L 67 (som vedtaget): Forslag til lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne.

Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 15. december 2000

Forslag

til

Lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne

 

� 1. Trafikministeren bemyndiges til i overensstemmelse med aftale af 5. april 2000 mellem regeringen, Amtsr�dsforeningen i Danmark og Hovedstadens Udviklingsr�d at overdrage de staten tilh�rende aktier i privatbaneaktieselskaber til vedkommende amtsr�d og Hovedstadens Udviklingsr�d.

� 2. Banestr�kningen Hiller�d-Snekkersten (Lille Nord) overdrages i overensstemmelse med aftale af 3. maj 2000 mellem regeringen og Hovedstadens Udviklingsr�d til Hovedstadens Udviklingsr�d.

Stk. 2. Tinglysningsm�ssig registrering af Hovedstadens Udviklingsr�ds rettigheder og adkomstforhold kan ske p� grundlag af denne lov uden erl�ggelse af afgifter og gebyrer.

Stk. 3. S�fremt regelm�ssig passagertrafik oph�rer p� banestr�kningen Hiller�d-Snekkersten, har staten ret til vederlagsfrit at overtage jernbaneinfrastrukturen med tilh�rende arealer, stationsbygninger m.v.

Stk. 4. Statens ret til overtagelse af jernbaneinfrastruktur efter stk. 3 har gyldighed mod enhver uden tinglysning.

� 3. I lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsomr�det, jf. lovbekendtg�relse nr. 493 af 16. juni 1995, som �ndret ved � 10 i lov nr. 1230 af 27. december 1996, � 35 i lov nr. 289 af 18. maj 1998 og � 3 i lov nr. 399 af 2. juni 1999, foretages f�lgende �ndring:

1. Efter � 6 inds�ttes i kapitel 4:

�� 6 a. Amtsr�det kan

1) indg� kontrakter med jernbanevirksomheder om mod betaling at udf�re passagertrafik som offentlig service,

2) virke som infrastrukturforvalter efter lov om jernbanevirksomhed m.v. og

3) deltage uden bestemmende indflydelse i selskaber, der forvalter jernbaneinfrastruktur, driver jernbanevirksomhed eller udf�rer anden virksomhed i tilknytning til jernbanedrift, jf. dog � 6 b, stk. 2.

Stk. 2. Trafikministeren kan fasts�tte n�rmere regler om ud�velsen af amtsr�dets bef�jelser efter stk. 1. Amtsr�det kan beslutte helt eller delvis at overlade sine bef�jelser efter stk. 1 til det i � 4, stk. 3, n�vnte udvalg.

� 6 b. Aktieselskaber, der udf�rer jernbanedrift i henhold til koncession udstedt i medf�r af anl�gsloven for den p�g�ldende jernbane (privatbane), st�r under amtsr�dets �konomiske og administrative tilsyn og er forpligtet til at meddele amtsr�det enhver oplysning om selskabets forhold, som amtsr�det m�tte forlange. Aktieselskabernes vedt�gter og �ndringer i disse skal godkendes af amtsr�det. S�fremt flere myndigheder m�tte v�re kompetente efter 1. og 2. pkt., afg�r trafikministeren efter anmodning, hvordan tilsynet skal ud�ves.

Stk. 2. I selskaber, der alene ud�ver virksomhed som n�vnt i stk. 1 eller anden jernbanetrafik udf�rt som offentlig service, kan et amtsr�d ud�ve bestemmende indflydelse. Et amtsr�d kan ligeledes ud�ve bestemmende indflydelse i et selskab, der inden for amtet udf�rer anden virksomhed i tilknytning til jernbanedrift. S�fremt et amtsr�d opn�r bestemmende indflydelse i et selskab, der ikke udelukkende udf�rer den i 1. og 2. pkt. n�vnte virksomhed, skal aktiviteterne i selskabet og i andre selskaber, som det p�g�ldende selskab kontrollerer, eller amtsr�dets deltagelse heri inden for rimelig tid efter den erhvervelse, der giver bestemmende indflydelse, tilpasses s�ledes, at amtsr�dets fremtidige deltagelse er i overensstemmelse med 1. og 2. pkt.

Stk. 3. Amtsr�det kan yde selskaber som n�vnt i stk. 1 st�tte til anl�g og drift omfattet af koncessionen. Amtsr�det kan beslutte at overlade det i � 4, stk. 3, n�vnte udvalg sine bef�jelser til at yde st�tte, og i s� fald ud�ves tilsynet efter stk. 1 af udvalget. Amtsr�det betaler udgifter til pension i de i stk. 1 n�vnte selskaber.

Stk. 4. Et selskab som n�vnt i stk. 1 kan beslutte at overdrage den selskabet tilh�rende jernbaneinfrastruktur til vedkommende amtsr�d eller til tredjemand.

Stk. 5. Trafikministeren kan tillade, at et selskab som n�vnt i stk. 1 driver jernbanevirksomhed uden for de str�kninger, hvortil selskabet har koncession.

� 6 c. � 6 b finder tilsvarende anvendelse for banestr�kningen H�ng-Slagelse.�

� 4. I lov om hovedstadsomr�dets kollektive persontrafik, jf. lovbekendtg�relse nr. 492 af 16. juni 1995, som �ndret ved � 9 i lov nr. 1230 af 27. december 1996, � 34 i lov nr. 289 af 18. maj 1998, � 12 i lov nr. 355 af 2. juni 1999 og � 2 i lov nr. 399 af 2. juni 1999, foretages f�lgende �ndring:

1. Efter � 4 inds�ttes:

�� 4 a. Hovedstadens Udviklingsr�d kan

1) indg� kontrakter med jernbanevirksomheder om mod betaling at udf�re passagertrafik som offentlig service,

2) virke som infrastrukturforvalter efter lov om jernbanevirksomhed m.v. og

3) deltage med bestemmende indflydelse i selskaber, der forvalter jernbaneinfrastruktur, driver jernbanevirksomhed eller udf�rer anden virksomhed i tilknytning til jernbanedrift.

Stk. 2. Trafikministeren kan fasts�tte n�rmere regler om ud�velsen af Hovedstadens Udviklingsr�ds bef�jelser efter stk. 1.

� 4 b. Aktieselskaber, der udf�rer jernbanedrift i henhold til koncession udstedt i medf�r af anl�gsloven for den p�g�ldende jernbane (privatbane), st�r under Hovedstadens Udviklingsr�ds �konomiske og administrative tilsyn og er forpligtet til at meddele Hovedstadens Udviklingsr�d enhver oplysning om selskabets forhold, som r�det m�tte forlange. Aktieselskabernes vedt�gter og �ndringer i disse skal godkendes af Hovedstadens Udviklingsr�d.

Stk. 2. Hovedstadens Udviklingsr�d kan yde selskaber som n�vnt i stk. 1 st�tte til anl�g og drift omfattet af koncessionen. Hovedstadens Udviklingsr�d betaler udgifter til pension i de i stk. 1 n�vnte selskaber.

Stk. 3. Et selskab som n�vnt i stk. 1 kan beslutte at overdrage den selskabet tilh�rende jernbaneinfrastruktur til Hovedstadens Udviklingsr�d eller til tredjemand.

Stk. 4. Trafikministeren kan tillade, at et selskab som n�vnt i stk. 1 driver jernbanevirksomhed uden for de str�kninger, hvortil selskabet har koncession.�

� 5. I lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtg�relse nr. 810 af 28. oktober 1999, foretages f�lgende �ndring:

1. I � 67, stk. 1, 2. pkt., inds�ttes efter �lov om havne�: �, samt tjenestemandslignende ansatte ved privatbanerne�.

� 6. I lov om en kommunal tjenestemandsret, jf. lovbekendtg�relse nr. 27 af 18. januar 2000, foretages f�lgende �ndringer:

1. I � 2, stk. 1, 2. pkt., inds�ttes efter �Hovedstadens Sygehusf�llesskab�: �samt ved privatbaner�.

2. I � 2, stk. 3, inds�ttes som nr. 4:

�4) Medarbejdere ansat i henhold til l�nningsreglement for tjenestem�nd ved danske privatbaner.�

3. I � 3, stk. 4, 1. pkt., inds�ttes efter �Hovedstadens Sygehusf�llesskab�: �, privatbaner�.

4. I � 4, stk. 1, 1. pkt., inds�ttes efter �Hovedstadens Sygehusf�llesskab�: �samt privatbaner�.

5. I � 4, stk. 1, 2. pkt., inds�ttes efter �Hovedstadens Sygehusf�llesskab�: �, privatbaner�.

6. I � 4, stk. 2, inds�ttes efter �kommunalbestyrelse,�: �privatbane,�.

� 7. I lov nr. 39 af 31. marts 1874 om en Jernbane fra Vemb Station til Lemvig eller dens Havn foretages f�lgende �ndring:

1. I � 3 udg�r �6,�.

� 8. I lov nr. 59 af 12. maj 1882 om Meddelelse af Koncession paa Anl�g og Benyttelse af en Jernbane fra Hou Havn over Odder til et Punkt paa Statsbanen mellem Skanderborg og Aarhus foretages f�lgende �ndring:

1. I � 3 �ndres ��� 4, 5 og 6� til: ��� 4 og 5�.

� 9. Loven tr�der i kraft den 1. januar 2001.

Stk. 2. Samtidig oph�ves f�lgende love og bestemmelser:

1) � 9 i lov nr. 56 af 25. marts 1872 angaaende Anl�g og Drift af en lollandsk-falstersk Jernbane.

2) � 6 i lov nr. 71 af 23. maj 1873 om Bemyndigelse for Regjeringen til at meddele Koncession paa forskjellige Jernbaneanl�g paa Sj�lland og Falster.

3) Lov nr. 195 af 7. juni 1958 om forl�ngelse af privatbaneeneretsbevillinger.

4) Lov om privatbanerne, jf. lovbekendtg�relse nr. 286 af 2. maj 1995.

Stk. 3. Trafikministeren bemyndiges til at oph�ve bestemmelser i koncessioner (privatbaneeneretsbevillinger), som er i modstrid med Danmarks internationale forpligtelser, eller som ikke er tidssvarende.

� 10. Indtil den 31. december 2004 kan et amtsr�ds deltagelse med bestemmende indflydelse i et selskab i medf�r af � 6 b, stk. 2, 1. pkt., i lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsomr�det som affattet ved denne lovs � 3, nr. 1, tillige omfatte udf�relse af godstrafik p� jernbane samt busk�rsel.

� 11. Adgangen for koncessionshavere til at drive jernbanevirksomhed ber�res ikke af, at de hidtidige koncessioner udl�ber, forudsat at lovgivningens �vrige betingelser for at drive virksomheden er opfyldt.

Stk. 2. Jernbaner, der indtil lovens ikrafttr�den har v�ret drevet i henhold til koncession, anses fortsat for omfattet af lovgivningens bestemmelser om privatbaner uanset koncessionens udl�b.

Stk. 3. Ved udl�b af koncessioner forbliver bestemmelser om ret for staten til at overtage den p�g�ldende jernbaneinfrastruktur i kraft, s� l�nge der drives regelm�ssig passagertrafik p� den p�g�ldende str�kning og indtil et �r efter meddelelse til trafikministeren om oph�r af s�dan drift.

� 12. Ved anvendelse af bestemmelser i lov eller koncession om ret for staten til at overtage privatbaners infrastruktur skal tilskud ydet af det offentlige til de p�g�ldende privatbaners drift eller anl�g efter den 1. januar 2001 ikke medregnes som indt�gt for de p�g�ldende privatbaner ved opg�relse af anl�ggenes nettoudbytte eller ved beregning af v�rdien af aktierne i selskaberne. Tilsvarende skal der bortses fra et eventuelt tilskudselement i betaling ydet af det offentlige i henhold til kontrakt om udf�relse af trafik som offentlig service.

Stk. 2. Bestemmelser i lov eller koncession om ret for staten til at overtage privatbaners infrastruktur har gyldighed mod enhver uden tinglysning.

L 67

Forslag til lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne.

Af trafikministeren (Jacob Buksti).

Dokument

Lov nr 1317 af 20. december 2000.

Ordf�rere: (1.beh) Jytte Wittroch (S), Svend Erik Hovmand (V), Kaj Ikast (KF), Margrete Auken (SF), Annette J�rgensen (DF), Arne Melchior (CD), Vibeke Peschardt (RV), S�ren Kolstrup (EL), Ole M. Nielsen (KRF), Thorkild B. Fransgaard (FRI) og Mogens Andreasen (UP).

Efter 1.beh henvist til Trafikudvalget (TRU).

Efter 2.beh henvist til fornyet beh i Trafikudvalget (TRU).

Resume:

Loven medf�rer, at amtskommunerne overtager de statslige ejerandele i privatbanerne. Loven bemyndiger desuden ministeren til at overdrage statens aktier. Baggrund: Som led i finanslovaftalen om trafik af 26. november 1999 mellem regeringen, SF og Enhedslisten blev der den 5. april og 3. maj 2000 indg�et aftaler mellem regeringen, Amtsr�dsforeningen og Hovedstadens Udviklingsr�d (HUR) om overdragelse af statens ejerandele i privatbanerne samt Lille Nord. Lovforslaget var en udm�ntning af disse aftaler.

Afstemning:

Lovforslaget vedtaget med 57 stemmer (S, SF, RV, EL og KRF) mod 51 (V, KF, DF, CD, FRI, Mogens Andreasen (UP) og Frank Dahlgaard (UP)).

S�gning Bogm�rke Forside Lovbutik Leksikon Systemhj�lp Om FtWeb Arkiv Om Folketinget Nyheder og aktuel information Sager i folketingssamlingen