Spm. nr. S 145

Til miljø- og energiministeren (13/10 98) af:
Kim Behnke (FP):
»Vil ministeren tage i positiv overvejelse, at sommerhusreglerne differentieres, således at sommerhusbeboelse hele året i bynære områder ikke bliver omfattet af ministerens nye restriktive linie?«

Begrundelse

I et bynært område som f.eks. Skæring ved Århus bor folk i sommerhuse hele året. Der er glimrende vejsystemer, og alt fungerer problemfrit. Derfor har Århus Kommune da også accepteret beboelsen af området til trods for, at folk efter ministerens opfattelse begår lovbrud. De bynære områder med sommerhusbeboelse er ofte kendetegnet ved at vej, forsyning og adgangsforhold i øvrigt er på højde med resten af kommunen. De argumenter, som anvendes imod helårsbeboelse af sommerhuse, gør sig således ikke gældende i disse områder. Ved ministerens udformning af de nye skærpede regler kan situationen i bynære områder som f.eks. Skæring afhjælpes, hvis ministeren laver en differentiering af reglerne. Mangfoldigheden ude i det danske land vil være et yderligere argument for differentierede regler.

Svar (21/10 98)

Miljø- og energiministeren (Svend Auken):
Sommerhusområder er efter planlovgivningen bestemt til rekreative og fritidsmæssige formål. Forbudet mod helårsbeboelse i sommerhuse har således til formål at sikre at områderne ikke udvikler sig til helårsområder med de medfølgende behov for infrastruktur m.v., og at der ikke dermed opstår behov for etablering af nye sommerhusområder i større udstrækning.
     Jeg finder derfor ingen anledning til at indføre en differentiering af reglerne om anvendelse af sommerhuse, således at forbudet mod helårsbeboelse ikke skulle gælde i bynære sommerhusområder.
     Det kan endvidere oplyses, at bestemmelsen i planlovens
§ 5 b, nr. 3 udelukker, at sommerhusområder i den 3 km. brede kystnærhedszone overføres til byzone, men der er i bemærkningerne til paragraffen givet mulighed for, at der i ganske særlige tilfælde kan ske konvertering af eksisterende sommerhusområder til byzone. Begrundelsen kan være byplanmæssige forhold fx hvor en bys eneste vækstmulighed er overførsel af et tilgrænsende sommerhusområde eller dele deraf til byzone, eller hvor hensyn til kystlandskabet taler klart for en sådan konvertering frem for udlæg af nye boligområder. Miljø- og Energiministeriet, Landsplanafdelingen har ved skrivelse af 15. august 1996 over for Århus Kommune tilkendegivet, at der for Skæring sommerhusområde, der er nævnt i begrundelsen for det stillede spørgsmål, ikke foreligger sådanne ganske særlige omstændigheder, at konvertering fra sommerhusområde til byzone vil kunne finde sted.