Spm. nr. S 205

Til socialministeren (20/10 98) af:
Kim Behnke (FP):
»Hvad agter ministeren at foretage sig i anledning af, at det for nylig blev opgjort, at der foregår socialt bedrageri for omkring 2 mia. kr. om året i Danmark?«

Begrundelse

En opgørelse i august 1998 viste, at dels foregår der socialt bedrageri for omkring 2 mia. kr. om året, dels står udlændinge for 2/3 af bedrageriet.
     Ministeren og regeringen må forventes at have en plan for, hvordan dette bedrageri bliver bragt til ophør.

Svar (26/10 98)

Socialministeren (Karen Jespersen):
Jeg kender ikke den pågældende opgørelse. Der har i dagspressen i den senere tid været nævnt mange tal.
     Det er min holdning, at de sociale ydelser altid skal udbetales på et korrekt grundlag. Borgerne skal kunne have tillid til systemet. Tillid til at deres skattekroner bruges rigtigt.
     Derfor er der også taget en lang række initiativer for at bekæmpe det sociale bedrageri:

1) Den 9. december 1997 skrev jeg til kommunerne og opfordrede dem til at styrke kontrollen og den forebyggende indsats mod uberettiget brug af sociale ydelser, herunder forbedre samarbejdet med andre myndigheder.
     I brevet er der særligt peget på, at kommunerne bør være mere omhyggelig med formue- og indtægtskontrollen, samt at der bør foretages en årlig efterfølgende kontrol af indtægts- og formueforhold.
     I den nye Retssikkerhedslov, der trådte i kraft den 1. juli 1998, er reglerne for kontrol blevet præciseret, og kommunerne har nu som følge heraf og som følge af brevet fra den 9. december 1997 forbedret de edb-mæssige muligheder for kontrol.

2) Den 19. december 1997 blev børnetilskudsloven ændret. Formålet med ændringen er at øge kontrollen i forbindelse med udbetaling af børnetilskud, således at det i højere grad sikres, at udbetaling til enlige forsørgere alene sker til personer, der opfylder betingelserne for at få ydelserne udbetalt. Ved ændringen forpligtes kommunerne, som et led i kontrollen, til hvert år i januar at anmode de personer, der modtager ordinært og ekstra børnetilskud som enlige forsørgere, om skriftligt at bekræfte sin status som enlig forsørger.

3) I brevet af 9. december 1997 (ikke optrykt her) varsles en spørgeskemaundersøgelse i kommunerne om omfanget af tilbagebetalingskrav som følge af uberettiget brug af kontanthjælp, aktiveringsydelse og sygedagpenge. Undersøgelsesperioden var 1. april til 30 september 1998. I forbindelse med undersøgelsen er kommunerne også bedt om gode ideer til, hvad der kan ændres for at forbedre og rationalisere indsatsen mod uberettiget brug af sociale ydelser. Den Sociale Ankestyrelse, der står for undersøgelsen, er
i øjeblikket ved at behandle kommunernes besvarelser. Resultaterne forventes at foreligge i november 1998. På baggrund af disse vil jeg vurdere om og i givet fald hvilke initiativer, der skal tages for at styrke indsatsen.

4) I foråret 1998 indgik Socialministeriet, Kommunernes Landsforening og Socialchefforeningen i et samarbejde med Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikringen og Told & Skat om planlægningen af en landsdækkende aktion mod bl.a sort arbejde. I aktionen skulle der særligt fokuseres på dobbeltsnyd, dvs. snyd med skatter/afgifter og offentlige forsørgelse i form af arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp, sygedagpenge osv.
     I et brev af 19. august 1998 til landets borgmestre orienterede jeg om den kommende aktion og opfordrede samtidig kommunerne til at forbedre kontrollen ved bl.a at styrke samarbejdet mellem forvaltningerne i kommunen og mellem kommunerne.
     I brevet blev det også varslet, at socialministeriet ville følge op på aktionen ved at rette henvendelse til alle de kommuner, der havde fået rapporter tilsendt fra Told & Skat, for at få oplysninger om resultatet af aktionen. Den landsdækkende aktion blev gennemført den 4. september 1998. Et spørgeskema blev den 16. september 1998 udsendt til de relevante kommuner med en svarfrist den 13. oktober 1998. Den Sociale Ankestyrelse, der også står for denne undersøgelse, er i øjeblikket ved at behandle kommunernes besvarelser. Resultaterne forventes at foreligge
i november 1998. Resultaterne vil blive brugt til at vurdere, om der kan ske forbedringer ved eventuelt kommende aktioner, og om der er behov for yderligere initiativer.

5) Sammen med Kommunernes Landsforening, Socialchefforeningen og 6 kommuner er det planlagt, at indsamle oplysninger om hvordan/hvor det sociale system misbruges og hvordan misbruget bekæmpes. Arbejdet er startet ultimo august. I den kommende tid vil embedsmænd fra Socialministeriet og Kommunernes Landsforening besøge de 6 kommuner og i de enkelte kommuner se på og drøfte erfaringerne. Det er tanken at formidle erfaringerne videre til inspiration for samtlige kommuner med det formål dels at forebygge uberettiget brug, dels at effektivisere og forbedre kommunernes kontrol. Der forventes udsendt en pjece eller lignende først i det nye år.

* k Afsluttende bemærkninger. * o Som det fremgår er bekæmpelsen af uberettiget brug af sociale ydelser et meget væsentligt punkt på såvel min som kommunernes dagsorden. Den senere tids initiativer har efter min opfattelse givet gode resultater, ikke mindst den megen omtale i pressen har uden tvivl haft en meget væsentlig forebyggende effekt.