Spm. nr. S 233
Til ministeren for udviklingsbistand (22/10 98) af:
Jann Sjursen (KRF):
»Hvad kan ministeren oplyse om Norges initiativ til en
helhedsplan til gældslettelse af de fattigste lande?«
Begrundelse
Ifølge artiklen »Ingen hjælp til de fattigste« fra Information den 9. oktober 1998 har Norge som det eneste land fremlagt en helhedsplan for gældslettelse af de fattigste lande, da finansministre fra 182 lande var samlet til Den Internationale Valutafonds (IMF) og Verdensbankens årsmøder i Washington.
Svar (3/11 98)
Ministeren for udviklingsbistand (Poul Nielson):
Den norske "Gjeldsplan mot år 2000", som Norge præsenterede i
Washington samtidig med IMFs og Verdensbankens årsmøder i
begyndelsen af oktober, er en oversigt over multilaterale og
bilaterale mekanismer som Norge anvender, vil indføre, eller
overvejer at indføre, for at skaffe gældslettelse for de
fattige og højt forgældede lande.
Hvad de multilaterale mekanismer angår, er der kun
nuanceforskelle imellem norske og danske holdninger i de
pågældende internationale institutioner. Den største
nydannelse er på det bilaterale område, især fremlæggelsen af
en plan for unilateral eftergivelse af eksportkreditgæld.
Alle kreditorlande yder fattige udviklingslande, som
kommer i betalingsvanskeligheder og er villige til at
gennemføre et reformprogram, lettelse af den statslige
bilaterale gæld. Forhandlingerne herom finder sted i
Parisklubben. For eksportkreditter ydes gældsreduktion på
50%, 67% eller - i tilfælde hvor debitorlandet falder ind
under Verdensbankens/IMFs initiativ for højt forgældede
fattige lande - op til 80% eller mere. For udviklingslån ydes
der ikke egentlig gældsreduktion, men omlægning over en meget
lang periode med fortsat lav rente.
Danmark og Norge deltager på lige fod med andre
kreditorlande i disse gældslettelser. Der er imidlertid intet
til hinder for, at kreditorlandene herudover unilateralt
eftergiver eller reducerer den resterende bilaterale gæld.
I den norske plan betones vigtigheden af at sikre, at
unilateral eftergivelse af bilateral gæld virkelig kommer
debitorlandet, og ikke de øvrige kreditorer, til gode.
Forudsætningerne herfor er kun til stede for et begrænset
antal lande. På grundlag af dette og en række andre
udvælgelseskriterier har Norge udarbejdet en liste med 8
højtforgældede lande med eksportkreditgæld til Norge. Den nu
udestående gæld er ca. 1,4 mia. n. kr., men ventes for 5 af
landene at blive reduceret yderligere i Parisklubben. Norge
vil land for land tage stilling til, i hvilke tilfælde den
resterende gæld (på knapt 1 mia. n. kr.) skal eftergives over
en 4 til 5-årig periode. To af landene ventes at få gælden
reduceret allerede i 1999.
Det understreges i planen, at reduktionen af Norges
tilgodehavender vil blive finansieret uden for det norske
bistandsbudget. Gældsreduktionen vil således være
"additionel", og vil i de pågældende år tjene til at forhøje
Norges samlede udviklingsbistand i forhold til
bruttonationalindkomsten. Norges bistandsprocent var i 1997
0,86 %.
Danmark overvejer ikke at yde unilateral eftergivelse af
eksportkreditgæld, men yder derimod unilateral eftergivelse
af statslån (udviklingslån). Danmark ophørte med at yde
bistand i denne form i 1989. I perioden 1978 til 1995
eftergav Danmark statslån på ca. 3,2 mia. kr.. I 1995
indførtes nye kriterier for eftergivelse af statslån, som har
lighedspunkter med dem, som Norge indfører for
eksportkreditter. Anvendelsen af de nye kriterier har
foreløbig resulteret i yderligere eftergivelse af statslån på
ca. 1,12 mia. kr. til 9 lande. Hermed er foreløbig 42 % af
samtlige danske statslån eftergivet.
De nye kriterier for udvælgelse af lande som kandidater
til eftergivelse af statslån blev tiltrådt af Finansudvalget
den 6. marts 1995. De omfatter: (1) Status som mindsudviklet
land, (2) fattigdom, dvs. om landet tilhører Verdensbankens
lavindkomstkategori (p.t. bruttonationalindkomst pr. capita
under 785 US $), (3) forgældethed, dvs. om landet tilhører
Verdensbankens kategori af alvorligt forgældede lande, hvor
gælden skal være over 80 % af bruttonationalindkomsten
og/eller over 200 % af eksporten, og (4) hvorvidt landet er
programsamarbejdsland. Herudover tages i den konkrete
vurdering af et land hensyn til en række andre forhold,
bl.a. menneskerettighedssituationen og viljen til at forfølge
reformer.
Fra dansk side foretager vi løbende en vurdering af
hvilke initiativer, der kan tages i forhold til
udviklingslandene på gældsområdet.