L 213 (som vedtaget): Forslag til lov om arbejdsmiljøcertifikat til virksomheder og om statstilskud til virksomheder med certifikat.
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 29. maj 2001
Forslag
til
Lov om arbejdsmiljøcertifikat til virksomheder og om
statstilskud til virksomheder med certifikat
Kapitel 1
Formål
§ 1. Loven har til formål at skabe grundlag for, at virksomheder med ansatte, der er omfattet af lov om arbejdsmiljø, kan få udstedt et arbejdsmiljøcertifikat og i forlængelse heraf få tilskud til afholdelse af udgiften til arbejdsmiljøafgift, som er fastsat i lov om en generel arbejdsmiljøafgift.
Definitioner
§ 2. Ved en virksomhed forstås i denne lov en juridisk enhed i form af:
1) En fysisk person i dennes egenskab af arbejdsgiver.
2) En juridisk person eller en filial af en udenlandsk juridisk person.
3) En statslig administrativ enhed.
4) En amtskommune.
5) En kommune.
6) Et kommunalt fællesskab.
§ 3. Ved en produktionsenhed forstås i denne lov:
1) Den hovedaktivitet, som udøves af en juridisk enhed, der kun har én hovedaktivitet, og hvor al aktivitet udøves på eller fra samme geografiske adresse som den juridiske enheds adresse.
2) Den enkelte hovedaktivitet, hvis en juridisk enhed har flere hovedaktiviteter, der udøves på eller fra én geografisk adresse.
3) Den enkelte aktivitet, hvis en juridisk enhed har aktiviteter, der udøves på eller fra flere geografiske adresser.
Stk. 2. Efter denne lov anses byggepladser ikke som produktionsenheder.
Kapitel 2
Arbejdsmiljøcertifikat til virksomheder
§ 4. Virksomheder med ansatte, der er omfattet af lov om arbejdsmiljø, kan få udstedt et arbejdsmiljøcertifikat, der vedrører enten den juridiske enhed med alle tilhørende produktionsenheder eller en eller flere produktionsenheder.
§ 5. For at en virksomhed kan få udstedt et arbejdsmiljøcertifikat, herunder for en tilhørende produktionsenhed, skal følgende krav være opfyldt:
1) Virksomhedens eller produktionsenhedens materielle arbejdsmiljø skal være i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningens krav, for så vidt angår væsentlige arbejdsmiljøproblemer inden for de områder, der er angivet i bilag 1. Ved væsentlige arbejdsmiljøproblemer forstås problemer, der vil kunne medføre et påbud i henhold til lov om arbejdsmiljø.
2) Virksomheden eller produktionsenheden skal have opfyldt kravene til dens egen indsats i forbindelse med arbejdsmiljøet, jf. bilag 2.
3) Virksomheden eller produktionsenheden skal under medvirken af medarbejderne eller deres repræsentanter have besluttet, hvordan den konkret vil arbejde for en rummelig arbejdsplads og et rummeligt arbejdsmarked. For virksomheder eller produktionsenheder med sikkerhedsudvalg, jf. arbejdsmiljølovens § 7, skal beslutningen indeholde mål, en handlingsplan og retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.
4) Virksomheden eller produktionsenheden skal under medvirken af medarbejderne eller deres repræsentanter have besluttet, hvordan den konkret vil arbejde for sundhedsfremme på arbejdspladsen. For virksomheder eller produktionsenheder med sikkerhedsudvalg, jf. arbejdsmiljølovens § 7, skal beslutningen indeholde mål, en handlingsplan og retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.
5) Der skal foreligge dokumentation for dels virksomhedens eller produktionsenhedens indsats for at opfylde kravene i nr. 1-4, dels resultaterne af denne indsats. Det skal i den forbindelse dokumenteres, at medarbejderne eller deres repræsentanter har været inddraget i arbejdet med at opfylde kravene i nr. 1-4. Dokumentationen skal være offentligt tilgængelig i samlet form.
Stk. 2. Arbejdsministeren fastsætter nærmere regler om kravene i stk. 1. Arbejdsministeren fastsætter endvidere nærmere regler om kravene til dokumentationen for, at kravene i stk. 1 kan anses for at være opfyldt, herunder hvordan virksomheder og produktionsenheder med og uden sikkerhedsudvalg, jf. arbejdsmiljølovens § 7, kan dokumentere, at de opfylder kravene i stk. 1.
§ 6. Et arbejdsmiljøcertifikat, der indeholder en bekræftelse på, at virksomheden eller produktionsenheden opfylder alle kravene i § 5, kan opnås enten gennem en akkrediteret inspektion eller en akkrediteret certificering, jf. § 7.
Stk. 2. Virksomheder kan selv vælge, om de vil søge om at få et arbejdsmiljøcertifikat gennem en akkrediteret inspektion eller en akkrediteret certificering.
Stk. 3. Et arbejdsmiljøcertifikat skal fornys hvert tredje år.
§ 7. Akkrediteret inspektion foretages af et inspektionsorgan, mens akkrediteret certificering foretages af et certificeringsorgan. De pågældende organer skal være akkrediteret hertil af DANAK eller et tilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan.
Stk. 2. Inspektions- og certificeringsorganer betaler for at blive akkrediteret efter regler fastsat af akkrediteringsorganet.
Stk. 3. Virksomhederne betaler for inspektion og certificering, herunder udstedelse af certifikat.
§ 8. Arbejdsministeren kan efter forhandling med erhvervsministeren fastsætte nærmere regler om inspektion og certificering og om udstedelse af et arbejdsmiljøcertifikat.
Kapitel 3
Tilskud til virksomheder med et arbejdsmiljøcertifikat
§ 9. Virksomheder, der har fået udstedt et arbejdsmiljøcertifikat, jf. kapitel 2, kan få statstilskud til virksomhedens udgifter til arbejdsmiljøafgift, jf. lov om en generel arbejdsmiljøafgift.
Stk. 2. Tilskud ydes for det kalenderår, hvor certifikatet er udstedt, samt for de efterfølgende to kalenderår. Tilskudsperioden regnes fra starten af det kalenderår, hvor certifikatet er udstedt.
Stk. 3. Tilskuddet for den virksomhed eller produktionsenhed, som certifikatet omfatter, opgøres for det enkelte kalenderår svarende til den del af nedenstående beløb, som vedrører den pågældende virksomhed eller produktionsenhed.
1) Den afgift, som virksomheden i det pågældende kalenderår har betalt til Arbejdsmarkedets Tillægspension i medfør af § 2 i lov om en generel arbejdsmiljøafgift.
2) Den del af arbejdsskadeforsikringspræmien, som virksomheden for det kalenderår, der ligger to år forud for det pågældende kalenderår, har betalt til det forsikringsselskab, hvor virksomheden har tegnet en arbejdsskadeforsikring, og som kan henføres til den acontoafgift, som forsikringsselskabet har betalt til staten i medfør af § 5 i lov om en generel arbejdsmiljøafgift.
3) Den del af det bidrag, som virksomheden for det kalenderår, der ligger to år forud for det pågældende kalenderår, har betalt til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, og som kan henføres til den acontoafgift, som Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring har betalt til staten i medført af § 5 i lov om en generel arbejdsmiljøafgift.
Stk. 4. For kommuner, amtskommuner og andre virksomheder, der ikke har tegnet arbejdsskadeforsikring (selvforsikrede), beregnes tilskud vedrørende den virksomhed eller produktionsenhed, som certifikatet omfatter, svarende til de beløb, der følger af stk. 3, nr. 1 og 3, samt den acontoafgift, som de pågældende har betalt til staten efter § 5, stk. 1, nr. 1, i lov om en generel arbejdsmiljøafgift for det pågældende kalenderår, og som vedrører den pågældende virksomhed eller produktionsenhed.
Stk. 5. Tilskud til virksomheder og produktionsenheder, for hvilke der ikke kan fastsættes et tilskud efter stk. 3, fastsættes efter princippet i § 26, stk. 3 og 4, på grundlag af de udgifter, der er afholdt som følge af lov om en generel arbejdsmiljøafgift.
Stk. 6. Tilskuddet opgøres og udbetales én gang årligt.
§ 10. Virksomheder, der har fået udstedt et arbejdsmiljøcertifikat efter regler fastsat i denne lov eller i medfør af denne lov, kan få statstilskud til virksomhedens udgifter til inspektion eller certificering.
Stk. 2. Tilskuddet udgør 4.500 kr. pr. virksomhed og udbetales sammen med tilskuddet til arbejdsmiljøafgiften efter § 9 i det år, hvor certifikatet udstedes.
Stk. 3. Arbejdsministeren kan efter forhandling med finansministeren forhøje tilskuddet pr. virksomhed efter stk. 2.
§ 11. Ansøgning om tilskud efter §§ 9 og 10 skal sendes til Arbejdstilsynet og være vedlagt kopi af det udstedte certifikat samt oplysning om, hos hvilket forsikringsselskab virksomheden har tegnet arbejdsskadeforsikring, og nummeret på policen.
Stk. 2. Til brug for Arbejdstilsynets opgørelse af tilskuddet efter § 9 skal Arbejdsmarkedets Tillægspension, forsikringsselskaber, der tegner arbejdsskadeforsikring, og Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring i det enkelte kalenderår oplyse Arbejdstilsynet om, hvilke beløb, jf. § 9, stk. 3, de enkelte virksomheder har indbetalt som følge af lov om en generel arbejdsmiljøafgift.
Stk. 3. Til brug for Arbejdstilsynets beregning af tilskuddet skal virksomheden i nødvendigt omfang oplyse Arbejdstilsynet om virksomhedens samlede indbetalte ATP-bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension for det foregående kalenderår, herunder hvilken del af de samlede indbetalte ATP-bidrag der vedrører de dele af virksomheden, som certifikat er udstedt for, jf. § 4. Virksomheden skal samtidig oplyse, hvordan ATP-bidragene fordeler sig på de tre bidragssatser i §§ 4 a og 15 i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Stk. 4. Tilskud efter § 9, stk. 5, baseres på oplysninger fra den enkelte virksomhed. Forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring skal oplyse virksomhederne om, hvor stor en del af henholdsvis arbejdsskadeforsikringspræmierne og bidragene til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring der kan henføres til den acontoafgift, som forsikringsselskaberne og Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring har betalt til staten i medfør af § 5 i lov om en generel arbejdsmiljøafgift.
Stk. 5. På grundlag af virksomhedens ansøgning og oplysningerne efter stk. 1-4 giver Arbejdstilsynet virksomheden tilsagn om tilskud samt udbetaler tilskud for det kalenderår, hvor certifikatet er udstedt.
Stk. 6. Udbetaling af tilskud for de to efterfølgende kalenderår sker på grundlag af fornyet ansøgning om tilskud efter § 9 samt oplysninger efter stk. 1-4 vedrørende de pågældende kalenderår.
§ 12. Hvis Arbejdstilsynet har afgivet påbud efter arbejdsmiljølovgivningens regler inden for de væsentlige problemområder efter § 5, stk. 1, nr. 1, jf. bilag 1, til en virksomhed eller produktionsenhed, for hvilken der er udstedt et arbejdsmiljøcertifikat og ansøgt om tilskud, udskydes tilsagn om og udbetaling af tilskud efter §§ 9 og 10, jf. § 11, stk. 5 og 6, indtil virksomheden har dokumenteret, at påbudet er efterkommet.
Stk. 2. Er der indgivet rettidig klage over påbudet, jf. stk. 1, til Arbejdsmiljøklagenævnet efter arbejdsmiljølovgivningens regler, jf. lov om arbejdsmiljø § 81, udskydes tilsagn om og udbetaling af tilskud, indtil Arbejdsmiljøklagenævnets afgørelse foreligger og et eventuelt påbud er efterkommet.
Stk. 3. Tilskud efter § 9 ydes først med virkning fra det tidspunkt, hvor påbudet er efterkommet.
§ 13. Tilsagn om og udbetaling af tilskud efter §§ 9 og 10, jf. § 11, stk. 5 og 6, udskydes endvidere, hvis der til en virksomhed eller en produktionsenhed, for hvilken der er udstedt et arbejdsmiljøcertifikat og ansøgt om tilskud, er
1) udstedt et administrativt bødeforlæg af Arbejdstilsynet for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen inden for de væsentlige problemområder efter § 5, stk. 1, nr. 1, jf. bilag 1, eller
2) indgivet politianmeldelse for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen inden for de væsentlige problemområder efter § 5, stk. 1, nr. 1, jf. bilag 1.
Stk. 2. Tilsagn gives, og tilskud udbetales, når virksomheden har dokumenteret,
1) at virksomheden har vedtaget en bøde, eller
2) at der foreligger en retslig afgørelse, og
3) at en eventuel straf er fuldbyrdet.
Stk. 3. Tilskud efter § 9 ydes først med virkning fra det tidspunkt, hvor virksomheden har dokumenteret, at en eventuel straf er fuldbyrdet.
§ 14. Hvis Arbejdstilsynet afgiver et påbud efter arbejdsmiljølovgivningens regler inden for de væsentlige problemområder efter § 5, stk. 1, nr. 1, jf. bilag 1, til en virksomhed eller produktionsenhed, for hvilken Arbejdstilsynet har givet tilsagn om tilskud, bortfalder tilskud efter § 9 med virkning fra det tidspunkt, hvor påbudet er afgivet, og indtil virksomheden har dokumenteret, at påbudet er efterkommet. En forholdsmæssig andel af et allerede udbetalt tilskud skal i så fald tilbagebetales.
Stk. 2. Hvis der er indgivet rettidig klage til Arbejdsmiljøklagenævnet over et påbud afgivet af Arbejdstilsynet efter arbejdsmiljølovgivningens regler, jf. lov om arbejdsmiljø § 81, kan Arbejdstilsynet først træffe afgørelse efter stk. 1 om bortfald af tilskud, når Arbejdsmiljøklagenævnets afgørelse foreligger.
§ 15. Tilskud efter § 9 bortfalder, hvis der til en virksomhed eller en produktionsenhed er
1) udstedt et administrativt bødeforlæg af Arbejdstilsynet, som er vedtaget af virksomheden for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen inden for de væsentlige problemområder efter § 5, stk. 1, nr. 1, jf. bilag 1, eller
2) indgivet politianmeldelse og virksomheden har vedtaget en bøde eller der foreligger en retslig afgørelse for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen inden for de væsentlige problemområder efter § 5, stk. 1, nr. 1, jf. bilag 1.
Stk. 2. Tilskud bortfalder med virkning fra det tidspunkt, hvor det administrative bødeforlæg er udstedt eller politianmeldelse er indgivet. Virksomheden skal tilbagebetale en forholdsmæssig andel af et allerede udbetalt tilskud.
Stk. 3. Tilskud ydes på ny, når
1) virksomheden har dokumenteret, at en straf er fuldbyrdet, og
2) virksomheden gennem rapport fra et akkrediteret inspektions- eller certificeringsorgan har dokumenteret, at betingelserne for at få et arbejdsmiljøcertifikat er opfyldt.
§ 16. Hvis det akkrediterede certificeringsorgan konstaterer, at betingelserne for et arbejdsmiljøcertifikat ikke længere er opfyldt, skal virksomheden meddele det til Arbejdstilsynet. I så fald bortfalder tilskud efter § 9 med virkning fra det tidspunkt, hvor det akkrediterede certificeringsorgan har konstateret, at betingelserne ikke længere er opfyldt, og indtil virksomheden gennem rapport fra det akkrediterede certificeringsorgan har dokumenteret, at betingelserne for at få et arbejdsmiljøcertifikat på ny er opfyldt. Virksomheden skal i givet fald tilbagebetale en forholdsmæssig andel af et allerede udbetalt tilskud.
§ 17. Arbejdstilsynet kan træffe afgørelse om, at tilsagn om tilskud efter §§ 9 og 10 bortfalder, og at allerede udbetalt tilskud skal tilbagebetales, hvis virksomheden i forbindelse med ansøgning om certifikat og tilskud har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for ydelse af tilskud.
Stk. 2. Er tilskud bortfaldet, jf. stk. 1, kan tilskud først på ny gives fra starten af en ny treårig tilskudsperiode på grundlag af et nyt certifikat og tidligst fra starten af et nyt kalenderår.
§ 18. Tilbagebetaling efter §§ 14-17 skal ske senest 14 dage efter påkrav.
Stk. 2. Tilbagebetales det skyldige beløb ikke rettidigt, skal der betales 1,5 pct. i månedlig rente for hver påbegyndt måned fra forfaldsdagen.
Stk. 3. Arbejdstilsynet har udpantningsret for beløb, der skulle være betalt efter stk. 1 og 2.
§ 19. Virksomheder eller produktionsenheder, for hvilke der er udstedt certifikat, og for hvilke der udbetales tilskud, offentliggøres på Arbejdstilsynets hjemmeside.
§ 20. Arbejdsministeren fastsætter nærmere regler om, hvordan tilskudsordningen og eventuel tilbagebetaling gennemføres, herunder om ansøgning, form og frister, samt om offentliggørelse af virksomheder og produktionsenheder med certifikat og tilskud på Arbejdstilsynets hjemmeside. Arbejdsministeren kan endvidere fastsætte regler om, at virksomhedernes oplysninger efter § 11, stk. 3 og 4, skal være forsynet med en revisorerklæring.
Stk. 2. Arbejdsministeren kan bestemme, at Arbejdstilsynets opgaver vedrørende tilskuds-administrationen efter dette kapitel helt eller delvis kan varetages af andre, herunder af private.
Kapitel 4
Fritagelse for gebyrbelagt tilsyn
§ 21. En virksomhed eller produktionsenhed, der er omfattet af reglerne om gebyrbelagt tilsyn inden for arbejdsmiljømæssigt særligt belastede brancher, jf. arbejdsmiljølovens § 74, stk. 4-6, fritages for det gebyrbelagte tilsyn, hvis den har fået udstedt et arbejdsmiljøcertifikat efter kapitel 2 eller 5.
Stk. 2. Fritagelsen for det gebyrbelagte tilsyn gælder fra den dato, hvor virksomheden har fået udstedt et arbejdsmiljøcertifikat, og indtil tilskudsperioden efter § 9, stk. 2, ophører.
§ 22. Arbejdstilsynet kan dog uanset et udstedt certifikat foretage et gebyrbelagt tilsyn på en virksomhed eller produktionsenhed under de samme betingelser, som gælder for bortfald af tilskud efter §§ 14-17.
Kapitel 5
Erhvervelse af et arbejdsmiljøcertifikat via anerkendte standarder
§ 23. Virksomheder, der har opnået et akkrediteret certifikat på baggrund af en anerkendt standard for certificering af arbejdsmiljøledelse, omfattes af kapitel 3 og 4, såfremt standarden indeholder krav, der sikrer opfyldelse af de krav, som er fastsat i denne lov.
Kapitel 6
Klage
§ 24. Klage over afgørelser vedrørende ydelse eller tilbagebetaling af tilskud efter kapitel 3 samt klage vedrørende fritagelse af virksomheder eller produktionsenheder fra det gebyrbelagte tilsyn efter kapitel 4 kan inden for en frist af 4 uger fra den dag, hvor virksomheden har modtaget afgørelsen, indbringes for Arbejdsmarkedets Ankenævn.
Stk. 2. Klagen sendes til Arbejdstilsynet. Hvis Arbejdstilsynet fastholder afgørelsen, videresendes klagen til behandling i Arbejdsmarkedets Ankenævn, jf. § 25.
Stk. 3. Arbejdsmarkedets Ankenævn kan se bort fra overskridelse af klagefristen i stk. 1, når der er særlig grund hertil.
Stk. 4. Sagerne forberedes af Arbejdsmarkedets Ankenævns sekretariat og behandles i øvrigt i overensstemmelse med de regler, der er fastsat for ankenævnet, jf. § 100 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Stk. 5. Ankenævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
§ 25. Ved behandling af sager efter § 24 har Arbejdsmarkedets Ankenævn følgende sammensætning:
1) Ankenævnets formand, jf. § 100, stk. 1, nr. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. eller dennes stedfortræder, jf. § 100, stk. 6, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
2) 1 medlem udpeget af Dansk Arbejdsgiverforening, jf. § 100, stk. 2, nr. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
3) 1 medlem udpeget af Landsorganisationen i Danmark, jf. § 100, stk. 2, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
4) 1 medlem udpeget af arbejdsministeren efter forhandling med justitsministeren, jf. § 100, stk. 2, nr. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
5) 1 medlem udpeget af arbejdsministeren efter forhandling med erhvervsministeren efter de samme regler, som gælder for udpegning af det i nr. 4 nævnte medlem.
Stk. 2. Et medlem udpeget efter stk. 1 kan ikke samtidig være medlem af Arbejdsmiljøklagenævnet.
Ikrafttræden m.v.
§ 26. Arbejdsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Stk. 2. Virksomheder, der får udstedt et certifikat efter denne lov i 2002, kan ud over tilskud til arbejdsmiljøafgiften for 2002 og de efterfølgende to kalenderår, jf. § 9, få tilskud til arbejdsmiljøafgiften for 2001.
Stk. 3. For 2001 fastsættes tilskuddet i medfør af § 9, stk. 3, nr. 2, på grundlag af den del af arbejdsskadeforsikringspræmien, som virksomheden for året ved hovedforfald eller senere er opkrævet a conto af det forsikringsselskab, hvor virksomheden har tegnet en arbejdsskadeforsikring, og som kan henføres til den acontoafgift, som forsikringsselskabet har betalt til staten i medfør af § 5 i lov om en generel arbejdsmiljøafgift.
Stk. 4. For 2002 fastsættes tilskuddet i medfør af § 9, stk. 3, nr. 2, på grundlag af den del af arbejdsskadeforsikringspræmien, som virksomheden for året er opkrævet a conto af det forsikringsselskab, hvor virksomheden har tegnet en arbejdsskadeforsikring, og som kan henføres til den acontoafgift, som forsikringsselskabet har betalt til staten i medfør af § 5 i lov om en generel arbejdsmiljøafgift.
Stk. 5. For 2001 og 2002 fastsættes tilskuddet i medfør af § 9, stk. 3, nr. 3, på grundlag af den del af det bidrag, som virksomheden for året er opkrævet a conto af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, og som kan henføres til den acontoafgift, som Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring har betalt til staten i medført af § 5 i lov om en generel arbejdsmiljøafgift.
§ 27. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Krav til virksomhedens (produktionsenhedens) materielle arbejdsmiljø, jf. § 5, stk. 1, nr. 1
Virksomhedens faktiske arbejdsmiljøforhold skal være i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningens krav, for så vidt angår væsentlige arbejdsmiljøproblemer inden for følgende områder:
• Støj
• Vibrationer
• Stråling
• Termiske belastninger
• Bevægeapparatbelastninger
• Psykosociale belastninger
• Kemiske og biologiske belastninger
• Indeklimabelastninger
• Ulykker
• Unges arbejde
Bilag 2
Krav til virksomhedens (produktionsenhedens) egen indsats i forbindelse med erhvervelse af et arbejdsmiljøcertifikat, jf. § 5, stk. 1, nr. 2
I. Akkrediteret inspektion
For at erhverve et arbejdsmiljøcertifikat gennem en akkrediteret inspektion skal følgende forhold vedrørende virksomhedens egen indsats være iagttaget:
(De krav, der gør sig gældende for virksomheden, gælder tilsvarende for produktionsenheden).
1. Beskrivelse af virksomhedens arbejdsmiljøpolitik
Virksomheden skal beskrive arbejdsmiljøarbejdet på virksomheden. Beskrivelsen skal som minimum indeholde en bredt formuleret principerklæring fra ledelsen om vigtigheden af arbejdsmiljøet og angive klare grundlæggende mål.
Der skal være tilkendegivelser om grundlæggende pligter og opgaver vedrørende arbejdsmiljøindsatsen for den øverste ledelse, ledelsesstaben, de ansatte og sikkerhedsorganisationen.
2. Arbejdspladsvurdering
Der skal foreligge en skriftlig arbejdspladsvurdering i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen.
Ved prioriteringen af arbejdsmiljøindsatsen skal virksomheden forholde sig til og (hvor det er relevant) inddrage væsentlige arbejdsmiljøproblemer, jf. bilag 1.
3. Sikkerhedsarbejde
I virksomheder, hvor der skal være en sikkerhedsorganisation, skal denne være etableret i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen. Sikkerhedsorganisationen skal være inddraget i alle relevante opgaver vedrørende arbejdsmiljøforhold.
Sikkerhedsorganisationens medlemmer skal have gennemgået arbejdsmiljøuddannelsen i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen eller være tilmeldt uddannelsen.
Et medlem af virksomhedens øverste ledelse skal være formand for det øverste udvalg i sikkerhedsorganisationen. Ligeledes skal et medlem af den nærmeste øverste ledelse være formand i relation til de respektive underudvalg i sikkerhedsorganisationen.
4. Andre lovpligtige uddannelser, oplæring m.v.
De ansatte skal have gennemgået andre lovpligtige uddannelser i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen eller være tilmeldt disse. Nyansatte og ansatte, der overføres til andre opgaver, skal have fået den fornødne oplæring og instruktion i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen.
5. Ulykkesundersøgelser og -forebyggelse m.v.
Anmeldepligtige arbejdsulykker skal være anmeldt og undersøgt i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningens krav. Tilløb til arbejdsulykker skal ligeledes undersøges.
Der skal være fastlagt retningslinjer for undersøgelser af arbejdsulykker og tilløb til arbejdsulykker og retningslinjer for iværksættelse af forebyggende foranstaltninger mod gentagelse af arbejdsulykker og tilløb til arbejdsulykker.
6. Brugsanvisninger
Leverandørbrugsanvisninger og arbejdspladsbrugsanvisninger vedrørende CE-mærkede maskiner, stoffer og materialer skal være til stede på virksomheden og være tilgængelige i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen.
7. Lovpligtige eftersyn
De af virksomhedens tekniske hjælpemidler, der er omfattet af et lovpligtigt eftersyn, skal have gennemgået dette lovpligtige eftersyn i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen.
8. Bedriftssundhedstjeneste (BST)
Hvis virksomheden er BST-pligtig, skal tiltrædelsesvedtægt med en bedriftssundhedstjeneste være indgået. Tillige skal der være retningslinjer for virksomhedens samarbejde med bedriftssundhedstjenesten i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen.
9. Arbejdsmiljøgennemgange
Virksomheden skal gennemføre interne arbejdsmiljøgennemgange på virksomheden minimum to gange om året. På virksomheder, hvor der efter arbejdsmiljølovgivningen skal være etableret en sikkerhedsorganisation, skal denne deltage i gennemgangen.
10. Arbejdsmiljøinddragelse i forbindelse med planlægning
Virksomheden skal inddrage arbejdsmiljøforhold ved indkøb, projektering eller ændring af arbejdsprocesser m.v. i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen. Vurdering og inddragelse af arbejdsmiljøhensyn skal indgå så tidligt som muligt.
11. Arbejdsmiljøkrav til fremmede virksomheder, der udfører arbejde på virksomhedens område
Virksomheden skal, hvor det er relevant, udarbejde retningslinjer for information om arbejdsmiljøkrav over for fremmede virksomheder, der arbejder inden for virksomhedens område.
II. Akkrediteret certificering
En virksomhed kan opnå akkrediteret certificering, hvis den etablerer og vedligeholder et system til styring af arbejdsmiljøet. Systemet skal indeholde nedennævnte elementer og udformes således, at det er tilpasset den enkelte virksomhed.
(De krav, der gør sig gældende for virksomheden, gælder tilsvarende for produktionsenheden).
1. Arbejdsmiljøkrav
Systemet opbygges således, at det sikrer, at arbejdsmiljøkravene til virksomheden, som er listet under punkt I, opfyldes.
2. Arbejdsmiljøpolitik
Ud over de krav, der følger af punkt I, nr. 1, skal der i arbejdsmiljøpolitikken være udmøntet konkrete delmål og aktiviteter, der skal gennemføres for at opfylde målene. Arbejdsmiljøpolitikken skal endvidere være udmøntet i forbindelse med andre politikområder, f.eks. indkøbspolitik.
3. Kortlægning, mål og handleplaner
Virksomheden skal gennemføre kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljø og virksomhedens arbejdsmiljøproblemer. På baggrund af kortlægningen skal der udarbejdes en prioriteret handlingsplan til løsning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer.
Ved prioriteringen af arbejdsmiljøindsatsen skal virksomheden forholde sig til og (hvor det er relevant) inddrage væsentlige arbejdsmiljøproblemer, jf. bilag 1.
4. Organisation
Virksomheden skal fastlægge opgaver, ansvar og beføjelser i relation til virksomhedens arbejdsmiljøarbejde. Dette omfatter bl.a. beskrivelsen af virksomhedens sikkerhedsorganisation.
Virksomheden skal udforme og vedligeholde fremgangsmåder for, at kommunikationen mellem de forskellige niveauer og funktioner i virksomheden sikrer, at viden om arbejdsmiljøforhold formidles til og behandles på relevante områder.
5. Uddannelse og træning
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer, der sikrer, at relevante behov for uddannelse og træning bliver identificeret, og at medarbejderne opnår de tilhørende sikkerheds- og sundhedsmæssige færdigheder, der er hensigtsmæssige eller krævede for gennemførelsen af deres arbejde.
6. Implementering og drift
Virksomheden skal identificere de funktioner, hvor behovet for planlægning og gennemførelse af aktiviteter har væsentlig betydning for arbejdsmiljøet. Hvor det er relevant for sikring af arbejdsmiljøet, skal der udformes nedskrevne fremgangsmåder.
7. Forebyggelse af ulykker
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer for at sikre, at potentielle risici bliver identificeret, og at der tages passende forholdsregler med henblik på at forebygge og håndtere eventuelle ulykker.
I det omfang det er relevant, skal der gennemføres ulykkes- og risikoanalyser. Resultatet af sådanne analyser skal inddrages ved revisionen af handlingsplanen, jf. nr. 3.
8. Lovbestemte krav og andre bestemmelser
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer, der sikrer, at eksisterende og nye krav i arbejdsmiljølovgivningen bliver identificeret og efterlevet, og at arbejdet med opfyldelse af kravene bliver integreret i arbejdsmiljøstyringssystemet.
9. Overvågning
Virksomheden skal udforme og vedligeholde fremgangsmåder, der sikrer, at relevante forhold i relation til arbejdsmiljøet løbende bliver overvåget.
Hvor det er relevant, skal der være overvågnings- eller vedligeholdelsesplaner for at sikre, at hjælpemidler, sikkerhedsudstyr, teknisk udstyr og anlæg bliver vedligeholdt og til enhver tid er funktionsdygtigt som foreskrevet.
Overvågning omfatter også vedligeholdelse af kortlægningen.
10. Afvigelser, korrigerende og forebyggende handlinger
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer til at håndtere afvigelser og gennemføre korrigerende og forebyggende handlinger.
Afvigelser er hændelser, der afviger fra de fastlagte fremgangsmåder og planer i virksomhedens system til styring af arbejdsmiljøet.
Afvigelser omfatter bl.a. ulykker, hændelser, som kunne resultere i ulykker, og forhold, som kunne medføre arbejdsbetingede skader.
11. Intern audit
Virksomheden skal udforme og vedligeholde procedurer for periodevis udførelse af intern audit af virksomhedens system til styring af arbejdsmiljøet for at
a) undersøge, hvorvidt systemet er udformet og fungerer tilfredsstillende, og
b) undersøge, om forpligtelser i arbejdsmiljøpolitikken og handlingsplanen bliver opfyldt.
Procedurer for intern audit skal sikre, at der sker en effektiv opfølgning.
12. Evaluering
På baggrund af resultaterne af intern audit opdatering af kortlægning, status på handlingsplanen og andre informationer skal arbejdsmiljøstyringssystemet regelmæssigt evalueres for at sikre, at det fortsat er egnet. Evalueringen skal behandle det eventuelle behov for ændringer i politik, mål og handlingsplaner og andre dele af systemet.
13. Registrering og dokumentation
Virksomheden skal, hvor det er relevant, udforme og vedligeholde procedurer, der sikrer, at aktiviteterne i forbindelse med virksomhedens arbejdsmiljøarbejde bliver dokumenteret.