Forrige

Socialministeren (Henrik Dam Kristensen):
Det er så lidt i forlængelse af det sidste, vi debatterede ved det foregående spørgsmål.
     Aktivloven åbner mulighed for at tilbyde individuel jobtræning hos private eller offentlige arbejdsgivere. Individuel jobtræning tilbydes til ledige, som kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår eller komme i jobtræning på det almindelige arbejdsmarked. Individuel jobtræning kan etableres på almindelige arbejdspladser hos private eller offentlige arbejdsgivere.
     Udførelsen af individuel jobtræning skal så vidt muligt overlades til de private, og der må kun omfattes arbejde, der ellers ikke ville blive udført som almindeligt lønnet arbejde. Produktion og afsætning af produkter må kun ske, hvis produktionen er nødvendig for at forbedre beskæftigelsesmulighederne for de ledige. Afsætningen er en naturlig følge af produktionen, og afsætning skal ske på markedsvilkår.
     Der udbetales kontanthjælp til de aktiverede, når de er
i individuel jobtræning. Ud over denne hjælp yder kommunen et beskæftigelsestillæg på 11,20 kr. pr. beskæftigelsestime. Etablering af individuel jobtræning og udbetaling af tilskud må ikke være konkurrenceforvridende. Hvis en kommune eksempelvis lader kontanthjælpsmodtagere udføre ordinært arbejde for en privat virksomhed, således at det ville være blevet udført alligevel og/eller er konkurrenceforvridende, kan der klages over tilbudene til arbejdsmarkedsrådene. Farum Kommune har oplyst, at kommunens beskæftigelsespolitik er baseret på, at ledige skal anvises beskæftigelse inden for en periode på 48 timer fra henvendelsen til kommunen. Ledige kan herunder anvises beskæftigelse i kommunens beskæftigelsesprojekt i Produktionshuset. I Produktionshuset foregår en oplæring af ledige med behov herfor. Det drejer sig f.eks. om oplæring af indvandrere, specielt kvinder uden erhvervserfaring. Alle ledige, der kan bestride et ordinært arbejde, bliver så hurtigt som muligt anvist et arbejde i en privat virksomhed. Kommunens oplysninger giver ikke anledning til at antage, at aktiviteten ikke skulle være i overensstemmelse med lov om aktiv socialpolitik. Når det gælder en konkret stillingtagen til, om betingelserne i lov om aktiv socialpolitik er opfyldt på et givet tidspunkt, må jeg henvise til denne lovs klageorgan, som jo altså er arbejdsmarkedsrådet, hvor klageberettigede har mulighed for at klage.

Næste