L 49 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om afgift af visse chlorfluorcarboner og haloner (CFC-afgift). (Afgift på de industrielle drivhusgasser, HFC'er, PFC'er og SF6).
Fremsat den 11. oktober 2000 af skatteministeren (Ole Stavad)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af visse chlorfluorcarboner og haloner (CFC-afgift)1)
(Afgift på de industrielle drivhusgasser, HFC’er, PFC’er og SF6)
§ 1
I lov om afgift af visse chlorfluorcarboner og haloner (CFC-afgift), jf. lovbekendtgørelse nr. 569 af 3. august 1998, som ændret ved § 28 i lov nr. 380 af 2. juni 1999 og ved § 22 i lov nr. 165 af 15. marts 2000, foretages følgende ændringer:
1. Lovens titel affattes således:
»Lov om afgift af visse ozonlagsnedbrydende stoffer og visse drivhusgasser (Afgift på chlorfluorcarboner, haloner, hydrofluorcarboner, perfluorcarboner og svovlhexafluorid)«
2. Før § 1 indsættes:
»Kapitel 1
Afgift af chlorfluorcarboner og haloner«
3. § 1, stk. 4 ophæves.
4. § 2 affattes således:
»Afgiften udgør 30 kr. pr. kg af de i § 1, stk. 1, nævnte stoffers nettovægt.«
5. § 3, stk. 2 affattes således:
»Dækningsafgiften udgør 30 kr. pr. kg af varens indhold af stoffer, der er afgiftspligtige efter § 1, stk. 1. Skatteministeren fastsætter regler om beregning af vægten.«
6. I § 3, stk. 4 ændres »§ 3a« til: »§ 3d«
7. § 3a ophæves og i stedet indsættes:
»Kapitel 2
Afgift af hydrofluorcarboner, perfluorcarboner og svovlhexafluorid
§ 3 a. Den, der erhvervsmæssigt fremstiller eller fra udlandet modtager følgende kemiske stoffer, skal betale en afgift til statskassen:
1) Hydrofluorcarboner (HFC’er)
2) Perfluorcarboner (PFC’er)
3) Svovlhexafluorid (SF6)
Stk. 2. Afgiften skal også betales af de i stk. 1, nævnte stoffer, når de findes i blandinger med andre stoffer.
Stk. 3. De statslige told- og skattemyndigheder skal meddele virksomheder godtgørelse efter ansøgning for betalt afgift for stoffer omfattet af stk. 1, som er anvendt ved produktion af varer, der ikke er omfattet af bilag 1, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 4. Det er en betingelse for at opnå godtgørelse, at virksomheden kan dokumentere, at der er sket en anvendelse, der er berettiget til godtgørelse, samt at den årlige godtgørelse udgør mindst 500 kr. De statslige told- og skattemyndigheder fastsætter de nærmere regnskabs- og kontrolforskrifter i forbindelse med afgiftsgodtgørelsen.
Stk. 5. De statslige told- og skattemyndigheder meddeler efter anmodning virksomheder, der ikke er registreringspligtige efter § 4, bevilling til afgiftsfritagelse for afgiftspligtige stoffer omfattet af stk. 1, der leveres til virksomheden fra registrerede virksomheder. Det er en betingelse for afgiftsfritagelsen, at virksomheden udelukkende producerer varer, der ikke er omfattet af bilag 1, samt at virksomheden ikke har videresalg af afgiftspligtige stoffer, efter stk. 1. De statslige told- og skattemyndigheder fastsætter nærmere regler om administration af afgiftsfritagelsen herunder regnskabs- og kontrolforskrifter.
§ 3 b. Afgiften udgør for:
1) HFC-23 (R-23) |
400 kr. pr. kg |
2) HFC-32 (R-32) |
65 kr. pr. kg |
3) HFC-41 (R-41) |
15 kr. pr. kg |
4) HFC-43-10mee (R-43-10mee) |
130 kr. pr. kg |
5) HFC-125 (R-125) |
280 kr. pr. kg |
6) HFC-134 (R-134) |
100 kr. pr. kg |
7) HFC-134a (R-134a) |
130 kr. pr. kg |
8) HFC-143 (R-143) |
30 kr. pr. kg |
9) HFC-143a (R-143a) |
380 kr. pr. kg |
10) HFC-152a (R-152a) |
14 kr. pr. kg |
11) HFC-227ca (R-227) |
290 kr. pr. kg |
12) HFC-236fa (R-236-fa) |
400 kr. pr. kg |
13) HFC-245ca (R-245ca) |
56 kr. pr. kg |
14) R-404A (HFC-143a/HFC-125/134a) |
326 kr. pr. kg |
15) R-407C (HFC-32/HFC-125/134a) |
153 kr. pr. kg |
16) R-410A (HFC-32/HFC-125) |
173 kr. pr. kg |
17) R-413A (134a/PFC-218/HC-600a) |
177 kr. pr. kg |
18) R-507 (HFC-125/HFC-143a) |
330 kr. pr. kg |
19) R-508A (HFC-23/PFC-116) |
400 kr. pr. kg |
20) R-508B (HFC-23/PFC-116) |
400 kr. pr. kg |
21) Svovlhexafluorid (SF6) |
400 kr. pr. kg |
22) Perfluormethan (R-14) |
400 kr. pr. kg |
23) Perfluorethan (R-116) |
400 kr. pr. kg |
24) Perfluorpropan (R-218) |
400 kr. pr. kg |
25) Perfluorcyclobutan |
400 kr. pr. kg |
26) Perfluorhexan |
400 kr. pr. kg |
27) Perfluorbutan |
400 kr. pr. kg |
28) Perfluorpentan |
400 kr. pr. kg |
Stk. 2. Hvis et stof er omfattet af § 3a, stk. 1, men ikke er omfattet af stk. 1, svares en afgift på 400 kr. pr. kg.
Stk. 3. Hvis en blanding er sammensat af flere forskellige af de i stk. 1 og 2 nævnte stoffer, beregnes afgiften som summen af afgifterne af hver enkelt stof. Udgør et stof mere end 90 vægtpct. af blandingen, kan afgiften beregnes efter satsen for dette stof og blandingens samlede vægt. Afgiftsniveauet kan altid beregnes til 400 kr. pr. kg af de anvendte sammensætninger af de i stk. 1 og 2 nævnte stoffer.
§ 3 c. Af de i bilag 1 nævnte varer, der indeholder et eller flere af de i § 3a, stk. 1, nævnte stoffer, betales ved erhvervsmæssig indførsel fra steder uden for EU eller fra visse områder, der ikke er omfattet af de pågældende EU-landes afgiftsområde, en dækningsafgift til statskassen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Der skal ikke svares dækningsafgift efter stk. 1, for stoffer som er afgiftspligtige efter § 3a, og som er anvendt som kølemiddel i air-conditionanlæg i biler, jf. bilag 1, nr. 12.
Stk. 3. Dækningsafgiften beregnes efter mængden af de afgiftspligtige stoffer, jf. stk. 1, og afgiftssatser fastsat i § 3b. Skatteministeren fastsætter regler om beregning af vægten.
Stk. 4. Afgiften afregnes efter reglerne i toldlovens kapitel 4, jf. dog stk. 5.
Stk. 5. For dækningsafgiftspligtige varer, der indføres af en virksomhed registreret efter § 29 i toldloven, finder reglerne i § 3d tilsvarende anvendelse.
Kapitel 3
Fælles bestemmelser
§ 3 d. Ved erhvervsmæssig modtagelse af dækningsafgiftspligtige varer, jf. § 1, stk. 2, og bilag 1, fra andre EU-lande svares afgiften i forbindelse med varemodtagelsen her i landet, jf. dog stk. 2. Varemodtagere skal inden varens afsendelse fra udlandet anmelde sig hos de statslige told- og skattemyndigheder. Anmeldelsen er gældende for 5 år.
Stk. 2. Der skal ikke svares afgift efter stk. 1, for stoffer som er afgiftspligtige efter § 3a og er anvendt som kølemiddel i airconditionanlæg i biler, jf. bilag 1, nr. 12.
Stk. 3. De i stk. 1, nævnte varemodtagere skal efter udløbet af hver afgiftsperiode angive mængden af de varer, virksomheden har modtaget i perioden, og indbetale afgiften heraf til de statslige told- og skattemyndigheder. Angivelsen og betalingen sker efter reglerne i § 2, § 3 og §§ 5-8, nr. 2 og 3, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.
Stk. 4. De statslige told- og skattemyndigheder kan pålægge en virksomhed, der gentagne gange ikke betaler afgiften rettidigt, at afgive angivelse ved varens modtagelse. De statslige told- og skattemyndigheder kan endvidere pålægge virksomheden at betale afgiften ved varens modtagelse.
Stk. 5. Bestemmelserne i lovens § 8 og §§ 12 og 14 finder tilsvarende anvendelse.«
8. I § 4, stk. 1, indsættes efter »§ 1«: »eller § 3a«.
9. I § 4, stk. 3, indsættes efter »§ 1«: »eller § 3a«.
10. I § 5, stk. 3, indsættes efter »varer,«: »som er omfattet af § 1, stk. 2 eller bilag 1«.
11. I § 7, stk. 1, indsættes efter »§ 1, stk. 2,«: »eller bilag 1«, efter »§ 1, stk. 1,« indsættes: »eller § 3a, stk. 1,« og efter »§ 3»indsættes: »,§ 3c eller §3d«.
12. I § 14,stk. 4, indsættes efter »§ 1«: »eller § 3a«.
13. Efter § 14 a indsættes:
»§ 14 b. I forbindelse med kontrol efter § 14 er de statslige told- og skattemyndigheder berettiget til at foretage enhver undersøgelse af stoffer og varer, der er nødvendig for udøvelse af kontrol, og til uden erstatning at udtage prøver af stoffer og varer, i det omfang det er nødvendigt for at undersøge deres beskaffenhed. Varemodtageren eller -fremstilleren er berettiget til efter undersøgelsens afslutning på begæring at få de udtagne prøver tilbageleveret, i det omfang de ikke er medgået ved undersøgelsen.
Stk. 2. Såfremt de statslige told- og skattemyndigheder har besluttet kun at undersøge en del af de angivne stoffer og varer, anvendes resultaterne af den delvise undersøgelse på alle stoffer og varer, der er anført under den pågældende varepost i den afgiftspligtiges regnskab. Varemodtageren eller -fremstilleren kan dog anmode om en supplerende undersøgelse af stofferne og varerne, såfremt det kan sandsynliggøres, at resultatet af den delvise undersøgelse ikke kan anvendes på resten af de angivne stoffer og varer.
Stk. 3. Det påhviler varemodtageren eller -fremstilleren eller den, som handler på varemodtagerens eller -fremstillerens vegne, at udføre det for undersøgelsen af stofferne og varerne nødvendige arbejde (ud- og indpakning, opvejning, opmåling m.v.). Omkostningerne i forbindelse hermed afholdes af varemodtageren eller -fremstilleren.«
14. I § 15, ændres »§ 3a« til: »§ 3d«.
15. Som bilag 1 indsættes:
»Bilag 1
Varer, hvor der ikke kan opnås godtgørelse ved anvendelsen af afgiftspligtige stoffer efter § 3a:
1) Husholdningskøleskabe og -frysere
2) Jævnstrømskøleskabe og -frysere, dog ikke mobile kølecontainere og køleanlæg beregnet til anvendelse i fly, skibe, fiskefartøjer og biler
3) Vaccinekølere
4) Kommercielle køle- og fryseskabe, herunder plug-in møbler som iscremefrysere og flaskekølere
5) Kommercielle køle- og fryseanlæg
6) Mælkekøleanlæg
7) Kølerum uden offentlig adgang
8) Industrielle køle- og fryserum
9) Lavtemperaturanlæg
10) Varmepumper
11) Airconditionanlæg i bygninger
12) Airconditionanlæg i personbiler, vare- og lastbiler og busser.
13) Affugtere
14) Fjernvarmerør
15) Isolerede porte og døre
16) Fugeskum
17) Paneler til køle- og fryserum
18) Ekstruderet polystyren til isolering (XPS-skum)
19) Spraydåser, herunder beholdere beregnet på at frembringe støj, beholdere til fejlfinding eller rensning på f.eks. elektronisk udstyr (undtaget herfra er spraydåser til medicinsk brug)
20) Ruder
21) Isolatorgas i elektriske installationer, dog undtaget SF6-isoleret koblingsudstyr [ 36 kV
22) Sporgas
Punkterne omfatter ikke mobile kølecontainere og køleanlæg - beregnet til anvendelse i fly, skibe, fiskefartøjer og køretøjer. Airconditionanlæg til brug i personbiler, busser, vare- og lastbiler er dog omfattet«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. marts 2001. Bestemmelsen i stk. 3 træder dog i kraft den 15. februar 2001.
Stk. 2. Loven finder anvendelse på stoffer og varer, der fra og med den 1. marts 2001 udleveres fra eller forbruges i registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller modtages fra udlandet.
Stk. 3. Virksomheder, der skal registreres ved lovens ikrafttræden, skal anmelde sig til registrering hos de statslige told- og skattemyndigheder senest den 15. februar 2001.
Stk. 4. Virksomheder, der skal registreres ved lovens ikrafttræden eller allerede er registreret efter den gældende lov, skal opgøre lagerbeholdningen af afgiftspligtige stoffer efter § 3a, stk. 1, som affattet ved denne lov, den 1. marts 2001. De statslige told- og skattemyndigheder fastsætter de nærmere regler for opgørelsen.
Stk. 5. Andre virksomheder, der den 1. marts 2001 har en lagerbeholdning af afgiftspligtige stoffer efter § 3 a, stk. 1, som affattet ved denne lov, og som er indkøbt efter denne lovs fremsættelse og overstiger 10 kilo, skal senest den 15. marts 2001 til de statslige told- og skattemyndigheder fremsende en opgørelse over denne lagerbeholdning ved lovens ikrafttræden. De statslige told- og skattemyndigheder fastsætter de nærmere regler for opgørelsen.
Stk. 6. Virksomheder, der er omfattet af stk. 5, skal senest den 31. marts 2001 indbetale afgift af den i stk. 5, nævnte lagerbeholdning af afgiftspligtige stoffer, der er indkøbt efter lovens fremsættelse, til de statslige told- og skattemyndigheder.
Stk. 7. Betales afgiften efter stk. 6 ikke rettidigt, finder §§ 6-8 i lov om opkrævning af skatter og afgifter anvendelse.
Stk. 8. Med henblik på kontrol af virksomhedernes lageropgørelse efter stk. 5, har de statslige told- og skattemyndigheder følgende kontrolbeføjelser:
1) De statslige told- og skattemyndigheder har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til:
a) at foretage eftersyn i virksomheder omfattet af stk. 5 og
b) at efterse virksomhedens forretningsbøger og øvrige regnskabsmateriale samt korrespondance m.v.
2) Den, der er ansvarlig for en virksomhed omfattet af stk. 5, samt de personer, der er beskæftiget i virksomheden, skal yde de statslige told- og skattemyndigheder fornøden vejledning og hjælp ved foretagelsen af de i nr. 1 nævnte eftersyn. Ved udtagelse af vareprøver finder § 14b tilsvarende anvendelse.
3) Det i nr. 1, litra b, nævnte materiale skal på de statslige told- og skattemyndigheders anmodning udleveres eller indsendes til de statslige told- og skattemyndigheder.
4) Leverandører af råvarer m.v. til fremstilling af stoffer, der er afgiftpligtige efter stk. 5 skal på begæring meddele de statslige told- og skattemyndigheder oplysning om de leverede stoffer.
5) De statslige told- og skattemyndigheder er berettiget til, hvis det skønnes nødvendigt, mod behørig legitimation uden retskendelse at foretage eftersyn af regnskaber m.v. hos de i stk. 5 omhandlede virksomheder.
6) I det omfang oplysninger som nævnt i nr. 1 er registreret elektronisk, omfatter myndighedernes adgang til disse oplysninger også en elektronisk adgang hertil.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Med dette lovforslag foreslås en afgift på HFC’er (hydrofluorcarboner), PFC’er (perfluorcarboner), og SF6 (svovlhexafluorid). En afgift skal øge incitamentet til anvendelsen af mere miljøvenlige stoffer end HFC’er, PFC’er og SF6. Afgiften skal ligeledes øge incitamentet til at reducere spild fra eksisterende anlæg, opsamle og genanvende stofferne, samt tilskynde udviklingen af alternativer.
I forbindelse med aftalerne om Finansloven for 2000 indgik regeringen (Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre) en aftale med Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om at gennemføre en analyse af kemikalieområdet. Der blev i den forbindelse i foråret 2000 nedsat et udvalg under Skatteministeriet med deltagere fra Miljø- og Energiministeriet og Finansministeriet.
I begyndelsen af august 2000 udsendte udvalget »Analyse af mulighederne for øget anvendelse af afgiftsregulering på kemikalieområdet«. I analysen undersøges mulighederne for øget anvendelse af afgiftsregulering på kemikalieområdet. Der peges på områder, hvor det teknisk set fra en miljø- og afgiftsmæssig synsvinkel er muligt på kort sigt at indføre miljøafgifter. Endvidere beskrives mulighederne for afgiftsregulering på kemikalieområdet på lidt længere sigt. I analysen foreslås bl.a. en afgift på industrielle drivhusgasser. Analysen blev udsendt til de berørte brancher og organisationer, der herved fik mulighed for at kommentere analysen.
Indledning
HFC’er, PFC’er og SF6 bevirker, at atmosfærens evne til at tilbageholde jordens overskudsvarme øges, hvilket medfører, at temperaturen på jorden stiger. HFC’er, PFC’er og SF6 er med på listen i Kyoto-protokollen over drivhusgasser, hvor udledningen skal mindskes. HFC’er, PFC’er og SF6 indgår på linie med CO2, CH4 og N2O. Danmark har sammen med de øvrige EU-lande delt EU’s samlede reduktionsforpligtigelse i Kyoto-protokollen mellem sig, og Danmark har forpligtiget sig til at nedbringe det samlede danske udslip af drivhusgasser med 21% i perioden 2008-2012 , se i øvrigt Miljø- og Energiministeriets »Klima 2012 – Status og perspektiver for dansk klimapolitik«. Stofferne bidrager ikke til nedbrydningen af ozonlaget, da stofferne ikke indeholder chlor eller brom. Ved fremstillingen af HFC kan dog dannes HCFC, som er ozonlagsnedbrydende. Disse stoffer produceres ikke i Danmark.
Hvis den stofmængde af HFC’er, PFC’er og SF6, som blev anvendt i 1998 udledes til atmosfæren, vil det medføre et forøget udslip af drivhusgasser svarende til ca. 1,6 mill. tons CO2, svarende til ca. 3 pct. af den årlige danske udledning af CO2. Den anslåede udledning af drivhusgasser kan ud fra forbruget i 1998 omregnes til udledning af ca. 540.000 tons CO2, svarende til ca. 1 % af den totale danske CO2-emission (ca. 56,4 mill. tons). Den fremtidige udledning skønnes - uden regulering - at blive tre-doblet i løbet af de næste 10 år, hvilket bl.a. skyldes anlæggenes/produkternes levetid og skrotning, herunder også overgang fra HCFC’er (hydrochlorfluorcarboner) til HFC’er. Der er i de senere år sket en stigning i det danske forbrug af især HFC’er og PFC’er i takt med, at forbruget af CFC (fuldt halogenerede chlorfluorcarboner) og HCFC nærmer sig nul p.g.a. regulering. Forbruget af SF6 (svovlhexafluorid) har været nogenlunde konstant de sidste 5 år. HFC’er HFC’er bruges i Danmark hovedsageligt som kølemidler i køleanlæg og til opblæsning af polyurethanskum. HFC’er bruges også til en række mindre formål, herunder som drivmiddel i specielle spraydåser. I udlandet bruges HFC til specielle brandslukningsformål, men dette er ikke tilladt i Danmark. For en stor del af anvendelsesområder for HFC’er findes der i dag alternativer. Der er p.t. ingen alternativer til de fleste mobile køleanlæg (kølecontainere, kølebiler), små køleskabe og frysere til lastbiler, lystbåde og andre anvendelser til områder uden netspænding. Der findes i dag heller ingen kommercielt tilgængelige airconditionanlæg til biler uden HFC, men disse vurderes på linie med langt de fleste andre områder at blive udviklet i løbet af en kortere årrække. I 1997 var der i Danmark et forbrug på ca. 890 tons HFC’er, et forbrug på 1.250 tons i 1998 og forbruget forventes at være ca 1.230 tons i1999. Der forventes en stigning i brugen af HFC’er, når HCFC bliver forbudt i 2000/2002. Stoffernes drivhuseffekt måles i GWP (Global Warming Potential). Til sammenligning er forholdet mellem GWP og CO2 pr. definition 1:1. Det mest anvendte HFC (HFC-134a) har en GWP-værdi på 1.300. Det betyder, at hvert kilo HFC-134a, der slipper ud til atmosfæren, svarer til 1.300 kilo CO2. De resterende HFC’er har GWP-værdier på mellem 140 og 11.700. Mere end halvdelen af emissionen af HFC sker fra køleanlæg (ikke køle/fryseskabe). Det forventes, at en stor del af HFC’erne vil blive indsamlet med henblik på genanvendelse. En sådan frivillig ordning eksisterer allerede i dag for CFC’erne og HCFC’erne i kølebranchen, hvor HFC’erne allerede i dag er omfattet - den såkaldte KMO-ordning (Kølebranchens Miljø Ordning). Stort set alle i kølebranchen har tilsluttet sig denne ordning. PFC’er Der bruges i Danmark kun en mindre mængde PFC’er. Det overvejende forbrugsområde er køleanlæg, men der finder også en mindre anvendelse sted i industrien bl.a. til produktion af elektroniske komponenter. I udlandet anvendes PFC’erne hovedsageligt i aluminiumsindustrien. Der blev i Danmark anvendt 8 tons PFC i 1997 og 6 tons i 1998. Ifølge Miljøstyrelsen er den største kendte anvendelse af PFC i en køleblanding, der anvendes som substitut for CFC. Dette forbrug skønnes at være i begrænset vækst. Denne PFC har en GWP-værdi på 7.000. SF6
Størstedelen af SF6 anvendes i støjisolerende termoruder. Her findes der i dag alternativer f.eks. tykkere ruder eller laminater, og forbruget forventes at falde kraftigt. En anden anvendelse af SF6 er i dag inden for elsektoren i visse afbrydere. Der findes ingen reelle alternativer, idet alternativerne til de små afbrydere vil kræve ombygninger, da alternativerne er større, mens der ikke findes alternativer til de større afbrydere. Afgiften vil dog her give et øget incitament til at være meget påpasselig med udslip f.eks. i forbindelse med vedligeholdelse samt genindsamling af brugt SF6. De mindre afbrydere er stort set helt tætte og serviceres i udlandet, og udslip sker derfor kun yderst sjældent i forbindelse med påkørsler eller lignende. Derfor er de undtaget for afgift, mens de større afbrydere er pålagt afgift. Miljøstyrelsen forhandler i øjeblikket med leverandørerne og Danske Energiselskabers Forening om en frivillig aftale omkring tilbagetagning og evt. genanvendelse af SF6 inden for elsektoren. Desuden bliver SF6 benyttet i visse skosåler. Der blev i 1997 i alt anvendt 13 tons SF6, 9 tons i 1998 og forbruget forventes af være ca. 12.000 tons i 1999. SF6 har en GWP-værdi på 23.900. Den største emission af SF6 kommer fra lydisolerende termovinduer. Initiativer Forslaget om afgifterne på de kraftigste drivhusgasser er ikke det eneste initiativ, der er igangsat, for at reducere brugen af gasserne. Miljøstyrelsen har i foråret 2000 udsendt et forslag til regulering af de kraftige industrielle drivhusgasser HFC’er, PFC’er og SF6. Forslaget indeholder en gennemgang af hvert enkelt af stoffernes anvendelsesområde, og indeholder datoer for stop af brugen af de industrielle drivhusgasser i nye anlæg/produkter. Miljø- og energiministeren har tidligere bebudet et stop for denne anvendelse inden 2006. Planen indeholder derfor forslag til afviklingsdatoer for langt de fleste anvendelsesområder – på en række områder foreslås et stop tidligere end i 2006. Parallelt med dette lovforslag om afgifter på de industrielle drivhusgasser fremlægges derfor et udkast til bekendtgørelse, hvor afviklingsdatoerne i mange tilfælde er ændret blandt andet på baggrund af de mange modtagne høringssvar samt ikke mindst introduktionen af dette afgiftsforslag, da en afgift vil tilskynde virksomhederne til at benytte alternativ teknologi. Endvidere har Miljøstyrelsen udsendt miljøprojekt nr. 523, 2000: »Ozonlagsnedbrydende stoffer og drivhusgasserne HFC’er, PFC’er og SF6«, som kortlægger det danske forbrug og emissioner af ozonlagsnedbrydende stoffer samt visse industrielt anvendte drivhusgasser i 1998. En tilsvarende rapport om forbruget i 1999 er ved at blive færdiggjort. Miljøprojekt nr. 456, 1999 »Erstatning af kraftige drivhusgasser - slutrapport« estimerer bl.a. omkostningerne ved anvendelse af alternativer til drivhusgasserne. I forbindelse med »Program for Renere Teknologi m.v.« har Miljøstyrelsen givet økonomisk støtte til en række projekter, der har eller har haft til formål at udvikle og/eller formidle viden om alternativer til de industrielle drivhusgasser. Projekterne har været medvirkende til udviklingen af en række danske alternativer til adskillige anvendelsesområder. Mange af disse resultater har bevirket, at det har været muligt at foreslå en afvikling af brugen af de industrielle drivhusgasser indenfor de specifikke anvendelsesområder. Denne udvikling er videreført under »Program for renere produkter m.v.«, hvorunder Miljøstyrelsen i efteråret 1999 har givet økonomisk støtte til flere projekter f.eks. udvikling og afprøvning af alternativer til SF6 i støjisolerende vinduer, udvikling af CO2-baseret kølecontainer, udarbejdelse af manual til installering af mellemstore køleanlæg (herunder gennemgang af lovgivning etc.). Også Energistyrelsen har støttet en række projekter, hvor der er blevet anvendt alternativer til de industrielle drivhusgasser. Omkostninger ved anvendelse af alternativer En række alternativer kan benyttes alt efter hvilket anvendelsesområde, der er tale om. For nogen anvendelsesområder findes der dog endnu ikke alternativer. De mest anvendte af alternativerne er i dag butan og pentan i køleskabe, ammoniak i større køleanlæg, CO2 i visse skumtyper m.v. Der foregår både herhjemme og internationalt en stor forskning i udviklingen af alternativer inden for de enkelte brancher. Specielt er der ved at komme stor fokus på CO2 inden for kølebranchen, men også videreudvikling af de alternative kølemidler som butan og ammoniak er genstand for store udviklingsaktiviteter. Det vurderes, at ammoniak ca. koster 8 kr/kg excl. moms, og at isobutan koster ca. 60 kr/kg. excl. moms. Det vurderes dog, at der ved køb af isobutan kan opnås væsentlige rabatter. Ved anvendelse af kulbrinter i stedet for HFC’er skal der anvendes en væsentlig mindre mængde kulbrinte, da der er en mindre rørdimension på anlæg med kulbrinter. KMO er Kølebranchen Miljøordning. Der er tale om en frivillig ordning, men næsten alle i kølebranchen har valgt at tilslutte sig ordningen. Ved anvendelse af HFC’er skal der lægges et bidrag på 15 kr/kg til KMO, mens dette ikke er tilfældet for alternativerne.
Oversigt over industrielle drivhusgasser og alternativer og GWP-værdier |
|||
Stofbetegnelse |
Kemisk formel |
GWP-værdi (100 år) |
|
HFC’er |
HFC-23 |
CHF3 |
11700 |
HFC-134a |
CH2 FCF3 |
1300 |
|
HFC-152a |
C2H4F2 |
140 |
|
HFC-401A |
Blanding |
1082 |
|
HFC-402A |
Blanding |
2326 |
|
HFC-404A |
Blanding |
3260 |
|
HFC-407A |
Blanding |
1526 |
|
HFC-507A |
Blanding |
3300 |
|
PFC’er |
PFC-218 |
C3F8 |
7000 |
SF6 |
SF6 |
SF6 |
23900 |
Alternativer |
Isobutan (HC-600a) |
CH(CH3)3 |
3 |
Propan (HC-290) |
C3H8 |
3 |
|
Etan (HC-170) |
C2H6 |
3 |
|
Eten (Ethylen) |
CH2CH2 |
3 |
|
Propylen (HC-1270) |
C3H6 |
3 |
|
Ammoniak |
NH3 |
0 |
|
Kuldioxid |
CO2 |
1 |
|
Luft |
- |
0 |
|
Vand |
H2O |
0 |
Den mest anvendte HFC (HCF-134a) har en indkøbspris på ca. 50 kr/kg excl. moms. Hertil skal endvidere lægges et bidrag på 15 kr/kg i bidrag til KMO.
Anvendelse af alternativer til HFC vil ofte medføre, at hele anlægget eller dele af eksisterende anlæg skal udskiftes, da alternativerne til HFC er brændbare. De første seks alternativer vist i ovenstående tabel er brændbare, men dette har stort set ikke givet anledning til problemer i praksis, selv om det stiller krav om ekstra uddannelse.
Spørgsmålet om sikkerheden er i øvrigt blevet berørt i mange af de høringssvar, der er kommet i forbindelse med høringen på Miljøstyrelsens udkast til regulering af de industrielle drivhusgasser. Der er for nyligt opstillet flere anlæg (bl.a. store køleanlæg i bygninger), hvor det har vist sig, at man kan benytte de gældende regler for kølemidler. Miljøstyrelsen har i øvrigt i slutningen af 1999 igangsat et projekt, der skal tydeliggøre reglerne og gøre disse lettilgængelige i form af en manual. Sikkerhedsspørgsmål ligger bl.a. hos Arbejdstilsynet og Elektricitetsrådet, der også deltager i Miljøstyrelsens projekt.
Ofte vil det kræve en særlig autorisation hos personer, som arbejder med de brændbare alternativer. Dette kan medføre en øget byrde til efteruddannelse af personale ved omlægninger fra drivhusgasser til de brændbare alternativer.
Husholdningskøleskabe, hvor der er anvendt alternativer til HFC’er, er ofte mere støjsvage samt energibesparende. Hvis et køleskab eksempelvis indeholder ca. 700 g HFC134a (200 g i kølekredsen og ca. 500 g i isoleringsrummet) skal der betales 91 kr./køleskab i afgift ved en afgift på 130 kr./kg HFC134a. Afgiften vil således give et incitament til at anvende alternativer til HFC.
Det skønnes, at 95 pct. af husholdningskøle- og fryseskabe, der i dag tages i anvendelse i Tyskland, er fremstillet uden industrielle drivhusgasser. Flere danske virksomheder har et omfattende salg til Tyskland.
I supermarkeder er det i dag standard at benytte direkte køling, hvor kompressorerne står i et maskinrum, og sender kølemidlet direkte ud i butikken. Tidligere benyttedes CFC eller HCFC-kølemidler, men i dag er HFC-kølemidler (især R-404A) standard. Man kan vælge at benytte indirekte køling, hvor man benytter HFC i det primære kølesystem, der køler et af alternativerne ned, og det er så dette, der sendes ud i butikken i det sekundære anlæg. Dette vil reducere udslippet af de industrielle drivhusgasser med ca. 95 %. Man kan ligeledes vælge at benytte ammoniak eller kulbrinter i det primære system.
I England har bl.a. de store supermarkedskæder Tescoe og Sainsbury anvendt kulbrinter. I Sverige er der installeret over 75 køleanlæg med kulbrinter som kølemiddel i supermarkeder, hospitaler m.v., hvilket skyldes lovkrav om, at der skal benyttes indirekte køling, hvis kølemiddelfyldningen er over 30 kg. Ofte har et anlæg flere funktioner, f.eks. køling af supermarked og luftkonditionering
Anlægsomkostningerne ved at benytte indirekte køling ved brug af alternativerne i supermarkeder vurderes generelt til at være ca. 15 - 25 pct. højere. Merprisen bliver mindre, jo større anlæggene er. Merprisen forventes at falde med tiden, når udbuddet af alternativ teknologi bliver større, og der bliver indarbejdet effektive rutiner i forbindelse med opstilling af færdige køleunits og samling af væskerør. Driftsomkostningerne skønnes at blive mindre pga. mere effektive anlæg, herunder mere tætte anlæg pga. mindre fyldninger, lavere priser på kølevæsken mm. Reaktionerne på Miljøstyrelsens forslag til regulering har dog vist, at der er forskellige skøn over både merpris og effektivitet.
Den opbygning af køleanlægget, som er demonstreret i et netop igangsat anlæg i en FDB-butik i Odense, kan ofte anvendes i andre supermarkedskøleanlæg. Ud fra erfaringerne i projektet vurderer projektdeltagerne, at merprisen for et sådant anlæg i et middelstort supermarked vil ligge omkring 10 – 15 % af totalinstallationen incl. montage. En afgift på HFC-kølemidlerne vil således bevirke, at omkostningerne i de alternative anlægs levetid vil blive i samme størrelsesorden, som et traditionelt anlæg, idet driftsudgifterne til bl.a. efterfyldning er mindre. Desuden vil den mindre fyldning i sig selv også bevirke en lavere anlægspris med de alternative kølemidler fremfor med afgifsbelagte HFC-kølemidler.
Demonstrationsanlægget i Odense har desuden vist, at der kan anvendes naturlige kølemidler i supermarkedskøleanlæg, uden at energiforbruget forøges i anlæggene. Det er vigtigt at fokusere på miljøbelastningen både fra kølemidlerne og fra energiforbruget til drift af køleanlæggene.
Det vurderes derfor, at køleanlæg, der anvender naturlige kølemidler, generelt vil kunne udføres således, at energiforbruget for indirekte eller tilsvarende systemer ikke bliver højere end for direkte systemer. Det kræver brug af komponenter (kompressorer), som er optimeret til kølemidlet, hvilket har været tilfældet i Odense-anlægget.
Ved direkte køling (HFC-anlæg) i et supermarked sendes flydende kølemiddel ud i lange rørstrækninger til kølestederne, som ofte er køle- eller frysegondoler, mælkeskabe, kølerum m.m. Det fordampede kølemiddel tilbageføres i andre rør. I et mellemstort supermarked er der ofte 30 - 40 kølesteder, og ofte er der flere kilometer rør med kølemiddel, og disse er ofte samlet i hundredvis af samlinger. Det kan ikke undgås, at der er en vis lækage i disse anlæg. Lækage foregår ofte i pakninger i ventiler og samlinger, eller ved at der direkte sker uheld med knækkede rør. Tidligere var lækageraten stor for disse anlæg, måske 20 - 30 % af fyldningen på årsbasis. Branchen har gjort meget for at fremme kvaliteten af nye anlæg, og det formodes at lækageraten er reduceret til omkring 10%.
En lækagerate på 10% bliver ofte brugt i international sammenhæng, selvom FN’s Klimapanel IPCC regner med 17% i gennemsnit. Miljøstyrelsen er ikke bekendt med dokumenterede lavere lækagerater end 10%.
Et typisk supermarkeds-køleanlæg til et supermarked på 1.000 - 1.500 m2 vil have påfyldt 300 kg R-404A og have en lækagerate på 10, dvs. en påfyldning på ca. 30 kg årligt. R-404A har en GWP-værdi på 3.260, hvilket vil medføre en afgift på 326 kr./kg R-404A. Der skal således betales 97.800 kr. ved installering i afgift og 9.780 kr. årligt ved påfyldning. Påfyldningen svarer omregnet til et årligt udslip på 97,8 tons CO2. Et typisk anlæg koster i størrelsesordenen 1 mill. kr., men dette er meget afhængig af den specifikke installation. Nye anlæg kan muligvis have en lavere lækagerate, men dette er genstand for en del diskussion.
PFC er dyrere end HFC og anvendes ikke i så store mængder som HFC. En afgift også på PFC vil hindre, at der anvendes PFC i stedet for HFC ved en afgift på HFC.
Der anvendes ca. 300-500 g HFC-134a i varmepumper til brugsvand til et almindeligt hus. Ved en afgift på 130 kr. pr. kg HFC-134a vil afgiften blive ca. 40-65 kr. pr. varmepumpe. Det vurderes, at en varmepumpe koster i størrelsesordenen 15.000 kr. En afgift på denne type varmepumpe vil således udgøre mindre end 0,50 pct af varmepumpens pris.
Større varmepumper beregnet til brugsvand og rumopvarmning har en fyldning på omkring 3 kg, hvilket vil give en afgift i størrelsesordenen 400 kr. Den samlede pris for et sådant anlæg ligger fra 50.000 kr.
Det skønnes, at SF6 koster ca. 80 kr./kg. Alternativer findes for bl.a. anvendelsen i støjisolerende vinduer, mens der ikke p.t. findes brugbare alternativer inden for elsektoren. Dog findes der afbrydere baseret på vakuum i stedet for SF6 for de mindre afbrydere (SF6-isoleret koblingsudstyr
# 36 kV), men disse er mere pladskrævende, og vil i mange tilfælde kræve større komplicerede ombygninger på netstationen. Desuden er udslippet mindre end 1% om året. Al reparation, aftapning og påfyldning sker i udlandet.
Der er ingen dansk produktion af HFC, PFC eller SF6. Flere virksomheder har allerede afviklet brugen af HFC, PFC og SF6.
Virksomheder, som bliver direkte berørt af afgiften
Inden restriktionerne mod anvendelse af CFC (1993), var ca. 90 virksomheder registreret (varemodtagere og oplagshavere) efter CFC-afgiften. HFC’er og PFC’er indgår stort set i samme produkter som CFC inden restriktionerne. SF6 bruges i dag kun af ganske få virksomheder udover elsektoren. Inden for elsektoren kendes alle aktører, og der er kun få leverandører.
I forhold til afgiften på CFC, er der tilføjet ca. 10 mindre varegrupper, som ikke var omfattet af afgiften på CFC. Det skønnes på denne baggrund, at afgiften vil omfatte færre end 200 virksomheder.
Ud over anmeldte varemodtagere og registrerede oplagshavere vil virksomheder, der kun importerer fra lande udenfor EU og virksomheder, der ønsker godtgørelse i forbindelse med eksport eller produktion af varer, der ikke er omfattet af bilag 1, blive omfattet af afgiften. Eksportvirksomhederne skønnes at være de samme som for CFC samt bla. vinduesproducenter (SF6), men det skønnes, at eksporten af vinduer med SF6 er kraftigt på vej ned, idet SF6-holdige vinduer er på vej ud af det tyske marked.
Afgiftens udformning
Det foreslås, at afgiften udformes efter næsten samme princip som den gældende afgift på CFC. Det vil sige, at afgiften skal betales ved fremstilling og import af stofferne, friholdelse ved eksport og genanvendelse m.v. Ved at friholde opsamlet og genanvendt stof for afgift tilskyndes til, at man ikke med vilje lader stofferne slippe ud i atmosfæren, og at det samlede udslip dermed bliver så lille som muligt.
Der skal som udgangspunkt svares afgift af hydrofluorcarboner (HFC’er), perfluorcarboner (PFC’er) og svovlhexafluorid (SF6), der importeres eller fremstilles her i landet. Ved anvendelse af de afgiftspligtige stoffer i varer, der ikke er omfattet af bilag 1, kan der opnås godtgørelse for den betalte afgift. Der kan eksempelvis opnås godtgørelse for afgiftspligtige stoffer, som er anvendt til medicinske sprays og mobile køleanlæg.
Virksomheder, der udelukkende producerer varer, der ikke er omfattet af bilag 1, kan opnå tilladelse fra de statslige told- og skattemyndigheder, således at virksomheden kan modtage afgiftspligtige stoffer fra registrerede virksomheder uden at der er svaret afgift. Virksomheder, der har fået en sådan tilladelse, skal således ikke efterfølgende have afgiften godtgjort.
Efter den gældende afgift på CFC skal der kun svares afgift af stoffer, der anvendes i bestemte produkter, jf. § 1 i lov om afgift på CFC. Den »omvendte« udformning af afgiften på industrielle drivhusgasser i forslaget er valgt for at lette administrationen og kontrollen med afgiften. Ved salg af afgiftspligtige stoffer er det ikke sikkert, at stoffernes endelige anvendelsesområde er kendt. Listen begrænser endvidere antallet af varer, hvoraf der skal svares afgift ved import og letter derfor administrationen ved import af varer. Det skønnes, at et begrænset antal virksomheder, der ikke er registreret eller anmeldt, skal have godtgjort afgiften.
Listen over varer, hvoraf der ikke kan opnås godtgørelse for afgiften vil løbende blive revideret og således blive tilpasset, hvis der sker ændringer i anvendelsesområdet for industrielle drivhusgasser.
Det vurderes ikke nødvendigt at ændre afgiften på CFC, således at udformningen af CFC-afgiften bliver som udformningen af afgiften på industrielle drivhusgasser, da CFC-gasser kun anvendes i meget begrænset omfang og udelukkende indenfor områder, der er omfattet af afgiften. Der vil ikke komme andre områder, hvor der anvendes CFC-gasser, da brugen af CFC-gasserne er tæt ved at være afviklet.
Afgiften lægges på stoffernes nettovægt. Der bliver udsendt en bekendtgørelse med tabelmæssig fastsat vægt, som kan anvendes ved import af produkter, der indeholder de afgiftsbelagte stoffer. Det er muligt at svare afgift efter det faktiske indhold eller ved anvendelse af en tabelmæssig fastsat vægt, hvis det faktiske indhold ikke er kendt.
Den tabelmæssigt fastsatte vægt skal være højere end den gennemsnitlige afgift for at undgå enhver form for afgiftstænkning. Som udgangspunkt anvendes bekendtgørelsen om beregning af den afgiftspligtige vægt for produkter, der indeholder chlorfluorcarboner og haloner (BEK nr. 707 af 20. november 1989) ved beregning af dækningsafgiften. Listen vil dog snarest blive opdateret.
Det foreslås, at afgiften først træder i kraft d. 1. marts 2001, således at de berørte virksomheder kan nå at omstille deres regnskabssystemer og lignende.
Afgiftens størrelse
Det foreslås, at afgiftens størrelse tager udgangspunkt i de forskellige stoffers GWP og følger den i dag gældende afgift på CO2 på 100 kr. pr. ton CO2, således at afgiften følger stoffernes drivhuseffekt.
Det foreslås, at afgiften følger de enkelte stoffers GWP, således at koblingen til CO2-afgiften bliver tydelig. Det vurderes, at denne differentiering kan gennemføres uden administrative problemer, da der oftest foreligger tilstrækkelige oplysninger (leverandør-erklæringer og lignende), således at differentieringen kan gennemføres uden for meget administrativt besvær og problemer ved kontrol. Der vil dog være behov for stikprøver og udtagning af prøver til kontroltest.
Nogle af stofferne har en ganske høj GWP-værdi. Følger afgiften i alle tilfælde CO2-afgiften kan dette i nogle tilfælde medføre en afgift på 30 gange stoffernes salgspris. Det foreslås derfor, at der indføres en maksimal afgift på 400 kr. pr. kg. Det bør dog overvejes om denne grænse med tiden skal hæves.
En maksimal afgift i denne størrelse anses for nødvendig bl.a. for at forhindre en ikke-nødvendig brug i visse køleanlæg og airconditionanlæg, hvor R-404A ofte benyttes i stedet for den i denne sammenhæng mere energimæssigt fornuftige HFC-134a. En afgift i denne størrelsesorden vil ligeledes tilskynde til at installere de i dag dyrere indirekte køleanlæg baseret på naturlige kølemidler.
Grænsen på 400 kr. pr. kg gør det muligt for afgiften at følge GWP-værdien for langt de fleste industrielle drivhusgasser, da de fleste industrielle drivhusgasser har en GWP-værdi under 4.000. PFC’erne og SF6 har dog alle GWP-værdier højere end 4.000.
Den danske CO2-afgift er som udgangspunkt 0,10 kr. pr. kg CO2,og CO2 har pr. definition en GWP-værdi på 1. Stoffet HFC-401a har en GWP-værdi på 1.082 og vil således skulle pålægges 108 kr. pr kg i afgift, når afgiften på de industrielle drivhusgasser følger afgiften på CO2. En af PFC’erne har en GWP-værdi på 7.000, hvilket vil medføre en afgift på 700 kr. pr. kg PFC, hvis afgiften følger CO2-afgiften. Det foreslås imidlertid, at der indføres en maksimal afgift på 400 kr. pr. kg stof, hvilket vil reducere afgiften på den omtalte PFC til 400 kr. pr. kg for PFC.
Undtagelser
Det foreslås, at industrielle drivhusgasser der anvendes i mobile kølere, herunder skum i kølecontainere, dog ikke aircondition, ikke belastes af afgiften, da det kan forventes, at påfyldningen og/eller produktionen ellers vil kunne ske uden afgift i udlandet. Dette kan ske ved en ordning, hvor der som udgangspunkt skal svares afgift af gasserne, men gives godtgørelse for gasser anvendt i de ovennævnte mobile kølere. Der skal endvidere ikke svares afgift af de omfattede stoffer ved import af mobile kølere. En direkte afgiftsfritagelse til mobile kølere kan være vanskelig, da det ikke er muligt at fastlægge anvendelsesområdet ved at betragte en given mængde af industrielle drivhusgasser. Ved mobile kølere forstås køleanlæg, der skal anvendes på køretøjer, tog, skibe og fly. Kølecontainere er ligeledes omfattet. Airconditionanlæg i biler er dog afgiftspligtige.
Det foreslås, at gasser i airconditionanlæg i biler fritages for afgiften, når anlæggene er påmonteret i udlandet. En afgift ville ellers medføre anmeldelse som varemodtagere af mange bilimportørere og ville have en ringe effekt pga. afgiftens størrelse i forhold til registreringsafgiften. Der skal derimod være afgift ved montering af anlæg og efterfølgende påfyldninger af kølemidler på biler her i landet. Pga. registreringsafgiften er påmonterede airconditionanlæg i personbiler pålagt en afgift på 180 pct. af anlæggenes værdi.
Der skal således ikke svares afgift ved import af en bil med et airconditionanlæg.
Afgiften omfatter kun skum, som er anvendt i produkter, der er omfattet af bilaget til loven eller typer af skum, som direkte er omfattet af bilaget.
Begrundelsen for at visse typer af skum er undtaget for afgiften er, at en afgiftspålæggelse af disse skumtyper ikke vil være mulig at administrere eller kontrollere. Det skyldes, at der i nogle af de undtagne skumtyper efter kort tid ikke længere forefindes gasserne. Det gælder for fleksibelt skumplast (skumgummi). Det vil derfor ikke være praktisk muligt at kontrollere hvorvidt, at producenter har anvendt industrielle drivhusgasser som opblæsningsmiddel. Andre typer skum indgår i adskillige produkter og en administration af en afgift vil medføre store administrative byrder for myndigheder og virksomheder. Det gælder f.eks. HFC anvendt til opblæsning af visse skosåler.
Analyser af indholdet af drivhusgasser i færdigvarer
Analyser af f.eks. skumprøver for HFC vil koste i størrelsesordenen 3-4.000 kr., hvis der er tale om enkeltstående prøver. Hvis der er flere prøver, vil prisen falde til ca. 1.500 kr. Analyser af kølemiddel (som væske eller gas) vil koste ca. 2-3.000 kr., hvis der er tale om enkeltstående prøver. Hvis der er flere prøver, vil prisen falde til omkring 1.200 kr. For PFC og SF6 vil prisen sandsynligvis ligge i samme størrelsesorden.
Ved anvendelse af kølemidler i køleskabe til husholdningerne er der krav til mærkning af køleskabet om, hvilket kølemiddel som er anvendt. Dette sker af hensyn til fremtidige reparationer.
De eksisterende afgifter på kemikalier viser, at det har været nødvendigt at bruge ret betydelige ressourcer for at opbygge en viden om de varer, som er afgiftsbelagt i forbindelse med Told*Skats administration og kontrol af afgifter.
Kontrolopgaven i forbindelse med en kemikalieafgiftslov er især baseret på en varekontrol, i modsætning til en regnskabskontrol. Dette bevirker, at der stilles stigende krav til Told*Skats personale med hensyn til nøje kendskab til en række vidt forskellige vareområder.
Genanvendelse
Ved den foreslåede udformning af afgiften skal der svares afgift af visse drivhusgasser, når gasserne fremstilles eller importeres. Der skal endvidere svares afgift, når stofferne indgår i produkter, der importeres. Ved denne udformning er det således muligt at indsamle gasserne her i landet med henblik på genanvendelse, uden at der skal svares afgift ved genanvendelse.
Provenumæssige konsekvenser
Med dette forslag afgiftsbelægges drivhusgasserne hydrofluorcarboner (HFC), perfluorcarboner (PFC) og SF6 (svovlhexaflourid). Afgiftssatserne er fastsat i forhold til gassernes CO2-ækvivalenter og er på 100 kr. pr. ton CO2-ækvivalenter, men med et afgiftsloft på 400 kr. pr. kg gas.
Afgiften vil give et forventet provenu på ca. 145 mill. kr. på helårsbasis under forudsætning om uændrede mængder. For finansåret 2001 vil afgiften betyde et merprovenu på ca. 110 mill. kr.
I 2001 forventes kun ganske små mængdereduktioner som følge af afgiften, da udfasningen af de industrielle drivhusgasser tager tid. Men for den mest anvendte HFC-gas (HFC 134a) vil afgiften udgøre 260 pct. af prisen, og der vil derfor være et meget kraftigt incitament til at benytte alternative kølemidler. Afgiften på HFC- og PFC-gasserne forventes at give et provenu på ca. 144 mill. kr.
Med hensyn til SF
6-forbruget vil man formentlig allerede se en mængdereduktion i 2001 i forbindelse med anvendelse af SF6 til støjisolering af ruder. Der findes alternativer til SF6 til støjisolering f.eks. tykkere ruder og laminater. Der har dog ikke tidligere været incitament til at benytte disse alternativer, da SF6 er relativt billigt. Med en afgift, der udgør ca. 500 pct. af prisen på et kg SF6, forventes en stor mængdereduktion på op mod 90 pct., således at forbruget af SF6 til støjisolerede ruder vil falde ganske betragteligt fra den i 1999 anvendte mængde på ca. 7.000 kg. Indenfor el-sektoren findes der p.t. ingen reelle alternativer til SF6, og forbruget forventes derfor at være uændret. Samlet vil afgiften på SF6 give et provenu på ca. 2,5 mill. kr. under forudsætning om en mængdetilpasning på 90 pct. for de støjisolerede ruder.
Stofbetegnelse |
GWP-værdi (100 år) |
Afgift pr. kg |
Anvendt mængde, foreløbige tal, 1999, kg |
Provenu mill.kr. |
HFC-134a |
1.300 |
130 |
912.000 |
119 |
HFC-152a |
140 |
14 |
42.600 |
1 |
HFC-401a |
1.082 |
108 |
15.100 |
2 |
HFC-402a |
2.326 |
233 |
9.900 |
2 |
HFC-404a |
3.260 |
326 |
213.000 |
69 |
HFC-407c |
1.526 |
153 |
40.400 |
6 |
HFC-507a |
3.300 |
330 |
11.700 |
4 |
PFC-218 |
7.000 |
400 |
6.000 |
2 |
SF6 |
23.900 |
400 |
12.000 |
5 |
210 |
Note: Tabellen viser den samlede import af rene gasser og forbrug i Danmark, men tallene er ikke korrigeret for eksport og import af produkter, der indeholder drivhusgasser, samt de anvendelsesområder, der er fritaget for afgift. Provenuet bliver derfor ca. 65 mill. kr. lavere.
Miljømæssige konsekvenser
Danmark har under visse forudsætninger forpligtet sig til at nedbringe det samlede danske udslip af drivhusgasser med 21 pct. i perioden 2008-2012 målt i forhold til udslippet af drivhusgasser i 1990. Afgiften er med til at opfylde denne forpligtelse.
Afgiften vil øge incitamentet til anvendelse af mere miljøvenlige stoffer end HFC’er, PFC’er og SF6. Afgiften vil ligeledes øge incitamentet til at reducere spild fra eksisterende anlæg, opsamle og genanvende stofferne samt tilskynde til udviklingen af alternativer.
Forbruget af de industrielle drivhusgasser vil over en længere periode falde som følge af afgiften, men en egentlig mængdereduktion af betydning vil formentlig først komme fra år 2002. Derimod kan det forventes, at der vil ske en ganske stor mængdereduktion i SF6 til brug i støjisolerende vinduer, da alternativerne allerede findes og benyttes på det danske marked.
Afgiften vil medføre en gradvis afvikling af de nævnte drivhusgasser inden et egentligt forbud mod brugen af disse stoffer træder i kraft.
Erhvervsmæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Mængder og provenuer fordelt på anvendelsesområder ved uændrede mængder uden korrektion for eksport, afgiftsfritagelse m.m. (1998) |
||||||||||
Anvendelsesområde |
HFC 134a |
HFC |
HFC |
HFC |
HFC |
HFC |
HFC 507a |
Andre HFC’er |
SF6 |
PFC |
Afgift kr./kg |
130 |
14 |
323 |
108 |
153 |
233 |
330 |
400 |
400 |
400 |
Isolerinsskum (køleskabe, frysere m.v), ton |
357 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Andet hårdt skum, ton |
0 |
14 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Fugeskum, ton |
43 |
13 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kølemiddel (husholdnings- samt kommercielle køleskabe, frysere m.v.), ton |
257 |
0 |
14 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kølemiddel (kommercielle stationære anlæg), ton |
208 |
0 |
106 |
15 |
17 |
8 |
10 |
0 |
0 |
6 |
Kølemiddel (aircondition, mobile), ton |
90 |
0 |
26 |
0 |
0 |
2 |
0 |
14 |
0 |
0 |
Andet (bl.a. spraydåser og blødt skum), ton |
47 |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
Vinduer, ton |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7 |
0 |
I alt |
1.002 |
33 |
146 |
15 |
17 |
10 |
10 |
14 |
9 |
6 |
For nogle af anvendelsesområderne gives der godtgørelse for de anvendte industrielle drivhusgasser, f.eks. gasser anvendt ved fremstilling af visse typer skum. For alle anvendelsesområder gives der godtgørelse ved eksport.
Ved udvælgelsen at varegrupper, hvor der ikke kan opnås godtgørelse andet end ved eksport, er der lagt vægt på, at afgiften belaster danske og udenlandske producenter ens, at afgiften kan afløftes ved eksport, samt at afgiften kan administreres af virksomheder og myndigeheder.
Afgiften vil medføre et provenu på ca. 110 mill. kr. i finansåret 2001, heraf forventes en ganske stor del at blive overvæltet på forbrugerne.
For den største af de danske køleskabsproducenter vil afgiftens indførelse ikke medføre væsentligt øgede omkostninger. De fleste producenter producerer allerede eller har mulighed for at producere køleskabe uden drivhusgasser. Dette kan dog ikke gøres umiddelbart uden omkostninger for virksomhederne. Desuden er afgiften udformet således, at den fuldt ud vil kunne overvæltes i priserne på det danske marked.
Allerede på nuværende tidspunkt udgør HFC-fri køleskabe (baseret på kulbrinter) over halvdelen af alle modeller på det danske marked. Disse køleskabe importeres hovedsageligt fra Tyskland og Sverige.
Kulbrinte som alternativ til HFC er fuldt ud afprøvet og mere eller mindre implementeret hos de fleste danske producenter. De fleste større europæiske køleskabsproducenter benytter kulbrinte til opblæsning af isoleringsskum, og en del producerer enheder med kulbrinte som kølemiddel parallelt med produktion af enheder med HFC. I Tyskland er mere end 95 pct. af de nye køleskabe HFC-fri. De udenlandske producenter, der vil sælge køleskabe i Tyskland, er tvunget til at levere køleskabe med kulbrinteteknologi, hvis de vil være med i kataloger og de store varehuses udbud.
Danske producenter vil dermed alligevel skulle omstille sig til produktion af HFC-fri køleskabe for at kunne konkurrere på både det danske og udenlandske marked, herunder især det Nordeuropæiske marked.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Inden restriktionerne mod anvendelse af CFC (1993), var ca. 90 virksomheder registreret (varemodtagere og oplagshavere) efter CFC-afgiften. HFC’er, PFC’er og SF6 indgår stort set i samme produkter som CFC inden restriktionerne. Det er således nærliggende at antage, at den foreslåede afgift på HFC’er, PFC’er og SF6 vil omfatte ca. det samme antal virksomheder, som CFC-afgiften gjorde. Afgiften på industrielle drivhusgasser omfatter få varegrupper, der ikke er omfattet af afgiften på CFC.
Ud over anmeldte varemodtagere og registrerede oplagshavere vil virksomheder, der kun importerer fra lande uden for EU og virksomheder, der ønsker godtgørelse i forbindelse med eksport, blive omfattet af afgiften. Eksportvirksomhederne skønnes at være stort set de samme som for CFC-afgiften. Antallet af virksomheder med egen import fra ikke-EU lande kendes ikke, men også her skønnes det at være de samme virksomheder som før CFC-reguleringen (i begyndelsen af 90’erne).
Normalt forelægges en lovændring med udvidelse af afgiftsgrundlaget for et fokuspanel under Erhvervsministeriet, som skal vurdere størrelsen af de administrative byrder for berørte virksomheder. Det er imidlertid Erhvervs- og Selskabsstyrelsens vurdering, at for at en sådan forelæggelse kan ske med et tilfredsstillende resultat skal mindst 200 virksomheder være omfattet af lovforslaget, da det ellers er vanskeligt at finde et tilfredsstillende antal virksomheder til fokuspanelet.
Det vurderes ikke, at afgiften på industrielle drivhusgasser vil omfatte 200 virksomheder eller flere. Derfor har Skatteministeriet lavet en ekspertvurdering af de administrative konsekvenser for virksomhederne.
Yderligere vil virksomheder, der søger godtgørelse for afgiften ved anvendelse af industrielle drivhusgasser i ikke-afgiftspligtige varer, samt ikke-registrerede virksomheder, som eksporterer afgiftspligtige varer, blive berørt af afgiften.
En ekspertvurdering defineres som ressortministeriets kvalificerede skøn. Dette skøn kan udarbejdes med baggrund i statistikker, erfaringer eller dialog med relevante parter.
Med baggrund i antal virksomheder, der tidligere var omfattet af afgiften på CFC, og erfaringer fra andre afgifter, har Skatteministeriet foretaget en vurdering af de administrative konsekvenser for virksomhederne og antal virksomheder, som vil blive omfattet. Denne vurdering fremgik af et lovudkast, som har været sendt i høring hos en række berørte brancher og virksomheder.
Administrative byrder for virksomhederne.
Engangsbyrder.
• Virksomheder, der fremstiller eller importerer stofferne HFC, PFC eller SF6 skal registreres ved de statslige told- og skattemyndigheder, samt foretage en lageropgørelse af de afgiftspligtige stoffer. Registreringen sker ved en anmeldelse til den lokale told- og skatteregion, typisk ved udfyldelse af en blanket. Lageropgørelse foregår ved en opgørelse af mængden af HFC, PFC eller SF6, som virksomheden har på lager. Mængden af HFC, PFC eller SF6 vil ofte fremgå af virksomhedens regnskaber. Der skal ikke foretages en lageropgørelse af afgiftspligtige stoffer, der anvendes i andre produkter, f.eks. kølemiddel, som allerede er påfyldt et køleskab.
• Ikke-registrerede virksomheder, som har stofferne HFC, PFC eller SF6 på lager, skal foretage en lageropgørelse ved afgiftens ikrafttrædelse og indbetale afgiften af stofferne. Der skal ikke foretages en lageropgørelse af afgiftspligtige stoffer, der anvendes i andre produkter, f.eks. kølemiddel, som allerede er påfyldt et køleskab. I lageropgørelse skal kun indgå stoffer, som er indkøbt efter lovens fremsættelse.
• Varemodtagere, der importerer varer omfattet af bilag 1, skal anmeldes til de statslige told- og skattemyndigheder som varemodtagere. Anmeldelsen sker ved registrering hos den lokale told- og skatteregion.
• Der vil være engangsbyrder forbundet med ændringer i edb-anlæg til beregning af afgiften.
Løbende administrative byrder.
• Registrerede virksomheder skal opgøre den afgiftspligtige mængde månedligt og indbetale afgiften.
• For ikke-registrerede virksomheder, der er anmeldt hos told- og skattestyrelsen, skal der svares afgift ved modtagelse af varer, der er omfattet af afgiften, fra udlandet. Der skal indsendes en opgørelse og indbetales månedligt. Afgiften opgøres på baggrund af det faktiske indhold af gasser, kendes det faktiske indhold ikke kan der svares afgift en sats fastsat i en tabel.
• Virksomheder, der ikke er registreret og ikke modtager varer omfattet af bilag 1 fra udlandet, vil kun modtage varer, hvoraf der er svaret afgift. Disse virksomheder skal således hverken lave opgørelser, indberetninger eller indbetalinger til de statslige told- og skattemyndigheder.
• Virksomheder kan modtage godtgørelse for betalt afgift ved eksport af stoffer, også for afgiften for stoffer der er påfyldt andre varer. Der gives endvidere godtgørelse for afgiften for stoffer, som er anvendt i varer, der ikke er omfattet af bilag 1. Antallet af virksomheder, der kan modtage godtgørelse og som ikke er registrerede eller anmeldte som varemodtagere, er vanskeligt at bestemme. Der er dog tale om en frivillig ordning.
• Virksomheder, der anvender industrielle drivhusgasser i produktionen af varer, der ikke er omfattet af bilaget i loven, og udelukkende producerer varer, der ikke er omfattet af bilaget, kan efter godkendelse hos de lokale told- og skattemyndigheder opnå tilladelse til at modtage industrielle drivhusgasser fra udlandet eller fra registrerede virksomheder uden, at der skal svares afgift. Disse virksomheder skal således ikke efterfølgende søge godtgørelse for afgiften.
• Virksomheder, der ønsker godtgørelse ved eksport af varer omfattet af afgiften, skal have kendskab til det faktiske indhold af industrielle drivhusgasser i varerne. Der er ikke tale om, at der skal ske en måling af de enkelte varer, men det må formodes, at mængden er kendt enten fra tidligere udlevering eller fra kendskab til produktionen. Det samme princip er gældende for virksomheder, der ønsker godtgørelse for afgiften for gasser, der er indeholdt i varer, der ikke er omfattet af afgiften.
Der skal som udgangspunkt svares afgift af alle industrielle drivhusgasser uafhængigt af anvendelsen. Der gives godtgørelse for industrielle drivhusgasser, der er anvendt i produkter, der ikke er omfattet af afgiften. Dette princip er også kendt fra energiafgifter og vandafgiften, men indgår ikke i samme omfang i andre grønne afgifter.
Der gives endvidere godtgørelse ved eksport af alle industrielle drivhusgasser, der indgår i produkter, som er omfattet af afgiften. Dette afviger ikke fra andre afgifter. Der gives kun godtgørelse for det faktiske indhold af industrielle drivhusgasser ved eksport. Det faktiske indhold kan ikke umiddelbart bestemmes ved at betragte produktet. Det vurderes imidlertid, at størstedelen af eksporten af produkter, der er omfattet afgiften, vil blive foretaget af producenter, som har kendskab til de faktiske indhold af industrielle drivhusgasser.
Ved import af varer omfattet af afgiften kan der svares afgift efter det faktiske indhold, hvis denne oplysning er tilgængelig ud fra en leverandørerklæring eller andet, ellers kan der svares afgift efter en fastsat tabelværdi ved import.
Administrationen ved import og eksport af afgiftspligtige varer er tungere end administrationen af en regulær stykafgift, da opgørelsen sker efter det faktiske indhold, med mindre tabelsatsen anvendes.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Gennemførelsen af lovforslaget om afgift på de industrielle drivhusgasser skønnes at medføre engangsudgifter på 0,7 mill. kr. til information og tilretning af edb-systemer.
Derudover skønnes lovforslaget kun at medføre en mindre administrativ belastning af Told og Skat.
Forholdet til EU-retten
De pågældende industrielle drivhusgasser produceres ikke i Danmark, hvilket har givet anledning til at gennemgå afgiften i forhold til EU-retten. Afgiften er et led i en generel intern afgiftsordning, der systematisk og efter objektive kriterier anvendes på visse industrielle drivhusgasser og visse produkter indeholdende de pågældende gasser, uanset stoffets og produktets oprindelse.
Lovforslaget vil blive notificeret efter Direktiv 98/34/EF (Informationsproceduredirektivet) som ændret ved Direktiv 98/48/EF.
Vurdering af konsekvenser af lovforslag
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
|
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner |
Afgiften vil give et forventet provenu på ca. 145 mill. kr. på helårsbasis under forudsætning om uændrede mængder. For finansåret 2001 vil afgiften betyde et merprovenu på ca. 110 mill. kr. Det skønnes at provenuet vil blive reduceret væsentligt med tiden. |
Begrænsede merudgifter |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner |
Ingen |
Gennemførelse af lovforslaget om afgift på visse chlorfluorcarboner og haloner skønnes at medføre engangsudgifter på 0,7 mill. kr. for Told og Skat til information og tilretning af edb-systemer. Derudover skønnes lovforslaget kun at medføre en mindre administrativ belastning af Told og Skat. |
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Afgiften vil medføre et provenu på ca. 110 mill. kr. i finansåret 2001, heraf forventes en ganske stor del at blive overvæltet på forbrugerne |
Administrative konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
På éngangsbasis vil loven påføre virksomhederne byrder i forbindelse med edb-tilpasninger, registrering og opbygning af rutiner. Der vil løbende være administrative byrder forbundet med opgørelse og indbetaling af afgiften. |
Miljømæssige konsekvenser |
Afgiften vil medvirke til reduktion i anvendelsen af de industrielle drivhusgasser. |
Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne |
Ingen |
Ingen |
Forholdet til EU-retten |
Lovforslaget vil blive notificeret efter Direktiv 98/34/EF (Informationsproceduredirektivet) som ændret ved Direktiv 98/48/EF. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Forslaget udvider afgiftsgrundlaget til også at omfatte nogle af de kraftige drivhusgasser. Det foreslås derfor, at titlen på loven ændres, således at det fremgår af titlen, hvilke stoffer, som er omfattet af afgiften.
Til nr. 2.
§§ 1-3 omfatter alene den gældende afgift på chlorcarboner og haloner. Det foreslås markeret ved en overskrift til §§ 1-3.
Til nr. 3.
Det foreslås, at § 1, stk. 4 i den gældende lov ophæves. Paragraffen hæves ud fra ønsket om at styrke retssikkerheden. Ophævelsen af § 1, stk. 4, har ingen praktisk betydning, da anvendelsen af CFC i Danmark stort set er afviklet.
Til nr. 4-6.
Her er tale om en konsekvensændring, som følge af at afgiftsgrundlaget foreslås udvidet.
Til nr. 7.
§§ 3a - 3c omfatter alene den foreslåede nye afgift på hydrofluorcarboner (HFC’er), perfluorcarboner (PFC’er) og svovlhexafluorid (SF6). Det foreslås derfor, at dette fremgår ved en overskrift til §§ 3a - 3c.
Til § 3 a
Det foreslås, at der lægges afgift på hydrofluorcarboner (HFC’er), perfluorcarboner (PFC’er) og svovlhexafluorid (SF6). HFC’er, PFC’er og SF6 er alle kraftige drivhusgasser. Drivhusgasser bevirker, at atmosfærens evne til at tilbageholde jordens overskudsvarme øges. Temperaturen på jorden stiger.
Der skal som udgangspunkt svares afgift af hydrofluorcarboner (HFC’er), perfluorcarboner (PFC’er) og svovlhexafluorid (SF6), der importeres eller fremstilles her i landet. Ved anvendelse af de afgiftspligtige stoffer i varer, der ikke er omfattet af bilag 1, kan der opnås godtgørelse for den betalte afgift.
Efter den gældende afgift på CFC skal der kun svares afgift af stoffer, der anvendes i bestemte produkter, jf. § 1 i lov om afgift på CFC. Den »omvendte« udformning af afgiften på industrielle drivhusgasser er valgt for at lette administrationen og kontrollen med afgiften. Ved salg af afgiftspligtige stoffer er det ikke sikkert, at stoffernes endelige anvendelsesområde er kendt.
Listen over varer i bilag 1:
1) Husholdningskøleskabe og –frysere
2) Jævnstrømskøleskabe og –frysere
3) Vaccinekølere
4) Kommercielle køle- og fryseskabe, herunder plug-in møbler som iscremefrysere og flaskekølere
5) Kommercielle køle- og fryseanlæg
6) Mælkekøleanlæg
7) Kølerum uden offentlig adgang
8) Industrielle køle- og fryserum
9) Lavtemperaturanlæg
10) Varmepumper
11) Airconditionanlæg i bygninger
12) Airconditionanlæg i personbiler, vare- og lastbiler og busser
13) Affugtere
14) Fjernvarmerør
15) Isolerede porte og døre
16) Fugeskum
17) Paneler til køle- og fryserum
18) Ekstruderet polystyren til isolering (XPS-skum)
19) Spraydåser, herunder beholdere beregnet på at frembringe støj, beholdere til fejlfinding eller rensning på f.eks. elektronisk udstyr (undtaget herfra er spraydåser til medicinsk brug)
20) Ruder
21) Isolatorgas i elektriske installationer, dog undtaget SF6-isoleret koblingsudstyr [ 36 kV
22) Sporgas
Punkterne omfatter ikke mobile kølecontainere og køleanlæg - beregnet til anvendelse i fly, skibe, fiskefartøjer og køretøjer. Airconditionanlæg til brug i personbiler, busser, vare- og lastbiler er dog omfattet. Mobile køleanlæg og kølecontainere er således ikke omfattet af bilag 1, belastes derfor ikke af afgiften.
Listen over varer, hvoraf der ikke kan opnås godtgørelse for afgiften vil løbende blive revideret og tilpasset, hvis der sker ændringer i anvendelsesområdet for industrielle drivhusgasser.
Der gives godtgørelse til gasser, der er anvendt til produktionen af varer, der ikke er omfattet af bilag 1, uafhængigt af om gasserne stadig forefindes i varerne.
Ikke-registrerede virksomheder, der anvender industrielle drivhusgasser i produktionen af varer, kan efter godkendelse hos de statslige told- og skattemyndigheder opnå afgiftsfritagelse for industrielle drivhusgasser indkøbt hos registrerede virksomheder. De omfattede ikke-registrerede virksomheder skal således ikke efterfølgende søge godtgørelse for afgiften. Af kontrolmæssige hensyn er det en betingelse for at opnå den nævnte tilladelse, at virksomheden udelukkende producerer varer, der ikke er omfattet af bilag 1 samt ikke har videresalg af industrielle drivhusgasser. Ikke-registrerede virksomheder er virksomheder, der ikke importerer eller producerer industrielle drivhusgasser. De statslige told- og skattemyndigheder fastsætter forskrifterne for opnåelse og administration af afgiftsfritagelsen, herunder regnskabs- og kontrolforskrifter.
Til § 3 b
Stoffernes drivhuseffekt måles i GWP (Global Warming Potential). Til sammenligning er GWP lig 1 for CO2 pr. definition. Udgangspunktet for afgiftens størrelse er CO2-afgiften på 10 øre pr. kg CO2 samt en øvre grænse på maksimalt 400 kr. kg af de afgiftspligtige stoffer.
Det er ikke muligt at lave en udtømmende liste over omfattede drivhusgasser med tilhørende GWP. For stoffer, som ikke er omfattet af stk. 1, men er omfattet af § 3a, stk. 1, skal der svares en afgift på 400 kr. pr. kg. Listen over afgiftssatser vil løbende blive revideret, således at nye stoffer kan blive tilføjet § 3b, stk. 1. Endvidere vil stoffernes GWP løbende blive opdateret. GWP er fastsat af FN’s klimapanel IPCC i »Second Assesment Report: Climate Change 1995«. Det forventes, at GWP for stofferne revideres i 2002, og at de enkelte stoffers GWP stort set alle justeres opad. Når dette sker, vil listen skulle opdateres.
Hvis et stof er sammensat af flere forskellige stoffer, beregnes afgiften som summen af afgifterne af hver enkelt afgiftspligtigt stof. Kendes blandingsforholdet ikke kan afgiften fastsættes til 400 kr. pr. kg. Er et stof eksempelvis sammensat af 50 pct. HFC-32 og 50 pct. HFC-125 vil afgiften for det sammensatte stof være 172,50 kr. pr. kg (0,50x65 kr. pr. kg+0,50x280 kr. pr. kg).
Til § 3 c
For produkter, der er omfattet af bilag 1, og som indeholder et eller flere af de afgiftspligtige stoffer efter § 3a, stk. 1, skal der betales afgift ved erhvervsmæssig indførsel her i landet fra steder uden for EU eller fra visse områder, der ikke er omfattet af de gældende EU-landes afgiftsområde. Afgiftens størrelse vil afhænge af mængden og typen af afgiftspligtige stoffer, som er indeholdt i produkterne. Kendes det nøjagtige indhold ikke, kan der svares afgift efter en tabelmæssig fastsat størrelse. Disse satser vil blive fastsat i en kommende bekendtgørelse. Denne ordning vil reducere antallet af prøver til fastlæggelse af indgået mængde, som bestemmer typen af gasser, og herved reducere de administrative omkostninger.
Der skal ikke svares afgift ved import fra steder uden for EU af stofferne i airconditionsanlæg i biler.
Overskrift til §§ 3d - 21
§§ 3d - 21 er fælles bestemmelser gældende for begge afgifter. Det foreslås, at dette fremgår af lovteksten.
Til § 3 d
Ved import fra EU-lande skal der ligeledes svares dækningsafgift. Ved ændringen af 3d sikres det, at der svares dækningsafgift af varer omfattet af § 1, stk. 2 og bilag 1 ved import fra andre EU-lande. § 3d svarer til § 3a i den gældende lov. Der er samme afgiftsfritagelser for import fra EU-lande som ved import fra steder uden for EU, jf. bemærkningerne til § 3 c.
Til nr. 8 og 9
Ændringen i § 4 sikrer registrering af virksomheder, der vil blive omfattet af loven som følge af den foreslåede lovændring.
Virksomheder, der importerer eller fremstiller de afgiftspligtige stoffer, skal registreres. Virksomheder, der ikke allerede er registreret efter den gældende afgift på CFC, skal lade sig registrere senest d. 15. februar 2001, jf. ikrafttrædelsesbestemmelser i § 2 i denne lov.
Til nr. 10
For registrerede virksomheder, der anvender afgiftspligtige stoffer til produktion af varer omfattet af § 1, stk. 2 og bilag 1, skal anvendelsen sidestilles med udlevering og der skal svares afgift.
For registrerede virksomheder, der anvender afgiftspligtige stoffer efter § 1 eller § 3a til produktion af varer, der ikke er omfattet af § 1, stk. 2 eller bilag 1, skal anvendelsen ikke sidestilles med udlevering.
Til nr. 11.
Ændringen af § 7, stk. 1, sikrer, at der ved eksport af varer omfattet af bilag 1, kun kan ske godtgørelse efter det faktiske indhold af afgiftspligtige stoffer.
Til nr. 12.
Ændringen af § 14, stk. 4, sikrer, at leverandører af råvarer m.v. til fremstilling af afgiftspligtige stoffer efter § 3a ligeledes bliver omfattet af oplysningspligten til de statslige told- og skattemyndigeder.
Til nr. 13.
De statslige told- og skattemyndigheder er bemyndiget til at udtage stikprøver til analyse og kontrol. De statslige told- og skattemyndigheder dækker ikke evt. tab, hvis varen beskadiges eller går tabt ved et hændeligt uheld. De statslige told- og skattemyndigheder dækker analyseomkostningerne. Bestemmelserne ved udtagelse af stikprøver følger af § 40 i bekendtgørelse om toldbehandling.
Afgiftens udformning nødvendiggør disse bemyndigelser til udtagelse af stikprøver. Afgiftssatsen er differentieret efter de industrielle drivhusgassers GWP og det er ikke altid muligt umiddelbart at skelne den ene type gas fra en anden type gas eller fra en gas, som ikke er omfattet af afgiften. Derfor kan en analyse af gassen være en nødvendighed. § 14b giver hjemmel til analyse af industrielle drivhusgasser, også gasser indeholdt i andre varer, hvor det ikke umiddelbart kan afgøres, om gassen er omfattet af afgiften eller efter hvilken afgiftssats, samt til kontrol af afgiftsgrundlaget.
Til nr. 14.
Ændringen af § 15 er alene en konsekvensændring.
Til nr. 15.
I bilag 1 fremgår hvilke varer, hvoraf der ikke kan opnås godtgørelse for industrielle drivhusgasser, der er anvendt ved produktionen eller indgår i varerne. Der skal endvidere svares afgift af varerne ved import og der kan opnås godtgørelse efter det faktiske indhold af industrielle drivhusgasser ved eksport.
Til § 2
Efter forslaget skal loven træde i kraft den. 1. marts 2001. Bestemmelsen i stk. 3 dog den 15. februar 2001 således at virksomheder, der ikke allerede er registreret efter den gældende afgift på CFC, skal anmelde sig til registrering senest den 15. februar 2001.
Virksomheder, som i dag er registreret efter CFC-afgiftsloven eller som skal registreres efter denne lovændring, skal foretage en lageropgørelse pr. 1. marts 2001 af stoffer som er afgiftspligtige efter § 3a, stk. 1, dog ikke af afgiftspligtige stoffer, der indgår som bestanddel i andre varer.
Det foreslås, at forslaget først træder i kraft pr. 1. marts 2001, således at de berørte virksomheder kan have den fornødne tid til omstilling af regnskabssystemer og lign.
Industrielle drivhusgasser er ikke brandbare og kan opbevares uden problemer. De kan endvidere opbevares under tryk, således at stoffernes volumen reduceres. Det vurderes derfor, at en lageropgørelse og afgiftsbetaling for ikke-registrerede virksomheder er nødvendig for at hindre hamstring inden afgiftens ikrafttrædelse.
Der skal udelukkende foretages en opgørelse af stoffer, som er indkøbt efter lovens fremsættelse. Lageropgørelse hos ikke-registrerede virksomheder har til formål at hindre hamstring af industrielle drivhusgasser, og det er derfor ikke nødvendigt at afgiftsbelægge stoffer indkøbt inden lovens fremsættelse. Udgør mængden af afgiftspligtige stoffer mere end 10 kg skal der ske angivelse og betaling af afgiften af hele mængden, som er indkøbt efter lovens fremsættelse. Ikke-registrerede virksomheder skal ikke opgøre mængden af afgiftspligtige stoffer, der indgår som bestanddel i andre varer. Mængden skal opgøres efter princippet, at de ældste varer forbruges først.
Ikke-registrerede virksomheder skal således opgøre mængden af industrielle drivhusgasser, som er indkøbt efter lovens ikrafttrædelse og ikke er brugt. Udgør mængden mere end 10 kg, skal der ske indberetning og afgiftsbetaling af hele mængden.
Lageropgørelse hos virksomheder, der er eller bliver registreret efter afgiften, er omfattet af kontrolbeføjelser i den gældende lov.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 8, hjemler de statslige told- og skattemyndigheder adgang til virksomheder, der skal foretage lageropgørelse og ikke er registreret efter afgiftsloven. Adgangen er begrænset til virksomhedernes forretningslokaler eller andre lokaler, der benyttes i forbindelse med driften af den afgiftspligtige virksomhed. Der gives hjemmel til at efterse virksomhedernes varebeholdninger, regnskabsmateriale, korrespondance mv.
En effektiv kontrol med lovens overholdelse kan alene ske, såfremt der er adgang for skattemyndighederne til selv at foretage gennemsyn i virksomhederne af varebeholdninger og forretningsbøger mv. Det vil således ikke være tilstrækkeligt med en almindelig bestemmelse om oplysningspligt for de virksomheder, der er omfattet af loven. Det er derimod ikke nødvendigt at lade hjemlen omfatte adgang til lokaler, som udelukkende anvendes privat. Forslaget indebærer således, at der kun er adgang til lokaler, som anvendes udelukkende til privat brug, hvis der foreligger en udtrykkelig tilladelse fra boligens indehaver.
Ved gennemførelsen af eftersyn i en virksomhed er virksomhedens personale forpligtiget til at yde skattemyndighederne den fornødne vejledning og hjælp, samt udlevere eller indsende materiale til skattemyndighederne herunder også udtagelse af vareprøver.
Det er Skatteministeriets opfattelse, at de pågældende generelle kontrolbestemmelser ikke kan undværes uden at miste kontroleffektivitet.
1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med EuropaParlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv 98/48/EF.
Bilag
Lovforslag sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering |
Lovforslaget |
|
§ 1 |
||
I lov om afgift af visse chlorfluorcarboner og haloner (CFC-afgift), jf. lovbekendtgørelse nr. 569 af 3. august 1998, som ændret ved § 28 i lov nr. 380 af 2. juni 1999 og ved § 22 i lov nr. 165 af 15. marts 2000, foretages følgende ændringer: |
||
1. Lovens titel affattes således: |
||
Lov om afgift af visse chlorfluorcarboner og haloner (CFC-afgift) |
»Lov om afgift af visse ozonlagsnedbrydende stoffer og visse drivhusgasser (Afgift på chlorfluorcarboner, haloner, hydrofluorcarboner, perfluorcarboner og svovlhexafluorid)« |
|
2. Før § 1 indsættes: |
||
»Kapitel 1 |
||
Afgift af chlorfluorcarboner og haloner« |
||
§ 1. - - -
Stk. 2-4. - - - |
3. § 1, stk. 4 ophæves. |
|
§ 2. Afgiften udgør 30 kr. pr. kg af stoffernes nettovægt. |
4. § 2 affattes således:
»Afgiften udgør 30 kr. pr. kg af de i § 1, stk. 1, nævnte stoffers nettovægt. |
|
« |
||
§ 3. - - - |
5. § 3, stk. 2 affattes således: |
|
Stk. 2. Dækningsafgiften udgør 30 kr. pr. kg af varens indhold af det afgiftspligtige stof. Skatteministeren fastsætter regler om beregning af vægten. |
»Dækningsafgiften udgør 30 kr. pr. kg af varens indhold af stoffer, der er afgiftspligtige efter § 1, stk. 1. Skatteministeren fastsætter regler om beregning af vægten.« |
|
Stk. 3. - - - |
||
Stk. 4. For dækningsafgiftspligtige varer, der indføres af en virksomhed registreret efter § 29 i toldloven, finder reglerne i § 3 a tilsvarende anvendelse. |
6. I § 3, stk. 4 ændres »§ 3a« til: »§ 3d« |
|
§ 3 a. Ved erhvervsmæssig modtagelse af dækningsafgiftspligtige varer fra andre EF-lande svares afgiften i forbindelse med varemodtagelsen her i landet. Varemodtagere skal inden varens afsendelse fra udlandet anmelde sig hos de statslige told- og skattemyndigheder. Anmeldelsen er gældende for 5 år.
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte varemodtagere skal efter udløbet af hver måned og senest den 15. i den følgende måned til de statslige told- og skattemyndigheder angive mængden af de varer, virksomheden har modtaget i måneden. Angivelsen skal være underskrevet af varemodtageren. Stk. 3. Afgiften skal indbetales til de statslige told- og skattemyndigheder senest samtidig med indsendelsen af den i stk. 2 nævnte angivelse. Udgør afgiften under 50 kr., kan indbetaling af beløbet undlades.
Stk. 4. Betales afgiften ikke rettidigt, skal der betales 1,3 pct. i månedlig rente for hver påbegyndt måned fra den 1. i den måned, i hvilken beløbet skal betales af virksomheden, dog mindst 50 kr. Stk. 5. De statslige told- og skattemyndigheder kan pålægge en virksomhed, der gentagne gange ikke betaler afgiften rettidigt, at afgive angivelse ved varens modtagelse. De statslige told- og skattemyndigheder kan endvidere pålægge virksomheden at betale afgiften ved varens modtagelse.
Stk. 6. Bestemmelserne i lovens § 8 og §§ 11-16 finder tilsvarende anvendelse. Stk. 7. Skatteministeren kan fastsætte regler for angivelse og betaling af afgiften. |
7. § 3a ophæves og i stedet indsættes:
»Kapitel 2 Afgift af hydrofluorcarboner, perfluorcarboner og svovlhexafluorid § 3 a. Den, der erhvervsmæssigt fremstiller eller fra udlandet modtager følgende kemiske stoffer, skal betale en afgift til statskassen: 1) Hydrofluorcarboner (HFC’er) 2) Perfluorcarboner (PFC’er) 3) Svovlhexafluorid (SF6) Stk. 2. Afgiften skal også betales af de i stk. 1, nævnte stoffer, når de findes i blandinger med andre stoffer.
Stk. 3. De statslige told- og skattemyndigheder skal meddele virksomheder godtgørelse efter ansøgning for stoffer omfattet af stk. 1, som er anvendt ved produktion af varer, der ikke er omfattet af bilag 1, jf. dog stk. 4 og 5. Stk. 4. Det er en betingelse for at opnå godtgørelse, at virksomheden kan dokumentere, at der er sket en anvendelse, der er berettiget til godtgørelse, samt at den årlige godtgørelse udgør mindst 500 kr. De statslige told- og skattemyndigheder fastsætter de nærmere regnskabs- og kontrolforskrifter i forbindelse med afgiftsgodtgørelsen.
Stk. 5. De statslige told- og skattemyndigheder meddeler efter anmodning ikke-registrerede virksomheder, jf. § 4, bevilling til afgiftsfritagelse for afgiftspligtige stoffer omfattet af stk. 1, der leveres til virksomheden fra registrerede virksomheder. Det er en betingelse for afgiftsfritagelsen, at virksomheden udelukkende producerer varer, der ikke er omfattet af bilag 1, samt at virksomheden ikke har videresalg af afgiftspligtige stoffer, efter stk. 1. De statslige told- og skattemyndigheder fastsætter de nærmere forskrifter i forbindelse med bevillingen. |
|
§ 3 b. Afgiften udgør for: |
||
(se § 1 nr. 7) |
||
Stk. 2. Hvis et stof er omfattet af § 3a, stk. 1, men ikke er omfattet af stk. 1, svares en afgift på 400 kr. pr. kg. |
||
Stk. 3. Hvis en blanding er sammensat af flere forskellige af de i stk. 1 og 2 nævnte stoffer, beregnes afgiften som summen af afgifterne af hver enkelt stof. Udgør et stof mere end 90 vægtpct. af blandingen, kan afgiften beregnes efter satsen for dette stof og blandingens samlede vægt. Afgiftsniveauet kan altid beregnes til 400 kr. pr. kg af de anvendte sammensætninger af de i stk. 1 og 2 nævnte stoffer. |
||
§ 3 c. Af de i bilag 1 nævnte varer, der indeholder et eller flere af de i § 3a, stk. 1, nævnte stoffer, betales ved erhvervsmæssig indførsel fra steder uden for EU eller fra visse områder, der ikke er omfattet af de pågældende EU-landes afgiftsområde, en dækningsafgift til statskassen, jf. dog stk. 2. |
||
Stk. 2. Der skal ikke svares dækningsafgift efter stk. 1, for stoffer som er afgiftspligtige efter § 3a, og som er anvendt som kølemiddel i air-conditionanlæg i biler. |
||
Stk. 3. Dækningsafgiften beregnes efter mængden af de afgiftspligtige stoffer, jf. stk. 1, og afgiftssatser fastsat i § 3b. Skatteministeren fastsætter regler om beregning af vægten. |
||
Stk. 4. Afgiften afregnes efter reglerne i toldlovens kapitel 4, jf. dog stk. 5. |
||
Stk. 5. For dækningsafgiftspligtige varer, der indføres af en virksomhed registreret efter § 29 i toldloven, finder reglerne i § 3d tilsvarende anvendelse. |
||
Kapitel 3 |
||
Fælles bestemmelser |
||
§ 3 d. Ved erhvervsmæssig modtagelse af dækningsafgiftspligtige varer, jf. § 1, stk. 2 og bilag 1, fra andre EU-lande svares afgiften i forbindelse med varemodtagelsen her i landet, jf. dog stk. 2. Varemodtagere skal inden varens afsendelse fra udlandet anmelde sig hos de statslige told- og skattemyndigheder. Anmeldelsen er gældende for 5 år. |
||
Stk. 2. Der skal ikke svares afgift efter stk. 1, for stoffer som er afgiftspligtige efter § 3a og er anvendt som kølemiddel i airconditionanlæg i biler. |
||
Stk. 3. De i stk. 1, nævnte varemodtagere skal efter udløbet af hver afgiftsperiode angive mængden af de varer, virksomheden har modtaget i perioden, og indbetale afgiften heraf til de statslige told- og skattemyndigheder. Angivelsen og betalingen sker efter reglerne i § 2, § 3 og §§ 5-8, nr. 2 og 3, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. |
||
Stk. 4. De statslige told- og skattemyndigheder kan pålægge en virksomhed, der gentagne gange ikke betaler afgiften rettidigt, at afgive angivelse ved varens modtagelse. De statslige told- og skattemyndigheder kan endvidere pålægge virksomheden at betale afgiften ved varens modtagelse. |
||
Stk. 5. Bestemmelserne i lovens § 8 og §§ 12 og 14 finder tilsvarende anvendelse.« |
||
§ 4. Virksomheder, der erhvervsmæssigt fremstiller eller fra udlandet modtager stoffer, der er afgiftspligtige efter § 1, skal registreres hos de statslige told- og skattemyndigheder. |
8. I § 4, stk. 1, indsættes efter »§ 1«: »eller § 3a«. |
|
Stk. 2. - - - |
||
Stk. 3. Registrerede virksomheder er berettiget til, uden at afgiften er berigtiget, at modtage stoffer, der er afgiftspligtige efter § 1. |
9. I § 4, stk. 3, indsættes efter »§ 1«: »eller § 3a«. |
|
§ 5. - - -
Stk. 3. Registrerede virksomheder, der udtager afgiftspligtige stoffer til fremstilling af varer, skal medregne forbruget til udleveringen efter stk. 2. |
10. I § 5, stk. 3, indsættes efter »varer,«: »som er omfattet af § 1, stk. 2 eller bilag 1«. |
|
§ 7. Ved erhvervsmæssig levering til udlandet af de i § 1, stk. 2, nævnte varer, der er fremstillet her i landet ved anvendelse af et eller flere i § 1, stk. 1, nævnte stoffer, eller som er afgiftsberigtiget ved modtagelsen fra udlandet efter reglerne i § 3, tilbagebetales afgiften af den mængde afgiftspligtige stoffer, der er indeholdt i varen.
Stk. 2. - - - |
11. I § 7, stk. 1, indsættes efter »§ 1, stk. 2,«: »eller bilag 1«, efter »§ 1, stk. 1,« indsættes: »eller § 3a, stk. 1,« og efter »§ 3»indsættes: »,§ 3c eller § 3d«. |
|
§ 14. - - - |
||
Stk. 2-3. - - - |
||
Stk. 4. Leverandører af råvarer m.v. til fremstilling af stoffer, der er afgiftspligtige efter § 1, skal på begæring meddele de statslige told- og skattemyndigheder oplysning om de leverede varer. |
12. I § 14, stk. 4, indsættes efter »§ 1«: »eller § 3a«. |
|
Stk. 5-9. - - - |
||
§ 14 a. - - - |
13. Efter § 14 a indsættes: |
|
»§ 14 b. I forbindelse med kontrol efter § 14 er de statslige told- og skattemyndigheder berettiget til at foretage enhver undersøgelse af stoffer og varer, der er nødvendig for udøvelse af kontrol, og til uden erstatning at udtage prøver af stoffer og varer, i det omfang det er nødvendigt for at undersøge deres beskaffenhed. Varemodtageren eller -fremstilleren er berettiget til efter undersøgelsens afslutning på begæring at få de udtagne prøver tilbageleveret, i det omfang de ikke er medgået ved undersøgelsen. |
||
Stk. 2. Såfremt de statslige told- og skattemyndigheder har besluttet kun at undersøge en del af de angivne stoffer og varer, anvendes resultaterne af den delvise undersøgelse på alle stoffer og varer, der er anført under den pågældende varepost i den afgiftspligtiges regnskab. Varemodtageren eller -fremstilleren kan dog anmode om en supplerende undersøgelse af stofferne og varerne, såfremt det kan sandsynliggøres, at resultatet af den delvise undersøgelse ikke kan anvendes på resten af de angivne stoffer og varer. |
||
Stk. 3. Det påhviler varemodtageren eller -fremstilleren eller den, som handler på varemodtagerens eller -fremstillerens vegne, at udføre det for undersøgelsen af stofferne og varerne nødvendige arbejde (ud- og indpakning, opvejning, opmåling m.v.). Omkostningerne i forbindelse hermed afholdes af varemodtageren eller -fremstilleren.« |
||
§ 15. For betaling af afgift efter loven hæfter den, der som ejer, forpagter eller lignende driver virksomheden for egen regning samt de i § 3 a nævnte varemodtagere og den, der er i besiddelse af varen. |
14. I § 15, ændres »§ 3a« til: »§ 3d«. |
|
15. Som bilag 1 indsættes: |
||
»Bilag 1 |
||
Varer, hvor der ikke kan opnås godtgørelse ved anvendelsen af afgiftspligtige stoffer efter § 3a: |
||
1) Husholdningskøleskabe og –frysere |
||
2) Jævnstrømskøleskabe og –frysere |
||
3) Vaccinekølere |
||
4) Kommercielle køle- og fryseskabe, herunder plug-in møbler som iscremefrysere og flaskekølere |
||
5) Kommercielle køle- og fryseanlæg |
||
6) Mælkekøleanlæg |
||
7) Kølerum uden offentlig adgang |
||
8) Industrielle køle- og fryserum |
||
9) Lavtemperaturanlæg |
||
10) Varmepumper |
||
11) Airconditionanlæg i bygninger |
||
12) Airconditionanlæg i personbiler, vare- og lastbiler og busser |
||
13) Affugtere |
||
14) Fjernvarmerør |
||
15) Isolerede porte og døre |
||
16) Fugeskum |
||
17) Paneler til køle- og fryserum |
||
18) Ekstruderet polystyren til isolering (XPS-skum) |
||
19) Spraydåser, herunder beholdere beregnet på at frembringe støj, beholdere til fejlfinding eller rensning på f.eks. elektronisk udstyr (undtaget herfra er spraydåser til medicinsk brug) |
||
20) Ruder |
||
21) Isolatorgas i elektriske installationer, dog undtaget SF6-isoleret koblingsudstyr [ 36 kV |
||
22) Sporgas |
||
Punkterne omfatter ikke mobile kølecontainere og køleanlæg - beregnet til anvendelse i fly, skibe, fiskefartøjer og køretøjer. Airconditionanlæg til brug i personbiler, busser, vare- og lastbiler er dog omfattet |