Spm. nr. US 9
Frank Aaen (EL):
Nu sagde statsministeren før, at regeringen holder sine
løfter. Det er der sådan set en hel del der ikke er helt
enige med statsministeren i. Der er faktisk mange, der siger
- herunder undertegnede - at de valgløfter, regeringen kom
med i marts måned, løber man i øjeblikket væk fra med fuld
hast.
Regeringen blev bl.a. valgt på at forsvare lejerne, og
nu er man selv i gang med at angribe lejerne ved at sænke
boligsikringen og sænke pensionisternes boligydelse.
Regeringen lovede bedre vilkår for børnefamilierne, men
ventelisterne til daginstitutionerne vokser. Regeringen
lovede bedre omsorg for de ældre, men kommunerne skærer i
stribevis ned på hjemmehjælpen. Og man skal ikke skyde på
kommunerne, som jeg ved at regeringen nogle gange gør, for
baggrunden for, at kommunerne i øjeblikket indskrænker, er jo
den aftale, regeringen har lavet om kommunernes økonomi for
1999 og årene fremover, som er en aftale om garanteret
forlængelse af ventelisterne.
Jeg vil derfor gerne spørge: Mener ministeren ikke, at
det giver et alvorligt troværdighedsproblem, og at det
faktisk fremmer politikerleden, når man i den grad løber fra
sine løfter?
Statsministeren (Poul Nyrup Rasmussen):
Nej, det mener jeg faktisk ikke. Jeg har ikke et sekund lagt
skjul på, at når vi ser på de økonomiske indgreb, som
regeringen har foretaget, det er pinsepakken, det er den
stramme kommuneaftale - som er stram, som hr. Frank Aaen har
sagt det; jeg skal ikke et øjeblik betvivle, at den er stram,
for det har vi villet, for det har vi været forpligtet til -
og det er finansloven for 1999, så er de tre ting i
virkeligheden samlet et udtryk for, at denne regering ligesom
i den debat, vi havde for et øjeblik siden, ikke bare kan
læne sig tilbage og passivt se på, at økonomien i givet fald
løber af sporet.
Denne regering kan ikke bare se på, at der begynder at
komme ildebrand i huset og så komme farende i sidste øjeblik.
Denne regering vil sætte branddøre i, så dette gode
velfærdssamfund er langtidsholdbart også ind i det næste
århundrede.
Så må vi sige åbent og ærligt: Ja, vi kan måske ikke
levere tingene så hurtigt, som vi godt alle sammen kunne
ønske os det, og vi kan heller ikke levere det alt sammen
samme dag på samme område alle sammen alle steder. Vi må
vælge, og vi må have lidt mere tid, for vi må sørge for, at
vores økonomi bliver på sporet og det danske samfund ikke
løber løbsk, så vi skal til at foretage nogle indgreb af
rædselsfuld karakter, som vi så det under kartoffelkuren i
1980'erne. Det vil vi ikke være med til.
Så vil jeg hellere sige til den danske befolkning: Ved I
hvad, det med at nå de mål, vi har sat os, det kommer til at
gå lidt langsommere. Til gengæld undgår vi, at hele det her
samfund går i stå, som vi så under kartoffelkuren i
1980'erne. Det er det, vi vil undgå, og det er det, der er
det reelle billede, som jeg ikke har haft spor imod at
fortælle befolkningen om.
Man skal også huske, at når det gælder ældreomsorgen, så
tror jeg ikke, at hr. Frank Aaen og jeg er uenige om, at det
vil vi da meget gerne og helst i morgen, men ærlig politik er
også, må jeg sige til hr. Frank Aaen, at vi siger til
befolkningen: Vi kan altså ikke nå det alt sammen så hurtigt,
som vi gerne vil. Vi må prioritere i de kommende år.
Og der er noget andet, jeg er nødt til at sige: Nu har
vi haft fem år, hvor vi har fået et Danmark i fremgang, sat
Danmark ind på det rette spor. Vi har haft fem år, hvor vi
har lagt afgørende vægt på at udbygge den offentlige service.
Nu er vi inde i en periode de næste år, hvor det fortsat er
fremgang, men i et lidt afdæmpet omfang, og det er det, vi
skal hjælpe hinanden med at administrere på en fornuftig
måde.
Frank Aaen (EL):
Den kommuneaftale, der er baggrunden for indskrænkning i
kommunerne, blev jo lavet i foråret, da regeringen pralede
med, at økonomien var i god gænge, og mindre end to måneder
efter folketingsvalget. Det hænger jo ikke sammen. Verden har
jo ikke ændret sig.
Og hvis vi ser i dag på finansloven, jamen jeg kunne
forstå, hvis det var sådan, at man kunne se, at der var en
konsekvent linje, men det er der heller ikke. Samtidig med,
at der ikke er råd til hjemmehjælp, der ikke er råd til
børnepasning, så tager man jo og giver erhvervslivet og
aktieejerne skattelettelser for et milliardbeløb. Det var jo
dér, man skulle starte i stedet for at skære på
hjemmehjælpen, i stedet for at skære på børneområdet.
Striben af brudte løfter har jo ingen ende. Man
anklagede i valgkampen Uffe Ellemann-Jensen for at ville gå
fra forbeholdene til EU, og hvor løber statsministeren i
øjeblikket hen?: af sted for at få ophævet forbeholdene.
Man sagde forleden dag, at forudsætningen for
arbejdsmarkedsreformen var fortsat faldende arbejdsløshed, og
derfor var det ikke noget problem at skære ned på
dagpengeperioden. Derfor var det ikke noget problem at fjerne
sikkerhedsnettet for de 50-54-årige, og nu, hvor vi kan se,
at arbejdsløsheden måske alligevel ikke falder, ja, så får vi
et nyt svar fra statsministeren: Jamen det gør ikke noget,
hvis den stiger lidt.
Løfterne brydes på rad og række, og det giver
politikerlede, og det giver et troværdighedsproblem.
Statsministeren (Poul Nyrup Rasmussen):
Jeg var lidt i tvivl om, hvorvidt det var et politisk indlæg
i debatten, eller om det var et spørgsmål til mig.
Må jeg ikke have lov at sige, at jeg er dybt skuffet
over hr. Frank Aaens indlæg lige for et øjeblik siden. Jeg
kan nu se, at man har fundet på her i Folketinget både til
højre og til venstre, at der er ét eneste mantra, som vi skal
høre på formentlig de næste par måneder: Regeringen holder
ikke sine løfter. Til lykke. I er kommet i rigtig godt
selskab, både venstre og højre.
Der er bare én ting, jeg gerne vil bede om, nemlig
dokumentation for, hvilke løfter regeringen har brudt i de
fem år, der er gået. Noget andet er det arbejde, vi har foran
os. Her vil hr. Frank Aaen gerne have, at vi skal indfri alle
løfterne i morgen, men så skulle det såmænd ikke undre mig,
at hvis vi gjorde det, så kom vi ud for anklager om, at der
var reformpause, ikke sandt!
Næ, lad os nu være seriøse. Jeg vil gerne bede hr. Frank
Aaen om at dokumentere, hvilke konkrete løfter i regeringens
fem år i arbejde der ikke er blevet overholdt. Og dernæst:
Hvad er det, hr. Frank Aaen helt konkret forestiller sig, som
uden hensyn til økonomien - eller med måske - skal realiseres
i morgen?
Jeg har sagt fra regeringens start i januar 1993: Vi vil
skabe en bedre beskæftigelsessituation i det her land. Det
har vi holdt. Bedre end i noget andet land i Europa. Vi har
sagt fra starten i 1993, at vi gerne så en
børnepasningsgarantiaftale med kommunerne. Det kunne vi ikke
få, men vi har skaffet kommunerne økonomi til at skaffe den.
Og jeg må sige til hr. Frank Aaen, at der ikke er mange lande
i Europa - jeg vil gerne bede hr. Frank Aaen om at pege på ét
- hvor der forholdsmæssigt er bygget så mange
daginstitutionspladser og skaffet så mange
børnepasningsmuligheder som i Danmark.
Så det dér med løfterne ville jeg gå lidt mere
forsigtigt med, hvis jeg var hr. Frank Aaen.
Holger K. Nielsen (SF):
Nu var spørgsmålet om, hvilke løfter der er brudt, stillet
til hr. Frank Aaen, men jeg skal da gerne svare.
Statsministeren har to gange fra Folketingets talerstol sagt,
at der skulle gennemføres en børnepasningsgaranti. Den er
ikke gennemført endnu, hr. statsminister. Så det er bare et
løfte, der er brudt, og det skal yderlige ses i forhold til,
at det er udtalt to gange.
Det med, om man går sammen med højre eller venstre side
af salen, synes jeg da er en mærkelig form for argumentation.
Det vigtige er vel, om denne regering kan leve op til de
løfter, som statsministeren vandt folketingsvalget på. Her
ville jeg, hvis jeg var statsminister, sætte mig ned en
søndag aften med en kop kaffe og en cognac og overveje, om
jeg har gjort det her godt nok i forhold til, hvad jeg lovede
vælgerne.
Er det ikke sandt, at valget blev vundet på, at det
danske velfærdssamfund skulle udvikles, ikke afvikles? Der
blev givet konkrete løfter til vælgerne om, at nu skulle
velfærden på dagsordenen. Er det ikke også korrekt, at de
kommuneaftaler, der er lavet, er en sikkerhed for, at
kommunerne ikke kan leve op til den børnepasningsgaranti, som
statsministeren har lovet flere gange fra Folketingets
talerstol. Er det ikke rigtigt, at kommunerne ikke har
mulighed for at udvikle ældrepolitikken, børnepolitikken osv.
på en ordentlig måde?
Så jeg synes virkelig, der er et problem, må jeg sige
til statsministeren, og når man ser på de tal, der er i
meningsmålingerne for regeringspartierne, så vil jeg godt
spørge: Kunne det ikke have noget med det at gøre?
Statsministeren (Poul Nyrup Rasmussen):
Jeg kan i hvert fald godt mærke, at hr. Holger K. Nielsen er
på stemmefiskeri lige i øjeblikket. Det kan godt være, det
giver lidt en fjorten dages tid, hr. Holger K. Nielsen,
måske, men det holder ikke.
Jeg vil gerne prøve meget præcist at sige om
børnepasningsgarantien: Det har jeg ikke lagt skjul på, at
det vil regeringen gerne have en aftale med kommunerne om. Og
det kunne vi ikke få. Kommunerne ville ikke medvirke til en
aftale om børnepasningsgaranti. Hvad kunne vi så gøre, hr.
Holger K. Nielsen? Jeg siger det én gang til, så det
forhåbentlig siver ind. Det, vi kunne gøre, var, at vi kunne
levere økonomien til kommunerne, så de kunne levere den. Og
det har vi gjort.
Så kommer vi til spørgsmålet om søndag aften og et glas
cognac. Det er ikke lige mig - der er så noget andet, der er
mig. Men det skal jeg ikke komme nærmere ind på. Men hvis man
læser avisen - jeg tror, der var en af de større aviser her i
søndags, forrige søndag, der havde lavet en lille tabel, der
hed regeringens løfter. Og så var det sådan bom, bom, bom
dernedad. Ikke tja, men bom, bom, bom dernedad. Og det viste
sig i virkeligheden, at samme avis havde ekstremt store
vanskeligheder ved at finde noget, regeringen ikke havde
holdt eller var i færd med at leve op til. Der var et enkelt
sted, hvor man havde placeret en sort bombe ude i den ene
side, og det viste sig at være forkert. Så regeringen holder
det, regeringen har sat i gang, hr. Holger K. Nielsen.
Beklager, alt andet er ikke holdbart.
Egil Møller (DF):
Det er ikke længe siden, jeg hørte statsministeren udtale: Vi
skal prioritere. Det kan vi være helt enige i, det skal vi
netop. Og så vil jeg godt bede statsministeren bekræfte, at
boligydelsen til de svage grupper i vores samfund ikke
nedsættes i forhold til det niveau, vi kender i dag.
Statsministeren (Poul Nyrup Rasmussen):
Jeg står her helt tilfældigt med et lille notat, som belyser
sammenhængen mellem pensionistgrupperne og lavindkomsterne og
den nye boligstøtte og ydelsesreform, som by- og
boligministeren nu lægger op til på regeringens vegne.
Vi kan komme tilbage til detaljerne, men lad mig helt
overordnet sige to ting om det lovforslag, som inden så længe
kommer til behandling her. Det ene er, at jeg tror, spørgeren
er opmærksom på, at vi de næste 5-10 år vil se mange, mange,
mange tusinde flere pensionister, end vi har set i fortiden.
Og hvis vi derfor herindefra ønsker at bidrage til, at
udgifterne til boligstøtte ikke eksploderer - og så ved vi
godt, hvis det sker, hvem det så går ud over, når man skal
til for alvor at spare, så går det ud over de svageste - hvis
vi vil undgå det, så er det, vi i vores
boligydelsesberegninger har taget hensynet til formue ind.
For meget store formuer over ½ mio. kr. og derover,
jamen så tages der i højere grad hensyn til, hvad samfundet
så giver i støtte til huslejen. Det er det ene, jeg vil sige.
Det andet, jeg vil sige til spørgeren, er: Husk nu, at
der er to ting, som er udslagsgivende for, hvor meget
samfundet giver i boligstøtte til den enkelte. Det ene er,
hvad man har i indkomst. Og det andet er, hvad man betaler i
husleje. Og hvis vi ser de to ting i sammenhæng, så kan vi
faktisk godt kigge vore ældre pensionister i øjnene og sige:
Samfundet er fortsat solidarisk i forhold til vores ældre
pensionister, der har bygget det her land op.
Tove Fergo (V):
Jeg vil godt holde lidt fast i økonomien og alle de mange
ekstra penge, der er kommet ind i de offentlige kasser. 160
mia. kr. ekstra er der kommet ind i amternes og kommunernes
og statens kasser siden 1993. Og så vil jeg da bede
statsministeren om at forklare befolkningen, hvordan det kan
være, at vi så den ene aften efter den anden bliver
præsenteret for det ene spareforslag efter det andet fra
kommunerne og fra amterne og måske også fra staten. Hvordan
hænger det sammen hr. statsminister?
Med den øgede beskæftigelse og de øgede skatteindtægter,
offentlige indtægter de offentlige kasser har fået, hvordan
hænger det sammen? Hvordan kan det være, der ikke længere kan
være hjælp til de svageste ældre i kommunerne? Hvordan kan
det være, der stadig væk er ventelister på behandlingen på
hospitalerne osv.? Jeg behøver ikke at stå og gentage alle
historierne, som vi dagligt bliver præsenteret for. Det kunne
være nyttigt for befolkningen og for os her i Folketinget at
få at vide, hvad pengene er gået til.
Statsministeren (Poul Nyrup Rasmussen):
De er gået til de områder, vi ville have pengene til at gå
til. Hvis vi ser på de offentlige udgifter fra 1993 og frem
til 1998, så tror jeg, fru Tove Fergo vil være enig med mig
i, at de er gået lige præcis dér, hvor et bredt flertal var
enige om de skulle gå, i hvert fald hvor regeringen ønskede
pengene skulle gå til.
De er gået til børneområdet, de er gået til
sygehusområdet, de er gået til ældreomsorgsområdet, og de er
gået til undervisningsområdet. I store træk er det dér, vi
er. Hvis fru Tove Fergo havde haft et andet forslag til, hvad
pengene skulle gå til i den forløbne periode, havde jeg gerne
set det. Jeg tror ikke, man er uenig. Vi ville sikre, at
kvaliteten blev bedre, vi ville i de 5 år, der er gået,
sikre, at samfundets økonomiske fremgang også kom disse store
serviceområder til gode, og det er den kommet.
Det er ikke nok endnu, og det bliver det vel aldrig, men
det er en retning, der markant er mange gange bedre end det,
vi så igennem 1980'erne. Ser vi på sygehusvæsenet i
1980'erne, og til vi fik det overdraget i 1993, hvilken
tilstand var det så ikke i? Sygehusvæsenet havde de sidste
3-4 år af 1980'erne og i begyndelsen af 1990'erne virkelig
mærket, hvor galt det kunne stå til, fordi det ikke havde et
samspil med en regering, der forstod, at sygehusvæsenet i
Danmark koster.
Kristian Thulesen Dahl (DF):
Nu bliver det her sådan en anden type åbningsdebat, hvor vi
bare får svarene med det samme, og det kan jo være meget
rart, hvis vi altså får svarene.
Jeg skal i hvert fald med det samme bekendtgøre for
statsministeren, at Dansk Folkeparti anmelder en
forespørgselsdebat om ØMU'en. Vi vil meget gerne have
debatten, kan jeg bekræfte over for statsministeren, både om
det og om alle mulige andre samfundsrelaterede emner, så
statsministeren skal ikke beskylde Dansk Folkeparti for ikke
at ville tage debatten, tværtimod.
Det, som vi beskylder statsministeren for, er at løbe
fra de løfter, som statsministeren har givet for ganske få
måneder siden, både på velfærdsområdet generelt, som også hr.
Frank Aaen var inde på, og også i forhold til EU-debatten.
Må jeg bare minde statsministeren om, nu hvor jeg får
muligheden for det efter taletidsreglerne, at han endnu ikke
har givet blot ét eksempel på, hvorledes han har løftet det
budskab til befolkningen om, at nu skulle der føres en
politik, der kom den EU-skeptiske del af befolkningen i møde,
ikke ét eksempel. Det samme gælder, når statsministeren taler
om nærhedsprincippet i EU. Her har det heller ikke kunnet
lykkes os at finde bare ét eksempel fra regeringen på, at der
er en EU-regel, som regeringen, når nu man snakker så meget
om nærhedsprincippet, mener kan tages af bordet, i det hav af
EU-regler, der findes.
Jo, der er mange løftebrud fra regeringens side, og
statsministeren forsøger at løbe i vild flugt fra det faktum,
at han bryder det ene løfte efter det andet, som han har
afgivet til befolkningen.
Statsministeren (Poul Nyrup Rasmussen):
Så, så, så, vil jeg sige til hr. Kristian Thulesen Dahl, det
skal nok gå alt sammen.
Jeg synes, man skal holde fast i det reelle: Fra 1993 er
der sket et skift, et stort, iøjnefaldende skift. I de 5 år,
der er gået, er de kurver, der skulle gå opad, og som vi
sagde skulle gå opad, gået opad: større beskæftigelse, bedre
service, større tryghed i dette land. Og de kurver, der
skulle gå nedad, gik nedad: mindre arbejdsløshed først og
fremmest. Det har vi holdt, og det er det fundamentale.
Så er der noget, som vi ikke har nået endnu, det ved
enhver, og der er ikke nogen regering siden Anden
Verdenskrig, der ikke har været i den situation. Men vi er en
regering, der er nået tættere på alle de løfter, vi har
udstedt, end nogen anden. Det vil jeg påstå, og det kan jeg
dokumentere.
Der er noget andet, som jeg også kan dokumentere. Når
jeg tænker på, hvad hr. Kristian Thulesen Dahls parti kunne
få sig selv til at sige under folkeafstemningsdebatten om
alle de forskrækkeligheder, vi kunne komme ud i, hvis vi
sagde ja til Amsterdamtraktaten, så har hr. Kristian Thulesen
Dahl og hans parti virkelig et troværdighedsproblem: Uhadada,
vi havde slet ikke nogen grænse mere, og uhadada, vi blev
totalt overrendt af Europahæren, og uhadada, der var slet
ikke noget, der hed Danmark mere.
Det, som jeg har lovet også de EU-skeptiske mennesker,
er: Bliver der et stærkere miljøsamarbejde? Ja. Bliver der et
stærkere nærhedsinput i vores måde at arbejde på? Ja, det er
i fuldt sving. Bliver der et bedre beskæftigelsessamarbejde?
Ja, det er i fuldt sving. Har Dansk Folkeparti totalt uret i
sin påstand om Schengensamarbejdet? Ja, det har det; det
viser praksis. Så er der nogen, der har problemer, er det hr.
Kristian Thulesen Dahl og hans parti.
Pernille Frahm (SF):
Jeg er enig med statsministeren i, at vi i denne debat skal
holde os til det reelle, og det reelle er jo et spørgsmål,
der tager sit udgangspunkt i velfærdsdebatten i forhold til
valgløfterne.
Jeg kan forstå, at statsministeren ikke mener, at kaffe
og cognac er noget, der hører med ind under velfærden, så jeg
vil da gerne invitere på nogle bajere og nogle chips en aften
sammen med nogle af de pensionister, som må undre sig over,
hvordan statsministerens valgløfter - som i høj grad var
medvirkende til, at statsministeren vandt valget - til alle
Danmarks lejere om, at der ingen huslejestigninger kommer,
hænger sammen med planerne om at skære 500 mio. kr. på
boligydelsen.
Og lad nu være med at bilde de stakkels pensionister
ind, at det kan man hente ind ved kun at skære ned over for
de rige, for det hænger jo ikke sammen. Men det kan være, at
vi ikke behøver at holde den her aften med øl og chips, hvis
pensionisterne og jeg kan få svaret nu fra statsministeren.
Hvordan hænger det sammen?
Statsministeren (Poul Nyrup Rasmussen):
SF er jo de gode gavers parti, hører jeg lige i øjeblikket.
Jeg troede, der var nye toner sidste år, da vi snakkede om
finanslov og den slags, men sagt lidt lige ud af posen: Jeg
kender faktisk ikke noget parti herinde, der ikke også er de
gode gavers parti, når det gælder pensionisterne og andre
grupper.
Må jeg ikke have lov at sige, hvis vi tager
boligydelsen, at det, som by- og boligministeren har
foreslået, faktisk er et meget menneskeligt og også et meget
socialt afbalanceret forslag. Der er virkelig sørget for, at
det er de bredeste skuldre, der skal bære byrden, hvis vi nu
holder os til, hvad der rent faktisk er realiteten; noget
andet er, hvad der står eller bliver sagt.
Men hvis vi holder os til det, som lovforslaget går ud
på, fremgår det heraf, hvis vi tager en enlig folkepensionist
og ser på, hvordan sådan en enlig folkepensionist, der kun
har folkepensionen og måske ATP, vil være stillet, at ingen i
disse grupper med små indkomster og små ekstraindkomster får
andet end en i det store og hele uændret boligydelse, når
huslejen ligger i området 3.000-4.000 kr. om måneden.
Det er trods alt den almindelige familien Danmark, vi
her taler om, og derfor synes jeg, det er urimeligt, at SF nu
hopper på den galej, at man vil give landets pensionister det
indtryk, at nu kommer vi rigtig efter dem. Det er jo ikke
sandt, må jeg sige til fru Pernille Frahm. Skal vi ikke én
gang til sige til hinanden, at vi står os bedst ved at
fortælle sandheden, også til landets pensionister? Jeg kan
sige til landets pensionister, at vi ikke er en regering, der
har tænkt sig at komme og ødelægge danske folkepensionisters
huslejeforhold, naturligvis ikke, og derfor er forslaget også
indrettet så fornuftigt, som det faktisk er.
Jeg vil opfordre fru Pernille Frahm til at se på
tallene, læse bemærkningerne og gå i udvalgsarbejde. Det er
et spørgsmål til by- og boligministeren. Få det hele belyst!
Så vil man se, at det er meget fornuftigt.
Hermed sluttede spørgsmålet.