Socialministeren (Henrik Dam Kristensen):
Det er så lidt i forlængelse af det sidste, vi debatterede
ved det foregående spørgsmål.
Aktivloven åbner mulighed for at tilbyde individuel
jobtræning hos private eller offentlige arbejdsgivere.
Individuel jobtræning tilbydes til ledige, som kun vanskeligt
kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår eller
komme i jobtræning på det almindelige arbejdsmarked.
Individuel jobtræning kan etableres på almindelige
arbejdspladser hos private eller offentlige arbejdsgivere.
Udførelsen af individuel jobtræning skal så vidt muligt
overlades til de private, og der må kun omfattes arbejde, der
ellers ikke ville blive udført som almindeligt lønnet
arbejde. Produktion og afsætning af produkter må kun ske,
hvis produktionen er nødvendig for at forbedre
beskæftigelsesmulighederne for de ledige. Afsætningen er en
naturlig følge af produktionen, og afsætning skal ske på
markedsvilkår.
Der udbetales kontanthjælp til de aktiverede, når de er
i individuel jobtræning. Ud over denne hjælp yder kommunen et
beskæftigelsestillæg på 11,20 kr. pr. beskæftigelsestime.
Etablering af individuel jobtræning og udbetaling af tilskud
må ikke være konkurrenceforvridende.
Hvis en kommune eksempelvis lader kontanthjælpsmodtagere
udføre ordinært arbejde for en privat virksomhed, således at
det ville være blevet udført alligevel og/eller er
konkurrenceforvridende, kan der klages over tilbudene til
arbejdsmarkedsrådene.
Farum Kommune har oplyst, at kommunens
beskæftigelsespolitik er baseret på, at ledige skal anvises
beskæftigelse inden for en periode på 48 timer fra
henvendelsen til kommunen. Ledige kan herunder anvises
beskæftigelse i kommunens beskæftigelsesprojekt i
Produktionshuset. I Produktionshuset foregår en oplæring af
ledige med behov herfor. Det drejer sig f.eks. om oplæring af
indvandrere, specielt kvinder uden erhvervserfaring. Alle
ledige, der kan bestride et ordinært arbejde, bliver så
hurtigt som muligt anvist et arbejde i en privat virksomhed.
Kommunens oplysninger giver ikke anledning til at
antage, at aktiviteten ikke skulle være i overensstemmelse
med lov om aktiv socialpolitik. Når det gælder en konkret
stillingtagen til, om betingelserne i lov om aktiv
socialpolitik er opfyldt på et givet tidspunkt, må jeg
henvise til denne lovs klageorgan, som jo altså er
arbejdsmarkedsrådet, hvor klageberettigede har mulighed for
at klage.