Spm. nr. S 566

Til justitsministeren (25/11 98) af:

Ole Sohn (SF):

»Vil ministeren i forlængelse af spørgsmål nr. S 96 og 316 til økonomiministeren oplyse, om det forvaltningsretligt er juridisk holdbart og i overensstemmelse med Forsikringsrådets forretningsorden, at Forsikringsrådet på et møde den 9. oktober 1998 godkender en tidligere truffet beslutning (en beslutning der var ugyldig, da Forsikringsrådet ikke var beslutningsgyldigt), og oplyse om det forhold at kærefristen for Sø- og Handelsrettens dom i Hafniasagen var udløbet den 9. oktober, efter ministerens opfattelse kan omgås ved at godkende en ugyldig beslutning?«

Begrundelse

Efter spørgerens opfattelse åbner det vide perspektiver, hvis f.eks. Forsikringsrådet kan træffe en ugyldig beslutning for derefter »for at undgå kritik af formalia« (gyldigheden af beslutningen) og efterfølgende og efter klagefristens udløb kan godkende den ugyldige beslutning og dermed lovliggøre den. Forvaltningsretligt åbner det skræmmende perspektiver. I princippet skal der kun være en person til stede på møderne. Personen kan være inhabil osv., og alligevel kan rådet træffe beslutninger, hvis man blot efterfølgende på et møde i rådet kan skaffe flertal for at lovliggøre en ugyldig beslutning.

Svar (1/12 98)

Justitsministeren (Frank Jensen):

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Økonomiministeriet om en udtalelse.

Justitsministeriet vil vende tilbage til sagen, når udtalelsen foreligger.

Supplerende svar (15/1 99)

Justitsministeren (Frank Jensen):

Justitsministeriet har som oplyst i den foreløbige besvarelse af 30. november 1998 til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Økonomiministeriet. Økonomiministeriet har den 11. januar 1999 udtalt følgende, hvortil Justitsministeriet kan henholde sig:

"Forsikringsrådet er et uafhængigt råd, nedsat i henhold til lov. Forsikringsrådet træffer bindende afgørelser, uden at sagerne først har været forelagt anden administrativ myndighed. Rådets fortolkning af forretningsordenen kan ikke indbringes for andre administrative myndigheder, herunder Økonomiministeriet.

Af økonomiministerens besvarelse af S 96 fremgår det, at spørgsmålet om lovligheden af Forsikringsrådets beslutning om at kære en kendelse afsagt af Sø- og Handelsretten vil kunne afgøres af domstolene.

I den konkrete sag har andre forhold imidlertid medført, at kæresagen for Højesteret er bortfaldet, hvorfor lovligheden af Forsikringsrådets beslutning ikke vil blive afgjort af domstolene.

Økonomiministeriet finder på den nævnte baggrund ikke grundlag for at udtale sig nærmere om de rejste spørgsmål, idet det dog kan nævnes, at der er taget initiativ til at ændre Forsikringsrådets forretningsorden med henblik på bl.a. at præcisere reglerne om quorum."