Skriftlig fremsættelse (1. november 2000)

 

 

Trafikministeren (Jacob Buksti):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne.

(Lovforslag nr. L 67).

Som led i finanslovsaftalen om trafik af 26. november 1999 mellem regeringen, SF og Enhedslisten er der den 5. april og 3. maj 2000 indgået aftaler mellem regeringen og Amtsrådsforeningen og Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) om overdragelse af statens ejerandele i privatbanerne samt Lille Nord. Lovforslaget er en udmøntning af disse aftaler.

Lovforslaget bemyndiger ministeren til at overdrage statens aktier i privatbanerne til amtsrådene og Hovedstadens Udviklingsråd og til at overdrage ejendomsretten til banestrækningen Lille Nord til Hovedstadens Udviklingsråd.

Med lovforslaget ophæves lov om privatbanerne, og der indsættes i stedet nye bestemmelser om privatbanernes forhold og om amtsrådenes og Hovedstadens Udviklingsråds virksomhed på jernbaneområdet i henholdsvis kollektivtrafikloven og HT-loven.

De oprindelige anlægslove indeholder bestemmelser, der foreskriver, at såvel medlemmerne af privatbaneselskabernes bestyrelser som de ved banerne ansatte medarbejdere skal have dansk indfødsret. I de fleste tilfælde er der tale om et krav til koncessionernes indhold. Disse bestemmelser er ikke forenelige med EU-rettens regler om arbejdskraftens frie bevægelighed. Derfor foreslås, at de lovbestemte krav om dansk indfødsret ophæves, og at der gives ministeren en bemyndigelse til at ophæve sådanne bestemmelser i koncessionerne.

Endelig foreslås det, at der fastsættes overgangsbestemmelser om fortsat drift af privatbanerne efter udløbet af de nuværende koncessioner, idet det forudsættes, at de ikke forlænges yderligere. Derfor sker der samtidig ophævelse af lov nr. 195 af 7. juni 1958 om forlængelse af privatbaneeneretsbevillinger. Endelig foreslås regler om den fremtidige anvendelse af bestemmelserne i de oprindelige anlægslove om statens ret til overtagelse af infrastrukturen.

Lovforslaget indebærer, at der gives amtsrådene og Hovedstadens Udviklingsråd ret til uanset de almindelige regler om kommunal deltagelse i selskaber at erhverve og besidde aktiemajoriteten i privatbaneselskaber. Dette betyder, at privatbanerne fortsat skal drives som aktieselskaber, og at banedriften fortsætter på principielt uændrede vilkår. Lovforslaget lægger op til, at privatbaneselskaberne skal give adgang for andre operatører til den af dem ejede infrastruktur, og en sådan adgang for andre vil være en betingelse for, at privatbanerne selv kan få adgang til statens net.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til Tingets hurtige og velvillige behandling.