FTT SPM S 715 Spm. nr. S 715
Til fødevareministeren af:
Brian Mikkelsen (KF):
»Er ministeren enig i, at konsekvensen af Veterinær- og
Fødevaredirektoratets afgørelse om krav om hygiejneuddannelse
for medarbejdere i kioskerne er ensbetydende med, at
idrætsforeningerne ikke mere kan benytte ikkehygiejneuddannet
frivillig arbejdskraft i kioskerne?«
Brian Mikkelsen (KF):
Veterinær- og Fødevaredirektoratet har i en skrivelse af 3.
december 1998 stadfæstet, at kravet om hygiejneuddannelse af
nyansatte medarbejdere i kiosker fastholdes.
Det er jo en beslutning, som både de involverede parter,
altså idrætsforeninger, sociale foreninger, boligforeninger
og spejdere, siger fuldstændig vil ødelægge foreningslivets
mulighed for at drive klubhuse med udsalgssteder ved hjælp af
frivillig arbejdskraft.
Derfor går mit første spørgsmål til ministeren ud på, om
det er en umulighed med den her kendelse for
ikkehygiejneuddannet personale f.eks. at stå i et klubhus i
en idrætsforening, at Lises mor, Susannes far, Pers far står
der en gang om ugen, om den her kendelse betyder, at de ikke
må stå og sælge grillpølser?
Det skal være mit første spørgsmål.
Fødevareministeren (Henrik Dam Kristensen):
Begrundelsen for kravet om uddannelse i fødevarehygiejne er
faktisk ganske fornuftig. Det handler jo om, at alle
fødevarevirksomheder, uanset om de drives af frivilligt eller
af lønnet personale, sælger fødevarer, som forbrugerne ikke
blive syge af.
Uddannelsen i fødevarehygiejne blev indført tilbage i
januar 1997, fordi der var et erkendt behov for en bedre
hygiejne hos det personale, der arbejder med fødevarer. Dette
behov er der stadig, og uddannelse i fødevarehygiejne skulle
jo dermed gerne reducere antallet af syge mennesker.
Vi ved alle, at cafeterier og kiosker i idrætsklubber
ofte sælger mere end blot pølser med brød. Vareudvalget er
ganske bredt og omfatter forskellige råvarer som kød,
grønsager og brød.
Tilberedningen af kød og grønsager indebærer en række
risici, som man bliver nødt til at tage alvorligt, og det
kræver, at personalet har den nødvendige viden om bakteriers
vækst, om opvarmning, nedkøling af fødevarer og en
gennemførelse også af egenkontrol.
Så når hr. Brian Mikkelsen spørger, om jeg er enig i, at
kravet om hygiejneuddannelsen for medarbejdere i kiosker
betyder, at idrætsforeninger ikke mere kan benytte
ikkehygiejneuddannet frivillig arbejdskraft i kioskerne, ja,
så kan jeg sige, at idrætsklubberne fortsat vil kunne anvende
frivilligt personale uden hygiejneuddannelse, når blot de
pågældende personer udelukkende er beskæftiget med
eksempelvis servering, rengøring, brygning af kaffe og te,
opvarmning og emballering af fødevarer og andet, som ikke
indebærer en direkte sundhedsrisiko.
Personer, der beskæftiger sig med tilberedning af
fødevarer som f.eks. burgere og pitabrød, skal derimod
uddannes i fødevarehygiejne. Det følger af den
sundhedsmæssige risiko, der er forbundet med tilvirkningen af
netop disse fødevarer.
Brian Mikkelsen (KF):
Det virker helt urimeligt og helt ude af proportioner, at
fødevareministeren her i dag siger, at alle, der står og
serverer pølser, pitabrød og burgerboller, skal gennemgå en
hygiejneuddannelse på 3 dage på et AMU-kursus.
Derfor vil jeg spørge ministeren, hvis Lises far,
Susannes far, Pernilles mor, hvis de står - ikke fast, men en
gang imellem - og sælger fra den lokale idrætsklubs bod, om
det ikke er muligt, at de ikke skal igennem et 3 dages
AMU-kursus, fordi de gør den lokale forening en tjeneste.
Kristian Jensen (V):
Der er ingen tvivl om, at mange af de regler, som er her, kan
være fornuftige, når det gælder om at sikre
fødevarekvaliteten. Spørgsmålet er ikke blot, om de er
fornuftige; spørgsmålet er, om de i det hele taget er
rimelige.
Nu har vi diskuteret meget, hvorvidt kravet gælder
frivillige i idrætsorganisationerne, og jeg vil gerne have
ministeren til at bekræfte, om disse bestemmelser også gælder
andre organisationer med frivillig, ulønnet arbejdskraft,
herunder især om de gælder for f.eks. KFUM's sociale arbejde,
de varmestuer og cafeer, der hjælper de socialt svageste i
samfundet, og som er drevet ved hjælp af frivillig, ulønnet
arbejdskraft. Jeg vil gerne have en bekræftelse på, om
bestemmelserne også omfatter de her tilfælde.
Svend Heiselberg (V):
Jeg vil godt spørge fødevareministeren, om det er rigtigt, at
man skal på flere dages kursus for at få lov til at sælge en
rød pølse.
Jeg vil også spørge fødevareministeren, om
fødevareministeren ikke synes - ligesom, tror jeg, mange
andre politikere - at man faktisk bliver lidt til grin ved at
løbe rundt med alt det, som embedsmændene pådutter både
ministre og politikere. At skulle sende folk på kursus for at
sælge en rød pølse, kan det virkelig være rigtigt?
Fødevareministeren (Henrik Dam Kristensen):
Nu er det jo sådan, at man kan have omsorg for Pernilles far
og Susannes mor på mange forskellige måder. Det, jeg nærmest
hører her, er, at hr. Brian Mikkelsen ikke har omsorg for, at
Pernilles mor og Susannes far ikke skal risikere at få ondt i
maven af at gå hen og betale for et måltid mad.
Jeg synes i øvrigt, det er lidt mærkeligt at høre
repræsentanter fra de to partier, som jeg heldigvis gennem nu
et par år har konstateret har været mere og mere optaget af,
at sikkerheden skal være i orden, at vore fødevarer skal være
af en sådan kvalitet, at vi ikke bliver syge af at spise dem.
Men her er der så en situation, som i øvrigt også
forbavser mig i forhold til den politik, der normalt er
kendetegnende for de to partier. Her er der nu altså en
situation, hvor der tilsyneladende er nogle, som går efter at
sige: Når det er frivillige, så skal der være mere lempelige
vilkår. Der skal altså være en unfair konkurrence. Blot fordi
det er en frivillig organisation, så skal de have lov til at
have en unfair konkurrence i forhold til den grillbar, der
ligger henne om hjørnet. Hvis det er det, der er meningen, så
er det selvfølgelig fair nok, men så synes jeg også, man skal
sige dét i sin argumentation.
Eller også må det andet jo være, at man ønsker, at vi
skal gå væk fra så høj en sikkerhedsstatus som overhovedet
muligt. Så sig dog også dét ærligt, hvis man ikke ønsker den
unfair konkurrence.
Jeg vil gerne sige i forhold til frivillig arbejdskraft
- det er et svar både til hr. Kristian Jensen og også til hr.
Svend Heiselberg - at jeg sagde indledningsvis, at der er jo
forskel på de forskellige typer fødevarer, vi har. Hvis man
har en kiosk, hvor der ikke er så stort et udbud, hvor
risikoen ikke er så stor - røde pølser, hvad ved jeg - ja, så
kan vi håndtere det på én måde.
Men hvis man går ud og skal tilvirke fødevarer, hvor vi
ved, at der notorisk er en ret stor risiko, og hvor vi har
erfaring for, at vi ofte kan få problemer for dem, som kommer
og køber, ja, så skal der også være så høj en sikkerhed og
standard som overhovedet muligt.
Brian Mikkelsen (KF):
Man skal forholde sig til sagens kendsgerninger. Selvfølgelig
skal vi stille skrappe krav, meget skrappe krav til
fødevarebehandlingen og til de folk, som er ansat til at
behandle fødevarerne for os andre og sælge dem videre. Men
her taler vi altså, hvis vi skal have de rigtige
proportioner, om folk, som står der en gang om ugen, en gang
hver 14. dag, måske en gang om måneden, og der virker det
helt ude af proportioner, helt ude af trit med virkeligheden,
at man så skal sende vedkommende på et 3-dages AMU-kursus.
Det må kunne gøres på en lettere og mere smidig måde, så
man føler, at det offentlige ikke bare stiller sig hindrende
i vejen for det frivillige arbejde ude i idrætsforeningerne.
Og det kan sagtens - uden nogen som helst problemer - køre
sammen med, at man selvfølgelig stiller nogle skrappe krav
til selve behandlingen og til hygiejneuddannelsen af det
personale, der ellers er på det pågældende sted.
Kristian Jensen (V):
Når det er sådan, at Venstre og også Det Konservative
Folkeparti har taget den her sag op, er det, er jeg sikker
på, netop fordi vi føler, at det foreningsarbejde, der bliver
gjort i Danmark, den frivillige indsats, der bliver lagt, er
værd at tage vare på og støtte frem for at lægge en dæmper på
den og lægge omkostninger i vejen for den.
Derfor er det da også, jeg vil høre, om det ikke er
muligt for fødevareministeren at lave regler, der definerer
det her område, på samme måde som der er regler, der
definerer andre specielle områder. Her tænker jeg på
enkeltstående begivenheder. Det er jo sådan, at det er muligt
for enkeltstående arrangementer at få de her fritagelser, på
trods af at man skulle mene, at opholder man sig 4 dage på
Roskildefestivalen, er der større risiko for at blive syg af
den mad, man spiser dér, end hvis man tager en rød pølse
onsdag aften efter håndboldtræningen.
Er det ikke muligt at lave regler, der også omfatter
området frivillig, ulønnet arbejdskraft?
Svend Heiselberg (V):
Har ministeren har aldrig tænkt på, hvorfor og hvordan man
ødelægger alt frivilligt arbejde? Har ministeren aldrig tænkt
på, at vi bliver gjort lidt til grin ved at rende med alle
mulige tåbelige ting, som man kan finde på i de forskellige
ministerier, nogle ting, som ingen betydning har, f.eks. om
man skal på kursus eller man ikke skal på kursus for at sælge
en pølse, når idrætsforeningen holder fest.
Der må dog være grænser for, hvad man kan byde
befolkningen.
Fødevareministeren (Henrik Dam Kristensen):
Jeg må sige til hr. Svend Heiselberg, at det, der bliver
beskrevet nu, er der jo netop taget højde for. Vi har jo
netop sikret, at når vi har enkeltstående begivenheder i en
idrætsforening, som afholder idrætsdage eller andre
arrangementer, som er enkeltstående begivenheder, så gælder
disse krav ikke. Vi ønsker netop ikke at fjerne muligheden
for, at man kan have de arrangementer, som man har tradition
for.
Det, vi i realiteten taler om, vil jeg sige til hr.
Svend Heiselberg - det er så også svar til de andre, der har
spurgt - er, at der er nogle enkelte frivillige
organisationer, idrætsorganisationer, som har besluttet sig
for at deltage i et kommercielt marked, som har et cafeteria
med borde, med faste prisskilte, med et stort udbud af varer,
med faste åbningstider og alt muligt andet; de deltager på
lige fod med grillbaren, der ligger nede omkring hjørnet.
Og så er det, jeg siger: Skal de så ikke behandles ens,
grillbaren dernede om hjørnet eller den idrætsorganisation,
som har besluttet sig for her at have en kommerciel
forretning? Det synes jeg de skal.
Så synes jeg, hr. Svend Heiselberg skal lægge mærke til,
hvad jeg sagde indledningsvis, at hvis det er sådan, at de
fødevarer, man vælger at tilvirke, er af en art, så det er
til at håndtere, så skal man fortsat have lov til det.
Jeg vil gerne understrege, at det her jo ikke er noget,
der er opfundet i nogle regeringskontorer. Det her er faktisk
en udløber af en ganske fornuftig debat, der har været i det
danske samfund, som har taget den indgangsvinkel, at vi ikke
vil acceptere, at så mange mennesker hvert år bliver syge af
mad, og derfor har vi lavet nogle regler.
Derfor vil jeg også gerne sige: Er der noget, regeringen
støtter, så er det det frivillige idrætsarbejde. Det synes vi
er ganske udmærket og glimrende, og derfor har vi netop
friholdt enkeltstående arrangementer. Vi har netop sagt, at
hvis der er e? idrætsforening, som ikke vil ud og være, hvad
skal vi sige, kommerciel konkurrent i forhold til andre, til
flere forretninger, som ikke ligger ret langt derfra, så skal
den heller ikke belemres med de her ting.
Og så har vi et møde - så vidt jeg ved i dag - hvor vi
netop prøver på at snakke med de her organisationer om,
hvordan vi kan tilrettelægge dette også på en måde, så det er
til at håndtere for alle parter.
Regeringen er bestemt lige så meget optaget af det
frivillige arbejde, at det har gode vilkår, men vi er også
optaget af, at almindelige mennesker ikke bliver syge af at
gå ind og spise et måltid mad.
Hermed sluttede spørgsmålet.