Skriftlig fremsættelse (28. marts 2001)
Miljø- og energiministeren (Svend Auken) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om kolonihaver
(Lovforslag nr. L 203).
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og ændring af jordkøbsloven
(Planlægning for kolonihaver og fremskaffelse af jord til kolonihaveformål).
Mange kolonihaver er i disse år under pres, fordi de ligger på arealer som er attraktive til opførelse af boliger eller erhverv. Der er en reel risiko for, at de bynære kolonihaver, som ligger i overkommelig afstand fra byens etageboliger, gradvist vil blive nedlagt. Ca. 32 % af alle danske kolonihaver har lejekontrakter med under 10 års restløbetid, og kolonihaverne ses ofte som en midlertidig arealanvendelse. Hvert år opstår nye sager, hvor ejerne af kolonihaver ønsker at nedlægge haverne til fordel for en økonomisk mere indbringende anvendelse. Haverne kan nedlægges, når eksisterende kontrakter udløber eller opsiges.
Nedlæggelse af en kolonihaveforening er sædvanligvis til stor sorg for kolonihavernes lejere, der mister et grønt fristed og et godt socialt netværk. Samtidig mister byen et værdifuldt grønt åndehul, og et lille stykke dansk kulturhistorie går tabt.
Formålet med den foreslåede lovgivning er at give kolonihavernes brugere bedre og mere sikre vilkår i fremtiden, samt at sikre at kolonihaveområderne fortsat kan være en væsentlig del af bybefolkningens muligheder for rekreation og beskæftigelse i fritiden.
De eksisterende kolonihaver skal så vidt muligt bevares, og kolonihaver bør fremover kun nedlægges, hvis væsentlige samfundsmæssige hensyn gør det nødvendigt at disponere over arealet til et formål, der ikke kan tilgodeses et andet sted i kommunen. Nedlægges kolonihaver skal lejerne tilbydes erstatningsareal.
Også de fremtidige behov for kolonihaver skal der arbejdes på at opfylde. Danmarks Kolonihaveforbund har opgjort, at der er behov for oprettelse af ca. 6.000 nye kolonihaver. Behovet for nye haver understreges af den igangværende udvikling på boligmarkedet, hvor stadig flere børnefamilier bliver boende i lejligheder i byerne. Desuden er der en stigende interesse blandt indvandrere og flygtninge for at få en kolonihave.
Lovgivningens hovedindhold
Den foreslåede nye kolonihavelovgivning udgøres af en kolonihavelov, en ændring af planloven og – efter aftale med fødevareministeren - en ændring af jordkøbsloven.
Kolonihaveloven introducerer begrebet "varig kolonihave". Varige haver skal kun kunne nedlægges, såfremt væsentlige samfundsmæssige interesser nødvendiggør nedlæggelse. Tilladelse til nedlæggelse skal meddeles af kommunen, og afgørelsen kan påklages til Naturklagenævnet. Gives der tilladelse til nedlæggelse af en varig kolonihave, skal der ved nedlæggelsen stilles erstatningsareal til rådighed.
Det fastsættes i loven, at alle statslige haver er varige. Det samme gælder alle områder, der efter 1. november 2001 tages i brug som kolonihaveområder.
Øvrige kolonihaveområder bliver varige med mindre ejeren senest den 1. november 2001 skriftligt har meddelt Miljø- og Energiministeriet, at området ikke skal være et varigt kolonihaveområde. En kommune, der ønsker, at et eller flere områder, som kommunen ejer, ikke skal være et varigt kolonihaveområde, skal offentliggøre et forslag hertil med en frist på mindst 4 uger for afgivelse af indsigelser m.v. mod forslaget.
For den selvstændige offentlige virksomhed DSB foreslås særlige regler om, at DSB skal tilbyde lejerne af ikke-varige kolonihaver at overtage ejendommen på andelsbasis, inden ejendommen overdrages til anden side. Ønsker lejerne ikke at overtage ejendommen, skal DSB tilbyde miljø- og energiministeren at overtage ejendommen.
Den foreslåede ændring af planloven skal sikre, at der bliver udlagt nye kolonihaveområder, navnlig i hovedstadsregionen.
Det foreslås, at regionplanmyndigheden i hovedstadsområdet, Hovedstadens Udviklingsråd, skal foretage en planlægning for kolonihaver, fordi en del kommuner i dette område ikke har mulighed for selv at udlægge tilstrækkelige arealer til kolonihaver i kommunen.
For så vidt angår kommuneplanlægningen foreslås bestemmelser, der præciserer, at kommunerne er forpligtet til at planlægge for kolonihaver som en del af deres planlægning af rekreative områder og områder til fritidsformål.
Ved de foreslåede ændringer i jordkøbsloven opnår fødevareministeren mulighed for at købe arealer med eksisterende kolonihaver og for at købe jord til oprettelse af erstatningshaver.
Fødevareministeren har efter de gældende bestemmelser i jordkøbsloven mulighed for at købe ejendomme til anvendelse til kolonihaveformål. 31 haveforeninger ligger på ejendomme, der ejes af Fødevareministeriet og udlejes til Kolonihaveforbundet for Danmark til videreudlejning til den enkelte haveforening, der igen står for udlejning af den enkelte havelod.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagene med bemærkninger, skal jeg anbefale Folketingets velvillige behandling af forslagene.