Spm. nr. S 533
Til skatteministeren (23/11 98) af:
Svend Aage Jensby (V):
»Vil ministeren oplyse, hvorledes ægtefællerne A og B
beskattes, hvis de pågældende tager bopæl i Frankrig eller
Spanien, opnår permanent opholdstilladelse og underkastes
beskatning der, men til brug udelukkende for eventuelle
ferieophold i Danmark bevarer eller efterfølgende erhverver
en lejlighed, som imidlertid ved spredte ophold ikke bebos i
sammenlagt mere end 180 dage inden for en periode på 12
måneder, og således at intet enkelt ophold overstiger 3
måneder i sammenhæng?«
Svar (1/12 98)
Skatteministeren (Ole Stavad):
Når ægtefællerne tager bopæl i Frankrig eller Spanien, vil de
blive fuldt skattepligtige til det nye bopælsland.
Beskatningen i Danmark afhænger herefter af, om
ægtefællerne efter fraflytningen fra Danmark bevarer fuld
skattepligt til Danmark, eller om den fulde danske
skattepligt ophører, således at de fremover kun er begrænset
skattepligtige her til landet. Bestemmelserne om fuld
skattepligt for personer er indeholdt i Kildeskattelovens
(KSL) § 1, mens bestemmelserne om begrænset skattepligt er
indeholdt i KSL § 2. Endvidere vil bestemmelserne i
dobbeltbeskatningsoverenskomsterne mellem Danmark og
henholdsvis Frankrig og Spanien spille ind, når de
pågældendes skattepligtsforhold til Danmark er afklaret.
Hovedbestemmelsen om fuld skattepligt findes i KSL § 1,
stk. 1, nr. 1. Efter denne bestemmelse påhviler den fulde
skattepligt personer, der har bopæl her i landet.
I den situation, hvor ægtefællerne bevarer den danske
bopæl, som fortsat står til deres rådighed, vil den fulde
danske skattepligt bestå. Hvor længe de opholder sig i
boligen hvert år, er i disse tilfælde irrelevant.
Når der består fuld skattepligt til såvel Danmark som
til Frankrig respektivt Spanien, skal det fastlægges efter
bestemmelserne i den danske dobbeltbeskatningsoverenskomst
med disse lande, i hvilket land de pågældende ægtefæller kan
anses for at være hjemmehørende, med det resultat, at dette
land anses for at være bopælsland ved anvendelsen af
overenskomsten.
I den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst
findes bestemmelsen om: »hjemmehørende« i Artikel 2, stk. 4.
Efter denne bestemmelse er en person hjemmehørende der, hvor
den pågældende har sin faste bopæl, dette forstået som
centrum for den pågældendes livsinteresser, det vil sige det
sted, med hvilket han har de stærkeste personlige
forbindelser.
Spørgsmålet vil blive afgjort efter en konkret vurdering
af samtlige relevante forhold. Når den danske bopæl
opretholdes uændret, vil subjektive elementer muligvis komme
til at indgå i vurderingen sammen med de faktiske forhold.
Hvis Frankrig anses for bopælsland, mens Danmark får
status som kildeland i dobbeltbeskatningsoverenskomstens
forstand, vil Danmark herefter kunne beskatte de indkomster
fra Danmark, som kildelandet har beskatningsretten til i
henhold til overenskomsten.
En evt. indkomst fra den danske bopæl, hvis der er tale
om en ejerbolig, vil i medfør af overenskomstens Artikel 3
kun kunne beskattes i Danmark.
Hvis Danmark får status som bopælsland, vil Danmark
omvendt kunne beskatte alle de indkomster, som tilkommer
bopælslandet efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem
Danmark og Frankrig.
I de tilfælde, hvor ægteparret er fuldt skattepligtige
til såvel Danmark som Spanien på grund af bopæl, skal de
pågældende anses for hjemmehørende i det land med hvilket de
pågældende har de stærkeste personlige og økonomiske
forbindelser.
Hvis de stærkeste personlige forbindelser antages at
være i Spanien, afhænger det derefter af de pågældendes
indkomster, og disses kilde, om de stærkeste økonomiske
interesser er i Spanien. Hvis dette ikke er tilfældet, f.
eks. fordi den væsentligste indkomst er dansk pension, vil
man afgøre spørgsmålet ud fra, hvor de pågældende
sædvanligvis opholder sig.
Spørgsmålet vil blive afgjort meget konkret.
De skattemæssige konsekvenser af at anse Spanien som
bopælsland respektivt som kildeland er de samme som anført
ovenfor anført Frankrig.
Når et ægtepar, der er bosiddende i Frankrig eller
Spanien erhverver en lejlighed her i landet vil fuld
skattepligt efter KSL §1 stk. 1, nr. 1, først indtræde, når
de pågældende tager ophold her i landet, jfr. bestemmelsen i
KSL § 7, stk. 1, der lyder som følger: »For en person, der
erhverver bopæl her i landet uden samtidig at tage ophold
her, indtræder skattepligt i henhold til bestemmelsen i § 1,
nr. 1, først, når han tager ophold her i landet. Som sådant
ophold anses ikke kortvarige ophold her i landet på grund af
ferie eller lignende.«
Ifølge praksis anses et uafbrudt ophold her i landet på
mere end 3 måneder, eller samlede ophold på i alt mere end
180 dage inden for et tidsrum af 12 måneder ikke for:
»kortvarigt ophold på grund af ferie eller lignende.« De
nævnte 3 måneder, respektive 180 dage, må anses for et
maksimum for ophold uden at der indtræder fuld skattepligt på
grund af dansk bopæl.
Når lejligheden ved spredte ophold bebos under 18o dage
inden for en 12-måneders periode og intet enkelt ophold varer
mere end 3 måneder, vil der ikke indtræde fuld skattepligt,
under forudsætning af, at der er tale om ferieophold, og de
pågældende i øvrigt har fast bolig og anden fast tilknytning
til udlandet. Ved opgørelsen af opholdenes længde medregnes
ethvert påbegyndt døgn som et fuldt døgn. Såfremt ægteparret
varetager arbejdsmæssige opgaver under opholdet i Danmark,
kan resultatet blive, at den danske fulde skattepligt
indtræder.
Hvis det lægges til grund, at der udelukkende er tale om
ferieophold i Danmark, og opholdenes længde ikke overstiger
det maksimalt tilladte, vil ægteparret kun blive beskattet i
Danmark af danske indkomster, der er undergivet begrænset
skattepligt, og som Danmark har beskatningsretten til i
henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten med ægteparrets
bopælsland.