremtidige opgaver i tilknytning til uddannelse samt
· om hjemmeværnet og Forsvarsministeriet sikrer, at kravene til medlemmernes uddannelse og tjenestetid mv. overholdes.
2.
Beretningen handler om Hjemmeværnskommandoen med underliggende myndigheder. Perioden
vedrører 2000-2003, dvs. inden for den nuværende forsvarsaftale 2000-2004. Der
er redegjort for hjemmeværnets bevillinger i perioden 1994-2003.
Hjemmeværnsloven
3.
Reglerne for hjemmeværnets opgaver, optagelse af medlemmer, medlemmernes
mødepligt samt krav til medlemmernes uddannelse og tjenestetid fremgår af hjemmeværnsloven,
lov nr. 123 af 27. februar 2001. Ifølge loven
·
skal hjemmeværnet deltage i løsningen af de opgaver, der
påhviler hæren, søværnet og flyvevåbnet, hvorved hjemmeværnets opgaver formelt
fastlægges af Forsvarskommandoen og de 3 operative kommandoer,
· skal hjemmeværnet optage, uddanne og udruste alle ansøgere, der opfylder optagelseskriterierne i loven. Det er muligt at melde sig ud af hjemmeværnet med et varsel på 3 måneder, bortset fra i krigstid og under ekstraordinære forhold,
· har medlemmerne mødepligt under krig eller andre ekstraordinære forhold og i fredstid ved katastrofealarm, og endelig
·
skal medlemmerne gennemføre 100 timers uddannelse inden for
det 1. medlemsår og 50 timer i hvert af det 2. og 3. medlemsår, medmindre de
har været værnepligtige eller gennemført tilsvarende uddannelse i forsvaret.
Derudover skal medlemmerne have en tjenestetid på mindst 24 timer om året for
fortsat at kunne have våben udleveret.
Bevillinger, udgifter til
uddannelse og medlemstal
4.
Hjemmeværnets driftsbevilling og anlægsbevilling fremgår af henholdsvis
hovedkonto 12.21.03 og 12.21.04 på finansloven. Driftsudgifterne vedrører
primært hjemmeværnets almindelige drift, mens anlægsudgifterne primært vedrører
mindre byggearbejder. Driftsbevillingen var i 2003 på 676,4 mio. kr., og
anlægsbevillingen var på 15,4 mio. kr. Driftsudgifterne faldt med 16 % fra
1994 til 2003 i 2003-prisniveau.
De samlede udgifter til uddannelse var i 2002 på 182,5 mio. kr., svarende til 26 % af driftsudgifterne. Samlet anvendte hjemmeværnet ca. 900 årsværk i 2002 fordelt på ca. 400 militære og ca. 500 civile årsværk.
5. Hjemmeværnet har ikke selv opgjort den samlede produktivitet. Rigsrevisionen har derfor beregnet udviklingen i hjemmeværnets samlede produktivitet fra 1994 til 2003. Denne beregning indikerer et fald på 7 %. Produktiviteten blev beregnet ved at sammenholde udviklingen i medlemstallet og antallet af nye medlemmer med udviklingen i driftsudgifterne. Medlemstallet faldt med 12 % fra 1994 til 2003, og antallet af nye medlemmer faldt med 62 %. Faldet i den samlede produktivitet skyldes derfor færre nye medlemmer. Hjemmeværnets driftsudgifter har således ikke fulgt udviklingen i antallet af nye medlemmer og det derved reducerede behov for lovpligtig uddannelse.
6.
Driftsudgifterne pr. medlem faldt fra 11.100 kr. i 1994 til 10.600 kr. i 2003 i
2003-prisniveau. Ca. 37 % af medlemmerne havde fået våben udleveret og
burde således være aktive mindst 24 timer om året. Driftsudgifterne for de
medlemmer, der havde fået våben udleveret, var ca. 28.700 kr. pr. medlem i
2003.
Hjemmeværnet havde 59.190
medlemmer i 2003. Medlemskab af hjemmeværnet
er frivilligt, og hjemmeværnet skal optage alle ansøgere, der opfylder
optagelseskriterierne i loven. Derved bestemmes værnenes, korpsenes og
enhedernes størrelse primært af, hvor mange der ønsker at være medlem. Det er
således ikke behovet for militær kapacitet, der er bestemmende for
hjemmeværnets størrelse. Hjemmeværnet har kun mulighed for at oprette og
nedlægge enheder samt motivere medlemmerne til at blive medlem af bestemte
enheder. I den forbindelse har hjemmeværnet fastsat øvre og nedre grænser for
antal medlemmer i underafdelingerne, ligesom der er måltal for antal medlemmer
af udvalgte enheder.
Opgaver
7. I
forsvarsaftalen 2000-2004 blev det besluttet at tildele hjemmeværnet større og
mere krævende opgaver, som tidligere var pålagt værnene. De nye opgaver skulle
løses med indtil 3.000 medlemmer (3.000-mandsstyrken). Hjemmeværnet er begyndt
at opstille og uddanne disse enheder og opfylder således denne del af
forsvarsaftalen 2000-2004. De nye enheder er bl.a. infanterikompagnier, motoriserede
infanterikompagnier og motoriserede overvågningsenheder i Hærhjemmeværnet,
bevogtnings- og nærforsvarsflotiller i Marinehjemmeværnet og ”Survive-To-Operate” eskadriller i Tjenestestedskorpset. Ved
udgangen af 2003 udgjorde 3.000-mandsstyrken 1.942 mand.
8. Som led i forberedelserne til de politiske forhandlinger om den næste forsvarsaftale offentliggjorde regeringen i august 2003 en rapport om ”de sikkerhedspolitiske vilkår for dansk forsvarspolitik” (Bruun-rapporten). Ifølge rapporten er der ikke nogen aktuel militær trussel mod dansk område. Dansk forsvar bør derfor styrke sin kapacitet inden for totalforsvaret og militære enheder til internationale operationer.
Den nye sikkerhedspolitiske situation peger på behovet for at vurdere hjemmeværnets rolle og opgaver på ny, herunder i hvilket omfang hjemmeværnet skal løse flere opgaver i fredstid. Forsvarsministeriet vurderer bl.a. på baggrund af Bruun-rapporten forskellige udviklingsmuligheder for hjemmeværnet til brug for de politiske forhandlinger om den kommende forsvarsaftale.
Undersøgelsen har vist, at der bør afklares en række ansættelsesretslige vilkår for medlemmerne, hvis hjemmeværnet i større omfang skal løse opgaver i fredstid.
Uddannelse og tjenestetid
9. Rigsrevisionen har undersøgt, om hjemmeværnet og Forsvarsministeriet sikrer, at lovkravene til medlemmernes uddannelse og tjenestetid er overholdt.
Hjemmeværnet registrerer
medlemmernes uddannelser, hvor indholdet er beskrevet i interne direktiver, i
Forsvarsministeriets koncernfælles virksomhedsstyringssystem DeMars (Dansk
Forsvars Management- og Ressourcestyringssystem). Hjemmeværnet har fra 2003
ændret sine procedurer for registrering af medlemmernes uddannelse i DeMars.
Undersøgelsen har vist, at de nye procedurer og registreringer er tilfredsstillende. For uddannelser gennemført før 2003 er kvaliteten af registreringerne derimod ikke tilfredsstillende, hvilket gør det vanskeligt at opgøre og vurdere uddannelsesniveauet i hjemmeværnet.
Forsvarsministeriet har i relation til problemerne vedrørende kvaliteten af registreringerne i DeMars anført, at hjemmeværnet er en frivillig organisation, og at ministeriet ikke har villet belaste medlemmerne med flere administrative opgaver.
Rigsrevisionen konstaterer,
at der fortsat påhviler hjemmeværnets frivillige underafdelingschefer
betydelige administrative opgaver med at rapportere til distriktet om
medlemmernes uddannelse. Rigsrevisionen finder derfor, at hjemmeværnet bør
overveje mulighederne for i større omfang at lade det fastansatte personel
forestå de administrative opgaver.
10. Hjemmeværnet har oplyst, at al lovpligtig uddannelse skal registreres i
DeMars fra august 2003. Det er en forudsætning, hvis hjemmeværnet skal kunne
dokumentere, at medlemmerne gennemfører den lovpligtige uddannelse.
Rigsrevisionen
bemærker, at hjemmeværnets registreringer ikke tidligere har kunnet
dokumentere, at medlemmerne gennemførte den lovpligtige uddannelse.
11. Det følger af hjemmeværnsloven, at hjemmeværnets vurdering af, om medlemmerne gennemfører den lovpligtige uddannelse, skal ske på baggrund af det enkelte medlems optagelsesdato. Undersøgelsen har vist, at hjemmeværnets opfølgning ikke er systematisk tilrettelagt og gennemført, og at hjemmeværnet dermed ikke har kontrolleret overholdelsen af lovens krav systematisk.
Ifølge hjemmeværnsloven skal
uddannelsen det 2. og 3. medlemsår gennemføres med 50 timer i hvert af de 2
medlemsår. Hjemmeværnets praksis, hvor medlemmerne kan gennemføre den
lovpligtige uddannelse hurtigere end 50 timer om året det 2. og 3. medlemsår,
er således ikke i overensstemmelse med hjemmeværnsloven.
Rigsrevisionen konstaterer, at Forsvarsministeriet ikke har ført tilsyn med, om hjemmeværnet overholder hjemmeværnslovens krav til medlemmernes uddannelse.
12.
Rigsrevisionen har undersøgt, om det er muligt at opgøre antallet af medlemmer,
der forlader hjemmeværnet under uddannelse eller umiddelbart derefter.
Undersøgelsen har vist, at hjemmeværnet ikke har udarbejdet en opgørelse over
antallet af medlemmer, der forlader hjemmeværnet under uddannelse eller
umiddelbart derefter. Samtidig betyder de generelle svagheder ved
registreringerne af medlemmernes uddannelse, at det er vanskeligt at sikre
valide opgørelser på dette område. Undersøgelsen viste, at medlemmerne løbende
skifter og uddannes til funktioner, som de ikke varetager på længere sigt, samt
at hjemmeværnet ikke har særlig fokus på udgifterne forbundet hermed.
13.
Underafdelingscheferne har ifølge hjemmeværnslovens § 11 ansvaret for at
afgøre, om de enkelte medlemmer opfylder lovkravet om mindst 24 timers tjeneste
om året for fortsat at kunne have våben udleveret. Undersøgelsen har vist, at
hjemmeværnet ikke i alle tilfælde kan dokumentere overholdelse af lovkravet om
mindst 24 timers tjeneste om året for fortsat at kunne have våben udleveret.
Hjemmeværnet har frem til
januar 2004 haft en praksis, hvor medlemmer, der havde en tjenestetid på mindre
end 24 timer om året, kunne indgå en aftale om 24 timers tjeneste eller derover
det kommende år, uden at medlemmet skulle aflevere sit våben. Rigsrevisionen
vurderer, at denne praksis ikke var i overensstemmelse med lovkravet, idet et
medlem kunne have et våben udleveret i mere end 2 år uden at opfylde lovkravet
om mindst 24 timers tjeneste om året.
Hjemmeværnet har i januar
2004 ændret denne praksis ved i en bestemmelse at præcisere, at medlemmer kun
fortsat kan have våben udleveret, hvis de reelt er aktive mindst 24 timer om
året.
14. Der er ikke i hjemmeværnsloven fastsat indholdsmæssige krav til den lovpligtige tjenestetid for fortsat at kunne have våben udleveret. Indtil 2004 stillede hjemmeværnet ligeledes ikke krav til indholdet af tjenestetiden. Hjemmeværnet har fra 2004 stillet krav om, at tjenestetiden skal indeholde fysisk deltagelse i uddannelses-, øvelses- og/eller mødeaktiviteter. Den lovpligtige tjenestetid kan således ikke længere udelukkende bestå af fx fjernundervisning. Det skal bemærkes, at Forsvarsministeriet allerede i juni 2001 anmodede hjemmeværnet om at indføre indholdsmæssige krav til tjenestetiden for de medlemmer, der havde fået våben udleveret.
15.
Hjemmeværnets inspektioner, der bl.a. omfatter uddannelsesområdet, har været
nedprioriteret siden 2000. Det skyldes ifølge hjemmeværnet især et stort tidsforbrug
til de omstillinger, der var pålagt i forsvarsaftalen 2000-2004. Rigsrevisionen
finder det uhensigtsmæssigt, at inspektionerne har været nedprioriteret, da de
udgør et vigtigt grundlag for evaluering og planlægning af hjemmeværnets
uddannelser.
16.
Undersøgelsen viste, at hjemmeværnet ikke har udarbejdet en generel oversigt
over uddannelsesniveauet i hjemmeværnet. Rigsrevisionen har derfor opgjort
uddannelsesniveauet i én underafdeling for at vurdere, i hvilket omfang
medlemmerne er uddannet til den funktion, de har i underafdelingen.
Undersøgelsen viste, at der er et betydeligt uddannelsesbehov.
Uddannelsesbehovet skyldes bl.a., at hjemmeværnet har indført skærpede krav til
de nye uddannelser, samt at der sker en løbende udskiftning af personel i de
forskellige funktioner.
Forsvarsministeriet har
oplyst, at hjemmeværnet som følge af frivillighedsprincippet har været
tilbageholdende med at stille krav til medlemmerne om vedligeholdelse af
kvalifikationer.
Rigsrevisionen bemærker, at
der ved medlemskab af hjemmeværnene i både Norge og Sverige er minimumskrav til
den årlige uddannelse.
Sammenfattende bemærkninger
17. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at hjemmeværnets styring af uddannelsesområdet samlet set ikke er tilfredsstillende. Derudover har hjemmeværnet og Forsvarsministeriet ikke sikret, at hjemmeværnslovens krav til uddannelse og tjenestetid overholdes. Hjemmeværnet har imidlertid i løbet af Rigsrevisionens undersøgelse udmeldt til distrikterne, at hele den lovpligtige uddannelse skal registreres elektronisk, så hjemmeværnet kan dokumentere, at medlemmerne gennemfører den lovpligtige uddannelse. Derudover har hjemmeværnet i januar 2004 ændret praksis med hensyn til, hvor længe medlemmerne fortsat kunne have våben udleveret, hvis de havde mindre end 24 timers tjeneste om året.
Endvidere gør den manglende kvalitet af registreringerne af medlemmernes uddannelse det vanskeligt for hjemmeværnet at opgøre uddannelsesbehovet i underafdelingerne og derved sikre en effektiv styring af området. Ansvaret for at sikre kvaliteten af registreringerne af medlemmernes uddannelse påhviler i dag de ca. 550 frivillige chefer. Forsvarsministeriet og hjemmeværnet har ikke ønsket at belaste disse chefer med flere administrative opgaver.
18. Det er Rigsrevisionens vurdering, at kvaliteten af registreringerne af medlemmernes uddannelse har stor betydning for en effektiv styring af området. Rigsrevisionen finder derfor, at hjemmeværnet bør overveje mulighederne for i større omfang at lade det fastansatte personel forestå de administrative opgaver. Med bedre registreringer af medlemmernes uddannelse, tjenestetid mv. ville hjemmeværnet og Forsvarsministeriet have haft et bedre grundlag for at vurdere og følge op på, om hjemmeværnslovens krav blev overholdt.
Rigsrevisionens undersøgelse har vist:
· at hjemmeværnsloven indeholder krav om, at medlemmerne skal gennemføre 100 timers uddannelse inden for det 1. medlemsår og 50 timer i hvert af det 2. og 3. medlemsår, medmindre de har været værnepligtige eller gennemført tilsvarende uddannelse i forsvaret,
· at medlemmerne skal have en tjenestetid på mindst 24 timer om året for fortsat at kunne have våben udleveret,
· at hjemmeværnets driftsbevilling i 2003 var på 676,4 mio. kr. I 2002 var de samlede udgifter til uddannelse på 26 % af driftsudgifterne,
· at Rigsrevisionens beregning af hjemmeværnets produktivitet indikerer et fald på 7 % i perioden 1994-2003,
· at hjemmeværnet opfylder kravet i forsvarsaftalen 2000-2004 om at opstille og uddanne enheder til en styrke på indtil 3.000 medlemmer, og at styrken med udgangen af 2003 udgjorde 1.942 mand,
· at kvaliteten af registreringer for uddannelser gennemført før 2003 ikke er tilfredsstillende. Hjemmeværnets registreringer har således ikke tidligere kunnet dokumentere, at medlemmerne gennemførte den lovpligtige uddannelse,
· at hjemmeværnet har oplyst, at al lovpligtig uddannelse skal registreres i DeMars fra august 2003,
· at hjemmeværnets opfølgning på, om lovkravene til uddannelse overholdes, ikke hidtil har været systematisk tilrettelagt og gennemført,
· at hjemmeværnets praksis, hvor medlemmerne kan gennemføre den lovpligtige uddannelse hurtigere end 50 timer om året det 2. og 3. medlemsår, ikke er i overensstemmelse med hjemmeværnsloven,
· at medlemmerne løbende uddannes til funktioner, som de ikke varetager på længere sigt, og at hjemmeværnet ikke opgør, hvor mange der melder sig ud under eller umiddelbart efter endt uddannelse. Hjemmeværnet har derfor ikke særlig fokus på udgifterne forbundet hermed,
· at hjemmeværnet ikke i alle tilfælde kan dokumentere overholdelse af lovkravet om mindst 24 timers tjeneste for fortsat at kunne have våben udleveret,
· at hjemmeværnet fra januar 2004 i en bestemmelse har fastsat, at medlemmer kun fortsat kan have våben udleveret, hvis de reelt er aktive 24 timer om året,
· at hjemmeværnet fra januar 2004 har stillet krav om, at tjenestetiden vedrørende overholdelse af 24-timers-reglen skal indeholde fysisk deltagelse i uddannelses-, øvelses- og/eller mødeaktiviteter, og
· at hjemmeværnets styring af uddannelsesområdet samlet set ikke er tilfredsstillende, og at hjemmeværnet og Forsvarsministeriet ikke har sikret, at hjemmeværnslovens krav til uddannelse og tjenestetid overholdes.
II.
Indledning, formål, afgrænsning og metode
19.
Statsrevisorerne anmodede på deres møde i maj 2003 om en undersøgelse af
hjemmeværnets uddannelsesvirksomhed og udgifterne hertil. Der blev særskilt
anmodet om en redegørelse for hjemmeværnslovens krav til hjemmeværnets uddannelser,
hjemmeværnets bevillinger, herunder hjemmeværnets forbrug af ressourcer til
uddannelse, samt om hjemmeværnet har opgørelser over, hvor mange der forlader
hjemmeværnet under uddannelsen eller umiddelbart derefter.
Formålet med undersøgelsen
har med udgangspunkt i statsrevisorernes anmodning været at undersøge og
vurdere
· hjemmeværnslovens krav til medlemmernes uddannelse og tjenestetid,
·
hjemmeværnets bevillinger, udgifter til uddannelse og
medlemstal,
· hjemmeværnets nuværende og fremtidige opgaver i tilknytning til uddannelse samt
· om hjemmeværnet og Forsvarsministeriet sikrer, at kravene til medlemmernes uddannelse og tjenestetid mv. overholdes.
20.
I statsrevisorernes beretning nr. 4/96 om hjemmeværnets økonomistyring blev der
peget på en række muligheder for effektivisering af hjemmeværnet bl.a. i form
af en rationalisering af distriktsstrukturen. Hjemmeværnet har siden tilpasset
sin økonomistyring og centraliseret distriktsstrukturen mv. Beretningssagen
blev afsluttet i Endelig betænkning over statsregnskabet for finansåret 1998.
21.
Beretningen afgives til statsrevisorerne i henhold til § 8, stk. 1, samt
§ 17, stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 7. januar
1997. Beretningen vedrører Forsvarsministeriets område og knytter sig til
statsregnskabets § 12.21.03. Hjemmeværnet, driftsbevilling.
22. Beretningen handler om Hjemmeværnskommandoen med underliggende myndigheder. Perioden vedrører 2000-2003, dvs. inden for den nuværende forsvarsaftale 2000-2004. Der er redegjort for hjemmeværnets bevillinger i perioden 1994-2003.
23. Rigsrevisionen har som led i undersøgelsen:
·
Gennemgået hjemmeværnsloven, interne bestemmelser i
hjemmeværnet, betænkning fra forsvarskommissionen af 1997, Bruun-rapporten
(regeringens rapport om ”de sikkerhedspolitiske vilkår for dansk
forsvarspolitik” fra august 2003), statsregnskabet 1994-2002, finansloven 2003,
hjemmeværnets virksomhedsregnskab 2000-2002 samt data fra Forsvarsministeriets
koncernfælles virksomhedsstyringssystem DeMars (Dansk Forsvars Management- og
Ressourcestyringssystem).
·
Gennemført interviews ved Hjemmeværnskommandoen, 1 ud af 4
lokalforsvarsregioner, Hjemmeværnsskolen, 3 ud af 29 distrikter, 3 ud af ca.
550 underafdelinger, Forsvarskommandoen, Hærens Operative Kommando, Søværnets
Operative Kommando og Flyvertaktisk Kommando.
· Gennemført en stikprøvevis undersøgelse med 30 tilfældigt udvalgte medlemmer for at undersøge kvaliteten af hjemmeværnets registreringer af medlemmernes uddannelse.
· Opgjort uddannelsesniveauet i én underafdeling ved at sammenligne registreringerne af medlemmernes uddannelse med medlemmernes funktion i hjemmeværnet.
·
Besøgt hjemmeværnene i Norge og Sverige for at sammenligne
opgaver, medlemstal og uddannelse i de 3 værn.
Der er et organisationsdiagram over hjemmeværnet i bilag 1. Bilag 2 indeholder en sammenligning af hjemmeværnene i Danmark, Norge og Sverige, og bilag 3 viser en oversigt over hjemmeværnets opgaver.
24. Et udkast til beretningen har været i høring i Forsvarsministeriet. Ministeriets bemærkninger er i videst muligt omfang indarbejdet i beretningen.
25.
Hjemmeværnsloven, lov nr. 123 af 27. februar 2001, vedrører hjemmeværnets
virksomhed, herunder styringen af uddannelsesområdet. Loven fastsætter bl.a.
regler for
· hjemmeværnets opgaver,
· optagelse af medlemmer,
· medlemmernes mødepligt samt
· krav til uddannelse og tjenestetid.
Opgaver
26.
Hjemmeværnets opgaver fremgår af hjemmeværnslovens § 1. Ifølge denne bestemmelse
skal hjemmeværnet deltage i løsningen af de opgaver, der påhviler hæren, søværnet
og flyvevåbnet. Opgaverne konkretiseres i et overordnet direktiv fra
Forsvarskommandoen og i direktiver fra henholdsvis Hærens Operative Kommando,
Søværnets Operative Kommando og Flyvertaktisk Kommando. Hjemmeværnets opgaver
fastlægges således formelt af Forsvarskommandoen og de 3 operative kommandoer.
Opgaverne fremgår af bilag 3.
Optagelseskriterier
27.
Det er frivilligt at være medlem af hjemmeværnet, og frivillighedsprincippet har været en del af hjemmeværnets
idegrundlag siden oprettelsen i 1949. Hjemmeværnet skal i henhold til
hjemmeværnslovens § 7 optage, uddanne og udruste alle ansøgere, der
opfylder optagelseskriterierne. Optagelseskriterierne fremgår også af hjemmeværnslovens
§ 7. Personer, der er fyldt 18 år, kan blive medlem, hvis de bl.a. har
dansk indfødsret, er egnede til tjeneste i hjemmeværnet, er bosiddende i landet
og er værdige til den agtelse og tillid, som tjenesten forudsætter.
Forsvarsministeren kan dog tillade, at personer, der ikke har dansk indfødsret
eller ikke er bosiddende i landet, kan optages, hvis særlige omstændigheder
taler herfor. Det er muligt at melde sig ud af hjemmeværnet med et varsel på 3
måneder, bortset fra i krigstid og under ekstraordinære forhold, jf.
hjemmeværnslovens § 12, stk. 3 og 4.
Mødepligt
28.
Medlemmerne har ifølge hjemmeværnslovens § 12 mødepligt under krig eller andre ekstraordinære forhold
samt i fredstid ved katastrofealarm. Ellers er det frivilligt for medlemmerne
at være med til at løse hjemmeværnets opgaver i fredstid. Hjemmeværnet peger i
den sammenhæng på, at medlemmerne er ”dobbelt
frivillige”, da frivillige medlemmer frivilligt er med til at løse
hjemmeværnets opgaver.
Uddannelse og tjenestetid
29.
I hjemmeværnslovens § 11 stilles følgende minimumskrav til medlemmernes
uddannelse og tjenestetid:
· Medlemmerne skal uddannes i 100 timer det 1. år og i 50 timer om året det 2. og 3. år, medmindre de har været værnepligtige eller gennemført tilsvarende uddannelse i forsvaret.
· For fortsat at kunne have våben udleveret skal medlemmerne have en tjenestetid på mindst 24 timer om året.
Underafdelingschefen
afgør ifølge hjemmeværnsloven, om et medlem opfylder kravene om uddannelse
eller tjenestetid. Afgørelser vedrørende uddannelse kan påklages til
distriktschefen, mens afgørelser om tjenestetid vedrørende udlevering af våben
ikke kan ankes. Hjemmeværnet kan indgå aftale med medlemmer om udvidet
uddannelse og tjenestetid til at løse særlige opgaver.
Rigsrevisionens bemærkninger
Hjemmeværnsloven indeholder krav om, at medlemmerne skal gennemføre 100 timers uddannelse inden for det 1. medlemsår og 50 timer i hvert af det 2. og 3. medlemsår, medmindre de har været værnepligtige eller gennemført tilsvarende uddannelse i forsvaret. Derudover skal medlemmerne have en tjenestetid på mindst 24 timer om året for fortsat at kunne have våben udleveret.
IV.
Bevillinger, udgifter til uddannelse og medlemstal
30. Hjemmeværnets driftsbevilling og anlægsbevilling fremgår af henholdsvis hovedkonto 12.21.03 og 12.21.04 på finansloven. Driftsudgifterne vedrører primært hjemmeværnets almindelige drift, mens anlægsudgifterne primært vedrører mindre byggearbejder. I 2003 var driftsbevillingen på 676,4 mio. kr. og anlægsbevillingen på 15,4 mio. kr. Tabel 1 viser hjemmeværnets driftsudgifter fordelt på udgifter og indtægter i perioden 1994-2003.
Tabel 1. Hjemmeværnets driftsudgifter i perioden 1994-2003 (2003-prisniveau)
|
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
-----
Mio. kr. ----- |
||||||||||
Lønninger
og personel- |
365,6 |
365,2 |
375,6 |
376,9 |
377,4 |
379,0 |
360,6 |
363,5 |
372,3 |
374,4 |
Erhvervelse
af materiel..... |
117,5 |
113,8 |
110,8 |
99,9 |
86,2 |
133,7 |
103,6 |
131,9 |
101,7 |
120,0 |
Anden
øvrig drift............... |
296,2 |
295,2 |
269,8 |
269,4 |
262,5 |
251,5 |
264,2 |
256,2 |
251,2 |
192,0 |
Indtægter........................... |
÷16,1 |
÷15,2 |
÷12,9 |
÷10,6 |
÷10,2 |
÷10,2 |
÷13,6 |
÷11,4 |
÷13,5 |
÷10,0 |
Driftsudgifter
i alt............... |
763,1 |
759,1 |
745,1 |
735,7 |
715,8 |
754,1 |
714,9 |
740,1 |
711,6 |
676,4 |
Korrektioner....................... |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
÷8,9 |
÷29,6 |
÷35,2 |
÷35,2 |
Driftsudgifter
i alt inkl. |
763,1 |
759,1 |
745,1 |
735,7 |
715,8 |
754,1 |
706,0 |
710,5 |
676,4 |
641,2 |
Indeks................................ |
1,00 |
0,99 |
0,98 |
0,96 |
0,94 |
0,99 |
0,93 |
0,93 |
0,89 |
0,84 |
Note: Udgifterne 1994-1998 er opgjort ekskl. udgifter
til ikke-refusionsberettiget købsmoms. Indeksering er Det har været nødvendigt at
korrigere udgifterne fra 2000 til 2003 for at sammenligne driftsudgifterne Kilde: Statsregnskabet 1994-2002 og finansloven
2003. |
31.
Det fremgår af tabel 1, at løn og personeludgifter gennem hele perioden
1994-2003 var den væsentligste udgiftspost. I 2003 udgjorde de 374,4 mio. kr.,
svarende til 55 % af driftsudgifterne. Udgiftsposten indeholdt ydelser på
ca. 90 mio. kr. til medlemmerne indeholdende rådighedsvederlag til
underafdelingschefer og nøglepersonel, tabt arbejdsfortjeneste, godtgørelse
vedrørende udgifter til telefon m.m.
Erhvervelse af materiel udgjorde 120 mio.
kr. eller 18 % af driftsudgifterne. De sidste 27 % vedrørte anden
øvrig drift og indtægter.
Samlet faldt
driftsudgifterne med 16 % fra 763,1 mio. kr. i 1994 til 641,2 mio. kr. i
2003 (2003-prisniveau). Driftsudgifterne for 2000-2004 er i denne sammenligning
korrigeret for konsekvenserne af forsvarsaftalen 2000-2004. Driftsudgifterne
for 2003 er således reduceret med 35,2 mio. kr. i forhold til den faktiske
driftsbevilling på 676,4 mio. kr. Faldet i driftsudgifterne skyldes faldende
udgifter til anden øvrig drift. Hjemmeværnet anvendte ca. 900 årsværk i 2002
fordelt på ca. 400 militære og ca. 500 civile årsværk.
32. Hjemmeværnet har ikke selv opgjort den samlede produktivitet. Rigsrevisionen har derfor beregnet hjemmeværnets produktivitet fra 1994 til 2003 opgjort som forholdet mellem 2 indeks for udviklingen i hjemmeværnets produktion og driftsudgifter. Denne udvikling fremgår af tabel 2.
Tabel 2. Udviklingen i hjemmeværnets
produktion, driftsudgifter og produktivitet
i perioden 1994-2003
|
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
Indeks
for medlemstal....... |
1,00 |
0,98 |
0,97 |
0,96 |
0,94 |
0,92 |
0,91 |
0,90 |
0,89 |
0,88 |
Indeks
for antal nye |
1,00 |
0,82 |
0,79 |
0,74 |
0,64 |
0,51 |
0,54 |
0,56 |
0,57 |
0,38 |
Indeks
for produktion1)...... |
1,00 |
0,95 |
0,93 |
0,91 |
0,88 |
0,84 |
0,84 |
0,83 |
0,82 |
0,78 |
Indeks
for driftsudgifter2).. |
1,00 |
0,99 |
0,98 |
0,96 |
0,94 |
0,99 |
0,93 |
0,93 |
0,89 |
0,84 |
Produktivitetsindeks.......... |
1,00 |
0,95 |
0,96 |
0,95 |
0,94 |
0,85 |
0,91 |
0,89 |
0,93 |
0,93 |
1) Indeks med vægt på 80 % for
antal medlemmer og 20 % for antal nye kontrakter. Kilde:
Udarbejdet af Rigsrevisionen på baggrund af materiale fra
Hjemmeværnskommandoen. |
33. Det fremgår af tabel 2, at driftsudgifterne faldt med 16 % fra indeks 1,00 i 1994 til 0,84 i 2003, mens antallet af medlemmer faldt med 12 % fra indeks 1,00 i 1994 til 0,88 i 2003. Derfor er driftsudgifterne pr. medlem faldet i perioden. I 1994 var driftsudgifterne pr. medlem 11.100 kr. og i 2003 10.600 kr. i 2003-prisniveau.
34.
Udviklingen i medlemstallet og antal nye medlemmer har betydning for
aktivitetsniveauet i hjemmeværnet. Derfor kan de bruges som indikatorer for
hjemmeværnets produktion. Medlemstallet faldt med 12 % og antallet af nye
medlemmer med 62 % fra 1994 til 2003. Vægtes medlemstallet med 80 %
og antallet af nye medlemmer med 20 %, giver det et fald i den samlede
produktion på 22 %. I samme periode faldt driftsudgifterne med 16 %.
Samlet indikerer dette et fald i produktiviteten på 7 % fra 1994 til 2003.
Hovedparten af dette fald skete i 1995, hvorefter produktiviteten stort set har
været uændret. I 1999 var udgifterne til erhvervelse af materiel ekstraordinært
store, hvilket gav en lavere produktivitet dette år.
35.
Der er forskel på medlemmernes aktivitetsniveau. Fx er medlemmer af
3.000-mandsstyrken aktive mellem 300 og 500 timer om året. Andre medlemmer kan
være inaktive i en årrække. I praksis er ca. 1/3 af medlemmerne henholdsvis
aktive, moderat aktive eller inaktive. I alt ca. 37 % eller 22.000
medlemmer havde fået våben udleveret og burde således være aktive mindst 24
timer om året. Driftsudgifterne for de medlemmer, der havde fået våben
udleveret, var ca. 28.700 kr. pr. medlem i 2003.
36. Hjemmeværnet har siden de første moduler af DeMars blev indført i 2000 registreret de direkte udgifter til uddannelse. Disse fremgår af tabel 3 for perioden 2000-2002 i 2002-prisniveau.
Tabel 3. Direkte driftsudgifter til uddannelse fordelt på forskellige
uddannelser
fra 2000 til 2002 (ekskl. løn til fastansatte, 2002-prisniveau)
|
2000 |
2001 |
2002 |
-----
Mio. kr. ----- |
|||
Enkeltmandsuddannelse........................................................... |
87,5 |
84,1 |
86,7 |
Enhedsuddannelse
og øvelse.................................................. |
31,4 |
36,4 |
38,5 |
Vedligeholdelsesuddannelse.................................................... |
2,9 |
3,0 |
4,2 |
I alt............................................................................................ |
121,8 |
123,6 |
129,3 |
Kilde: Uddata fra DeMars. |
De
direkte udgifter til uddannelse – dvs. ekskl. løn og centralt afholdte udgifter
til materiel – var i 2000 på 121,8 mio. kr. og i 2002 på 129,3 mio. kr. Det
svarer til 18 % af driftsudgifterne i 2002. Hovedparten af udgifterne
vedrørte enkeltmands- og enhedsuddannelse, mens udgifterne til
vedligeholdelsesuddannelse var relativt små. Stigningen i udgifterne til
uddannelse fra 2000 til 2002 skyldes bl.a. større udgifter til uddannelse af
3.000-mandsstyrken, der bl.a. er registreret under enhedsuddannelse og øvelse.
Herudover var der direkte lønudgifter i forbindelse med uddannelse på ca. 46 mio. kr. i 2002, udgifter til uddannelse af fastansatte på ca. 4 mio. kr., 2,8 mio. kr. til uddannelsesvirksomhed i samarbejde med andre lande og 0,4 mio. kr. til udvikling af uddannelser. De samlede udgifter til uddannelse i 2002 var således på 182,5 mio. kr. eller 26 % af driftsudgifterne.
37. Rigsrevisionen har beregnet de gennemsnitlige udgifter til uddannelse samlet for alle medlemmer samt for udvalgte uddannelser. De samlede gennemsnitlige udgifter til uddannelse i 2000-2002 fremgår af tabel 4.
Tabel 4. Uddannelsesudgift pr. medlem i perioden 2000-2002 (2002-prisniveau)
|
2000 |
2001 |
2002 |
Antal
medlemmer...................................................................... |
61.216 |
60.338 |
59.826 |
Direkte
udgifter til uddannelse i mio. kr..................................... |
121,8 |
123,5 |
129,3 |
Udgifter
til uddannelse pr. medlem i kr...................................... |
1.989 |
2.048 |
2.161 |
Kilde: Materiale fra
Hjemmeværnskommandoen. |
Udgifterne
til uddannelse er i gennemsnit steget med 8,6 % fra 1.989 kr. i 2000 til 2.161
kr. i 2002. Stigningen afspejler bl.a. større udgifter til 3.000-mandsstyrken
og færre udgifter som følge af et fald i medlemstallet.
38.
Gennemsnitsudgifterne for de enkelte uddannelser varierer betydeligt. Det kan
bl.a. skyldes uddannelsernes forskellige omfang samt et varierende antal
deltagere. De gennemsnitlige udgifter til at uddanne fx en fartøjsfører var i
2002 på 39.675 kr., mens de gennemsnitlige udgifter til at uddanne fx en dysekanonskytte i 2002 var på 325 kr. Variationerne i de
gennemsnitlige udgifter kan også skyldes, at medlemmerne kan få vederlag for
tabt arbejdsfortjeneste på kurser, der afholdes på hverdage. Endvidere bruger
hjemmeværnet både fastansatte og frivillige undervisere, hvor de frivillige
undervisere i et vist omfang modtager vederlag for deres undervisning.
39. Hjemmeværnet består af Hærhjemmeværnet, Marinehjemmeværnet, Flyverhjemmeværnet, Tjenestestedskorpset og Virksomhedshjemmeværnet, jf. bilag 1, hvor hjemmeværnets organisation er illustreret. Antal medlemmer i de enkelte værn og enhedstyper fremgår af tabel 5.
Tabel 5. Antal medlemmer fordelt på værn og enhedstype, december 2003
|
Almindelige |
3.000- |
Politi- |
Musik- |
Samlet |
-----
Antal ----- |
|||||
Hærhjemmeværn..................... |
36.584 |
1.701 |
6.531 |
646 |
45.462 |
Marinehjemmeværn................. |
4.321 |
66 |
- |
65 |
4.452 |
Flyverhjemmeværn.................. |
4.647 |
- |
- |
72 |
4.719 |
Tjenestestedskorps................. |
2.448 |
175 |
- |
68 |
2.695 |
Virksomhedshjemmeværn....... |
1.863 |
- |
- |
- |
1.863 |
Samlet...................................... |
49.863 |
1.942 |
6.531 |
851 |
59.190 |
Kilde: Uddata fra DeMars pr.
december 2003. |
I
december 2003 havde hjemmeværnet 59.190 medlemmer. Disse var fordelt med 45.462
i Hærhjemmeværnet, 4.452 i Marinehjemmeværnet, 4.719 i Flyverhjemmeværnet,
2.695 i Tjenestestedskorpset og 1.863 i Virksomhedshjemmeværnet. De enkelte
værn er delt op i en række enheder:
·
Almindelige enheder omfatter stabs- og områdekompagnier i
Hærhjemmeværnet, stabsflotiller, sejlende hjemmeværnsflotiller og bevogtnings-
og nærforsvarsflotiller i Marinehjemmeværnet samt eskadriller i
Flyverhjemmeværnet, herunder den overvejende del af Tjenestestedskorpset.
Enhederne løser hjemmeværnets primære opgaver.
·
3.000-mandsstyrken består af de enheder, som hjemmeværnet
skal opstille ifølge forsvarsaftalen 2000-2004 for at løse nye og mere krævende
opgaver. Der er tale om infanterienheder og motoriserede overvågningsenheder i
Hærhjemmeværnet, motoriserede bevogtnings- og nærforsvarsenheder i
Marinehjemmeværnet og ”Survive-To-Operate”
bevogtningseskadriller i Tjenestestedskorpset.
· Politihjemmeværnet er en del af Hærhjemmeværnet og er opstillet ifølge aftale mellem hjemmeværnet og politiet. Formålet er at yde støtte til politiet. Enhederne bliver underlagt den lokale politimester ved aktivering.
·
Hjemmeværnet har en række musikkorps. Disse er ikke opstillet
for at løse hjemmeværnets traditionelle opgaver, men er en integreret del af
hjemmeværnets informationsvirksomhed. Der er i alt 16 musikkorps, som afholder
koncerter ved hjemmeværnsarrangementer, byfester o.l.
Flyverhjemmeværnet består af Luftmeldekorpset, der primært løser kontrol- og varslingsopgaver i det lave luftrum, samt den overvejende del af enheder og personel organiseret under Tjenestestedskorpset. Forsvarsministeriet har i efteråret 2003 oplyst, at Luftmeldekorpsets kontrol- og varslingsopgaver var dækket på anden måde. Ministeriet overvejer derfor korpsets fremtid, og spørgsmålet indgår i forhandlingerne om den næste forsvarsaftale.
40. I 1983 havde hjemmeværnet 77.892 medlemmer, og siden er medlemstallet
faldet. Således var der 59.190 medlemmer i 2003. I 2003 blev der optaget ca.
1.500 nye medlemmer, mens der var ca. 2.100 udmeldelser, eksklusioner, dødsfald
m.m. Det svarer til en udskiftning i medlemstallet på ca. 3 %.
Medlemstallet har udviklet sig forskelligt mellem de enkelte værn.
Marinehjemmeværnet har som det eneste værn fået flere medlemmer, mens
medlemstallet er faldet i de øvrige værn.
41. Hjemmeværnet søger at fastholde antallet af medlemmer på ca. 60.000. Antallet indgik tidligere i hjemmeværnets resultatkontrakt samt som måltal for distrikterne. Fra 2004 indgår dette måltal ikke længere i resultatkontrakten. Hjemmeværnet har ligeledes en aktiv informationsvirksomhed for at fastholde medlemmer og tiltrække nye.
Reglerne for optagelse
betyder, at værnenes og korpsenes størrelse bestemmes af, hvor mange der ønsker
at være medlem, idet man dog skal opfylde optagelseskriterierne, jf. pkt. 27.
Medlemstallet er således ikke et udtryk for en militærfaglig vurdering af
behovet for militær operativ kapacitet.
Det er ikke muligt for
hjemmeværnet direkte at regulere antallet af medlemmer hverken samlet eller i
de enkelte enheder. Hjemmeværnet har kun mulighed for at oprette og nedlægge
enheder samt motivere medlemmer til at melde sig ind i bestemte enheder. I den
forbindelse har hjemmeværnet fastsat øvre (200 medlemmer) og nedre (120
medlemmer) grænser for medlemstallet i underafdelingerne.
Hjemmeværnet kan også opstille måltal for medlemstallet i de enkelte enheder baseret på en militærfaglig vurdering. Det er tilfældet for 3.000-mandsstyrken og bevogtnings- og nærforsvarsflotillerne. 3.000-mandsstyrken skal være opstillet inden udgangen af 2004 og bevogtnings- og nærforsvarsflotillerne inden udgangen af 2012. Ellers opstiller hjemmeværnet ikke måltal for enhedernes størrelse.
42.
I Norge og Sverige er der ligeledes hjemmeværn. Men der er en række forskelle
mellem disse værn og hjemmeværnet i Danmark. De væsentligste forskelle fremgår
af bilag 2. Det er kendetegnende for hjemmeværnene i Danmark, Norge og Sverige,
at de alle er inde i en forandringsproces. Deltagelse i hjemmeværnet i Norge er
en del af værnepligten og derved obligatorisk. Den norske forsvarschef har
foreslået at reducere den samlede styrke fra de nuværende ca. 83.000 til ca.
50.000 mand, men der er også overvejet et alternativ, hvor den samlede styrke
reduceres til ca. 30.000 mand. Den politiske beslutning herom udestår.
I Sverige er det frivilligt
at være medlem, men der kræves en forudgående værnepligtsuddannelse. Antallet
af værnepligtige i Sverige er faldet, hvilket har medført et fald i antallet af
medlemmer. Hjemmeværnet i Sverige har derfor vurderet de operative konsekvenser
af et mindre antal medlemmer og overvejer at reducere hjemmeværnets operative
struktur.
Rigsrevisionens bemærkninger
Hjemmeværnets driftsbevilling var i 2003 på 676,4 mio. kr., og anlægsbevillingen var på 15,4 mio. kr. Driftsudgifterne faldt med 16 % fra 1994 til 2003 i 2003-prisniveau. De samlede udgifter til uddannelse udgjorde i 2002 26 % af driftsudgifterne. Samlet anvendte hjemmeværnet ca. 900 årsværk i 2002 fordelt på ca. 400 militære og ca. 500 civile årsværk.
Hjemmeværnet har ikke selv opgjort den samlede produktivitet. Rigsrevisionens beregning heraf indikerer et fald på 7 % fra 1994 til 2003. Faldet skyldes færre nye medlemmer. Hjemmeværnets driftsudgifter har således ikke fulgt udviklingen i antallet af nye medlemmer og det derved reducerede behov for lovpligtig uddannelse.
Driftsudgifterne pr. medlem faldt fra
11.100 kr. i 1994 til 10.600 kr. i 2003 i 2003-prisniveau. Ca. 37 % af
medlemmerne havde fået våben udleveret og burde således være aktive mindst 24
timer om året. Driftsudgifterne for de medlemmer, der havde fået våben
udleveret, var ca. 28.700 kr. pr. medlem i 2003.
43.
I forsvarsaftalen 2000-2004 blev det besluttet at tildele hjemmeværnet en række
større og mere krævende opgaver, som det øvrige militære forsvar løste indtil da.
De nye opgaver skulle løses med indtil 3.000 medlemmer (3.000-mandsstyrken).
Samtidig blev det besluttet at udvide og differentiere hjemegnsprincippet (dvs.
der skulle stilles forskellige krav til forskellige enheder af hjemmeværnet).
Derudover indeholdt forsvarsaftalen en række anbefalinger om kommandoforhold,
struktur mv. Hjemmeværnets nuværende opgaver fremgår af bilag 3.
44.
Hjemmeværnets opgaver konkretiseres i direktiver fra Forsvarskommandoen og de
operative kommandoer om hjemmeværnets operative anvendelse, jf. pkt. 26. Forsvarskommandoens
direktiv blev ændret i 2001 og direktiverne fra de operative kommandoer i 2002.
De væsentligste ændringer vedrører en række nye enheder som infanterikompagnier,
motoriserede infanterikompagnier og motoriserede overvågningsenheder i
Hærhjemmeværnet, bevogtnings- og nærforsvarsflotiller i Marinehjemmeværnet og ”Survive-To-Operate” eskadriller i Tjenestestedskorpset.
45. En række af de nye enheder hører under 3.000-mandsstyrken, og hjemmeværnet er begyndt at opstille og uddanne disse enheder. Tabel 6 indeholder en status for udviklingen i 3.000-mandsstyrken.
Tabel 6. 3.000-mandsstyrken, antal medlemmer og antal optagne
|
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
Antal
optagne.................................................. |
879 |
1.077 |
937 |
746 |
Antal
medlemmer............................................. |
879 |
1.956 |
1.893 |
1.942 |
Kilde: Virksomhedsregnskaberne
for 2001 og 2002 samt DeMars. |
Med udgangen af 2003 var der 1.942 medlemmer af 3.000-mandsstyrken, men der var i alt optaget 3.639 medlemmer, siden styrken blev oprettet i 2000. Der har således været et frafald på ca. 1.700 medlemmer. Det svarer til en gennemsnitlig medlemstid på mindre end 3 år. Uddannelsen er 3-årig, hvorfor den stående 3.000-mandsstyrke vil være under konstant uddannelse og derfor ikke kan forventes at blive fuldt uddannet. Medlemmerne af 3.000-mandsstyrken er normalt aktive 300-500 timer om året. Hjemmeværnet forventer derfor ikke, at medlemmerne kan fastholdes i 3.000-mandsstyrken i en længere årrække. De fleste medlemmer, som træder ud af 3.000-mandsstyrken, indgår ifølge hjemmeværnet normalt i andre enheder og er med til at løfte kompetenceniveauet her.
Antallet af medlemmer af
3.000-mandsstyrken skal ifølge forsvarsaftalen 2000-2004 være på indtil 3.000
medlemmer. Hjemmeværnet har i sin resultatkontrakt med Forsvarsministeriet for
2003-2004 haft et resultatkrav om, at alle enheder i styrken skulle være
opstillet med udgangen af 2003. Hjemmeværnet betragter en enhed som opstillet,
hvis 80 % af funktionerne er besat. Det svarer til en styrke på 2.400
medlemmer. Da styrken ved udgangen af 2003 var på 1.942 medlemmer, var
resultatkravet således ikke opfyldt. Hjemmeværnet og Forsvarsministeriet har i
resultatkontrakten for 2004 formuleret kravet som ”indtil 3.000 medlemmer”.
46.
Som led i forberedelserne til de politiske forhandlinger om den næste
forsvarsaftale offentliggjorde regeringen i august 2003 en rapport om ”de
sikkerhedspolitiske vilkår for dansk forsvarspolitik” (Bruun-rapporten). Ifølge
rapporten er der ikke nogen aktuel militær trussel mod dansk område. Truslerne
kan fremover komme fra international terrorisme og risiko for spredning af
masseødelæggelsesvåben og deres fremføringsmidler. Konflikter i Europas
nærområde kan også udgøre en indirekte trussel. Ifølge Bruun-rapporten bør
dansk forsvar styrke sin kapacitet inden for
·
totalforsvaret, herunder evnen til at imødegå
terrorhandlinger og deres virkninger, samt
· militære enheder til internationale operationer.
47.
Den nye sikkerhedspolitiske situation, bl.a. de nye trusler mod Danmark, peger
på behovet for at vurdere hjemmeværnets rolle og opgaver på ny, herunder i
hvilket omfang hjemmeværnet skal løse flere opgaver i fredstid. Rapporten
nævner således, at hjemmeværnet kan bruges til at løse bevogtningsopgaver samt
opgaver inden for det brede spektrum af totalforsvarsaftaler. Rigsrevisionen
har i forbindelse med undersøgelsen konstateret, at Forsvarsministeriet
vurderer forskellige udviklingsmuligheder for hjemmeværnet som oplæg til de
politiske forhandlinger om den kommende forsvarsaftale. I dette arbejde indgår
Bruun-rapporten samt en række andre forhold, som er relevante at inddrage i en
forsvarsaftale.
48.
Hjemmeværnet har oplyst, at værnets ressourcer i fredstid ikke bruges i det
omfang, dets kapacitet berettiger til. Det var efter hjemmeværnets opfattelse
tilfældet i forbindelse med terroraktionerne den 11. september 2001 i USA, hvor
hjemmeværnet ikke deltog i bevogtningen af militære installationer, selv om
hjemmeværnet havde muligheden for det.
Samlet løser hjemmeværnet nationalt relaterede fredstidsopgaver i ca. 150.000 timer svarende til ca. 100 årsværk om året. Opgaverne består bl.a. af politihjemmeværnets støtte til politiet i forbindelse med trafikregulering og Marinehjemmeværnets eftersøgnings- og redningsoperationer. Hjemmeværnet bestemmer ikke selv, i hvilket omfang det skal deltage i løsningen af disse opgaver, da det er andre myndigheder, fx i det øvrige forsvar eller politiet, der rekvirerer hjemmeværnet, hvis der er behov.
49. Fredstidsopgaverne løses både som støtte til det øvrige militære forsvar og som støtte til det civile samfund. Støtte til det øvrige militære forsvar sker fx i form af bevogtning af militære installationer. Støtte til samfundet opdeles i almindelig hjælp, katastrofehjælp og særlig hjælp.
·
Almindelig hjælp er hjælp til civile
myndigheder, hvilket ikke kræver Forsvarsministeriets og eventuelt
Justitsministeriets bemyndigelse, hvis politiet rekvirerer hjælp.
·
Katastrofehjælp er hjælp til civile hjælpetjenester
som fx brandvæsen, redningskorps, Redningsberedskabet eller politiet i tilfælde
af en katastrofesituation. Den lokale politimester kan erklære et område for
katastroferamt, og hjemmeværnets medlemmer er pålagt mødepligt ved
katastrofealarm.
·
Særlig hjælp er hjælp til politiet i
forbindelse med oprettelse af sikkerhed, fred og orden. Indsættelse af
forsvaret, herunder hjemmeværnet, som særlig hjælp til politiet kræver
Forsvarsministeriets og Justitsministeriets bemyndigelse.
Medlemmerne
har i fredstid mødepligt ved katastrofealarm, jf. pkt. 28. I alle andre
tilfælde er det frivilligt for medlemmerne at løse opgaver i fredstid. Hvis
opgaverne løses som en del af hjemmeværnets almindelige tjeneste, aflønnes
medlemmerne normalt ikke herfor. Hjemmeværnet har i særlige tilfælde valgt at
aflønne medlemmer, der løser opgaver i fredstid. Det har været tilfældet i
forbindelse med chaufføropgaver under EU-formandskabet samt ved militære
bevogtningsopgaver i forbindelse med deployering af styrker fra Esbjerg Havn. I
disse tilfælde anvender hjemmeværnet begrebet det dobbelte frivillighedsprincip, hvor hjemmeværnet indgår en
kontrakt med det enkelte medlem om at løse en konkret opgave. Princippet
anvendes ved opgaver med længere indsættelsestid, hvor medlemmerne har et
indtægtstab.
50. Undersøgelsen har vist, at der bør afklares en række forhold, hvis hjemmeværnet i større omfang skal løse opgaver i fredstid. Disse forhold vedrører primært de ansættelsesretslige vilkår for medlemmer, der i fredstid løser opgaver af længere varighed. Hjemmeværnet har peget på behovet for at få afklaret disse vilkår, der bl.a. vedrører aflønning, forsikringsforhold og retslige forhold.
Ifølge
hjemmeværnslovens § 10 fastsætter forsvarsministeren reglerne for
udbetaling af ydelser til medlemmerne i både fredstid, under ekstraordinære
forhold og i krigstid. Forsvarsministeriet har oplyst, at medlemmer, der
forretter tjeneste på fuld tid med løn under ansættelsen, anses for fastansatte
og derfor er omfattet af lov om forsvarets personel. Kontrakter, der har ansættelsesretslige
konsekvenser for medlemmerne, vil efter Forsvarsministeriets opfattelse
indebære en fundamental ændring af hjemmeværnets idegrundlag, hvorfor
beslutning herom efter ministeriets opfattelse bør træffes i den næste
forsvarsaftale.
Hjemmeværnet har, indtil der
foreligger en ny forsvarsaftale, besluttet, at medlemmerne under det dobbelte
frivillighedsprincip – når det anses for nødvendigt at støtte samfundet –
aflønnes efter taksten for instruktørvederlag. I 2002 var taksten på 115,15 kr.
i timen. Instruktørvederlag kan dog maksimalt ydes for en indsats i op til 7
timer om dagen og 5 dage om ugen. Eventuelle udgifter afholdes af hjemmeværnet.
Afhængigt af støttens karakter vil udgifterne blive søgt dækket af de
myndigheder, der har anmodet om støtte.
Rigsrevisionens bemærkninger
I forsvarsaftalen 2000-2004 blev det besluttet at tildele hjemmeværnet større og mere krævende opgaver, som tidligere var pålagt værnene. De nye opgaver skulle løses med indtil 3.000 medlemmer (3.000-mandsstyrken). Hjemmeværnet er begyndt at opstille og uddanne disse enheder og opfylder således denne del af forsvarsaftalen 2000-2004. Ved udgangen af 2003 udgjorde 3.000-mandsstyrken 1.942 mand.
Som led i forberedelserne til de politiske forhandlinger om den næste forsvarsaftale offentliggjorde regeringen i august 2003 en rapport om ”de sikkerhedspolitiske vilkår for dansk forsvarspolitik” (Bruun-rapporten). Ifølge rapporten er der ikke nogen aktuel militær trussel mod dansk område. Dansk forsvar bør derfor styrke sin kapacitet inden for totalforsvaret og militære enheder til internationale operationer.
Den nye sikkerhedspolitiske situation peger på behovet for at vurdere hjemmeværnets rolle og opgaver på ny, herunder i hvilket omfang hjemmeværnet skal løse flere opgaver i fredstid. Forsvarsministeriet vurderer bl.a. på baggrund af Bruun-rapporten forskellige udviklingsmuligheder for hjemmeværnet til brug for de politiske forhandlinger om den kommende forsvarsaftale.
Undersøgelsen har vist, at der bør afklares
en række ansættelsesretslige vilkår for medlemmerne, hvis hjemmeværnet i større
omfang skal løse opgaver i fredstid.
51.
Rigsrevisionen har undersøgt, om hjemmeværnet og Forsvarsministeriet sikrer, at
lovkravene til medlemmernes uddannelse og tjenestetid er overholdt.
Undersøgelsen har baggrund i statsrevisorernes anmodning om en redegørelse for
hjemmeværnslovens krav til uddannelsen, samt om hjemmeværnet har opgørelser
over, hvor mange der forlader hjemmeværnet under uddannelsen eller umiddelbart
derefter.
A. Registreringer
af uddannelse
52.
Registreringerne i DeMars af medlemmernes direktivbeskrevne uddannelser er en
væsentlig del af hjemmeværnets dokumentation for, at lovkravene til uddannelsen
overholdes. Ikke-direktivbeskrevne uddannelser, øvelser eller anden tjenestetid
registreres ikke.
53. For at undersøge kvaliteten af registreringerne i DeMars af medlemmernes uddannelse har Rigsrevisionen undersøgt registreringerne for 30 tilfældigt valgte medlemmer. 14 af de 30 medlemmer i stikprøven havde ikke forudgående militær uddannelse og skulle derfor gennemføre den lovpligtige uddannelse i hjemmeværnet. Af disse var der registreret grundskole for 8. Hjemmeværnet kontaktede de øvrige 6 medlemmer telefonisk efter at have set resultaterne af stikprøven. Ved hjemmeværnets opringninger oplyste 5 af medlemmerne, at de havde været på grundskole eller tilsvarende. Den manglende registrering skyldtes, at de pågældende blev optaget i hjemmeværnet på et tidspunkt, hvor uddannelser blev gennemført i underafdelingerne og ikke blev registreret. Det sidste medlem var optaget i 2001 og havde ikke været på grundskole inden for det 1. medlemsår.
Stikprøven viste samlet, at kvaliteten af registreringerne af medlemmernes uddannelse ikke var tilfredsstillende.
54. Undersøgelsen viste, at der er flere årsager til problemerne vedrørende kvaliteten af registreringerne af medlemmernes uddannelse i DeMars:
·
Hjemmeværnet konverterede i september 2000 registreringer af
gamle uddannelser fra det tidligere registreringssystem (HJVPAS) til
eksisterende uddannelser i DeMars ved hjælp af en konverteringstabel.
Uddannelser, der ikke fremgik af denne tabel, blev ikke konverteret.
Hjemmeværnet lukkede først HJVPAS med udgangen af 2001. Der kan således være
registreret uddannelser heri, som ikke samtidig blev registreret i DeMars.
·
Uddannelser gennemført før 1992, da hjemmeværnet indførte
HJVPAS, er ikke overført til elektronisk medie og derfor ligeledes ikke
overført ved konverteringen i 2000.
· Uddannelser kan være registreret forkert i HJVPAS.
55.
Forsvarsministeriet har i relation til problemerne vedrørende kvaliteten af
registreringerne i DeMars anført, at hjemmeværnet er en frivillig organisation,
og at ministeriet ikke har villet belaste medlemmerne med flere administrative
opgaver. Indtil 2003 skulle underafdelingscheferne rapportere medlemmernes
direktivbeskrevne uddannelse til distrikterne, der derefter registrerede
uddannelserne på stamkort eller elektronisk.
DeMars giver fra 2003
mulighed for at registrere medlemmernes direktivbeskrevne uddannelse automatisk
via et modul (arrangementsstyring), som sikrer, at medlemmer tilmeldt en
uddannelse også registreres for uddannelsen, hvis den gennemføres. Det er med
til at forbedre kvaliteten af registreringerne. Rigsrevisionen har således ikke
fundet problemer vedrørende kvaliteten af registreringer foretaget i 2003.
56. De frivillige chefer har fortsat administrative opgaver med at sikre kvaliteten af registreringerne i DeMars, efter at arrangementsstyring er taget i brug. Ud over at kontrollere, om registreringerne i DeMars er korrekte, skal cheferne fortsat tilmelde medlemmerne til de enkelte uddannelser. Der er også opgaver forbundet med underafdelingernes egne uddannelsesaktiviteter. Hjemmeværnet har således fortsat pålagt underafdelingscheferne en række administrative opgaver forbundet med at sikre tilfredsstillende registreringer af medlemmernes uddannelse i DeMars. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at opgaverne udgør en betydelig del af de frivillige chefers årlige tidsforbrug.
Rigsrevisionens bemærkninger
Hjemmeværnet har fra 2003 ændret sine procedurer for registrering af medlemmernes uddannelse i DeMars. Undersøgelsen har vist, at de nye procedurer og registreringer er tilfredsstillende. For uddannelser gennemført før 2003 er kvaliteten af registreringerne derimod ikke tilfredsstillende, hvilket gør det vanskeligt at opgøre og vurdere uddannelsesniveauet i hjemmeværnet.
Forsvarsministeriet har i relation til problemerne vedrørende kvaliteten af registreringerne i DeMars anført, at hjemmeværnet er en frivillig organisation, og at ministeriet ikke har villet belaste medlemmerne med flere administrative opgaver.
Rigsrevisionen konstaterer, at der fortsat påhviler hjemmeværnets frivillige underafdelingschefer betydelige administrative opgaver med at rapportere til distriktet om medlemmernes uddannelse. Rigsrevisionen finder derfor, at hjemmeværnet bør overveje mulighederne for i større omfang at lade det fastansatte personel forestå de administrative opgaver.
57. Hjemmeværnet har ændret sin uddannelsesstruktur med virkning fra 2003, hvilket også har givet ændringer i den lovpligtige uddannelse. I det gamle uddannelsessystem skulle medlemmer i 2. og 3. medlemsår tage en funktionsuddannelse og en enhedsuddannelse på hver 50 timer. Den nye uddannelsesstruktur for den lovpligtige uddannelse fremgår af figur 1.
Figur 1. Uddannelsesstruktur fra 2003 vedrørende lovpligtig uddannelse
Note: FK = Feltkursus.
Medlemmerne
skal gennemføre grundskolen inden for det 1. medlemsår regnet fra
optagelsesdatoen. Den lovpligtige uddannelse i 2. og 3. medlemsår består af
feltkurserne 1-3. Medlemmer, der gennemfører grundskolen og de 3 feltkurser
inden for de 3 første medlemsår, har således gennemført den lovpligtige
uddannelse. Både grundskolen og feltkurserne er direktivbeskrevne og bliver
dermed registreret i DeMars.
58. Hjemmeværnet har en praksis, hvor de 3 feltkurser på i alt 100 timer kan gennemføres inden for 2. medlemsår, hvormed lovkravet om 50 timers uddannelse det 3. år bortfalder. Hjemmeværnet begrunder dette med, at den lovpligtige uddannelse nu i sin helhed er direktivbeskrevet og dermed indholdsmæssigt kendt. Ifølge hjemmeværnsloven skal medlemmerne imidlertid uddannes 50 timer om året det 2. og 3. år, og loven indeholder ikke dispensationsmuligheder. Hjemmeværnets praksis er således ikke i overensstemmelse med loven.
59. Kontrollen af, om nye medlemmer gennemfører den lovpligtige uddannelse, skal ifølge hjemmeværnsloven varetages af underafdelingerne. Rigsrevisionen har ved 3 distrikter og 3 underafdelinger undersøgt og vurderet, hvordan der følges op på den lovpligtige uddannelse.
Grundskole
60.
Underafdelingernes opfølgning på, om nye medlemmer havde gennemført
grundskolen, skete tidligere på baggrund af underafdelingernes egne opgørelser
og ikke på baggrund af registreringer i DeMars. Distrikterne har ikke etableret
en systematisk opfølgning på underafdelingernes opgørelser. Først inden for de
seneste 1-2 år har distrikterne ad hoc fulgt op på opgørelserne i
underafdelingerne. Ved Rigsrevisionens undersøgelse i distrikterne blev der
konstateret forskelle mellem de lokale opgørelser i underafdelingerne og
registreringerne i DeMars. Ved de undersøgte distrikter blev
der også fundet medlemmer, der havde været medlem i mere end 1 år uden at have
gennemført grundskolen.
61. Det følger af hjemmeværnslovens § 11, jf. pkt. 29,
at hjemmeværnet skal foretage en systematisk opfølgning på, om medlemmerne gennemfører
grundskolen inden for det 1. medlemsår. Det følger endvidere af
hjemmeværnsloven, at hjemmeværnets opfølgning skal ske på baggrund af det enkelte
medlems optagelsesdato. Hjemmeværnet har ikke på underafdelings- og
distriktsniveau etableret en sådan systematisk opfølgning. Desuden har det
først fra 2003 været muligt via DeMars, og uden at kontakte distrikterne, at
følge op centralt i Hjemmeværnskommandoen på, hvilke medlemmer der har
gennemført grundskolen. Hjemmeværnskommandoen har endnu ikke gennemført sådanne
opfølgninger.
2. og 3. medlemsår
62.
Ifølge hjemmeværnets egne bestemmelser skal alle medlemmer gennemføre
feltkursus 1, mens feltkursus 2 og 3 er rettet mod medlemmer af bestemte
enheder, fx bevogtningsdelinger i Hærhjemmeværnet, bevogtnings- og
nærforsvarsflotiller og ”Survive-To-Operate”
eskadriller. Medlemmer af musikkorpsene skal hverken tage grundskole eller
feltkurser. Grundskole er dog en forudsætning for at kunne få våben udleveret.
For medlemmer, der ikke skal gennemføre alle feltkurser, kan funktionsuddannelser og vedligeholdelsesuddannelse indgå i opgørelsen af lovpligtig uddannelse, selv om sidstnævnte ikke tilfører medlemmerne nye kvalifikationer. Dette er i overensstemmelse med hjemmeværnsloven, der ikke stiller krav til uddannelsens indhold.
63. Kontrollen af den lovpligtige uddannelse det 2. og 3. år blev frem til udgangen af 2002 gennemført af lokalforsvarsregionerne og hjemmeværnsinspektørerne som stikprøvevis kontrol ved den almindelige inspektionsvirksomhed. Der blev dog ikke gennemført stikprøvekontrol ved alle inspektionsbesøg eller rapporteret systematisk om resultaterne af inspektionerne.
64. Hjemmeværnet kan dokumentere overholdelsen af lovkravene til uddannelsen det 2. og 3. medlemsår for de medlemmer, der skal gennemføre feltkurserne 1-3. Opgørelse af anden uddannelse som fx vedligeholdelsesuddannelse blev indtil august 2003 opgjort i underafdelingerne og blev ikke registreret i DeMars. Det var således ikke muligt at dokumentere overholdelsen af den lovpligtige uddannelse for alle nye medlemmer alene ved at anvende oplysningerne i DeMars.
Hjemmeværnet har i august 2003 besluttet, at al uddannelse, der indgår som en del af den lovpligtige uddannelse, skal registreres i DeMars. Det er også tilfældet med hensyn til fx vedligeholdelsesuddannelse. Når denne beslutning er fuldt implementeret, kan hjemmeværnet dokumentere overholdelse af lovkravene til uddannelse. Registreringen er dog fremadrettet og vil ikke forbedre hjemmeværnets muligheder for at følge op på den lovpligtige uddannelse for medlemmer, der skulle have gennemført den før august 2003. Hjemmeværnet har oplyst, at der løbende vil ske en ajourføring af disse oplysninger i det omfang, der opstår behov herfor, fx i forbindelse med medlemmernes skift af funktion eller ansøgning om uddannelse.
65.
Forsvarsministeriet har et overordnet ansvar for at føre tilsyn med
hjemmeværnet, herunder om hjemmeværnet overholder de krav, der er fastsat til
hjemmeværnets virksomhed i hjemmeværnsloven. Jf. pkt. 29 indeholder
hjemmeværnsloven minimumskrav til medlemmernes uddannelse. Rigsrevisionen
bemærker, at Forsvarsministeriet ikke har ført tilsyn med, om hjemmeværnet
overholder hjemmeværnslovens krav til medlemmernes uddannelse.
Antal medlemmer, der forlader
hjemmeværnet under uddannelse eller umiddelbart derefter
66.
Rigsrevisionen har undersøgt, om det er muligt at opgøre antallet af medlemmer,
der forlader hjemmeværnet under uddannelse eller umiddelbart derefter.
Undersøgelsen har vist, at hjemmeværnet ikke har udarbejdet en sådan opgørelse.
Endvidere betyder de generelle svagheder ved registreringerne af medlemmernes
uddannelse, at det er vanskeligt at sikre valide opgørelser over, hvilke
medlemmer der forlader hjemmeværnet under uddannelse eller umiddelbart
derefter. Det skal bemærkes, at ca. 2.700 medlemmer forlod hjemmeværnet i 2002,
svarende til ca. 5 % af det samlede antal medlemmer.
Undersøgelsen har endvidere vist, at medlemmerne løbende skifter og uddannes til funktioner, som de ikke varetager på længere sigt. Fx har ca. 1.700 ud af i alt 3.639 optagne medlemmer af 3.000-mandsstyrken forladt styrken i perioden 2000-2003, jf. pkt. 45. Hjemmeværnet har dog ikke fokus på udgifterne forbundet hermed.
Rigsrevisionens bemærkninger
Hjemmeværnet har oplyst, at al lovpligtig uddannelse skal registreres i DeMars fra august 2003. Det er en forudsætning, hvis hjemmeværnet skal kunne dokumentere, at medlemmerne gennemfører den lovpligtige uddannelse. Rigsrevisionen bemærker, at hjemmeværnets registreringer ikke tidligere har kunnet dokumentere, at medlemmerne gennemførte den lovpligtige uddannelse.
Undersøgelsen har videre vist, at hjemmeværnets opfølgning ikke er systematisk tilrettelagt og gennemført, og at hjemmeværnet dermed ikke har kontrolleret overholdelsen af lovens krav systematisk.
Ifølge hjemmeværnsloven skal uddannelsen det 2. og 3. medlemsår gennemføres med 50 timer i hvert af de 2 medlemsår. Hjemmeværnets praksis, hvor medlemmerne kan gennemføre den lovpligtige uddannelse hurtigere end 50 timer om året det 2. og 3. medlemsår, er således ikke i overensstemmelse med hjemmeværnsloven.
Rigsrevisionen konstaterer, at Forsvarsministeriet ikke har ført tilsyn med, om hjemmeværnet overholder hjemmeværnslovens krav til medlemmernes uddannelse.
Undersøgelsen har vist, at hjemmeværnet ikke har udarbejdet en opgørelse over antallet af medlemmer, der forlader hjemmeværnet under uddannelse eller umiddelbart derefter. Samtidig betyder de generelle svagheder ved registreringerne af medlemmernes uddannelse, at det er vanskeligt at sikre valide opgørelser på dette område. Undersøgelsen viste, at medlemmerne løbende skifter og uddannes til funktioner, som de ikke varetager på længere sigt, samt at hjemmeværnet ikke har særlig fokus på udgifterne forbundet hermed.
C. Lovpligtig
tjenestetid for fortsat at kunne have våben udleveret
67. Rigsrevisionen har undersøgt, om hjemmeværnet efterlever lovkravet om mindst 24 timers tjeneste om året for medlemmer, der har fået våben udleveret. Herunder er det vurderet, hvordan hjemmeværnet dokumenterer, at lovkravet overholdes.
68.
Underafdelingschefen har det formelle ansvar for og skal attestere, at
medlemmer med våben har haft de pligtige 24 timers tjeneste. Kontrollen sker
ved det årlige våbeneftersyn, og opgørelsesperioden for tjenestetiden omfatter
året mellem våbeneftersynene. Tjenestetiden skal ifølge hjemmeværnets interne
bestemmelser opgøres på baggrund af registreringer i DeMars af
direktivbeskrevet uddannelse, underafdelingschefens egen opgørelse af
medlemmernes tjenestetid samt en vurdering heraf.
Hjemmeværnet har frem til
januar 2004 haft en praksis, hvor medlemmer, der havde en tjenestetid på mindre
end 24 timer om året, kunne indgå en aftale om 24 timers tjeneste eller derover
det kommende år, uden at medlemmet skulle aflevere sit våben. Rigsrevisionen
vurderer, at denne praksis ikke var i overensstemmelse med lovkravet, idet et
medlem fortsat kunne have våben udleveret i mere end 2 år uden at opfylde
lovkravet om mindst 24 timers tjeneste om året.
Hjemmeværnet har i januar
2004 ændret denne praksis ved i en bestemmelse at præcisere, at medlemmer kun
fortsat kan have våben udleveret, hvis de reelt er aktive mindst 24 timer om
året.
69.
Dokumentationen for, at lovkravet om tjenestetid overholdes, består af bl.a.
underafdelingschefens opgørelse og vurdering af det enkelte medlems
tjenestetid. Undersøgelsen viste, at ikke alle underafdelingschefer opgør
medlemmernes tjenestetid. Efterlevelsen af lovkravet i disse underafdelinger er
derfor reelt baseret på en vurdering af det enkelte medlems tjenestetid,
medmindre kravet er overholdt gennem direktivbeskrevet uddannelse.
70.
Der er ikke i hjemmeværnsloven fastsat indholdsmæssige krav til den lovpligtige
tjenestetid for fortsat at kunne have våben udleveret. Hjemmeværnet har fx ikke
stillet krav om vedligeholdende våben- og skydeuddannelse. Desuden har fx
sociale aktiviteter i begrænset omfang kunnet indgå i opgørelsen af
medlemmernes tjenestetid.
Forsvarsministeriet påpegede
i juni 2001 over for Hjemmeværnskommandoen, at de 24 timers tjeneste ikke kan
opnås alene ved at deltage i fjernundervisning. Hjemmeværnet ændrede den
pågældende bestemmelse i januar 2004, hvorefter de 24 timers tjeneste skal
indeholde fysisk deltagelse i uddannelses-, øvelses- og/eller mødeaktiviteter.
Den lovpligtige tjenestetid kan således ikke længere udelukkende bestå af fx
fjernundervisning. Ifølge bestemmelsen bør underafdelingschefen endvidere
vurdere medlemmets tjenestetid ud fra bl.a. deltagelse i øvelses- og/eller
uddannelsesaktiviteter, hvor våbnet har været anvendt.
Rigsrevisionens bemærkninger
Undersøgelsen har vist, at hjemmeværnet ikke i alle tilfælde kan dokumentere overholdelse af lovkravet om mindst 24 timers tjeneste om året for fortsat at kunne have våben udleveret.
Hjemmeværnet har frem til januar 2004 haft en praksis, hvor medlemmer, der havde en tjenestetid på mindre end 24 timer om året, kunne indgå en aftale om 24 timers tjeneste eller derover det kommende år, uden at medlemmet skulle aflevere sit våben. Rigsrevisionen vurderer, at denne praksis ikke var i overensstemmelse med lovkravet, idet et medlem kunne have et våben udleveret i mere end 2 år uden at opfylde lovkravet om mindst 24 timers tjeneste om året.
Hjemmeværnet har i januar 2004 ændret denne praksis ved i en bestemmelse at præcisere, at medlemmer kun fortsat kan have våben udleveret, hvis de reelt er aktive mindst 24 timer om året.
Der er ikke i hjemmeværnsloven fastsat indholdsmæssige krav til den lovpligtige tjenestetid for fortsat at kunne have våben udleveret. Indtil 2004 stillede hjemmeværnet ligeledes ikke krav til indholdet af tjenestetiden. Hjemmeværnet har fra 2004 stillet krav om, at tjenestetiden skal indeholde fysisk deltagelse i uddannelses-, øvelses- og/eller mødeaktiviteter. Den lovpligtige tjenestetid kan således ikke længere udelukkende bestå af fx fjernundervisning. Det skal bemærkes, at Forsvarsministeriet allerede i juni 2001 anmodede hjemmeværnet om at indføre indholdsmæssige krav til tjenestetiden for de medlemmer, der havde fået våben udleveret.
71.
Uddannelsesniveauet i hjemmeværnet er en væsentlig faktor med hensyn til
hjemmeværnets evne til at løse opgaverne. Det er Rigsrevisionens vurdering, at
der er en betydelig uddannelsesopgave i hjemmeværnet i forhold til det nye
uddannelsessystem fra 2003. Kvaliteten af registreringerne i DeMars af
medlemmernes uddannelse gennemført før 2003 gør det vanskeligt at anvende
DeMars til at opgøre det aktuelle uddannelsesbehov. Med tiden formodes
registreringerne i DeMars at give et tilfredsstillende grundlag herfor.
72.
Undersøgelsen viste, at hjemmeværnet ikke har udarbejdet en generel oversigt
over uddannelsesniveauet i hjemmeværnet. Rigsrevisionen har derfor opgjort
uddannelsesniveauet i én underafdeling. Resultaterne kan ikke generaliseres til
at omfatte resten af hjemmeværnet. Uddannelsesniveauet blev opgjort ved at
sammenholde oplysningerne om medlemmernes uddannelse i DeMars med kravene til
den lovpligtige uddannelse og befalingsmandsuddannelserne ifølge hjemmeværnets
nye uddannelsessystem.
Undersøgelsen viste, at
56 % havde gennemgået den lovpligtige uddannelse og 80 %
befalingsmandsuddannelsen. Da nye medlemmer tilgår underafdelingerne enkeltvis,
vil en underafdeling ikke kunne forventes at være fuldt uddannet. Samtidig vil
der være medlemmer, der skifter til en funktion, som de ikke er uddannet til på
forhånd.
Endelig kan det beregnede
uddannelsesniveau være udtryk for, at der er problemer vedrørende kvaliteten af
de oplysninger, der indrapporteres til DeMars, samt at hjemmeværnet har ændret
og delvist skærpet kravene til indholdet af den lovpligtige uddannelse.
Uddannelsesniveauet kan også skyldes, at enkelte medlemmer i underafdelingen
ikke har gennemført den lovpligtige uddannelse. Det er dog Rigsrevisionens
vurdering, at der er et betydeligt uddannelsesbehov i underafdelingen.
73. Hjemmeværnet har anslået, at ca. 25 % af medlemmerne enten er eller har været befalingsmænd, hvorfor opkvalificering kun udgør et begrænset problem. Endvidere opererer hjemmeværnet med en forudsætning om, at medlemmerne kan efteruddannes ved en skærpet militær situation. Det er bl.a. en følge af, at der ikke forventes en konventionel militær trussel mod Danmark inden for de kommende 10 år.
74.
Hjemmeværnet har som følge af frivillighedsprincippet været tilbageholdende med
at stille krav til medlemmerne om vedligeholdelse af kvalifikationer, medmindre
dette er forudsat for en given funktion. Hjemmeværnet har oplyst, at udbudt
vedligeholdelsesuddannelse sjældent rammer målgruppen, der som oftest består af
inaktive medlemmer.
Rigsrevisionens undersøgelse
viste, at hjemmeværnene i både Sverige og Norge stiller minimumskrav til
omfanget af medlemmernes uddannelse om året. I Norge skal ca. 50 % af
styrken trænes eller uddannes hvert år i minimum 3-8 dage afhængigt af
funktionen. I Sverige, hvor medlemskab er frivilligt, skal medlemmerne fremover
uddannes i minimum 20, 30 eller 60 timer om året afhængigt af det ønskede
aktivitetsniveau.
75. Hjemmeværnets inspektioner skal bl.a. sikre, at medlemmernes uddannelsesniveau er tilfredsstillende. Tabel 7 viser omfanget af de periodiske inspektioner i perioden 1999-2002.
Tabel 7. Antal gennemførte inspektioner 1999-2002
|
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
Måltal...................................................... |
2.500 |
2.000 |
2.100 |
2.100 |
1.500 |
Antal
inspektioner.................................. |
2.089 |
1.006 |
862 |
1.292 |
1.433 |
Målopfyldelse
i %................................... |
84 |
50 |
41 |
62 |
96 |
Kilde:
Hjemmeværnets virksomhedsregnskab 2002, s. 14, og oplysninger fra
Hjemmeværnskommandoen. |
Målopfyldelsen var i 2002 på 62 % af det planlagte. Målopfyldelsen i 2003 var på 96 %. Stigningen skyldes primært, at måltallet var reduceret fra 2.100 inspektioner i 2002 til 1.500 i 2003. Det skyldes ifølge hjemmeværnet især, at hjemmeværnet nedprioriterede inspektionerne på grund af udvikling af det nye uddannelsessystem og uddannelserne til 3.000-mandsstyrken samt et fortsat stort tidsforbrug til de omstillinger, der var pålagt i forsvarsaftalen 2000-2004.
Grundlaget for planlægningen
af hjemmeværnets uddannelse er bl.a. det uddannelsesbehov, der konstateres ved
øvelser eller anden inspektion. Hjemmeværnets inspektioner er derfor et vigtigt
led i forbindelse med planlægningen af uddannelsen. Rigsrevisionen skal dog
bemærke, at inspektion af øvelser alene giver information om de deltagende
medlemmers kompetencer. De inaktive medlemmers uddannelsesniveau kan ikke
evalueres ved denne type inspektioner.
Rigsrevisionens bemærkninger
Hjemmeværnets inspektioner, der bl.a. omfatter uddannelsesområdet, har været nedprioriteret siden 2000. Det skyldes ifølge hjemmeværnet især et stort tidsforbrug til de omstillinger, der var pålagt i forsvarsaftalen 2000-2004. Rigsrevisionen finder det uhensigtsmæssigt, at inspektionerne har været nedprioriteret, da de udgør et vigtigt grundlag for evaluering og planlægning af hjemmeværnets uddannelser.
Undersøgelsen viste, at hjemmeværnet ikke har udarbejdet en generel oversigt over uddannelsesniveauet i hjemmeværnet. Rigsrevisionen har derfor opgjort uddannelsesniveauet i én underafdeling for at vurdere, i hvilket omfang medlemmerne er uddannet til den funktion, de har i underafdelingen. Undersøgelsen viste, at der er et betydeligt uddannelsesbehov. Uddannelsesbehovet skyldes bl.a., at hjemmeværnet har indført skærpede krav til de nye uddannelser, samt at der sker en løbende udskiftning af personel i de forskellige funktioner.
Forsvarsministeriet har oplyst, at hjemmeværnet som følge af frivillighedsprincippet har været tilbageholdende med at stille krav til medlemmerne om vedligeholdelse af kvalifikationer. Rigsrevisionen bemærker, at der ved medlemskab af hjemmeværnene i både Norge og Sverige er minimumskrav til den årlige uddannelse.
Rigsrevisionen, den 10. februar 2004
Henrik Otbo
/Henrik Berg Rasmussen
Denne beretning er
undergivet rigsrevisorlovens regler om en efterfølgende redegørelse fra
ministre og rigsrevisors bemærkninger hertil. Statsrevisorernes endelige
stillingtagen vil finde sted i forbindelse med afgivelsen til Folketinget af
den endelige betænkning over statsregnskabet.
Statsrevisorerne kritiserer, at
Forsvarsministeriet ikke har ført tilsyn med, om hjemmeværnet overholder
hjemmeværnslovens krav til medlemmernes uddannelse og tjenestetid, herunder dokumentation
for, at lovkravet om mindst 24 timers tjeneste om året er opfyldt for medlemmer,
der har fået våben udleveret til opbevaring i hjemmet.
Sammenligning af hjemmeværnene i Danmark, Norge og Sverige
|
Hjemmeværnet |
Heimevernet |
Hemvärnet |
Antal medlemmer: |
|||
1. Medlemstal i 2002 |
Samlet.................... .. 59.826 |
Samlet.................... .. 83.000 |
Samlet.................... .. 57.353 |
2. Udviklingen i antal |
Medlemstallet
har været falden- |
Medlemskab
af Heimevernet er |
Medlemstallet
har været kraftigt faldende. I 1998 var der 77.700 soldater, hvorved den samlede
reduktion i antallet af soldater er på ca. 20.000, svarende til 26 %. En
af årsagerne til det faldende antal medlemmer kan være, at der nu optages 17.000
værnepligtige mod tidligere 40.000, og at en forudsætning for medlemskab af
Hemvärnet netop er en værnepligtsuddan- |
3. Aktivitetsniveau |
Der
foreligger ingen opgørelse Over 24 timer/år......... ca. 37 % |
Alle
medlemmer er på øvelse Der
overvejes ændringer af Hei- |
Hemvärnet
registrerer samtlige Over 20 timer/år........ ca. 39 % |
Opgaver: |
|||
|
Fremgår
af bilag 3. |
· Overvågning
og kontrol · Sikring
af objekter og nøgle- · Bekæmpelse
(reagere, isolere, |
Alle
delinger – uddannelse 20 timer: · Bevogtning · Sikring
mod sabotage · Overvågning · Støtte
samfundet. Tillægsopgaver
for delinger – · Feltarbejde · Grænseovervågning · Opstart
og betjening af anlæg · Trafikledelse. Tillægsopgaver
for delinger – · Forsvare
terrænafsnit/knude- · Virke som
ildobservatører · Udpege
mål · Transportbeskytte
materiel · Eskortere
personel · Beredskab
til at indgå i ind- Indsatskompagniledelse
– · Lede 2-5
indsatsdelinger · Opgaver
inden for indsats- Delinger
med maritime opgaver – uddannelse 20-30 timer: · Bevogtning · Sikring mod
sabotage · Overvågning
af kystområder · Redningstjeneste · Opstart
og betjening af radar- · Søtransport
og søtransport- · Medvirke
i søovervågning og · Gennemføre
havnemineringer. |
Uddannelse: |
|||
1. Aldersbestem- |
Alderskrav min. 18 år, ingen |
Gennemført
værnepligtsuddan- Alderskrav
maks. 44 år. |
Alderskrav
min. 19 år, øvre |
2. Krav til
uddannelse |
Hjemmeværnet
har ingen krav i Lovfæstede
krav: 200 timer
de første 3 år med: · Grunduddannelse
på 100 timer · 50 timer henholdsvis 2. og Hvis
medlemmet er værnsud- Øvrige
krav: Følger
medlemmets funktion. |
Maksimumkrav
til uddannelse: · Man kan uddanne op til en For at
avancere stilles der krav · 3 års
erfaring på nuværende · 14 dages
kursus · En ledig
stilling i strukturen. |
Min. 85
dages militær grund- |
3. Uddannelses- |
Uddannelsesstrukturen
er Grunduddannelse
på 100 timer. Feltkursus
1: 30 timer |
Irrelevant
som følge af krav om værnepligtsuddannelse for |
Irrelevant
som følge af krav om værnepligtsuddannelse for |
4. Vedligeholdelse af |
Hjemmeværnet
har ingen krav til menigt personel om vedlige- Vedligeholdelse
er påkrævet for |
Hvert år
trænes/uddannes ca. · Befalingsmandsuddannelse · Mandskaber
5 dage · Specialister
8 dage. For
befalingsmænd og officerer |
Fremtidig
uddannelse i etaper § 20 timer:
Hemvärnsdeling § 30 timer:
Hemvärnsdeling § 60 timer:
Hemvärnsindsats- § +20 timer:
Befalingsmænd på |
5. Krav til aktivitets- |
Der er
krav om 200 timers ud- |
Ikke
oplyst. |
Medlemmer
har med kontrakt |
6. Hjemmeværns- |
Hjemmeværnet
har 2 skoler pla- Hjemmeværnsskolen
i Nymin- Hjemmeværnsskolens
virksom- |
Heimevernskolen Dombås er · Uddannelse · Udviklingsarbejde · Kvalitetssikring/vejledning. Som
støttefunktioner til de pri- Skolen
uddanner ca. 1.400 befalingsmænd og officerer årligt. Heimevernets Utdanningssen- |
Hemvärnets Stridsskole Hemvärnet
har én skole, hvis Gennemførelsen
af HvSS-kurser er prioriteret i rækkeføl- |
7. Udvikling
af |
Hjemmeværnsskolen
har det Vedrørende
Marinehjemme- |
Ikke
oplyst. |
HvSS har
ikke ansvar for |
Hjemmeværnets opgaver ifølge Forsvarskommandoens direktiv om
hjemmeværnets operative anvendelse
|
Almindelige opgaver |
Specialopgaver |
Hærhjemmeværnet |
· Overvågning · Bevogtning
og sikring · Kampopgaver |
· Klargøring
og eventuel iværksættelse af ødelæggelser og hindringer, trafikkontrol- · A og
B-sporing og ABC-rapportering · Bistand
ved masseskader og ved evakue- · Andre
opgaver fastsat af Forsvarskom- |
Marinehjemmeværnet |
· Farvandsovervågning · Assistance
til sømilitære udrykningsgrupper · Bistand
til regionale styrkers overvågning · Bevogtning
og sikring af søværnets land- · Maritim
miljøovervågning og forurenings- · Eftersøgnings-
og redningstjeneste |
· Assistance
og støtte til skibe i havn · Bistand
til regionale styrkes klargøring og gennemførelse af havnedemolering/ · ABC-rapportering · Assistance
til søværnets transporttjeneste · Assistance
til civile myndigheder ved · Andre
opgaver fastsat efter aftale mellem Søværnets Operative Kommando og |
Flyverhjemmeværnet: |
|
|
Luftmeldekorpset |
· Kontrol og
varsling · Overvågning |
· ABC-rapportering · Vejrrapportering · Andre opgaver
fastsat efter aftale mellem Flyvertaktisk Kommando og Hjemme- |
Tjenestestedskorpset |
· Bevogtning
og sikring · Signaltjeneste · Ødelæggelses-
og hindringsopgaver |
· ABC-tjeneste · Faglig
tjeneste · Andre
opgaver fastsat efter aftale mellem Flyvertaktisk Kommando og Hjemme- |
Tjenestestedskorpset |
· Signaltjeneste
(kommunikation) · Operationsrumstjeneste · Kontrol
og varsling · Faglig
tjeneste (logistik) · Anden
stabstjeneste |
Ingen |
Virksomhedshjemmeværnet |
· Overvågning · Bevogtning
og sikring |
Ingen |