Spm. nr. US 8
Kristian Thulesen Dahl (DF):
Den 28. maj i år havde vi en folkeafstemning om
Amsterdamtraktaten. Længere er det faktisk ikke siden.
Dengang og umiddelbart efter, at danskerne havde stemt, sagde
statsministeren til det faktum, at der var et meget stort
mindretal, der stemte nej til Amsterdamtraktaten, at nu
skulle man komme mindretallet i møde. Nu skulle man føre en
dansk EU-politik, der kom det store skeptiske mindretal i
møde i forhold til Amsterdamtraktaten.
Mit spørgsmål til statsministeren her i dag er derfor
selvfølgelig: Hvordan har regeringen siden den 28. maj
imødekommet det meget store mindretal? Mener statsministeren,
at det er sket ved, at han de senere dage har rejst tvivl om
både vores forbehold over for den fælles EU-mønt, euroen,
samtidig med at statsministeren nu har skabt tvivl om det
danske forsvarsforbehold?
Eller hvordan mener statsministeren i øvrigt, han har
imødekommet det store mindretal? Er det i forhold til
nærhedsprincipdebatten, hvor Udenrigsministeriet jo har
meddelt Folketingets Europaudvalg, at det er praktisk umuligt
at finde et eneste konkret eksempel på en EU-regel, der skal
tages af bordet, altså et bud fra dansk side på, hvordan
nærhedsprincippet kan udmøntes? Eller hvordan er det,
statsministeren forestiller sig at komme mindretallet i møde?
Faktum er efter min opfattelse, at statsministeren
indtil nu overhovedet ikke er kommet mindretallet i møde. Og
vi venter med spænding på, hvordan statsministeren vil
udmønte det løfte, han umiddelbart efter den 28. maj gav det
meget store mindretal, der stemte nej til Amsterdamtraktaten.
Statsministeren (Poul Nyrup Rasmussen):
Jeg tillader at se mig selv som statsminister for hele
landet, og derfor er jeg naturligvis nødt til, når vi nu ser
den finansielle krise baske med vingerne på vore vinduer, at
tænke meget nøje på Danmarks situation i en verden, der nu
økonomisk er meget mere barsk, meget mere brutal, end vi har
set det før.
Vi er meget nødt til at tænke på Danmarks fremtidige
økonomiske placering. Hvordan sikrer vi vores beskæftigelse?
Hvordan sikrer vi os mod udenlandske spekulationer, der i
løbet af et øjeblik kan vælte virksomheder, der i løbet af et
øjeblik kan tømme virksomheder? Det er det, der optager mig,
og det er derfor, jeg synes, at det rigtige, man kan gøre i
den her situation - med fuld respekt for det, der er sagt, og
det, jeg har sagt - er at diskutere Danmarks fremtid i en
verden, der er mere urolig økonomisk end før, og i en verden,
hvor vi ved, at vi har gode naboer, som vi står os ved at
have et godt og stærkt økonomisk samarbejde med.
Så mit svar er: Det er på tide, at vi tør diskutere. Jeg
har aldrig sagt ja til, at vi ikke skulle diskutere. Vi skal
kunne diskutere, vi skylder befolkningen at gøre det, og vi
skylder vores velfærdssamfund og fremtidens stabilitet at
gøre det.
Hvis vi ikke gør det, kan vi risikere at komme i en
situation en dag om nogle år, hvem ved, hvor det finansielle
spekulationspres på os er så hårdt, at man med rette kan sige
til mig, til regeringen: Hvorfor tænkte du ikke på det noget
før? Hvorfor gik du ikke i gang med en debat, der foregreb,
at vi kom i den situation?
Jeg ønsker at varetage dette lands interesser - også i
en global verden - stærkest muligt. Deraf det nye initiativ
til en åben, fordomsfri debat med fuld respekt for vores
forbehold. Dem bestemmer danskerne over, som de altid har
gjort det. Men det er jo ikke det samme som at sige, at vi
ikke skal tænke på vores fremtid og diskutere frit og åbent.
Kristian Thulesen Dahl (DF):
Statsministeren sagde også i forbindelse med
Amsterdamtraktaten »før, under og efter«, det hørte vi til
bevidstløshed: Forbeholdene stod uantastet før, under og
efter forhandlingerne, debatten og afstemningen om
Amsterdamtraktaten.
Det her »efter«, at de også stod uantastet da, det
varede såmænd ikke så mange måneder, for statsministeren er
allerede nu på vild flugt fra bl.a. euro-forbeholdet, som
statsministeren jo nu bekræfter her i Folketingets spørgetid.
Nu skal man ikke undervurdere statsministeren, og mange
af de argumenter, som statsministeren bringer til torvs i
diskussionen om det fornuftige i at have forbeholdet, er jo
ikke nogle nye og ukendte størrelser. Man har da vist hele
tiden, at der var både fordele og ulemper ved at være med og
ikke være med i euro-projektet, så det kan jo ikke komme bag
på statsministeren.
Er det ikke rigtigt, vil jeg spørge statsministeren, at
det i virkeligheden bare er et spørgsmål om, at nu er der
lang tid til, at danskerne igen skal spørges, nu er der igen
lang tid til, at vi skal have et folketingsvalg. Derfor kan
statsministeren spille ud med det, han hele tiden har ønsket,
nemlig at Danmark skal være fuldgyldigt medlem af den fælles
mønt.
Og så vil jeg blot lige spørge statsministeren: Hvornår
kommer svaret på det løfte, statsministeren gav efter den 28.
maj om, at man ville komme det store skeptiske EU-mindretal i
møde? Det har statsministeren stadig væk ikke svaret på.
Statsministeren (Poul Nyrup Rasmussen):
Kan hr. Kristian Thulesen Dahl eller andre få øje på, om der
skulle være et af forbeholdene, der ikke er der? Jeg kan
ikke. De er der. Men ingen i det her land - ingen, heller
ikke hr. Kristian Thulesen Dahl - får mig til at sige ja til,
at der er ting, der ikke må diskuteres, at der er ting, der
skal gemmes ovre i hjørnet neden under gulvtæppet, ting, vi
ikke bør diskutere. Det er ikke et demokrati værdigt, og slet
ikke dette Ting værdigt.
Det bedste, jeg føler jeg kan gøre i denne her
situation, må jeg sige til hr. Kristian Thulesen Dahl, er
ikke at føre en debat heroppe om, hvorvidt forbeholdene nu er
der eller ej, for de er der, men det er at føre en debat om
de problemer, det her land kan risikere at løbe ind i om
nogle år, hvis vi ikke tager en ordentlig, åben og fri debat
med befolkningen om vores økonomi og vores fremtid.
Det, jeg er dybt, dybt optaget af, er, at vi er helt
sikre på, at dette lands velfærd, dette lands beskæftigelse,
virksomhedernes konkurrenceevne fremover har vi tænkt på i
alle henseender, har vi diskuteret med hinanden åbent og
direkte og ærligt. Og hvad ville være et mere naturligt
tidspunkt at starte den debat på end netop nu, hvor vi har
den finansielle krise, hvor vi har optakt til en ny debat
også i det europæiske samarbejde?
Holger K. Nielsen (SF):
Det er jo charmerende at høre statsministeren stå som en
grundtvigiansk højskoleforstander og sige, at vi skal have
debatten, det er meget vigtigt, når vi jo samtidig ved, at
der er en årsag til, at det bliver taget op nu.
Statsministeren nævner selv den finansielle krise, og at
Danmark kan komme i uvejr, kronen kan komme i uvejr.
Så vil jeg spørge statsministeren: Mener han ikke, at
den aftale, der blev lavet om en snævre udsvingsmargin mellem
kronen og euroen på 2 1/4 pct., sådan set sikrer kronen, hvis
der kommer den dér valutariske ustabilitet, som
statsministeren nævner? Med andre ord: Har regeringen ikke
tillid til den aftale, den selv har lavet i forhold til de
andre EU-lande?
Så vil jeg godt spørge statsministeren: Mener han
virkelig, at en nødvendighed for at sikre økonomisk
stabilitet er, at vi går ind i møntunionen med alle de
politiske bindinger, der ligger omkring fælles økonomisk
politik, fælles finanspolitik, fælles socialpolitik, som vil
blive en konsekvens, hvis vi går med i den fælles mønt?
Statsministeren (Poul Nyrup Rasmussen):
Jeg synes, jeg godt vil starte med at sige tak til hr. Holger
K. Nielsen. Tak for et tilsagn, jeg nu hører, om at deltage
aktivt i debatten. For hr. Holger K. Nielsen stillede jo for
et øjeblik siden en række yderst relevante spørgsmål, meget
relevante spørgsmål, som ingen af os i virkeligheden på et
sekund kan kende det eksakte svar på.
Vi kan i virkeligheden heller ikke rigtigt kende
svarene, før vi har set, hvordan det nye samarbejde kommer
til at fungere i praksis. Det er jo også derfor, at vi nu
siger: Lad os debattere, og lad os følge det nye samarbejde
nøje; for de andres vedkommende går det jo i gang den 1.
januar 1999, og jeg ønsker dem da good luck på vejen. Så kan
vi følge debatten og følge, hvordan det her fungerer i
praksis. Og så ser jeg for mig, at vi halvår for halvår tager
nogle nyttige, åbne og frie debatter her i Folketinget, frie
debatter med et eneste formål: Hvordan sikrer vi
velfærdssamfundet Danmark og vores beskæftigelse og vores
tryghed bedst muligt i en ny, foranderlig verden? Det synes
jeg vi skal gøre med jævne mellemrum.
Hr. Holger K. Nielsen stiller sine skarpe og præcise
spørgsmål, det er meget flot, jeg kunne lægge et par til,
stor respekt for det. Men vi skal da diskutere, ellers ville
vi svigte dem, vi er valgt til at varetage interesserne for.
Det er egentlig det, der er mit inderste ærinde, og det
tror jeg alle dybest set, når de har tænkt sig om, vil være
enige i.
Frank Dahlgaard (KF):
Vi skal debattere, siger statsministeren, og det er da godt.
Men spørgsmålet om, hvordan statsministeren har indfriet sit
løfte til befolkningen, som blev givet, så vidt jeg husker
den 28. maj, på selve afstemningsdagen, om at imødekomme det
store mindretal, der kunne være, og som var der, og som jo
har halveret statsministerens parti, og hvor mere end en
femtedel af vælgerne blandt De Konservative og Venstre også
stemte imod, hvordan man imødekommer disse, hvad er svaret på
det? Hvad er der sket?
Vil statsministeren erkende, at en lang række økonomer,
både herhjemme og i udlandet - også dem, der i øvrigt er
meget positive over for det europæiske samarbejde - har
udtrykt betænkelighed ved Den Økonomiske og Monetære Union,
og at der derfor er al mulig god grund til at afvente og se,
hvordan samarbejdet udvikler sig fra den 1. januar, hvor vi
jo meget vel kan risikere at se et slagsmål på kommandobroen
i det store skib, man kan betegne ØMU'en som, mellem
franskmænd, italienere og tyskere, så det ikke bliver fredens
projekt?
Vil statsministeren erkende, at sådan kan situationen
også udvikle sig?
Statsministeren (Poul Nyrup Rasmussen):
Jeg kan igen konstatere - og det er glædeligt, synes jeg - at
der er stor debatlyst om fremtiden i Europa.
Det vil jeg også opfordre hr. Kristian Thulesen Dahl
til: Kom op af starthullerne, kom op af alle
beskyttelsesgravene og væk fra alle de »ikke se, ikke høre og
ikke tale«-standpunkter. Lad os få debatten til at blomstre
og gnistre, for så kan befolkningen nemlig genkende os
politikere som mennesker, der tør have et standpunkt,
mennesker, der ikke bare lefler for, hvad der er populært,
men mennesker, der tænker på det her lands fremtid.
Så er der spørgsmålet om det, jeg sagde, nemlig at
regeringen og vi naturligvis også tænker på den del af
befolkningen, der stemte nej den 28. maj. Det gør vi fortsat.
Det er også derfor, vi bl.a. arbejder med spørgsmålet om
nærhed, hvor jeg minder om, at vi på det seneste uformelle
møde i Østrig brugte et par timer, 2½-3 timer, til at
diskutere nærhed - 2½ tror jeg, for at være helt præcis. Og
det er ikke sket før på noget topmøde.
Det er naturligvis en debat, der er kommet for at blive,
og et arbejde, der er kommet for at blive.
Vi skal have indbygget i hele vores måde at træffe
beslutninger på, både herhjemme og i det europæiske, at vi
spørger os selv: Er den regel nu nødvendig? Kan vi nå de
mål, vi har sat os, på en anden måde?
Det er det, der er i fuld sving nu. Der er ikke nogen,
der ikke holder løfter, i hvert fald ikke, når det gælder
regeringen.
Charlotte Antonsen (V):
Jeg vil gerne spørge statsministeren om to ting.
For det første: Er statsministeren enig i, at man for
alvor vil kunne få gang i debatten om ØMU ved at fastsætte en
afstemningsdato? Er det ikke det, der normalt får debatten i
gang i Danmark? Og er det ikke på tide, når vi har haft det
frygtelige forbehold i 5 år, at vi så får en afstemningsdato,
så vi faktisk spørger den danske befolkning, om de stadig
siger, som de gør i meningsmålingerne, nemlig at vi skal med
i euroen?
Det andet spørgsmål er: Er der nogle ulemper ved dansk
medlemskab af euroen i dag? Har vi ikke besluttet at lægge
vores politik op ad de andre landes? Dermed har vi jo ikke
noget råderum, vi har ikke nogen frihed til at devaluere -
det har vi i hvert fald besluttet ikke at gøre - og så er der
jo kun fordele tilbage, nemlig i form af en rentenedsættelse,
hvis vi gik ind i euroen, er det ikke rigtigt?
Statsministeren (Poul Nyrup Rasmussen):
Jamen er det ikke pragtfuldt? Nu begynder vi at komme ind til
sagens kerne, det er ikke længere disse
skyklapdiskussioner.
Altså, jeg synes, at vi inden længe - må jeg ikke
foreslå det - skal tage os tid til her i Folketinget, måske
ved en forespørgselsdebat, eller hvad det nu kan blive til,
at få en god, grundig diskussion om det økonomiske
samarbejdes perspektiv, herunder også om ØMU'en. Jeg vil nok
rent praktisk foreslå, at vi venter, til det er trådt i kraft
den 1. januar 1999, men jeg synes, at vi skal starte på en
debat.
Det andet punkt, nemlig afstemningsdato: Ja altså, dér
kan fru Charlotte Antonsen jo se, at alene det, at jeg har
sagt, at jeg mener, vi skal have en afstemning, har sat denne
debat i gang, så jeg tror ikke, der er behov for yderligere
initiativer på området. Lad os nu komme i gang med
indholdsdebatten for fuld udblæsning. Det vil jeg glæde mig
umådelig meget til.
Hermed sluttede spørgsmålet.