Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Boligudvalget
(Alm. del - bilag 186)
diverse
(Offentligt)
BOLIGMINISTERIET
20.5.1996
D-5515-1
D-5310-1
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 44 af 15.5.1996 (Alm. del- bilag 180)
Spørgsmål 44: Det fremgår af svaret på spørgsmål 37 (Alm. del - bilag 178), at formanden i 1995 har udført arbejde for fonden på i alt 1.560 timer. Kan ministeren oplyse, hvilken type arbejde formanden har udført for fonden, herunder hvor meget tid der er medgået til sagkyndig bistand?
Svar: Jeg må starte med at korrigere det oplyste timetal
for 1995. Boligministeriets opgørelse af timer har taget
udgangspunkt i de faktisk udbetalte beløb i regnskabsårene
for 1994 og 1995 - ikke optjeningsår. I 1995 har formanden
således i alt anvendt 1.329,5 timer og ikke 1560 timer.
Boligministeriet har dog i regnskabsåret 1995 honoreret
formanden med de i besvarelsen af spørgsmål 37 nævnte i alt
358.812 kr. Ligesom oplysningerne om udbetalte beløb i 1994
på i alt 45.159 kr. for i alt 196 timer er korrekte.
Bestyrelsen for Ungdomsboligfonden oplyser:
"Udover det egentlige formandsarbejde, har formanden virket som bygningssagkyndig i samarbejde med det i december 1994 antagne nye arkitektfirma. Siden 10.8 1995 har
formanden alene udført det for fondens fortsatte virke nødvendige arbejde som bygningssagkyndig.
Endvidere har formanden brugt et ikke uvæsentligt antal timer på administrative opgaver i forbindelse med igangværende projekter (Esbjerg, Aabenraa, Skive og København), herunder også de opgaver, som et sekretariat med ansat kontorpersonale ville have udført.
Bestyrelsen har valgt at udføre opgaverne således, da det ville have været langt dyrere at lade ekstern arkitekt eller fondens advokatfirma udføre disse nødvendige opgaver.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt efterfølgende at fastslå, hvor meget tid formanden har anvendt som formand, som bygningssagkyndig og som administrator, hvorved det også bemærkes, at der ikke er eller kan være en skarp afgrænsning mellem de forskellige funktioner."
Jeg kan henholde mig hertil.
BOLIGMINISTERIET
20.5.1996
D-5515-1
B-5546-1
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 45 af 15.5.1996 (Alm. del- bilag 180)
Spørgsmål 45: Det fremgår endvidere af svaret på spørgsmål
37 (alm. del - bilag 178), at formanden i 1995 er blevet
honoreret med i alt 358.812 kr. plus 6.005 kr. i kørsel.
Herudover er der afholdt 688.000 kr. til "andre eksterne
udgifter", heraf 330.000 kr. til teknisk sagkyndig hjælp.
Der er således i alt anvendt 1.052.817 kr. på at holde
fonden igang. Det fremgår samtidig af bilaget til svaret
påspørgsmål 35 (alm.del - bilag 178), at der ikke siden 30.
juni 1994 er inddraget nye projekter under fondens
udlejningsvirksomhed. Kan ministeren forklare udvalget, hvad
fonden har fået ud af disse mange penge?
Svar:Af oplysninger pr. 17. maj 1996 fra Ungdomsboligfonden fremgår, at det må bero på en misforståelse, "at der ikke siden 30. juni 1994 er inddraget nye projekter under fondens udlejningsvirksomhed."
Den 18.4.1994 startede fondens projektudvikling på ejendommen i Fredensgade 9 i baghuset i Århus, og ejendommen blev taget i brug den 1.6.1995.
Den 30.6.1994 startede fonden projektudvikling på
ejendommen Hotel Hafnia i Aalborg, og ejendommen blev taget
i brug den 1.8.1995.
Fondens bestyrelse har siden 30.6.1994 og frem til
31.12.1995 desuden arbejdet med følgende projektmuligheder:
=sBelgiensgade 8 i Københavns S.
-=sFlotellet i Århus Havn.
-=sJemtelandsgade 3-5 i København S.
-=sØresundsvej 148 i København S.
-=sPavillon-bygninger.
-=sEricavej v. Kildebakken Station i København.
-=sEllebjergvej 90 i København.
-=sKlingseyvej 15 b i Vanløse i København.
-=sH.C. Ørstedsvej 27, 1. sal på Frederiksberg.
-=sHotel Princess i Østergade i Herning.
-=sHotelannex til Hotel Hilltop i Skive.
-=sStrandlodsvej 38 i København S.
-=sTigervej 12-14 i Køge.
-=sValbygårdsvej 62-64 i København.
-=sHotel Carlton, Halmtorvet 12-16 i København.
-=sNattergalevej 32 i København NV.
-=sSeedorfs Vænge 2 på Frederiksberg.
-=sHøffdingsvej 12-14 i Valby i København.
-=sBackersvej 142 i København S.
-=sGrønrisvej 7/Spontinisvej 12 i København SV.
-=sHeimdalsgade 14, 1. sal i København N.
-=sBispensgade 14 i Aalborg.
-=sGravensgade 2 i Brønderslev.
-=sHotel Viking i Bredgade i København.
-=sHotel Aalborg i Thisted.
-=sKnudensvej 16 i Frederikshavn.
-=sHotel Garni i Hjørring.
-=sExnersgade i Esbjerg.
-=sStormgade 39 i Esbjerg.
-=sKamillianergården på Kastetvej 3 i Aalborg.
-=sArtillerivej 126 i København.
-=sØstergade 6-12 i Århus.
-=sØstertorv 6 i Skive.
-=sLergravsvej 53 i København S.
-=sMissionshotellet i Hillerød.
-=sThrige-Titan, bygning 33 i Odense
-=sRentemestervej 78 i København.
-=sVirumvej 28 i Virum.
-=sGl. Vindingevej i Nyborg.
-=sVindegade 100 i Odense.
-=sVindegade 124 A og 124 B i Odense.
-=sSverigesgade 16 og 16 A i København S.
-=sRyesgade 114 i København N.
Af disse ialt 43 projektmuligheder har fonden besigtiget de 34, udført økonomiske kalkulationer for de 34, og udarbejdet specificerede forslag til ejer/udlejer for de 29 projektmuligheder/ejendomme.
Resultatet af disse anstrengelser er - fortsat ifølge oplysninger fra fonden -at bestyrelsen i dag, udover de 7 nye projektmuligheder, der er dukket op i 1996, arbejder med 2 projektmuligheder, nemlig Kamillianergården i Aalborg med ca. 45 boenheder, og Vindegade 124 A og 124 B i Odense med 33-40 boenheder.
Bestyrelsen forventer, at projektet i Aalborg igen vil blive taget op i august måned 1996, efter at ejeren forgæves har søgt at afhænde ejendommen til andet formål, og efter at bestyrelsen har fundet en investor til ejendommen. Her vil da kunne blive tale om ibrugtagning af de ca. 45 boenheder sidst på året, efter nødvendige bygningsmæssige ændringer er udført for ejerens regning.
Bestyrelsen har fundet en interesseret køber til projektet
i Odense, og det forventes, at der i løbet af nogle uger
kan udarbejdes lejekontrakt med den nye ejer, således at
der kan blive ibrugtagning af de 33-40 boenheder i løbet af
efteråret efter, at nødvendige bygningsmæssige ændringer og
istandsættelser er udført for ejerens regning.
Endelig har resultatet af bestyrelsens arbejde i den omhandlede periode klarlagt, at fonden kun i helt særlige tilfælde skal bruge kræfter på at vurdere kontorejendomme, da disse, på grund af de alt for omfattende nødvendige bygningsmæssige ændringer, næsten aldrig vil kunne blive til projekter i fondens regi.
Jeg kan henholde mig til det af fonden oplyste.
BOLIGMINISTERIET
20.5.1996
D-5515-1
D-5310-1
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 42 af 15.5.1996 (Alm. del- bilag 180)
Spørgsmål 42: Ministeren bedes i forlængelse af svaret på spørgsmål 37 (alm. Del - bilag 178) oplyse størrelsen af formandens honorar, godtgørelse m.v., som er betalt direkte af fonden og derfor indeholdt i "andre eksterne udgifter".:
Svar: I forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 37, som angiver størrelsen af den del af formandens honorar for 1994 og 1995, der er betalt af Boligministeriet, oplyser bestyrelsen for Ungdomsboligfonden følgende for 1994:
"Formanden har fra Ungdomsboligfondens midler modtaget
i alt 25.304 kr. i diæter for månederne januar til og med
august.
Formanden har efter samtale med daværende boligminister Flemming Kofod-Svendsen beregnet sig en godtgørelse for at stille telefon, telefonsvarer, mobiltelefon, telefax, tekstbehandlingsanlæg, printer, dikterapparat m.v. til
rådighed for fonden.
Denne godtgørelse beløb sig til i alt 1000 kr."
For 1995 har bestyrelsen oplyst:
"Formanden har ikke direkte fra fonden modtaget honorar i 1995.
Formanden har stillet kontor incl. opvarmning og el til rådighed for fonden uden at modtage betaling herfor.
Desuden har formanden stillet telefon, telefonsvarer, mobiltelefon, telefax, tekstbehandlingsanlæg, printer, dikterapparet m.v. til rådighed for fonden. Som en symbolsk betaling herfor har formanden i 1995 modtaget 6.800 kr."
Jeg kan henholde mig hertil.
BOLIGMINISTERIET
20.5.1996
D-5515-1
D-5310-1
Boligministerens besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 43 af 15.5.1996 (Alm. del- bilag 180)
Spørgsmål 43: Ministeren bedes oplyse starttidspunktet for formandens virke som teknisk sagkyndig for fonden. Svar: I besvarelsen af spørgsmål 37 oplyste jeg, at det fremgik af Ungdomsboligfondens årsberetning for 1995, at formanden havde fungeret som teknisk sagkyndig fra medio 1995. Da der ikke er indgået aftale med Boligministeriet om honorering af formanden som teknisk sagkyndig og ministeriet heller ikke tidligere er blevet underrettet herom, har jeg i et brev til formanden taget afstand fra, at formanden er blevet honoreret som bygningssagkyndig. Jeg agter endvidere at foretage en opstramning, således at der fastsættes et maksimum for formandshonoraret, at formanden skal aflægge timeregnskab, og at formanden ikke må udføre konsulentopgaver for fonden.
Bestyrelsen for Ungdomsboligfonden oplyser hertil:
"Formanden har i hele sin formandsperiode anvendt en mindre del af sin indsats som teknisk sagkyndig for fonden, ligesom de af fonden antagne arkitektfirmaer har udført administrative opgaver, der ikke forudsatte særlige bygningstekniske forudsætninger.
I december 1994 enedes bestyrelsen om, efter nogen tids utilfredshed, at afbryde samarbejdet med det daværende arkitektfirma, da der var konstateret flere væsentlige overskridelser af de budgetterede udgifter ved nødvendige istandsættelser af fondens nye lejemål.
I samme måned påbegyndte fonden et samarbejde med et
andet arkitektfirma, og der blev i første halvdel af 1995
sat ekstra skub på projektudviklingsarbejdet, hvilket også
indebar, at formanden måtte deltage mere aktivt end hidtil
i det tekniske og administrative arbejde.
I slutningen af juni 1995 drøftede bestyrelsen fondens aktiviteter frem til endelig afgørelse af, om fonden ville få stillet flere midler til rådighed i forbindelse med finansloven for 1996, og bestyrelsen besluttede på dette møde at begrænse arkitektfirmaets indsats og dermed arkitekthonorar fremover.
Ved skrivelse af 10.8.1995 til arkitektfirmaet indstillede bestyrelsen med øjeblikkelig virkning arkitektfirmaets arbejde for fonden.
Bestyrelsen besluttede da at lade formanden, indtil en
endelig afklaring om fondens fremtid forelå, også udføre
det nødvendige bygningssagkyndige arbejde for fonden (kr.
257 pr. time incl. feriegodtgørelse), og siden er der ikke
udbetalt arkitekthonorar (kr. 619 pr. time incl. moms)."
Jeg kan henholde mig hertil.
(Løbenr. 16131)