Undervisningsministeren (Margrethe Vestager):
Det mener jeg, for først at svare på hr. Frank Dahlgaards
spørgsmål, på ingen måde er tilfældet.
Jeg synes tværtimod at kunne høre en undervurdering i
hr. Frank Dahlgaards spørgsmål af det pædagogiske arbejde,
som faktisk foregår både inden for folkeskolens rammer og i
rammerne af vores skolefritidsordninger.
Generelt at karakterisere dem som værende steder, der
kan karakteriseres ved larm, uro og et støjniveau, som
børnene ikke kan holde ud, synes jeg er ganske misvisende for
den indsats, som gøres af de professionelle voksne, som
arbejder med børnene i hverdagen.
Det andet i forhold til fru Susanne Clemensens spørgsmål
er, at jeg ikke skal kunne karakterisere hr. Frank Dahlgaards
pædagogiske opfattelser. Men jeg synes, det er meget
positivt, at vi i helhedsskolens regi og i de forsøg, som man
kalder helhedsskolen, har givet mulighed for en mere kreativ
tilrettelæggelse af hverdagen, bedre plads til leg, bedre
plads til fysisk udfoldelse og måske også en mere
eksperimenterende undervisningsform, som kan udfordre
børnenes meget forskellige måde at lære på.
Jeg synes, det er meget vigtigt, at folkeskolen har
plads til alle børn og dermed også har tid og rum til at
tilrettelægge en undervisning, som imødekommer alle børn.
I de meget foreløbige - det vil jeg gerne medgive -
meldinger, jeg har fået om forældres adfærd i denne her
forbindelse, finder jeg det meget prisværdigt, at en del
forældre synes at få tilrettelagt deres arbejdsliv således,
at de kan være sammen med børnene efter en skoledag, når den
slutter kl. 14, hvorimod de har meget vanskeligt ved at
tilrettelægge deres arbejde sådan, at de kan være sammen med
børn, hvis skoledagen slutter kl. 12 eller kl. 13.
Hermed sluttede spørgsmålet.