Forrige

Undervisningsministeren (Margrethe Vestager):
Det mener jeg, for først at svare på hr. Frank Dahlgaards spørgsmål, på ingen måde er tilfældet.
     Jeg synes tværtimod at kunne høre en undervurdering i hr. Frank Dahlgaards spørgsmål af det pædagogiske arbejde, som faktisk foregår både inden for folkeskolens rammer og i rammerne af vores skolefritidsordninger.
     Generelt at karakterisere dem som værende steder, der kan karakteriseres ved larm, uro og et støjniveau, som børnene ikke kan holde ud, synes jeg er ganske misvisende for den indsats, som gøres af de professionelle voksne, som arbejder med børnene i hverdagen.
     Det andet i forhold til fru Susanne Clemensens spørgsmål er, at jeg ikke skal kunne karakterisere hr. Frank Dahlgaards pædagogiske opfattelser. Men jeg synes, det er meget positivt, at vi i helhedsskolens regi og i de forsøg, som man kalder helhedsskolen, har givet mulighed for en mere kreativ tilrettelæggelse af hverdagen, bedre plads til leg, bedre plads til fysisk udfoldelse og måske også en mere eksperimenterende undervisningsform, som kan udfordre børnenes meget forskellige måde at lære på.
     Jeg synes, det er meget vigtigt, at folkeskolen har plads til alle børn og dermed også har tid og rum til at tilrettelægge en undervisning, som imødekommer alle børn.
     I de meget foreløbige - det vil jeg gerne medgive - meldinger, jeg har fået om forældres adfærd i denne her forbindelse, finder jeg det meget prisværdigt, at en del forældre synes at få tilrettelagt deres arbejdsliv således, at de kan være sammen med børnene efter en skoledag, når den slutter kl. 14, hvorimod de har meget vanskeligt ved at tilrettelægge deres arbejde sådan, at de kan være sammen med børn, hvis skoledagen slutter kl. 12 eller kl. 13.

Hermed sluttede spørgsmålet.

Næste