Den næste sag på dagsordenen var:
3) Første behandling af beslutningsforslag nr. B 120:
Forslag til folketingsbeslutning om at lukke ejendomme eller
lejemål, hvorfra der udgår kriminelle aktiviteter.
Af Peter Skaarup (DF) m.fl.
(Fremsat 20/2 2001).
Forslaget sattes til forhandling.
Forhandling
Justitsministeren (Frank Jensen):
Eksistensen af de såkaldte hashklubber er efter min
opfattelse klart uacceptabel. Det understregede jeg også i
januar måned i år i denne sal i forbindelse med min
besvarelse af spørgsmål fra forslagsstillerne bag det
foreliggende beslutningsforslag.
Jeg understregede samtidig, at regeringen er helt
opmærksom på de problemer og den utryghed, som hashklubberne
giver anledning til. Og jeg oplyste, at jeg derfor også før
jul sidste år havde bedt Politidirektøren i København,
Statsadvokaten for København og Rigsadvokaten om at vurdere,
om man manglede muligheder for at gribe effektivt ind over
for sådanne klubber.
Den vurdering har jeg nu fået, og jeg har derfor også
haft en drøftelse med boligministeren om, hvilke redskaber
der vil skulle indgå i en samlet indsats, for at
hashklubberne kan bekæmpes effektivt. Som jeg under et samråd
i går i Folketingets Socialudvalg orienterede om, er den
drøftelse mundet ud i, at regeringen snarest forventer at
fremsætte lovforslag, som vil give både politiet og udlejerne
og de berørte beboere mere effektive muligheder for at løse
problemerne.
Men lad mig først ridse op, hvordan billedet af
hashklubberne tegner sig i dag. Fra politiets side har man
bl.a. peget på, at fænomenet med hashklubber har været kendt
igennem en årrække, men at man i de senere år har kunnet
konstatere en markant stigning i hashklubbernes antal. I
København er der således i dag et sted mellem 50 og 60
hashklubber.
Klubbernes primære formål er at være rammen for salg og
rygning af hash. Politiets oplysninger tyder imidlertid også
på, at der i hvert fald visse steder foregår salg af hårde
typer narkotika og handel med tyvekoster. Det er efter
politiets oplysninger i forbindelse med hashklubberne, at der
også er mere organiseret kriminelle grupper, det gælder både
gadebander og også rockerne.
Samtidig viser politiets oplysninger, at også unge
mennesker under 18 år jævnlig kommer i hashklubberne. I flere
tilfælde har politiet tidligere truffet unge under 15 år i
klubberne. De unge tiltrækkes måske bl.a. af spillemaskiner
og computerspil, som findes i mange hashklubber, og på den
måde kommer ganske unge mennesker ind i et miljø præget af
misbrug, ulovlig hasardspil og anden kriminalitet.
Politiet har løbende søgt at bekæmpe hashklubberne ved
at styrke den politimæssige indsats mod klubberne. Københavns
Politi har i den forbindelse udarbejdet en egentlig
operationsplan for bekæmpelse af hashklubberne med det mål at
bringe klubberne til ophør.
Som led i indsatsen har politiet foretaget en lang række
politiaktioner og ransagning af hashklubberne, hvor der dog
ofte kun er blevet beslaglagt mindre mængder af hash. Det
skyldes bl.a., at der ved indgangen til flere af klubberne er
etableret videoovervågning, ligesom klubberne i udstrakt grad
benytter sig af fjernlagre. Det vil sige, at der ikke er
meget hash i de lokaler, hvorfra hashsalget og hashrygningen
foregår.
Politiets aktioner og de betydelige ressourcer, som er
anvendt, har oftest kun haft en midlertidig effekt på
hashklubbernes aktivitet, og indsatsen har som bekendt ikke
ført til en løsning af problemet.
I tilknytning til de kriminelle aktiviteter i
hashklubberne er klubberne ofte med til at skabe en forråelse
af nærmiljøet og en generel utryghed for de øvrige beboere og
andre, der har deres daglige færden i området.
Politidirektøren har således også oplyst, at politiet
jævnlig modtager telefoniske og skriftlige henvendelser fra
borgere, der føler sig utrygge på grund af den støjende og
voldelige adfærd, der præger miljøet i og omkring
hashklubberne. En utryghed, der tillige giver sig til kende
ved, at borgerne ofte af frygt for repressalier er
tilbageholdende med at bidrage med oplysninger til politiets
efterforskning mod hashklubberne og mod de personer, som har
tilknytning til klubberne.
Også dette forhold har været medvirkende til, at det har
været forbundet med betydelige vanskeligheder for politiet at
sætte effektivt ind over for hashklubberne. De personer, der
køber eller sælger hash, vil i sagens natur ofte have en
sammenfaldende interesse i ikke selv at give oplysninger til
politiet.
De nævnte forhold er bl.a. baggrunden for, at politiet
og anklagemyndigheden i deres udtalelse til mig har peget på,
at der kan være behov for nye indgrebsmuligheder på området.
Problemet med hashklubberne har som nævnt samtidig også
et væsentligt boligretligt perspektiv. Efter den gældende
lejelovgivning har en udlejer mulighed for at opsige eller
ophæve et lejemål, hvis lejemålet bliver benyttet på en sådan
måde, at det strider mod god skik og orden.
Denne reaktionsmulighed har imidlertid vist sig ikke at
være en umiddelbar og effektiv løsning i forhold til
hashklubberne. Det skyldes flere forhold. Dels har lejerne
mulighed for at få en opsigelse eller en ophævelse prøvet ved
boligretten, hvilket som regel er en langvarig og besværlig
proces for udlejeren og de øvrige beboere, dels kan der være
udlejere, som ikke er så stærkt interesseret i at opsige
eller ophæve lejemålet med hashklubberne. Det kan skyldes
frygten for repressalier, men det kan givetvis også skyldes,
at der ofte er tale om nedlagte erhvervslokaler m.v., der kan
være vanskelige overhovedet at udleje og dermed have en
indtjening på, medmindre altså man kan få etableret en
hashklub i lokalerne.
Det er baggrunden for, at der i en indsats mod
hashklubberne også kan være behov for lovgivningsinitiativer
på boligministerens område. Den model, som vi arbejder på i
Justitsministeriet, vil give politiet mulighed for at forbyde
ejere eller lejere af visse lokaler at modtage gæster eller
kunder og vil samtidig indebære, at gæster eller kunder
forbydes at opholde sig i de berørte lokaler.
Betingelserne for, at politiet skal kunne nedlægge et
sådant forbud, vil efter denne model være, at der fra
lokalerne drives erhvervsmæssig eller erhvervslignende
virksomhed, som indebærer eller fremmer kriminalitet på en
måde, der er egnet til at skabe ulemper og utryghed for de
omkringboende. Et forbud vil kunne meddeles efter en
forudgående advarsel til ejerne eller lejerne af lokalerne og
vil kunne gælde for en tidsbegrænset periode, dog med
mulighed for forlængelse.
For at tilgodese de berørte personers retssikkerhed
indgår det i modellen, at ejerne eller lejerne af lokalerne
har adgang til at få prøvet politiets afgørelse ved
domstolene, men denne domstolsprøvelse regner vi ikke med
skal have opsættende virkning. Det har altså umiddelbart
virkning for beboerne, når politiet har nedlagt et forbud.
Den model, vi arbejder med, har generel karakter. Et
forbud vil derfor fremme lovens betingelser. Når lovens
betingelser er opfyldt, og omstændighederne i øvrigt tilsiger
det, vil det også kunne anvendes i relation til anden
kriminel virksomhed, der er til ulempe for omkringboende.
Det kunne jo f.eks. være ulovlige hasardspilleklubber og
andre former for systematisk kriminalitet; det kan f.eks.
være omfattende rufferivirksomhed.
I tilknytning hertil overvejer boligministeren som nævnt
en række ændringer af lejelovgivningen. Vi forventer fra
regeringens side at have et lovudspil klar i den nærmeste
fremtid, som kan sendes til høring, og som kan fremsættes for
Folketinget i indeværende folketingssamling.
Lissa Mathiasen (S):
Lad det være sagt meget klart her fra starten: Vi ønsker i
Socialdemokratiet at få sat en effektiv stopper for de mange
hashklubber, som skyder op rundt omkring i landet.
Det er for os at se en meget dårlig vej for de unge at
betræde, ikke mindst når vi ved, at disse miljøer typisk
præges af stofmisbrug, hvorunder også hårde stoffer findes,
ligesom hasardspil og anden form for kriminalitet også er til
stede.
Det kan godt være, at mange unge umiddelbart føler det
harmløst, måske endda spændende, at komme i sådan en klub.
Men omvendt, mon ikke de fleste af os kan forestille os, hvor
kort vejen er fra harmløsheden til den kriminelle løbebane.
Det kan jo heller ikke være rigtigt og rimeligt, at de
øvrige beboere i en sådan ejendom skal udsættes for denne her
belastning. Ud over støjen vil disse klubbers eksistens også
typisk betyde en forråelse af nærmiljøet, hvilket igen
betyder, at ikke kun beboerne, men netop også de mennesker,
der bare færdes i området, føler sig utrygge.
Jeg kan da ikke lade være med at sige, at vi gerne havde
set, at visse udlejere tænkte lidt mindre på at tjene penge
og til gengæld tænkte meget mere over, hvordan de kunne være
med til at forhindre, at de her klubber rent faktisk skyder
op. Det ville i hvert fald pynte, hvis man havde den
overvejelse i stærkere erindring.
Vi har igennem de senere år gentagne gange diskuteret
det her problem. Vi har ikke mindst på boligområdet, det vil
altså sige Folketingets Boligudvalg, gentagne gange haft det
her på dagsordenen.
Vi har også taget en række initiativer netop ud fra den
boligpolitiske vinkel. Ingen skal være i tvivl om, at den
udvikling, som vi har set, er os inderligt imod, men samtidig
har vi jo også måttet erkende, hvor vanskeligt det er at
finde lige nøjagtigt den rigtige balance, så vi på den ene
side sikrer, at den adfærd her med hashklubber og anden form
for kriminalitet bliver stoppet, samtidig med at vi sikrer,
at uskyldige mennesker ikke oplever, at deres retssikkerhed
bliver sat over styr.
Men så meget mere er det med glæde, vi noterer os, at
justitsministeren her i dag nu har bebudet, at regeringen
inden længe vil fremsætte et lovforslag, som skulle give mere
effektive muligheder for at løse de her problemer, og derfor
vil jeg godt tilkendegive, at vi er indstillet på at forholde
os meget konstruktivt til et sådant udspil.
(Kort bemærkning).
Peter Skaarup (DF):
På Dansk Folkepartis vegne skal jeg selvfølgelig takke
justitsministeren, men også Socialdemokratiets ordfører for,
at der omsider ser ud til at ske noget på det her område. Det
er jo noget, vi har diskuteret meget længe, og vi håber, at
det nu reelt er sådan, at der kommer en løsning på de helt
urimelige forhold, der kendetegner de her hashklubber.
Allerede den 8. september 1998 stillede vi i Dansk
Folkeparti første gang spørgsmål om de her ting, og vi har
altså ventet i nu snart 3 år på, at der kom til at ske noget;
så det er glimrende.
Jeg skal lige have spurgt fru Lissa Mathiasen om et par
ting. Der nævnes fra justitsministerens side, og det gælder
vel også fru Lissa Mathiasens holdning, at der er tale om en
tidsbegrænset lukning, hvis det overhovedet kommer til en
lukning. Jeg kunne godt tænke mig at høre, om det er korrekt
forstået, at det kun bliver en tidsbegrænset lukning, der er
tale om.
Så vil jeg også godt høre fru Lissa Mathiasen, om det
forslag vil blive fremsat så betids, at vi også kan nå at få
det færdigbehandlet her i Folketinget inden Folketingets
sommerferie. For det er jo ikke nok, at forslaget bliver
fremsat, det skal også gerne færdigbehandles, så det kan
komme til at virke.
(Kort bemærkning).
Lissa Mathiasen (S):
Det, der kalder mig på talerstolen, er, at jeg synes, det er
så hamrende urimeligt, at hr. Peter Skaarup står og siger
her, at det er sandelig også på tide.
Enten er det, fordi hr. Peter Skaarup ikke vil erkende
det, eller også fordi man åbenbart ikke har viden om, at der
rent faktisk gennem en meget lang årrække har været iværksat
adskillige tiltag.
Det, vi har gjort, er netop gå ind - og jeg kan bare
henvise til 1998, jeg kan henvise til tidligere år også, hvor
man netop er gået ind i kraft af boliglovgivningen og har
prøvet at se, hvor langt vi kunne komme.
Det, der bare for os har været afgørende, samtidig med
at vi ønskede en indsats mod de her klubber, mod den form for
kriminalitet, var at sikre, at mennesker, som var ganske
uskyldige, ikke kunne komme ud for, at deres retssikkerhed
var i fare forstået på den måde, at de ikke kunne sættes ud
af deres bolig i form af chikane.
Det er det, der har været balancen, og det er det, jeg
synes fortsat skal være balancen, samtidig med at det glæder
os, at der kommer et udspil nu, som tilsyneladende kan hjælpe
politiet lidt bedre end det, der har været muligheden
tidligere.
(Kort bemærkning).
Peter Skaarup (DF):
Jeg kan sige, at by- og boligministeren allerede den 15.
december 1999 lovede, at der nu ville ske en ændring af
lejelovgivningen, som kunne sikre, at lejere i private
udlejningsejendomme også kunne sikres imod gener fra
hashklubber. Men der er jo ikke sket noget vedrørende det. Så
hvor meget der egentlig er sket fra regeringens side, har jeg
svært at få øje på.
Men jeg erkender, at det nu ser ud til, at der sker
noget, og vi glæder os over, at bl.a. det pres, som Dansk
Folkeparti og andre partier har lagt på regeringen, nu
medfører, at der åbenbart kommer til at ske noget.
Men jeg savner svar på de to konkrete spørgsmål, jeg
stillede. Er der tale om, at det kun er i en tidsbegrænset
periode, man kan lukke disse her hashklubber? Er der tale om,
at regeringen fremsætter forslaget så betids, at vi kan nå at
få det vedtaget i Folketinget her inden sommerferien, så det
kan komme til at virke?
Jeg kunne også godt spørge, hvorfor der kun skal være
tale om bøde, hvis man opholder sig i sådan en hashklub;
hvorfor kan der ikke blive tale om en bedre strafferamme end
bøde?
Den fg. formand (Inge Dahl-Sørensen):
Fru Birthe Rønn Hornbech som ordfører.
Birthe Rønn Hornbech (V):
Jeg forstår ikke helt hr. Peter Skaarup. Nu har hr. Peter
Skaarup fremsat et beslutningsforslag, og så kommer
ministeren og siger, at der nu vil blive fremsat et
lovforslag. Og så er hr. Peter Skaarup alligevel utilfreds.
Jeg synes såmænd lige så godt, vi kan stoppe
forhandlingerne nu, for når jeg har talt, så er det altså
tydeligt, at der er flertal for den redegørelse, ministeren
er kommet med, så det kan vi jo lige så godt sige.
Hr. Peter Skaarup har jo sådan set fået ret nu, og det
er ved at udvikle sig til en redegørelsesdebat for
ministeren, og jeg kan kun sige, at vi tager den redegørelse
til efterretning. Vi er enige i det, der blev sagt, og
ministeren har på sin sædvanlige malende måde fortalt om alle
de dårligdomme, der går i svang i hashklubber og på
bordeller, og vi har sådan set kun den kommentar: Luk
bulerne!
Men jeg er også nødt til at sige, at det skal
selvfølgelig gøres på en ordentlig måde. Og hr. Peter Skaarup
er vel også enig i ejendomsrettens ukrænkelighed? Så vi er
altså ikke dem, der vil opfordre justitsministeren til at
fremsætte forslaget i Folketinget, før det er i orden, og før
høringssvar og alt det dér er indløbet.
Og så kan vi i hvert fald sige, at vi vil være ikke bare
positive, vi vil simpelt hen støtte et lovforslag fra
justitsministeren, der giver politiet nogle flere redskaber
til at få ryddet bulerne.
Så synes jeg, hr. Peter Skaarup må være mere end
tilfreds. Jeg synes ikke, vi behøver at udstrække debatten
længere.
(Kort bemærkning).
Peter Skaarup (DF):
Jamen jeg har sandelig også sagt - det synes jeg da fremgik
meget tydeligt af de spørgsmål, jeg stillede for lidt siden -
at jeg var tilfreds med, at der nu skete noget. Det synes jeg
jeg har sagt to gange. Nu siger jeg det så for tredje gang.
Men det betyder jo ikke, at man skal være ukritisk over
for det, der så fremkommer. Og der forstår jeg ikke - jeg ved
godt, det er fredag, og vi snart skal på weekend - at fru
Birthe Rønn Hornbech ikke mere detaljeret også spørger: Jamen
kan det nå at blive vedtaget inden Folketingets sommerferie?
For hvis det ikke kan det, så er vi jo ude i, at der
hurtigt går et år, eller at vi er på den anden side af næste
folketingsvalg. Så er vi jo ikke nået særlig langt, hvis der
går så lang tid.
Og i samme forbindelse synes jeg da også godt, at
Venstre kunne bekymre sig for, hvorfor der kun er tale om
bøder, når man opholder sig i de her hashklubber, og at der
skal advarsel til først, før man kan lukke hashklubben.
Altså de beboere, der bor i områder, hvor der er
hashklubber, har krævet og tryglet myndighederne i lang tid
om, at der skete noget. Hvis det så bare bliver en advarsel
og der ikke sker noget før om et år, er de ikke særlig
tilfredse.
Den fg. formand (Inge Dahl-Sørensen):
Fru Gitte Seeberg som ordfører.
Gitte Seeberg (KF):
Man føler sig næsten fristet til at komme med en indledende
bemærkning til hr. Peter Skaarup. Jeg vil nok sige, at
fængselsstraf til unge mennesker mellem 15 og 18 år, fordi
man opholder sig i en hashklub, det er måske at gå lige langt
nok.
Men når det så er sagt, vil jeg sige, at jeg synes, det
er godt forslag, som Dansk Folkeparti her har fremsat. Det
Konservative Folkeparti er enige i, at der er tale om en
alvorlig problemstilling; vi er også enige i, at der burde
have været gjort noget ved sagen for lang tid siden. Det er
jo mere end 3 år siden, at de første spørgsmål blev stillet i
sagen og problemstillingen kom frem.
Om det så skal gøres præcis sådan, som Dansk Folkeparti
foreslår, vil jeg gerne forbeholde mig ret til at vende
tilbage til under udvalgsbehandlingen. Men for Det
Konservative Folkeparti er det afgørende, at der sker noget i
sagen.
Vi har lyttet til justitsministerens redegørelse her fra
Folketingets talerstol, og derudover har jeg så læst
Berlingske Tidende i går. Jeg er ikke selv medlem af
Socialudvalget og har derfor ikke kunnet overhøre det samråd,
der har været i Socialudvalget i går, men umiddelbart synes
jeg, at det lyder ganske fornuftigt, det, der arbejdes med
fra Justitsministeriets side og Boligministeriets side, og
hvis det, når vi nu får kigget rigtig på det, viser sig, at
det er det rigtige, så støtter vi selvfølgelig også op om
det.
Men umiddelbart vil jeg sige, at jeg håber, at
justitsministeren vil fremlægge noget snart, så vi får denne
her sag på plads, og hvis det ikke sker, vil vi i hvert fald
stille os positive over for Dansk Folkepartis forslag.
Men som sagt, det afgørende for os er, at der bliver
gjort noget ved problemstillingen, og detaljerne synes jeg vi
må gemme til et senere tidspunkt. Dem kan vi jo også se på i
udvalget; det kan være, ministeren dér over for udvalget kan
redegøre nærmere for regeringens tanker på området.
(Kort bemærkning).
Peter Skaarup (DF):
Jeg takker selvfølgelig for De Konservatives støtte til
forslaget.
Men jeg vil godt lige spørge fru Gitte Seeberg: Er det
ikke korrekt forstået, at mange af de folk, der opholder sig
i de her klubber, altså specielt dem, der organiserer
arbejdet i klubberne, for manges vedkommende er hærdede
kriminelle, hvor rekrutteringen sker blandt rockere og
hærdede kriminelle blandt andengenerationsindvandrere?
Så der er jo ikke tale om, at det er 15- eller 16-årige
børn, der står bag ved det her. Det er et led i den
gangsterkriminalitet, vi desværre ser her i landet.
(Kort bemærkning).
Gitte Seeberg (KF):
Sådan som jeg har forstået sagen, er der faktisk tale om
mange forskellige typer mennesker, der befinder sig i de her
lokaliteter, og der er nogle af den slags, som hr. Peter
Skaarup var inde på, men der findes også børn og unge, som er
under 18 år og sandsynligvis også under 15 år.
Jeg mener, at man skal straffes for de forbrydelser, man
begår, og man kan jo ikke bare sige, at fordi der befinder
sig hærdede kriminelle, så betyder det, at alle, måske også
en 15-årig, som i øvrigt ikke har begået anden kriminalitet,
også skal straffes med fængsel. Så det kan jeg ikke give
noget svar på, det må afhænge af den kriminalitet, man har
begået.
Men jeg synes, at det alene, at man opholder sig et
sted, ikke skal give ubetinget fængsel. Der er jeg enig med
justitsministeren; der må en bødestraf være tilstrækkelig.
(Kort bemærkning).
Peter Skaarup (DF):
Jeg vil godt spørge fru Gitte Seeberg: Er fru Gitte Seeberg
ikke enig i, at det er justitsministeren, der kommer og
siger, at man nu skal straffe de folk, der opholder sig det
pågældende sted?
Det, som Dansk Folkeparti har foreslået, er, at man
lukker dem omgående. I det øjeblik, det kan ses, at der
foregår kriminelle aktiviteter, så lukker man hashklubberne.
Vi har ikke foreslået, at man nu skulle straffe en
15-årig eller en 16-årig, der kommer ind på stedet. Det er
justitsministeren, der har udtalt det i pressen. Vi har ikke
set forslaget endnu, men det er det, justitsministeren har
sagt. Og der spørger jeg så justitsministeren, hvad
ministeren egentlig mener med de ting, der er sagt.
Men vi foreslår ikke fra Dansk Folkeparti som udgangspunkt, at man skal straffe en 14- eller 15- eller 16-årig lille dreng, der kommer ind på en hashklub, selvfølgelig ikke.
Den fg. formand (Inge Dahl-Sørensen):
Hr. Villy Søvndal som ordfører.
Villy Søvndal (SF):
Da SF's retspolitiske ordfører, fru Anne Baastrup, ikke kan
være til stede, skal jeg fremføre følgende på SF's vegne:
Vi deler i SF opfattelsen af, at det er helt uholdbart,
at det sker udlejning til brug for hashklubber og andet
ulovligt; jeg skal ikke gentage, hvad der er sagt tidligere
om de unge og om de omkringboende.
Derfor vil vi med meget stor interesse se på
justitsministerens lovforslag, både i forhold til
udlejningsejendomme og også i forhold til andelsboliger og i
forhold til ejerlejligheder, eller når det er husejeren selv,
der står for de ulovlige handlinger.
Det, vi vil være optaget af, er tre ting: Vi vil som
udgangspunkt være optaget af, at klubberne er uacceptable,
det skal afvejes i forhold til retssikkerhedspolitiske
synspunkter, i forhold til boligens ukrænkelighed, det er
klart, og så bryder vi os i SF ikke om særlovgivning. Men vi
vil med meget stor interesse se på justitsministerens
lovforslag.
Den fg. formand (Inge Dahl-Sørensen):
Hr. Helge Bo Jensen som ordfører.
Helge Bo Jensen (EL):
Som forslaget er formuleret, vil det give politiet næsten
frie hænder til at lukke ejendomme eller lejemål, til at
rydde dem og plombere dem, sådan at indehaverne ikke har
adgang. Betingelsen er, at politiet skal konstatere, men ikke
bevise, at der er solgt hash eller andre narkotiske stoffer.
Der nævnes intet om omfanget af salget, og der gives ikke
borgerne nogen mulighed for at reagere på dette indgreb, før
det er sket.
Et sådant indgreb i den enkeltes retssikkerhed vil være
helt urimeligt og står slet ikke i forhold til de handlinger,
man ønsker at gribe ind over for, som går lige fra salg af
hash i små mængder til alvorlige lovovertrædelser.
I forhold til det problem, som nogle beboere oplever med
støjende og på anden måde generende adfærd, kan det
overvejes, om der er brug for opstramninger i lejeloven.
F.eks. kunne man overveje, om ikke det skulle præciseres i
lejeloven, at lejeren kan kræve afslag i lejen, hæve
lejeaftalen og kræve erstatning, hvis udlejeren tilsidesætter
sin forpligtelse til at holde orden i ejendommen. Vi vil også
gerne være med til at overveje, om udlejeren skal kunne miste
retten til at administrere ejendommen, hvis han tilsidesætter
sin forpligtelse til at holde orden i ejendommen.
Disse regler må dog ikke gøres så rigide, at det bliver
umuligt for mennesker med en mere utraditionel livsstil at bo
og arbejde i disse ejendomme.
Andre muligheder kunne naturligvis også overvejes, og vi
vil derfor gerne ind i en drøftelse med regeringen om de
forslag, den har annonceret. Vi vil dog også i den proces
fastholde kravet om, at mennesker ikke straffes, uden at der
er afsagt en dom, og at der skal være sammenhæng mellem
problemets omfang og de sanktioner, man iværksætter.
Sagen er jo, at hashklubberne, når de lukkes ét sted,
vil opstå på ny et andet sted. Ét element i løsningen er, at
vi får et mere realistisk forhold til hash end det, der
fremgår af det her forslag.
Enhedslisten er enig med den tidligere leder af Center
for Rusmiddelforskning, Jørgen Jepsen, som mener, at det bør
være lovligt at producere, sælge og ryge hash. Det vil
betyde, at man kan adskille salget af hash og salget af hårde
stoffer, der i dag i vidt omfang foregår i de samme miljøer.
Salget af hash kunne så foregå i coffee shops under statslig
kontrol efter hollandsk mønster.
Enhedslisten er også enig i, at hash i lighed med
spiritus kan misbruges på en måde, som er skadelig, og der
skal derfor gøres en indsats for at begrænse behovet for
stimulanser og rusgifte. Det handler især om at skaffe bedre
sociale vilkår for de udsatte grupper, men naturligvis også
om ærlig information om farerne ved at eksperimentere med
rusgifte og stimulanser.
Den fg. formand (Inge Dahl-Sørensen):
Hr. Anders Samuelsen som ordfører.
Anders Samuelsen (RV):
Da Det Radikale Venstres ordfører ikke kan være til stede,
skal jeg på hendes vegne læse følgende op:
Beslutningsforslaget vedrører et problem, der i stigende
omfang bliver registreret af politiet, specielt i de store
byer. Hashklubber og den kriminalitet, der følger i kølvandet
af disse klubber, er til stor gene for naboer og
lokalområdets øvrige beboere. Derfor venter vi i Det Radikale
Venstre med stor iver på det forslag, som justitsministeren
har bebudet.
Problemet skal løses, men det er jo ikke ligegyldigt,
hvordan vi løser det. Det kan virke paradoksalt, at klubber,
hvis navn illustrerer deres ulovlighed, ikke effektivt kan
kontrolleres og lukkes. Man kunne mene, at politiet, når de
har konstateret ulovlig virksomhed, burde koncentrere deres
kræfter om den enkelte klub, indtil det ikke længere kan
betale sig for klubbens ejer at drive de lyssky forretninger.
Men det har som mange andre gange før vist sig, at
problemet hurtigt bliver mere kompliceret. Klubberne er godt
organiseret og udstyret med moderne kommunikationsredskaber,
så razziaer og anholdelse ofte kun har vist sig at kunne
afhjælpe problemet i en kort periode.
Derfor har politiet ønsket yderligere redskaber til at
kunne komme kriminaliteten til livs. Det er vi i Det Radikale
Venstre positive over for. Derfor forventer vi også, at
justitsministeren inden folketingsårets udløb vil fremsætte
et forslag, der vil kunne løse problemet og samtidig ikke gå
på kompromis med principper, der er afgørende for vores
retssamfund, herunder sikring af boligens ukrænkelighed og
lejerens retssikkerhed.
Det er derfor ikke målsætningen om at få løst problemet,
der gør, at Det Radikale Venstre stemmer imod Dansk
Folkepartis beslutningsforslag. Vi er tryggere og har større
tiltro til de midler, som justitsministeren har bebudet for
at nå målet, og vi kan derfor ikke støtte
beslutningsforslaget.
Jann Sjursen (KRF):
Vi synes, det er et vigtigt ærinde, som Dansk Folkeparti
tager op i deres beslutningsforslag: at få lukket ejendomme
eller lejemål, hvorfra der udgår kriminel aktivitet. Og jeg
mener jo sådan set, at deres beslutningsforslag allerede nu
har afstedkommet, at regeringen er kommet ud af busken og er
på vej med et lovforslag, og det er jo udmærket.
Det er udmærket, fordi der fra disse ejendomme foregår,
som også justitsministeren var inde på det i sin tale
tidligere, både narkohandel og handel med tyvekoster, at der
i forhold til de aktiviteter, der foregår i hashklubber, er
knyttet gadebander og rockere, og derfor er der grund til at
overveje, hvilke initiativer der kan tages for at komme disse
klubber til livs, idet de hidtidige bestræbelser jo altså
ikke har vist sig frugtbare.
Derfor ser vi frem til det lovforslag, som
justitsministeren om kort tid - som vi må forstå det - vil
fremsætte, som kan tage hånd om de problemer, som også søges
afklaret med Dansk Folkepartis beslutningsforslag.
Dansk Folkeparti nævner i øvrigt i sit
beslutningsforslag ikke bare spørgsmålet om hashklubber, men
nævner perifert også bordeller, og jeg vil sige, at vi fra
Kristeligt Folkepartis side mener, at lige så vel som man nu
forsøger at få lukket de hashklubber, hvorfra der udgår
ulovlig aktivitet, ja, så synes vi sådan set, det er lige så
oplagt at lave noget tilsvarende i forhold til de mange
bordeller, hvorfra der også efter vores opfattelse udgår
kriminel aktivitet, og som jo i lige så høj grad, som
hashklubberne kan være det, er til gene for de borgere, som
bor i nærheden af disse.
Lad mig bare nævne den sag, som der også havde været
offentlighed omkring, nemlig sagen vedrørende borgerne i
Sommerstedgade i København, som jo i høj grad oplever det
generende, at der er bordelaktiviteter også i nogle af
ejendommene dér.
Så vi synes i virkeligheden, at der er god grund til
også at tage fat på den side af sagen, som Dansk Folkepartis
forslag så heller ikke gør det for alvor efter vores
opfattelse, men det er dog nævnt i bemærkningerne. Vi synes,
at det er en problemstilling, som også bør adresseres
fremover, og som altså heller ikke er løst med det forslag,
som justitsministeren har bebudet i dag.
Kim Behnke (UP):
Når jeg vælger at tage ordet i den her sag, så er det, fordi
der er et synspunkt, der ikke er blevet fremført, men som
hører til debatten.
Når det gælder de dele af forslagets argumentation og
ikke mindst justitsministerens besvarelse, der drejer sig om
at gribe ind over for hælerivirksomhed, våbenbesiddelse,
vold, og hvad der ellers foregår i disse miljøer, ja, så er
det naturligt, at disse klare overtrædelser af straffeloven
naturligvis skal efterforskes af politiet, og i det omfang
det er enkeltsteder, der er genstand for sådan nogle
aktiviteter, ja, så må man naturligvis gribe ind dér.
Men selve overskriften på denne her debat er jo noget
andet. Selve overskriften og den måde, som også Dansk
Folkeparti lancerer det her på, efterlader det indtryk, at
problemet er, at der er nogle mennesker, der har valgt at
ryge hash. Og det har vi i Danmark valgt - desværre - at
kriminalisere, oven i købet i et sådant omfang, at når nogle
mennesker med bestemte sygdomme har brug for hash i
forbindelse med deres sygdomsbehandling, ja, så skal vi til
at lave alle mulige krumspring med særlove osv., for ellers
så kan vi ikke håndtere, at det kan lade sig gøre.
Min opfattelse er den, at uanset hvor mange gange vi
kriminaliserer og forbyder og sender politiet af sted, jamen
så vil den hash blive røget, og jo mere vi jagter de
mennesker, der ryger hashen, jo større sandsynlighed er der
for, at vi skræmmer dem hen til miljøer, hvor de er i
hænderne på forskellige kriminelle pusherbander, rockere og
andre.
Derfor er mit spørgsmål, om vi ikke bør anskue denne her
problemstilling på en anden måde. Og jeg mener, at der er et
aldeles glimrende civiliseret samfund ganske tæt på os,
nemlig Holland, som har vist, at der er en anden metode at
håndtere det her på.
I Holland foregår hashindtagelse fuldstændig åbent. Der
er veletablerede butikker, restauranter, såkaldte coffee
shops, hvor folk kan gå ind og spise og ryge hash, hvis de
har lyst til det. Der skal man altså ikke som den, der har
lyst til at indtage hash, bevæge sig ud i de kriminelle
miljøer.
For det, der sker, er, at når man bliver en del af det
kriminelle miljø, ja, så er det jo ikke længere bare et
spørgsmål om længere at ryge hash, næh, så kan man også
deltage i handel med tyvekoster, hælerivirksomhed; man kan
begynde alle mulige andre former for kriminalitet.
Og det er ikke kun i store byer som Rotterdam og
Amsterdam. En lille bitte flække på grænsen mellem Holland og
Belgien, der hedder Roosendaal, en lille bitte by på 3.000
indbyggere, har to coffee shops. Den ene hedder meget
charmerende Christiania, og den anden hedder Liberty, begge
velrenommerede steder. Man kunne også købe øl og kaffe og
andre ting dér. Men i sådan en lille by gik de borgere, der
havde lyst til det, på coffee shop, når de havde lyst til at
ryge hash. Det var ikke en kriminel handling. De skulle ikke
skjule sig for politiet. Tværtimod, hvis man ønskede at købe
det med hjem derfra, fik man oven i købet nogle meget
charmerende poser med et hamplogo på. Så der var ingen som
helst problemer.
Sådan foregår det helt uproblematisk i Holland. Og jeg
synes, de hollandske erfaringer efterhånden også bør gøre
indtryk i Danmark, frem for at vi tror, at bare vi laver
nogle flere love, bare politiet laver nogle flere razziaer,
så holder folk nok på et eller andet tidspunkt op med at ryge
hash. Nej, det gør de ikke. Så vil jeg hellere have, at folk
går hen på en coffee shop, hvor der er en registreret
indehaver, som betaler moms og afgifter, frem for at vi
skræmmer folk under jorden.
Men justitsministeren skal have min fulde opbakning til,
at de andre kriminelle aktiviteter, der foregår de steder,
naturligvis bliver stoppet, for det er åbenlyse overtrædelser
af straffeloven.
Den fg. formand (Inge Dahl-Sørensen):
Ordføreren for forslagsstillerne, hr. Peter Skaarup.
Peter Skaarup (DF):
Jamen jeg vil sige tak til de partier, der har støttet
forslaget fra Dansk Folkeparti om at lukke ejendomme, hvor
der er hashklubber. Og det gælder jo først og fremmest
Kristeligt Folkeparti, De Konservative og måske også Venstre.
Venstre opholdt sig mest ved, at nu skulle jeg være
glad, nu skulle Dansk Folkeparti være glade, at vi fik vores
forslag igennem, eller noget, der lignede. Og det er vi
sandelig også. Jeg har også sagt, at vi er meget positive
over for, at der nu kommer til at ske noget.
Men vi vil også sikre og følge til dørs, at det får en
virkning, og at det går hurtigt, for ellers bliver de lejere,
der bor i de områder, hvor den er gal, ikke særlig glade. De
bliver ikke særlig tilfredse, hvis det fortsætter sådan, at
de skal finde hashpiber og de skal finde sprøjter, der har
været brugt i forbindelse med narkotika, i deres opgange, og
at deres børn skal gå og stikke sig på sådan nogle ting. Det
er de altså ikke særlig glade for, så derfor skal det efter
vores opfattelse gå hurtigt.
Så har Enhedslisten en række kritiske bemærkninger
omkring forslaget. Og vi havde også stort set forventet, at
Enhedslisten nok ikke ville støtte det her forslag.
Vi havde egentlig ikke nødvendigvis forventet, at
regeringen ville gøre det i øvrigt, men det ser ud til, at
man, selv om man ikke vil støtte forslaget direkte, så dog
vil støtte signalerne og komme med en lovgivning selv. Og det
var sådan set det, der var vores ærinde til at starte med.
Men Enhedslisten kan stort set ikke forstå, at det er et
problem. Jo, man nævner noget med, at man skal måske nok
stramme lejelovgivningen op. Og jeg kan ikke tolke det
anderledes, end at Enhedslisten først og fremmest stiller sig
på de kriminelles side og ikke stiller sig på de borgeres
side, som er kede af de problemer, der er med hashklubber og
dermed følgende kriminalitet.
Jeg hæftede mig også ved det, som Kristeligt Folkepartis
ordfører sagde, at det periferisk i forslaget blev nævnt, at
det her område også var nødvendigt i forhold til bordel- og
sexklubvirksomhed, specielt i København, men også i de større
byer.
Det er helt rigtigt også en af de ting, som vi mener skal
være indeholdt i den lovgivning, som regeringen nu kommer
med.
Vi mener ikke kun, at det har med hashklubber at gøre.
Vi mener sådan set, at det tager sigte på de steder, hvor der
foregår ulovlige aktiviteter. Altså, hvis der foregår
hashhandel, hvis der foregår narkohandel, hvis der foregår
bordelvirksomhed, så skal et forslag fra justitsministeren
kunne virke ud fra, at der foregår kriminel virksomhed det
pågældende sted. Så det håber vi bliver en klar del af
forslaget, og når det er nævnt periferisk, så er det sådan
set af den grund, at det også skal være indeholdt i det
lovinitiativ, der kommer til slut. Så vi håber helt klart på,
at det bliver tilfældet.
Det har været svært at få nogle svar fra
regeringspartierne i dag, må jeg nok sige. Specielt
Socialdemokratiet ønskede ikke rigtig at svare på, hvad
forslaget kom til at indeholde, og det må vi så få at vide på
et senere tidspunkt. Jeg ville da også gerne have spurgt, og
Socialdemokratiet er meget velkommen til at svare på, om man
også i Socialdemokratiet er enig med Kristeligt Folkeparti og
Dansk Folkeparti om, at det også skal have virkning for
bordelvirksomhed, som jo er et stort problem visse steder i
København; det må vi erkende.
Så vil jeg sige til hr. Kim Behnke om det, at vi skulle
legalisere hash i Danmark - sådan forstod jeg hr. Kim Behnkes
ærinde - at hvis man snakker med politiet om de ting, hvis
man snakker f.eks. med en ledende politimand i København,
Erik Bjørn, så siger han jo, at sammen med hashen følger den
anden kriminalitet, narkokriminaliteten. De to ting følges
ad, og politiet kan i hvert fald ikke skille de to ting ad i
Danmark. Og Erik Bjørn er meget skeptisk over for, hvad der
foregår i Holland. Erik Bjørn mener grundlæggende, at man
ikke bare kan overføre de ting, der foregår i Holland, til
Danmark og sige: Vi kan gøre det på samme måde. Og jeg vil
heller ikke sige, at jeg umiddelbart er særlig forstående
over for, hvordan man gør det i Holland.
Det er da muligt, at andre lande har fundet en løsning
på det; det vil jeg da ikke afvise. Men jeg mener, at som
situationen er i dag, hænger hash og anden narkotika
uløseligt sammen. Det hænger sammen med de miljøer, vi har
snakket om, rockermiljøerne, andengenerationskriminelle, der
på forskellig vis er aktive på det her område. Og der er det
vigtigt, at vi skrider ind, og det mener vi at det her
forslag gør.
Vi håber og tror også på, at justitsministerens forslag
vil gøre det, men det haster, og det skal være godt.
(Kort bemærkning).
Helge Bo Jensen (EL):
Nej, Enhedslisten stiller sig naturligvis ikke på de
kriminelles side, vi stiller os på retssikkerhedens side. Vi
synes, det er rimeligt at tage det i betragtning, når vi nu
skulle snakke om at lave lovgivning, og vores synspunkt er,
at der skal være et rimeligt forhold mellem den forbrydelse,
den kriminelle handling, man snakker om, og den straf, der er
tale om.
Det centrale er jo, at kriminalisering f. eks. af brugen
af rusmidler ingenting løser. Det løser ikke problemet.
Brugen af hash forsvinder ikke, fordi man forbyder det. Det
eneste valg, vi reelt har som samfund, er jo, at man kan
vælge en civiliseret måde at håndtere det på som for eksempel
i Hollands tilfælde, at man kan løse de problemer ved at
stille muligheder til rådighed på en måde, så det ikke giver
nogen problemer for samfundet.
Justitsministeren (Frank Jensen):
Hr. Skaarup spurgte mig, om det lovforslag, som vi arbejder
med i Justitsministeriet, vil have en generel karakter, så
det ikke alene er imod aktiviteter i lokaler, hvorfra der
foregår en handel med hash, at forbudet kan bruges.
Det sagde jeg allerede i min indledning. Det har hr.
Sjursen været henne og kvittere for. Jeg kan så sige til hr.
Skaarup, at jeg svarede, at det er det. Det bliver af generel
karakter. Det kan bruges imod de former for kriminalitet, som
er strafbare allerede i dag. Og er der et bordel, hvor der er
rufferivirksomhed, så vil lovgivningen, som vi arbejder med,
også kunne anvendes her.
Det ville hr. Skaarup kunne have hørt allerede i første
runde, hvis hr. Skaarup havde brugt sin hørelse til at høre
min besvarelse af det beslutningsforslag, som hr. Skaarup har
fremsat i dag.
(Kort bemærkning).
Kim Behnke (UP):
I USA forsøgte man i 1930'erne at begrænse folks
alkoholindtagelse ved at forbyde det. Alle historikere er i
dag enige om, at den væsentligste årsag til, at mafiaen fik
det fodfæste i USA, som den fik, var, at man forbød
indtagelsen af alkohol og overlod det til et illegalt marked,
hvor helt almindelige mennesker skulle ind og være i kløerne
på mafiaen for at få en flaske whisky.
Hvis vi laver det tankeeksperiment, at vi forbyder
tobaksindtagelse i Danmark, tror hr. Peter Skaarup så, at
folk holder op med at ryge tobak? Nej, det, der ville ske,
var, at helt almindelige mennesker, som aldrig har været
kriminelle før, ville blive lokket i hænderne på pushere, som
ville sælge tobakken illegale steder. Der ville være
rygeklubber, hvor man kunne sidde illegalt, uden at
myndighederne opdagede, at der blev røget tobak.
Det er selvfølgelig absurd at forestille sig, men
paralleliteten over til rygning af hash er fuldstændig den
samme. Grunden til, sagt til hr. Peter Skaarup, at der er det
kriminelle miljø omkring hashindtagelsen, er, at Folketinget
har vedtaget, at det er forbudt at ryge hash. I det øjeblik
det foregår på en coffeeshop ligesom i Holland, så vil det
være helt almindelige forretningsdrivende ligesom dem, der
driver beværtninger, restauranter osv., som man er i kløerne
på og ikke det kriminelle miljø i øvrigt.
Så både historisk og argumentationsmæssigt er der
fuldstændigt styr på tingene.
(Kort bemærkning).
Peter Skaarup (DF):
Jeg vil lige svare hr. Helge Bo Jensen. Jeg tror ikke, vi
i Dansk Folkeparti og Enhedslisten bliver enige på det her
punkt. Vi mener, der er brug for gode virkemidler, og det er
et stort, bredt Folketing også enig om, har vi hørt her i
dag. Man er måske ikke helt enig om, hvordan det skal gøres,
og det arbejder vi så hen imod, men situationen er, at der
kommer en lovgivning, og det hilser vi velkommen.
Men hensyn til justitsministerens tilkendegivelse så
glæder det mig, at det er sådan, at det også kommer til at
gælde bordel- og sexklubvirksomhed. Det er alletiders, hvis
det kan komme igennem, og vi vil som sagt følge det meget
nøje.
Så var der hr. Kim Behnke, der nævnte, at det kan
sammenlignes med, at vi har det samme problem på
tobaksområdet. Jeg mener slet ikke, man kan sammenligne de to
områder. Hash er efter alle undersøgelser noget, der kan være
med til at sløve sindet ganske alvorligt. Vi ser mange
hashnydere, som hr. Kim Behnke åbenbart godt kan lide, der
går rundt i en eller anden tåget tilstand, får kramper osv.,
og vi ser mange forældre være utrolig bekymrede over, at
deres børn indtager hash. Det får nogle alvorlige
konsekvenser for deres arbejde, for deres uddannelse, for
deres virke i det hele taget.
Det kan vi diskutere en anden gang her i Folketinget. Nu
er det jo nødvendigvis ikke en diskussion for eller imod
hash. Det handler om, at der foregår kriminelle aktiviteter
på de områder, og det er styret af bl.a. rockere og
andengenerationsindvandrere. Det er vigtigt for os at sende
nogle signaler om, at det vil vi ikke acceptere, og det håber
vi at den lovgivning fører frem til.
Hermed sluttede forhandlingen, og forslaget overgik derefter til anden (sidste) behandling.
Afstemning
Den fg. formand (Inge Dahl-Sørensen):
Jeg foreslår, at forslaget til folketingsbeslutning henvises
til Retsudvalget. Hvis ingen gør indsigelse, betragter jeg
det som vedtaget. (Ophold). Det er vedtaget.