Spm. nr. S 101
Til trafikministeren (8/10 98) af:
Søren Kolstrup (EL):
»Vil ministeren oplyse, om ministeren er enig med
Ørestadsselskabet i dets vurdering af, at reduktionen i
driftsudgifterne svarer til reduktionen i driftsindtægterne,
såfremt minimetroens 3. fase ikke gennemføres, og herunder
oplyse de forventede billetindtægter pr. passager samt de
samlede udgifter på driften af den samlede minimetro med og
uden en 3. etape?«
Begrundelse
Spørgsmålet er ment som en uddybning af spørgsmål nr. S 1304
(1997/98, 2. samling), idet det heraf fremgår, at ministeren
forventer en samlet besparelse for Ørestadsselskabet på 150
mio. kr., såfremt 3. etape af minimetroen ikke gennemføres.
Ministerens svar bygger på en vurdering fra Ørestadsselskabet
om, at reduktionen i driftsudgifterne svarer til reduktionen
i driftsindtægterne, såfremt minimetroens 3. fase ikke
gennemføres. Med spørgsmålet ønskes denne påstand nærmere
belyst, idet den forekommer utroværdig, da direktøren for
Ørestadsselskabet over for Ingeniøren den 3. februar 1995 har
oplyst, at der budgetteres med en billetindtægt på kr. 4,60
pr. passager, og at driftsudgifterne ifølge Ingeniøren den
20. januar 1995 i en rapport er anført til at være 75 mio.
kr., hvilket ikke afvises i svaret fra direktøren d. 3.
februar 1995. Såfremt disse forudsætninger stadig er
gældende, og at minimetroen, jf. svaret på spørgsmål nr. S
1304, mister 9 mio. passagerer, såfremt 3. etape ikke
gennemføres, følger det af almindelig hovedregning, at
Ørestadsselskabet dermed vil miste en billetindtægt på 41
mio. kr. Det forekommer imidlertid usandsynligt, at
driftsbesparelsen ved ikke at etablere 3. etape er på et
tilsvarende niveau, såfremt driften af hele minimetroen
koster 75 mio. kr. I givet fald bedes ministeren nærmere
forklare, hvorfor 55 % af Ørestadsselskabets samlede
driftsudgifter til minimetroen kan henføres til 3. etape.
Svar (29/10 98)
Trafikministeren (Sonja Mikkelsen):
På baggrund af oplysninger fra Ørestadsselskabet kan jeg
svare følgende, idet jeg skal bemærke, at alle beløb er i
1996-priser:
Efter ibrugtagningen af den samlede metro forventer
Ørestadsselskabet i selskabets langtidsbudget, at de årlige
driftsudgifter (eksklusive udgifter til drift af selve
Ørestadsselskabet) bliver på ca. 153 mio. kr. Heraf er det
selskabets skøn på grundlag af de indgåede kontrakter, at 37
mio. kr., svarende til 24%, er udgifterne til drift af
Østamagerbanen (Metroens etape 3).
Ifølge Ørestadsselskabets trafikprognoser vil den
samlede metro have 60 mio. passagerer i år 2004, stigende
over en årrække til 77 mio. passagerer årligt, når Ørestad er
fuldt udbygget, hvilket forventes omkring år 2030-40.
Selskabet forventer driftsindtægter pr. passager på 5,20
kr., svarende til en samlet årlig indtægt på 312 mio. kr. i
år 2004, stigende til 400 mio. kr., når Ørestad er fuldt
udbygget. Som det fremgår af min besvarelse af 25. september
1998 på spørgsmål nr. S 1304, er det Ørestadsselskabets skøn,
såfremt Østamagerbanen ikke etableres, at antallet af
passagerer i den samlede metro reduceres med 9 mio.
passagerer årligt, svarende til et årligt indtægtstab på knap
47 mio. kr.
Der er i så henseende fra Ørestadsselskabets side regnet
med, at reduktionen i antallet af passagerer, såfremt
Østamagerbanen ikke etableres, er den samme såvel i år 2004
som på det tidspunkt, hvor Ørestad er fuldt udbygget. Til
grund herfor ligger, at den forventede stigning i antallet af
passagerer i den samlede metro primært forventes at hidrøre
fra udbygningen af Ørestad, og at udbygningen af Ørestad ikke
forventes at påvirke antallet af passagerer på Østamagerbanen
i nævneværdig grad.
På foranstående baggrund vil Ørestadsselskabet og
Frederiksbergbaneselskabet, såfremt Østamagerbanen ikke
etableres, få en reduktion i brutto-driftsoverskuddet på ca.
10 mio. kr. (47 mio. kr. minus 37 mio. kr.).
Fra disse ca. 10 mio. kr. skal trækkes ca. 2 mio. kr,
idet metroselskaberne skal betale moms af deres
netto-driftsindtægter. Endvidere skal fratrækkes sparet
(ikke-afholdt) udbytte til Københavns Amt. Dette udbytte er,
såfremt Østamagerbanen etableres, fastlagt til 3,8 % af
driftsoverskuddet fra den samlede metro, svarende til knap 5
mio. kr. i år 2004, stigende til ca. 7,5 mio. kr., når
Ørestad er fuldt udbygget.
Reduktionen, som herefter kan opgøres til ca. 3 mio. kr.
i år 2004 og 0,5 mio. kr., når Ørestad er fuldt udbygget,
fordeles med 92 % til Ørestadsselskabet og 8 % til
Frederiksberg Kommune. Ørestadsselskabets nettotab bliver
derfor på knap 3 mio. kr. i år 2004, faldende over en årrække
til knap 0,5 mio. kr., jf. nedenstående tabel:
Beløb i mio. kr. årligt (1996-priser) År Ørestad fuldt
2004 udbygget
Indtægtstab 47 47
Reduktion i driftsudgifter -37 -37
Fratrækkes moms -2 -2
Fratrækkes ikke-afholdt udbytte til
Kbh. Amt -5 -7,5
Fratrækkes andel Frederiksberg Kommune -0,24 -0,04
Nettotab Ørestadsselskabet 2,76 0,46
På dette grundlag er jeg enig med Ørestadsselskabet i
vurderingen af, at reduktionen i driftsudgifter er i samme
størrelsesorden som reduktionen i driftsindtægter, såfremt
Østamagerbanen ikke etableres.
Til slut vil jeg kort bemærke, at jeg anser
Østamagerbanen for at være et meget væsentligt element i
styrkelsen af den kollektive trafik på Amager. Borgere og
erhvervsliv i København og på det østlige Amager får
forbedret trafikforholdene. Specielt vil de mange pendlere
med arbejdsplads i Københavns Lufthavn, Kastrup, få
forbedrede muligheder. Der bliver bedre adgang til de
rekreative arealer langs Amagers kyst, og miljøbelastningen
af byen reduceres. Disse momenter er for mig at se så
væsentlige, at de begrunder etableringen af etape 3.