Spm. nr. S 1795
Til forsvarsministeren (3/3 2000) af:
Peter Skaarup (DF):
»Vil ministeren tage initiativ til, at soldatertjeneste, herunder udsendelse til f.eks. Balkan, og den tilhørende uddannelse, som samfundet giver unge mænd og kvinder, giver større merit ved optagelsen på kvote 2 til de højere læreanstalter, end tilfældet er i dag, og vil minsteren tage sagen op med undervisningsministeren?«
Begrundelse
Spørgeren har fået kendskab til, at ministeriet, forsvarets øverste ledelse og de værnepligtige vil have universiteter og andre højere læreanstalter til at give mere plads til soldater og officerer i kampen om pladserne på de højere læreanstalter ud fra det grundlæggende synspunkt, at soldatertjeneste, herunder en udsendelse til f.eks. Balkan, og den tilhørende uddannelse, som samfundet giver unge mænd og kvinder, burde give større merit ved optagelsen på kvote 2 til de højere læreanstalter.
Spørgeren mener, at forsvaret vil få nemmere ved at rekruttere unge, hvis der indføres et generelt princip om, at tjeneste i forsvaret tæller ved optagelserne på læreanstalterne.
De hidtidige forsøg på at opnå større anerkendelse er tilsyneladende strandet, fordi Undervisningsministeriet har overladt retten til at bedømme forsvarets uddannelser til de enkelte uddannelsesinstitutioner.
Ifølge en ny undersøgelse lavet af Forretningsudvalget for Værnepligtige tillægger mindre end halvdelen af 50 adspurgte uddannelsesinstitutioner f.eks. befalingsmandsuddannelsen nogen vægt, når de sorterer deres ansøgere.
Derfor er det oplagt, at ministeren tager sagen op med undervisningsministeren, hvilket også kan begrundes ud fra, at forsvaret tilsyneladende har samme problem i de øvrige nordiske lande.
Svar (13/3 2000)
Forsvarsministeren (Hans Hækkerup):
Jeg er af den overbevisning, at soldatertjeneste, herunder udsendelse til fx Balkan, og den tilhørende uddannelse giver en række personlige erfaringer og kvalifikationer, der vil være relevante under en efterfølgende uddannelse.
Forsvarskommandoen har imidlertid oplyst, at personellet ofte oplever, at de er relativt dårligt stillet, når de ansøger om optagelse på videre- og efteruddannelser i det civile uddannelsessystem. Fx tillægges en lederuddannelse og praktisk ledererfaring ofte ringe værdi på trods af, at den enkelte gennem sin uddannelse og praktiske tjeneste har haft berøring med en lang række fag og fagområder, som i betydeligt omfang kan sidestilles med tils varende civile, og derfor burde tillægges større værdi.
Forsvarsministeriet har tidligere rejst spørgsmålet om merit over for Undervisningsministeriet. Undervisningsministeriet har tilkendegivet, at man ikke centralt kan fastsætte, at fx en militær baggrund skal vægtes på en given måde, eftersom man har et decentralt optagelsessystem, hvor det er de enkelte uddannelsesinstitutioner, der bedømmer og vægter ansøgernes kvote 2 aktiviteter. Den primære måde at øge et givet milit&ael ig;rt uddannelses- og tjenesteforløbs vægtning ved optagelse på kvote 2 ses derfor at være, at de pågældende uddannelsesinstitutioner oplyses om indholdet af forsvarets uddannelser mv. Der er tidligere i et samarbejde mellem Forsvarsministeriet og Undervisningsministeriet gennemført en oplysningskampagne over for uddannelsesinstitutionerne under den koordinerede tilmelding.
Da en sådan oplysningskampagne ligger nogle år tilbage, og problemet fortsat synes at eksistere, vil jeg tage initiativ til, at spørgsmålet om øget civil anerkendelse af militære uddannelser og tjeneste genoptages med Undervisningsministeriet.