Spm. nr. S 1891

Til forsvarsministeren (10/3 2000.) af:

Peter Skaarup (DF):

»Vil ministeren give en redegørelse for forholdene omkring overflytningen af Garderhusarregimentet fra Næstved til Slagelse herunder hesteeskorten og økonomien i denne beslutning, som er en del af forsvarsforliget, og hvilke oplysninger kan ministeren give for at forsvare at bruge ca. 150 mill. kr. i anlægsudgift til hesteeskortens installering i Slagelse, når velfungerende og godkendte faciliteter allerede findes i Næstved?«

Begrundelse

I Næstved kæmper lokalsamfundet en hård kamp for at bevare hesteeskorten fra Gardehusarregimentet, som er af stor betydning for bysamfundet. Næstved kommune, Næstved turisterhverv og Næstved detailhandel og øvrige erhverv har de sidste 15 år ofret ca. 15-20 mill. kr. på at markedsføre Næstved med Gardehusarerne til hest. Derfor ligger der over hele Europa turistmateriale vedrørende hesteeskorten, museet for hestene m.m. Dette og hesteeskortens ugentlige ridt gennem Næstved by, hver onsdag kl. 12.00, trækker i tusindvis af turister til byen.

I forsvarsforliget indgik, at hele Garderhusarregimentet kunne sælges for 100 mill. kr. Spørgeren mener, at denne salgspris er meget overdrevet, hvilket bl.a. kan begrundes udfra, at man allerede i november 1999 udmeldte, at en flytning af panserværkstedet ville blive for bekosteligt, bl.a. fordi panserværkstedet i Næstved netop var blevet miljøgodkendt for omkring 30 mill. kr. Senere har det vist sig, at man også skal bruge hele øvelsesterrænet i Næstved, da Slagelse er underdimensioneret til så stor en dækningsstyrke, ligesom spørgeren ligeledes har fået kendskab til, at man nu også skal bruge skydearealerne, hvilket indskrænker salget af Garderhusarregimentet til 70.000 m2 tomme bygninger, hvoraf mange er dårligt vedligeholdt. Samlet er der tale om en betydelig forringelse af den forventede salgspris på 100 mill. kr., som forsvarsforliget indebar. Ændringerne i forudsætn ingerne omkring salgsprisen for Garderhusarregimentet indebærer utvivlsomt, at salgsprisen snarere må forventes at ligge på omkring 20 mill. kr.

Hermed mangler der nu ca. 80 mill. kroner i, at forliget kan hænge sammen. Yderligere skal man ud og bygge rideanlæg med indendørsridehal, staldanlæg, sygestalde, vaskepladser, springbaner og folde samt mandskabsfaciliteter. Dette nybyggeri må antages at koste i omegnen af 150 mill. kr.

Borgerne i Næstved og spørgeren har derfor svært ved at forstå, at man 28 km. fra Næstved bygger ridefaciliteter, når de ridefaciliteter man har i Næstved er gode nok og i øvrigt godkendte, ligesom de fremover formentlig blot skal stå tomme. Specielt efter, at det har vist sig, at Hesteeskorten udmærket kan udskilles fra Garderhusarregimentets dækningsstyrke og forblive i fysiske rammer i Næstved, som delegationen fra Næstved den 4. november 1999 påviste over for Forsvarsudvalget. Samlet indebærer dette, at ca. 220-250 mill. skattekroner smides ud til ingen verdens nytte. Det har vist aldrig været hensigten med forsvarsforliget, og ministeren bedes derfor medvirke til opklaringen af disse forhold.

Svar (20/3 2000)

Forsvarsministeren (Hans Hækkerup):

Det er jf. "Aftale om forsvarets ordning 2000-2004" besluttet at sammenlægge Danske Livregiment, Gardehusarregimentet og Sjællandske Livregiment på Antvorskov Kaserne under navnet Gardehusarregimentet. Dette indebærer flytning af Gardehusarregimentets enheder fra Næstved til Antvorskov, nedlæggelse af stabs- og støttefunktionerne på Næstved Kaserne samt afhændelse af kasernen, idet dog Kalby Ris, herunder kampvognsværkstedet, saddelmager- og våbenværkstedet, Fredsskov samt øvelsesområdet bevares. Herudover bliver det sammenlagte regiment ansvarlig for etablering og opstilling af en opklaringsbataljon på Bornholm.

Sammenlægningen af Danske Livregiment, Gardehusarregimentet og Sjællandske Livregiment i Slagelse er en del af et større projekt, der også omfatter oprettelse af Det Danske Internationale Logistik Center i Vordingborg. Besparelsen ved fuld implementering forventes at blive ca. 57 mio. kr. pr. år. Bygge- og anlægsinvesteringen anslås til ca. 120 mio. kr. (heraf ca. 46,5 mio. kr. til etablering af stalde, ridehus, ridebane, foderlade samt værksted og adminis tration). Der er således tale om et projekt med en hensigtsmæssig rentabilitet.

En fysisk adskillelse af hesteskadronen fra resten af Gardehusarregimentet vurderes af uddannelsesmæssige og økonomiske årsager uhensigtsmæssig. Eskortetjenestens omfang nødvendiggør, at såvel personellet i hesteskadronen som regimentets øvrige personel skal modtage rideuddannelse, hvilket vanskeligt kan indpasses i den daglige tjeneste, såfremt hesteskadronen er placeret i Næstved.

Såfremt hesteskadronen skulle opretholdes på Næstved Kaserne, ville det bl.a. som følge af skærpede krav til møddinger og skærpede EU-krav til hestestalde medføre behov for engangsinvesteringer på i størrelsesordenen 5 mio. kr. straks og på længere sigt yderligere minimum 10 mio. kr. De skærpede krav tilgodeses ved det planlagte byggeri i Slagelse.

Med hensyn til den fremtidige anvendelse af Næstved Kaserne kan det oplyses, at Næstved Kommune har tilbagekøbsret til kasernen. Såfremt kommunen ikke ønsker at benytte tilbagekøbsretten, vil Næstved Kaserne blive afhændet efter samme principper som de øvrige ejendomme, der skal afhændes som følge af "Aftale om forsvarets ordning 2000-2004".

Provenuet ved salg af ejendomme i medfør af forsvarsforliget er ikke medtaget i det økonomiske grundlag, da værdifastsættelse og evt. efterfølgende nettoindtægter er behæftet med stor usikkerhed.

I øvrigt kan det oplyses, at ejendomsværdien af Næstved Kaserne pr. 1. januar 1999 er ansat til ca. 78 mio. kr., men at Næstved Kommune som nævnt har tilbagekøbsret til arealet for en lavere pris.