Sundhedsudvalget
(L 5 - bilag 79)
(Offentligt)
Til
Folketingets medlemmer.
Christiansborg, den 17. april 1997
Vedr. L 5 (Forslag til lov om kunstig befrugtning i forbindelse med lægelig behandling, diagnostik og forskning m.v.)
Sundhedsudvalget afgav den 16. april 1997 betænkning over ovennævnte forslag. Samtidig blev den endelige frist for aflevering af betænkningsbidrag fastsat til tirsdag den 22. april 1997.
Da der således vil gå rimelig lang tid inden de stillede ændringsforslag foreligger omdelt, er det fundet rigtigst på nuværende tidspunkt at omdele udkast til betænkning, således som dette forelå ved betænkningsafgivelsen, samt de indtil d.d. indkomne forslag, som ønskes stillet uden for betænkningen til 2. behandlingen, således at Folketingets medlemmer er orienteret om forslagets aktuelle status.
Det bemærkes at endelig betænkning samt forslag, som ønskes stillet uden for betænkning forventes omdelt onsdag den 23. april 1997.
Det kan endvidere oplyses, at forslaget forventes andenbehandlet tirsdag den 29. april 1997 og tredjebehandlet tirsdag den 13. maj 1997.
Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 1996-97
Udvalget har behandlet lovforslaget i nogle møder og har
herunder stillet spørgsmål til sundhedsministeren, som denne har
besvaret skriftligt og/eller mundtligt.
Endvidere har udvalget modtaget skriftlige og/eller
mundtlige henvendelser fra:
Dansk Kvindesamfund,
Den Almindelige Danske Jordemoderforening,
Den Katolske Kirke I Danmark,
Forebyggelses- og Patientrådet,
Gen-etisk-netværk,
Hansen, Dorthe, København,
Landsbevægelsen Respekt For Menneskeliv,
Landsforeningen Spædbarnsdød,
Landsforeningen til Bekæmpelse af Cystisk Fibrose,
Muskelsvindfonden,
Nielsen, Bente Holm, Købehavn,
Nielsen, Hanne & Jan Refsing, Frederiksberg,
Odense Universitetshospital,
Olesen Larsen, Lis, August Krogh Institut, Københavns
Universitet,
Petersen, Connie Lanther, Samsø og
Roesdahl, Ingeborg, & Lars Erslev Andersen.
Der er af sundhedsministeren og af nogle mindretal stillet ændringsforslag, hvorom henvises til de ledsagende bemærkninger.
Herefter indstiller <>
Af et mindretal (Jørgen Winther (V)):
1) Efter § 1 indsættes i kapitel 2 som ny paragraf:
»§ 01. Kunstig befrugtning må kun tilbydes kvinder, som
er gift eller lever sammen med en mand i et ægteskabslignende
forhold, og som har gjort dette i mindst 3 år.«
Af et mindretal (SF):
Principalt:
2) Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
»§ 02. Kunstig befrugtning, hvor befrugtning etableres
uden for kvindens krop, må ikke finde sted.«
Subsidiært:
3) Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
»§ 03. Fertile kvinder må ikke udsættes for kunstig
befrugtning, hvor befrugtning etableres uden for kvindens krop.«
4) Ordet »æg« ændres til: »ægceller/fosteranlæg«. (Såfremt ændringsforslaget vedtages foretages tilsvarende ændring i § 7, § 11, § 14, stk. 4 og 5, § 15, § 16, stk. 1 og 2, § 21, stk. 3, § 24 og § 25).
Af et mindretal (Hanne Andersen (S), Holger Graversen (S), Tove Lindbo Larsen (S) og Jytte Wittrock (S)):
Principalt:
5) Paragraffen affattes således:
»§ 5. Kunstig befrugtning må ikke finde sted i de
tilfælde, hvor den kvinde, der skal føde barnet, eller hendes partner er
fyldt 40 år.«
Subsidiært:
6) Paragraffen affattes således:
»§ 5. Kunstig befrugtning må ikke finde sted i de
tilfælde, hvor den kvinde, der skal føde barnet, er fyldt 40 år.«
Af sundhedsministeren:
7) Paragraffen affattes således:
»§ 5. Kunstig befrugtning må ikke finde sted i de
tilfælde, hvor den kvinde, der skal føde barnet, er ældre end 45 år.«
Af et mindretal (SF):
8) Efter § 5 indsættes som ny paragraf:
»§ 04. Kunstig befrugtning ved hjælp af mikroinsemination
må ikke finde sted.«
9) Paragraffen affattes således:
»§ 6. Genetisk undersøgelse af et befrugtet
ægcelle/fosteranlæg (præimplantationsdiagnostik) må ikke finde
sted.«
Af et mindretal (Jørgen Winther (V)):
10) Stk. 2 affattes således:
»Stk. 2. Genetisk undersøgelse i forbindelse med kunstig
befrugtning uden for kvindens krop på grund af ufrugtbarhed, hvor
en sådan undersøgelse kan påvise eller udelukke en væsentlig
kromosomabnormitet, må kun foretages i de tilfælde, hvor kvinden er
over 35 år, eller hvor forældreparret er bærere af alvorlige
kendte arvelige sygdomme.«
Af et mindretal (SF):
11) Ordet »ægs« ændres til: »ægcelles/fosteranlægs«.
12) Paragraffen affattes således:
»§ 13. Donation af ubefrugtede eller befrugtede
menneskelige ægceller/fosteranlæg må ikke finde sted.«
Af et mindretal (KF):
13) Før stk. 1 indsættes som nyt stykke: »Donation af æg med det formål at opnå graviditet hos en anden kvinde må kun finde sted, hvor æggene udtages som led i in vitro-behandling af den donerende kvinde.« Stk. 1 bliver herefter til stk. 2.
Af et mindretal (Jørgen Winther (V)):
14) I stk. 1 ændres »1 år« til: »3 år«.
Af sundhedsministeren:
15) Paragraffen affattes således:
»§ 14. Befrugtede og ubefrugtede menneskelige æg kan
opbevares i op til 2 år, hvorefter æggene skal destrueres.
Stk. 2. I tilfælde af kvindens eller mandens død eller i
tilfælde af parrets separation eller skilsmisse eller samlivets
ophør skal de opbevarede befrugtede æg destrueres.
Stk. 3. Der skal ske destruktion af ægtefællens eller
samleverens opbevarede ubefrugtede æg i tilfælde af kvindens død.«
Af et mindretal (SF):
16) I stk. 1 ændres »menneskelige æg« til: »menneskelige
ægceller/fosteranlæg« og »æggene« ændres til:
»ægcellerne/fosteranlæggene«.
17) Efter § 16 indsættes i kapitel 4 som ny paragraf:
»§ 05. Kunstig befrugtning med brug af sæd fra en anonym
donor må kun tilbydes kvinder, som lever i fast parforhold med en
mand.«
Principalt:
18) Paragraffen affattes således:
»§ 23. Biomedicinske forsøg på befrugtede
ægceller/fosteranlæg eller på kønsceller, som agtes anvendt til befrugtning,
må ikke finde sted.«
Subsidiært:
19) Stk. 1 affattes således:
»Biomedicinske forsøg på befrugtede menneskelige
ægceller/fosteranlæg samt på kønsceller, der agtes anvendt til
befrugtning, må kun foretages, hvis de har til formål at forbedre in
vitro-befrugtning eller lignende teknikker med henblik på at
fremkalde en graviditet.«
Af sundhedsministeren:
20) I § 27, stk. 1, ændres »§ 14, stk. 4 og 5« til: »§ 14, stk. 2 og 3«.
Af et mindretal (SF):
21) Paragraffen affattes således:
»§ 28. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Igangværende kunstig befrugtning, hvor
befrugtning etableres uden for kvindens krop, kan behandles færdig.
Stk. 3. Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 392 af
17. maj 1994 om nedfrysning og donation af menneskelige æg
ophæves.
Stk. 4. Ubefrugtede æg og befrugtede menneskelige
ægceller/fosteranlæg må ikke være nedfrosset i mere end 1 år. Efter
udløbet af dette år skal de destrueres. Ubefrugtede æg skal
tillige destrueres i tilfælde af kvindens død, inden der er gået et
år fra nedfrysningstidspunktet. Befrugtede ægceller/fosteranlæg
skal tillige destrueres i tilfælde af den ene parts død,
separation eller skilsmisse, inden der er gået 1 år fra
nedfrysningstidspunktet.«
Af sundhedsministeren:
22) Paragraffen affattes således:
»§ 28. Loven træder i kraft den 1. oktober 1997. § 5, §
14 og § 15 træder dog i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 2. Samtidig ophæves § 2, stk. 1, og § 4, stk. 1, i
Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 392 af 17. maj 1994 om
nedfrysning og donation af menneskelige æg.
Stk. 3. Hvor kvinden på tidspunktet for ikrafttrædelsen
af bestemmelsen i § 5 er fyldt 46 år, kan en allerede påbegyndt
behandling for barnløshed dog fortsætte uanset bestemmelsen i § 5,
jf. § 28, stk. 1.
Stk. 4. § 14, stk. 1, gælder tillige de allerede ved
bestemmelsens ikrafttræden udtagne og nedfrosne ubefrugtede og
befrugtede æg, således at disse kan opbevares i ialt 2 år fra
nedfrysningstidspunktet, hvorefter æggene skal destrueres.
Stk. 5. Sundhedsministeren fremsætter forslag til
revision af loven i Folketingsåret 1999-2000.«
Af et mindretal (KF):
23) Stk. 4 udgår.
Ændringsforslaget er stillet af hensyn til barnets tarv og skal sikre barnets ret til både en far og en mor. Med kravet om, at parret skal have levet sammen i mindst 3 år, søges det så vidt muligt sikret, at der er en vis stabilitet i forholdet. Dette krav skal således også ses i lyset af hensynet til barnets tarv.
Med den under nr. 2 foreslåede ændring indføres et totalt
stop for kunstig befrugtning, hvor befrugtningen etableres uden
for kvindens krop. Baggrunden herfor er, at de, der behandles med
IVF, ikke er syge, og at der åbnes op for store og - har det vist
sig - ustyrlige problemer i samme øjeblik, ægcellen/fosteranlægget
er taget ud af kvinden. Det er i øvrigt også en behandling med
forholdvis ringe effektivitet i forhold til de store omkostninger
af fysisk, følelsesmæssig, etisk, social og økonomisk karakter,
der er forbundet med den. Nu, ca. 20 år efter at det første
reagensglasbarn kom til verden, er det kun godt halvdelen af de par,
der gennemgår behandlingen, der ender med at få et barn ud af
anstrengelserne. Her skal også fremhæves, at i og med at
behandlingen findes, lægges der et pres på de barnløse som sygeliggøres, og
man risikerer, at savnet af børn bliver endnu større, hvis
behandligen ikke lykkes. Endelig skal det bemærkes, at befrugtning uden
for kvindens krop repræsenterer en teknificering og en
tingsliggørelse af forplantningsprocessen, hvor videnskaben overtager et
tidligere strengt kvindeligt domæne. Også set i forhold til den
globale overbefolkning synes videnskabeligt baserede teknikker mod
barnløshed moralsk besynderlige.
Ændringsforslaget følger indstillingen fra et mindretal i
Det Etiske Råd.
Ændringsforslaget betyder desuden, at mikroinsemination,
præimplantationsdiagnostik samt biomedicinske forsøg med henblik
på at forbedre disse teknikker samt selve IVF eller lignende
metoder ikke vil være tilladt.
I nr. 21 foreslås i forlængelse af forslaget om stop for,
at befrugtningen foretages uden for kvindens krop, at igangværende
behandling med IVF-metoden kan gøres færdig. Nedfrosne ægceller/
fosteranlæg skal destrueres efter udløbet af et år. Det samme skal
være tilfældet i tilfælde af død, separation eller skilsmisse.
Disse overgangsregler svarer til bestemmelserne i den gældende
bekendtgørelse om nedfrysning og donation af menneskelige æg.
Såfremt ændringsforslagene vedtages vil det være
nødvendigt inden 3. behandling at fremsætte en række
konsekvensændringsforslag, idet et totalt stop for befrugtning af menneskelige
ægceller uden for kvindens krop vil betyde, at en lang række af
bestemmelserne i lovforslaget vil være overflødige. Det gælder §§
3-8, §§ 11-16 og §§ 24-25. Hertil kommer enkelte sproglige konse-
kvensændringer i de resterende bestemmelser, ligesom
straffebestemmelserne i § 27 skal konsekvensrettes.
Såfremt det ikke lykkes at indføre et totalt stop for
kunstig befrugtning, hvor befrugtning etableres uden for kvindens
krop, er det nødvendigt på forskellig måde at begrænse adgangen
til IVF-behandling.
For det første må det sikres, at alene medicinsk
infertile kvinder må tilbydes behandlingen. Den foreslåede bestemmelse
i § 03 har til formål at sikre, at raske kvinder ikke udsættes for
en belastende behandling i form af intensiv hormonstimulation og
ægudtagning.
Forslaget følger anbefalinger fra Lægeforeningens Etiske
Råd, jf. henvendelsen fra Den Almindelige Danske Lægeforening
vedrørende L 200, folketingsåret 1995-96, bilag 38.
Endvidere støttes de af det under nr. 2 nævnte mindretal
fra Det Etiske Råd.
For det andet bør der sættes en stopper for
mikroinsemination. Der henvises herom til bemærkningerne til nr. 8.
For det tredje må det sikres, at genetisk undersøgelse af
menneskelige ægceller/fosteranlæg (præimplantationsdiagnostik)
ikke må foretages. Der henvises herom til bemærkningerne til nr.
9.
For det fjerde må adgangen til at donere såvel
ubefrugtede som befrugtede ægceller/fosteranlæg stoppes. Der henvises herom
til bemærkningerne til nr. 12.
For det femte må forsøgsadgangen indskrænkes til alene at
kunne foretages med henblik på at forbedre IVF-behandlingen. Der
henvises herom til bemærkningerne til nr. 19.
Det foreslås, at »befrugtet æg« alle steder erstattes af »befrugtet ægcelle/fosteranlæg«. I lovforslaget bruges ordet fosteranlæg kun i § 1, stk. 2. Det bør indføres alle steder, hvor det er relevant. Desuden bør ordet »æg« hver gang specificeres. Det kan i lovforslaget både betyde befrugtet æg og fosteranlæg. Fosteranlæg betegner de udviklingsstadier efter stadiet befrugtet æg, som er omfattet af lovforslaget, det vil sige indtil 14 dages fosteranlægs-alder. Under normal udvikling vil et fosteranlæg i en alder af knap en uge begynde at indplantes i livmoderens slimhinde. Efter 14 dage er det helt indplantet i livmoderslimhindens væg. I øjeblikket sker overførsel af fosteranlæg til en kvinde ved IVF, subsidiært nedfrysning, normalt i 2-8-cellestadiet. Da er »æggeskallen« endnu ikke nedbrudt spontant. Men udviklingen af fosteranlægget er i fuld gang. En upræcis terminologi kan være vildledende, når der skal tages stilling til de forskellige teknikker.
Ved indførelse af en fast aldersgrænse på 40 år, som gælder både mænd og kvinder, tages der hensyn til barnets mulighed for, at forsørgelse og opvækst kan ske hos begge forældre. Bestemmelsen betyder, at behandling for barnløshed ikke kan påbegyndes eller fortsættes i de tilfælde, hvor kvinden eller hendes partner er fyldt 40 år. Af hensyn til planlægning af behandling er det nødvendigt at fastsætte en fast aldersgrænse. Såfremt man alene ville fastsætte fristen for begyndelsen af behandlingen, ville behandlingsforløbet kunne udstrækkes adskillige år, eventuelt på flere behandlingssteder, inklusiv private klinikker. Egenbetaling på privat klinik ville være til fordel for økonomisk stærke familier. Derved ville kravet om forsørgelse og opvækst blive tilsidesat.
Såfremt det ikke lykkes at få indført en fast aldersgrænse på 40 år gældende for både mænd og kvinder foreslås det, at aldersgrænsen alene kommer til at gælde kvinden, dvs. at behandling for barnløshed ikke kan påbegyndes eller fortsættes i de tilfælde, hvor kvinden er fyldt 40 år. Der henvises iøvrigt til bemærkningerne under nr. 5.
Bestemmelsen betyder, at behandling for barnløshed ikke kan påbegyndes eller fortsættes i de tilfælde, hvor kvinden er over 45 år. Aldersgrænsen er en lovmæssig fastsættelse af den alder, som regeringen i november 1993 anbefalede som led i regeringens initiativer til regulering af forplantningsteknologien. Det blev her tilrådet, at behandling for ufrivillig barnløshed ikke tilbydes til kvinder, der er over 45 år. Henstillingen blev nedfældet i Sundhedsstyrelsens »Vejledning af 22. december 1993 om lægers anvendelse af kunstig befrugtning og andre former for reproduktionsfremmende behandling«.
Med ændringsforslaget indføres et forbud mod
mikroinsemination. Det er absurd at lade en sund kvinde gennemgå en så
belastende behandling som IVF, for at den udtagne ægcelle kan
blive befrugtet med mandens eventuelt dårlige sædceller.
Hertil kommer, at man iøvrigt ved meget lidt om
konsekvenserne af denne metode, herunder hvad konsekvensen er for de
børn, som er resultatet af metoden.
Også på en række andre områder vides der meget lidt med
sikkerhed, som det fremgår af professor, dr. med. vet., Torben
Greves brev af 27. september 1995 til Det Etiske Råd, jf. bilag
74. Det gælder årsagen til den reducerede sædkvalitet, og hvorvidt
der er en arvelig disposition for ufrugtbarhed, sådan som det
vides at være tilfældet for handyr. Det gælder tillige
konsekvenserne af at forbigå væsentlige reproduktionsbiologiske processer, som
eksempelvis sammensmeltningen af sædcellemembran og ægcellens
membraner og aktiveringen af ægget samt effekten af de stoffer, som
anvendes i forbindelse med metoden.
Med ændringsforslaget sikres det, at
præimplantationsdiagnostik bliver helt forbudt.
Det er temmelig overdrevent, hvad denne diagnostik hævdes
at kunne bruges til. Det er en dyr og vanskelig sag; man kan ikke
se alle kromosomer efter på kun en celle, så det er de færreste
kromosomfejl, man kan finde, og der er meget vide rammer for fejl.
De fleste af dem, der får fostervandsprøver og moderkagebiopsier
er jo over 35 - og for deres vedkommende blir IVF ikke aktuel.
Af dem med genetiske sygdomme er det også yderst
begrænset, hvad diagnostikken kan anvendes til. Det mindst belastende
vil nok stadigvæk være moderkagebiopsi med en evt. efterfølgende
abort i 10-11 uge. Men efter 4-5 aborter bliver ønsket om at
slippe for det sikkert stærk, og da kan IVF og diagnostik komme på
tale (selvom adoption sikkert var meget bedre), men man må ikke
glemme, at parrene så skal igennem den samme mølle med svigt og
skuffelser som alle andre. Det er med andre ord kun ganske få, for
hvem det bliver en rimelig løsning.
Denne argumentation rækker kun til at udsætte
lovgivningen om behandlingsmulighederne, indtil teknologien eventuelt er
blevet så god, at den kan leve op til de forventninger, der
åbenbart er til den nu. Når der alligevel foreslås et forbud, skyldes
det frygt for, at det bliver acceptabelt at sortere mennesker med
skavanker fra uden de store bekymringer. Derfor anbefales det, at
abort fastholdes som mere etisk forsvarlig end ægsortering. Man
tager alvoren ud af at sortere og vælge og vrage i hvilken slags
mennesker, man mener har ret til at blive født, hvis man kan
slippe for at forholde sig til det på samme seriøse måde, som man
nødes til med abort. Fysisk er aborten også mindre belastende end
IVF, når den foregår tidligt. Men psykisk kan den være en alvorlig
sag - og det bør den altså også være, hvis det ikke skal blive for
overfladisk en handling at vælge mennesker fra.
Formålet med det stillede ændringsforslag er at sikre, at der kun foretages præimplantationsdiagnostik i de tilfælde, hvor der i dag tilbydes kvinder fosterdiagnostik.
Det foreslås, at donation af såvel ubefrugtede som af
befrugtede ægceller/fosteranlæg helt forbydes. Ændringsforslaget
følger et flertal i Det Etiske Råd.
Såfremt ændringsforslaget vedtages, vil det inden 3.
behandling være nødvendigt at fremsætte forslag til enkelte
konsekvensændringer. Det drejer sig om §§ 16, 21 og 27.
Ændringsforslaget er stillet for at skåne kvinder, der ikke selv er i behandling for barnløshed, for en unødvendig og belastende behandling.
Med ændringsforslaget bliver det muligt at nedfryse befrugtede og ubefrugtede mennekelige æg i op til 3 år.
Efter ændringsforslaget forlænges 1-årsfristen for
nedfrysning af æg til 2 år, og dispensationsadgangen ophæves.
Samtidig sikres ved en ændring af lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelser, at de æg, der allerede ved bestemmelsens ikrafttræden er
nedfrosset, kan bevares i indtil 2 år.
Der henvises til bemærkningerne til det fremsatte
lovforslags § 14, stk. 2, vedrørende grundene til dispensationsadgang
fra 1-årsfristen. Det fremgår, at baggrunden for at imødekomme en
ansøgning om dispensation kan være, at der er tale om særlige
hensyn hos kvinden eller hendes familie, sygdom, og ikke mindst den
fysiske og psykiske belastning en hormonstimulation før
ægudtagning kan være.
En forlængelse af nedfrysningsperioden til 2 år findes
bedre at kunne løse dette problem end en administrativ individuel
dispensationsadgang.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er
der ingen oplysninger, der tyder på, at de befrugtede æg tager
skade ved en længere nedfrysningstid end 1 år. Andre lande har da
også typisk længere nedfrysningsperioder (f.eks. England 5 år og
Norge 3 år).
Sundhedsministeriet har inden for de seneste par år
modtaget mere end 100 ansøgninger fra par om dispensation fra
1-årsfristen. En del af henvendelserne er netop begrundet af den
psykiske belastning, det er, at gennemgå hormonbehandling m.v.
En 2-årig nedfrysningsperiode vil tilgodese hensynet til
de par, for hvem det ikke er lykkedes at få et barn inden for den
nuværende 1-årsfrist, og som ønsker at fortsætte behandlingen,
samt de par, der ønsker at benytte de nedfrosne æg til at få endnu
et barn uden at skulle igennem hormonstimulation, ægudtagning,
befrugtning osv. Samtidig har det været afgørende ikke at udvide
frysetiden betydeligt af hensyn til de betænkeligheder, som nogle
stadig giver udtryk for med hensyn til de etiske aspekter ved at
have nedfrosset befrugtede æg.
Overgangsbestemmelsen i § 28, stk. 3, betyder, at de par,
der på tidspunktet for lovens ikrafttræden allerede har fået
nedfrosset æg, også får mulighed for at have disse nedfrosset i ialt
2 år, iberegnet den allerede forløbne periode.
Hensigten med ændringsforslaget er at sikre, at barnet enten har en kendt social far eller en kendt genetisk far. I det omfang der således ønskes anvendt sæddonation i forbindelse med en enlig kvinde, er forudsætningen herfor, at barnet senere kan få donors identitet oplyst. Der skal i øvrigt henvises til Det Danske Center for Menneskerettigheders notat om L 200, folketingsåret 1995-96, bilag 48, hvoraf det bl.a. fremgår, at det må antages at være i barnets tarv at have både en far og en mor, og at staten/samfundet har en særlig forpligtelse til at tilgodese barnets tarv, når det stiller foranstaltninger til rådighed, som berører barnet.
Såfremt der ikke vedtages et totalt stop for IVF behandling og det deraf følgende stop for forsøg med henblik herpå, jf. nr. 2 og 18, foreslås det, at forsøg alene kan foretages, såfremt de har til formål at forbedre IVF behandling eller lignende teknikker mhp. at fremkalde graviditet.
Der er tale om en ren konsekvensændring i overensstemmelse med ændringen af rækkefølgen af stykkerne i § 14.
Ikrafttrædelsestidspunktet ændres fra 1. juli 1997 til 1. oktober 1997. Da lovforslaget først forventes vedtaget sent i folketingssamlingen, vil den oprindeligt foreslåede ikrafttrædesesdato, den 1. juli 1997, være meget tæt på selve vedtagelsen af loven, og de deraf følgende nye bekendtgørelser og vejledninger vil derfor vanskeligt kunne gennemføres inden lovens ikrafttræden. Det forudsættes endvidere, at lov nr. 503 af 24. juni 1992 om et videnskabsetisk komitésystem og behandling af biomedicinske forskningsprojekter med senere ændringer (komitéloven) overføres til forskningsministeren, når nærværende lovforslag vedtages, idet kapitel 4 om forsøg på befrugtede menneskelige æg og kønsceller, der agtes anvendt til befrugtning, ophæves i forbindelse med, at reguleringen af dette område overgår fra komitéloven til nærværende lov. Komitéloven er herefter alene en lov vedrørende rammerne for de videnskabsetiske komiteers organisation og virke. En overførsel af komitéloven til forskningsministeren findes bedst at kunne ske i efteråret 1997. Overgangsbestemmelsen i § 28, stk. 3, betyder, at de par, der på tidspunktet for lovens ikrafttrædelse allerede har indledt behandling mod barnløshed i overensstemmelse med nugældende regler, også kan fortsætte denne behandling, uanset den nu indførte faste aldersgrænse. Overgangsbestemmelsen i § 28, stk. 4, betyder, at de par, der på tidspunktet for lovens ikrafttrædelse allerede har fået nedfrosset æg, også får mulighed for at have disse nedfrosset i ialt 2 år, iberegnet den allerede forløbne periode.
Revisionsbestemmelsen findes at være overflødig, da Folketinget til hver en tid kan beslutte at ændre en lov, hvis Tinget finder, at der er behov for det. Med den foreslåede revisionsbestemmelse fremtvinges ændringer, og erfaringerne med denne slags bestemmelser er, at der tages et ekstra skridt henimod mere vidtgående regler ved hver ændring.
Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 1996-97
24) Ordet »lægelig« udgår.
25) I stk. 1 udgår ordet »lægelig« og ordene: », der foretages af en læge eller under en læges ansvar«.
26) Efter § 13 indsættes som ny paragraf: »§ 06. Nedfrysning af ubefrugtede menneskelige æg med henblik på senere opsætning i en kvindes livmoder må ikke finde sted.«
27) Stk. 5 udgår.
28) Efter § 19 indsættes som ny paragraf:
»§ 07. Kunstig befrugtning må kun foretages af læger,
under en læges ansvar eller af personer, som ikke er læger og som
har modtaget særlig autorisation hertil.
Stk. 2. Autorisation meddeles af Sundhedsstyrelsen og kan
ikke omfatte ydelser, hvortil kræves autorisation som læge.
Sundhedsstyrelsen fører en fortegnelse over de meddelte
autorisationer.
Stk. 2. Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
indhold og meddelelse af autorisation.«
Med ændringsforslagene sikres det, at al kunstig
befrugtning omfattes af lovforslaget, således at der ikke ved ikke-
lægelig behandling kan ske omgåelse af f.eks. forbuddet mod
kønsvalg, bestemmelserne om præimplantationsdiagnostik eller
opbevaring af æg, jf. lovforslagets kapitel 2 og 3, omgåelser, der kunne
tænkes at ville blive udnyttet kommercielt.
Med ændringsforslaget følges Det Etiske Råds
anbefalinger, jf. rådets årsberetning 1995 side 82: »I de tilfælde, hvor
kønsvalget foretages ved at udvælge de ønskede spermier, kræves
der ikke nogen form for indgreb i nogens krop; og disse indgreb
vil i følge lovudkastet fuldt lovligt kunne anvendes og udbydes
kommercielt af ikke-læger«.
Ændringsforslagene er stillet på baggrund af den
usikkerhed, der er omkring anvendelsen af tidligere nedfrosne ubefrugtede
æg, og for at sikre, at der ikke ved kunstig befrugtning anvendes
æg med ændret kromosommateriale opstået som følge af
nedfrysningen.
Det Etiske Råd anbefaler det foreslåede forbud begrundet
i, at resultater af videnskabelige undersøgelser viser, at
nedfrysning af ubefrugtede æg næppe lader sig gøre uden at skade
æggets kromosommateriale, jf. rådets årsberetning for 1995 side 88.
Det Etiske Råd oplyser i øvrigt, at Norge har indført et
lovbestemt forbud mod nedfrysning af ubefrugtede menneskelige æg.
Med ændringsforslaget sikres det, at personer, som ikke
er læger eller som ikke arbejder under en læges ansvar, særligt
skal autoriseres til at foretage kunstig befrugtning.
Autorisationen kan i forlængelse heraf naturligvis ikke
omfatte ydelser, som efter gældende regler kræver autorisation som
læge.
Det foreslås, at sundhedsministeren fastsætter nærmere
bestemmelser herom.
Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 1996-97
29) Efter § 1 indsættes i kapitel 2 som ny paragraf:
»§ 08. Kunstig befrugtning må kun tilbydes kvinder, som
er gift, eller som lever sammen med en mand i et ægteskabslignende
forhold.«
Ved ændringsforslaget sikres det, at FN's
børnekonvention, der tager udgangspunkt i barnets tarv, respekteres.
Af Det Danske Center for Mennneskerettigheders notat om
lovforslaget, jf. L 200, folketingsår 1995-96, bilag 48, fremgår
det således bl.a., at det må antages at være barnets tarv at have
både en far og en mor, og at staten/samfundet har en særlig
forpligtelse til at tilgodese barnets tarv, når det stiller
foranstaltninger tilrådighed, som berører barnet.
Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 1996-97
Af Sonja Mikkelsen (S):
30) Efter § 1 indsættes i kapitel 2 som ny paragraf:
»§ 09. Kunstig befrugtning må ikke tilbydes frugtbare
kvinder, medmindre partneren er konstateret ufrugtbar eller
begrænset frugtbar.
Stk. 2. Kunstig befrugtning, hvor befrugtning etableres
uden for kvindens krop, må ikke tilbydes frugtbare kvinder.«
31) Paragraffen affattes således:
»§ 5. Kunstig befrugtning må ikke tilbydes kvinder, der
sandsynligvis vil fylde 42 år inden barnets fødsel.«
32) Efter § 5 indsættes som ny paragraf: »§ 010. Kunstig befrugtning må ikke tilbydes kvinder hvis partner sandsynligvis vil fylde 46 år inden barnets fødsel.«
33) I § 28 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5. Loven revideres i år 2007 og herefter hvert 10.
år med henblik på en justering af aldersgrænserne i §§ 5 og 010 på
baggrund af fødselsadfærden i de foregående 10 år.«
Med ændringsforslaget sikres det, at kunstig befrugtning kun tilbydes, hvor graviditet hos en kvinde ikke kan etableres ved samleje mellem en kvinde og en mand. Ændringsforslaget har også som konsekvens, at fertile par ikke kan tilbydes kunstig befrugtning, uanset om der er en kendt øget risiko for, at parrets barn får en alvorlig arvelig sygdom.
Med ændringsforslaget fastsættes der en aldersgrænse for
tilbud af kunstig befrugtning til kvinder, som afspejler
befolkningens adfærd for fødsler. Aldergrænsen på 42 år er fastsat ud
fra fødselsadfærden i den danske befolkning i perioden 1984-1994.
I gennemsnit er 99,5 pct. af samtlige børn født, før kvinden
fylder 42 år.
Med ændringsforslaget fastsættes en aldersgrænse for kvindens partner i forbindelse med kunstig befrugtning. Aldersgrænsen på 46 år er fastsat ud fra fødselsadfærden fra 1984-87. I gennemsnit har 99,5 pct. af samtlige børn, der fødes, fædre, som ikke er fyldt 46 år.
Det foreslås, at aldersgrænserne for både mænd og kvinder
i forbindelse med kunstig befrugtning justeres første gang i år
2007 og herefter hvert 10. år på baggrund af fødselsadfærden i de
foregående 10 år.
Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 1996-97
34) Paragraffen affattes således:
»§ 6. Genetisk undersøgelse af et befrugtet æg må ikke
foretages.«
Ændringsforslaget er stillet for at forhindre, at der manipuleres med naturen og dermed opstilles normer for det perfekte menneske.
Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 1996-97
35) I paragraffen indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Sundhedsministeren bemyndiges til at udarbejde
en udtømmende liste over alvorligt arvelige sygdomme, som kan
begrunde en genetisk undersøgelse af et befrugtet æg. Listen
udarbejdes efter indstilling fra Sundhedsstyrelsen og Det Etiske Råd.«
Ændringsforslaget er stillet for at hindre at omfanget af brugen af genetisk undersøgelse af befrugtede æg udvides utilsigtet.
Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 1996-97
36) I paragraffen indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Et barn født efter kunstig befrugtning med et
doneret æg har ret til at få donors identitet oplyst og til at
kontakte donor, når barnet er nået myndighedsalderen.
Stk. 3 Data vedrørende moderen og donors navn skal
registreres og opbevares i mindst 70 år.
Stk. 4. Donorer skal informeres om barnets ret efter stk.
2 herunder om muligheden for at blive kontaktet af barnet og om
registrering efter stk. 3.«
37) Efter § 17 indsættes som ny paragraf:
»§ 011. Ved kunstig befrugtning med doneret sæd finder
§ 13, stk 2-4, tilsvarende anvendelse.«
Forslagstillerne er af den opfattelse, at ethvert barn
har ret til at få kendskab til sit ophav herunder ret til at
kontakte donor. Der henvises i den forbindelse til det Det Danske
Center for Menneskerettigheders notat vedr. lovforslaget, jf. L
200, folketingsåret 1995-96, bilag 48. Der skal i øvrigt bemærkes,
at man i den svenske lov om kunstig befrugtning har en lignende
regel.
Data vedrørende såvel moderen som donoren skal
registreres og opbevares i mindst 70 år.
Endvidere skal donor informeres om de nævnte regler samt
oplyses om mulighederne for senere at blive kontaktet af barnet.
Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 1996-97
38) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2. Hver ægdonor må maksimalt være donor til 5
børn.«
39) Efter § 17 indsættes som ny paragraf: »§ 012. Hver sæddonor må maksimalt være donor til 5 børn.«
Den foreslåede grænse på 5 børn, som en donor maksimalt må være donor til, skal ses på baggrund af den risiko, der kan være for, at halvsøskende kommer til at indgå ægteskab, hvilket kan være en risiko, hvis donor har medvirket til både 50 og 100 børn.
Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 1996-97
40) Stk. 1 affattes således:
»Befrugtede menneskelige æg kan opbevares i op til 5 år,
hvorefter æggene skal destrueres, jævnfør dog stk. 3.«
41) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2. Ubefrugtede menneskelige æg kan opbevares i op
til 1 år, hvorefter æggene skal destrueres, jævnfør dog stk. 3.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
42) I stk. 2, der bliver stk. 3, ændres »stk. 1« til:
»stk. 1-2.«
Den foreslåede 5-årsgrænse åbner mulighed for, at
kvinden/parret kan få flere børn inden for en årrække, som er
overensstemmende med den periode, inden for hvilken man normalt får flere
børn.
I lande, som Danmark almindeligvis sammenligner sig med,
har man fastsat en længere nedfrysningsperiode, f.eks. har England
og Frankrig fastsat en periode på 5 år og Norge en periode på 3
år, jf. sundhedsministerens svar på spørgsmål 27, L 200 bilag 48
fra folketingsåret 1995-96.
Udtagning af æg fra en kvindes livmoder er et indgreb,
som både fysisk og psykisk er belastende. F.eks. er indgrebet af
en vis længde, og det kan medføre øget kræftrisiko hos de kvinder,
som får det foretaget. Hensynet til kvinden tilsiger, at indgrebet
foretages så få gange som muligt, og at de udtagne æg derfor kan
opbevares uden for livmoderen i en periode, som er så lang som
mulig, men som samtidig er etisk forsvarlig.
Lovforslaget § 14, stk. 1, viderefører den gældende
tidsramme på 1 år for opbevaring af menneskelige æg, jf.
ministerens svar på spørgsmål 27, L 200 bilag 48, folketingsåret
1995-96. Ministeren har endvidere svaret, at »Sundhedsstyrelsen
har oplyst, at der ikke foreligger oplysninger, der tyder på, at
de befrugtede æg tager skade ved en nedfrysningstid ud over 1 år«,
samt at man, som nævnt oven for, i andre lande har fastsat en
længere nedfrysningsperiode på henholdsvis 3 og 5 år.
Der synes ikke at foreligge andet argument for en
fastsættelse af grænsen til 1 år, end at 1 år er den grænse, man
plejer at arbejde med. Der synes således ikke at ligge overvejelser
af selvstændig substans til grund for, at man i § 14, stk. 1,
lægger sig fast på et udgangspunkt for opbevaring af æg på blot 1
år. Samtidig ses det, at en række af Danmarks naboer
tilsyneladende fungerer fint med grænser, som er højere end 1 år,
formentlig ud fra de vægtige hensyn til den enkelte kvinde, der
ovenfor er gjort rede for.
Dette ændringsforslag regulerer den tilladte
opbevaringstid for befrugtede æg. For ubefrugtede æg fastholdes den gældende
1-årsgrænse.
Befrugtede æg er forskellige fra ubefrugtede æg, derved
at befrugtede æg tåler at blive nedfrosset, og der er født mange
hundrede børn, hvor nedfrosne-optøede befrugtede æg har været
anvendt, medens ubefrugtede æg dårligt tåler at blive nedfrosset,
jf. således Det Etiske Råd i Redegørelse om kunstig befrugtning,
1995, afsnit 3.1.6: »Det ubefrugtede ægs kromosomer synes at være
langt mere følsomme for frysning end de tætpakkede kromosomer, som
findes i det befrugtede æg.«
Det kan inden for en overskuelig tidsramme være en
realistisk mulighed at anvende ubefrugtede æg i behandlingsøjemed, jf.
bemærkningerne til lovforslaget side 15, spalte 1. Måtte dette
blive tilfældet, synes forholdet at være af en så væsentlig ændret
karakter, at det bør være Folketinget, der fastsætter reglerne
herfor, og ikke ministeren, der giver tilladelse hertil, hvilket
man lægger op til i lovforslaget.
Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 1996-97
43) Stk. 1 affattes således: »Befrugtede menneskelige æg kan opbevares, så længe en behandling ikke er afsluttet, hvorefter æggene skal destrueres. Æggene må kun opbevares under ansvar af personer som nævnt i § 07, stk. 1.«
44) Stk. 2 og 3 udgår. Stk. 4-5 bliver herefter stk. 2-3.
45) I paragraffen udgår ordene »,medmindre det kan ske uden risiko for videregivelse af arvelige sygdomme, defekter, misdannelser eller lignende, som er forårsaget af forsøget«.
Med ændringsforslagene sikres, at en kvinde i forbindelse
med samme behandling ikke skal igennem flere hormonbehandlinger
alene på grund af en grænse for, hvor længe et befrugtet æg må
opbevares. Samtidig fjernes dispensationsmuligheden, således at
der ikke kan opstå tvivl om, i hvilke tilfælde, der kan
dispenseres. De befrugtede æg kan således opbevares, indtil behandlingen
enten resulterer i et barn, eller indtil behandlingen opgives uden
resultat. Det vil således ikke være muligt, at søskende fra samme
ægudtagning vil kunne fødes som følge af flere på hinanden
følgende graviditeter.
Samtidig foreslås, at befrugtede menneskelige æg kun må
opbevares af læger, under lægers ansvar eller under ansvar af
personer, som er autoriseret til at foretage kunstig befrugtning.
Der hervises iøvrigt til ændringsforslag nr. 28.
Ændringsforslaget skal sikre, at menneskelige befrugtede æg, der har været genstand for forskning, ikke efterfølgende må opsættes i en kvindes livmoder.
Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 1996-97
46) Stk. 1 affattes således:
»Stk. 1. Befrugtede menneskelige ægceller/fosteranlæg kan
opbevares, sålænge en behandling ikke er afsluttet dog maksimalt 2
år, hvorefter ægcellerne/fosteranlæggene skal destrueres.«
Med ændringsforslaget søges det sikret, at en kvinde så vidt muligt ikke skal igennem flere hormonstimuleringer og ægudtagninger i forbindelse med samme behandling. De befrugtede ægceller/fosteranlæg kan således opbevares indtil behandlingen enten resulterer i en velykket fødsel eller indtil behandlingen opgives uden resultat idet der dog fastsættes en fast grænse på 2 år fra nedfrysningstidspunktet, hvorefter ægcellerne/fosteranlæggene under alle omstændigheder skal destrueres. Det afgørende er således, at det ikke vil være muligt, at søskende fra samme ægudtagning vil kunne fødes som følge af flere på hinanden følgende graviditeter. Ved ændringsforslag nr. 44 er dispensationsmuligheden fjernet, hvilket forslagsstilleren støtter.
Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 1996-97
47) Stk. 1. affattes således: »Det er ikke tilladt at tage nye behandlings- og diagnosticeringsmetoder m.v. i forbindelse med kunstig befrugtning i brug, før sundhedsministeren efter høring af Det Etiske Råd har godkendt disse. Godkendelse skal finde sted ud fra etiske og sundhedsfaglige hensyn.«
Ved ændringsforslaget videreføres sundhedsministerens pligt til at indhente Det Etiske Råds udtalelse forud for ibrugtagningen af nye behandlings- og diagnosticeringsmetoder m.v. Forslagsstilleren finder, at bestemmelsen er af en sådan vigtighed, at den skal indeholdes i loven.
Til lovforslag nr. L 5 Folketinget 1996-97
48) Paragraffen affattes således: »§ 21. Før behandling med kunstig befrugtning indledes, skal kvinden og kvindens partner have udleveret en informationspjece udarbejdet af Sundhedsstyrelsen i samarbejde med Det Etiske Råd. Pjecen skal nøje informere om behandlingen, herunder muligheden for at opnå resultater, risici forbundet med behandlingen, konsekvenser af æg- og sæddonation mv. Pjecen skal endvidere indeholde information om muligheden for adoption. Stk 2. Kvinden og kvindens partner skal ved deres underskrift bekræfte, at de har modtaget og læst den i stk. 1 nævnte pjece. Stk. 3. Kvinden og kvindens partner skal ved deres underskrift give samtykke til behandlingen. Samtykkeerklæringen fra kvindens partner er samtidig en anerkendelse af faderskabet til det barn, der eventuelt bliver resultat af behandlingen. Stk. 4. I tilfælde, hvor der er sket donation af æg eller sæd, skal der endvidere foreligge skriftligt samtykke fra den donerende mand eller kvinde.«
Med ændringsforslaget sikres det, at alle der tilbydes
kunstig befrugtning, informeres grundigt om behandlingen og dens
følger samt om muligheden for adoption som et alternativ til
kunstig befrugtning. Informationen vil således ikke alene blive givet
af den behandlende læge eller klinik.
Samtidig sikres det, at kvindens partner ved sit samtykke
til behandlingen samtidig anerkender faderskabet. Dette har særlig
betydning, hvor barnet fødes uden for ægteskab.
Tove Lindbo Larsen (S) nfmd. Lone Møller (S) Hanne Andersen (S) Holger Graversen (S) Jytte Wittrock (S) Margrete Auken (SF) Vibeke Peschardt (RV) Kjeld Rahbæk Møller (SF) Sonja Albrink (CD) Jørgen Winther (V) Mariann Fischer Boel (V) Ester Larsen (V) fmd. Kim Mouritsen (V) Henriette Kjær (KF) Agnete Laustsen (KF) Brian Mikkelsen (KF) Jan Køpke Christensen (FP)
Enhedslisten og Dansk Folkeparti havde ikke medlemmer i udvalget.