Forrige

Undervisningsministeren (Margrethe Vestager):
Ligesom jeg ikke føler nogen trang til at karakterisere hr. Frank Dahlgaards pædagogiske grundsyn, så føler jeg heller ikke nogen trang til at karakterisere rektor for Danmarks Pædagogiske Instituts grundsyn i forhold til de danske lærere, men jeg kan sige, at jeg ikke deler hans opfattelse af de danske læreres evne og vilje og engagement i at undervise børn i folkeskolen.
     I forhold til det at specialisere læreruddannelsen yderligere vil jeg gentage det, jeg sagde før, nemlig at en lærer ikke kun er en fagperson. Hvis hr. Frank Dahlgaard misforstod mig i den retning, at jeg mente, at det ikke var nødvendigt på nogen måde at mestre sit fag, så skal jeg beklage, at jeg udtrykte mig uklart. Men jeg synes, det er meget vigtigt, at man ikke isolerer faget fra den pædagogiske og undervisningsmæssige kompetence, for det at kunne undervise er faktisk at kunne omsætte sit fag til noget, som er en relevant proces for børn på mange forskellige klassetrin, og det er dét, som gør læreren til langt mere end fagperson. Jeg tror, det er meget vigtigt at holde fast i, at den måde, vi uddanner lærere på, er en vekslen mellem praktik og teori, således at læreren får anledning til at afprøve både sin faglighed og sin pædagogik, og at pædagogik og fag spiller sammen på en positiv og konstruktiv måde. Det, som mange gange synes at være det helt afgørende, er ikke kun, at man har en faglig interesse og et fagligt engagement, men som to lærere sagde i Aktuelt for ganske nylig: Det er børnene, der gør det værd at være lærer, og det er dét, som er det grundlæggende engagement. Jeg tror, at vi med den nye læreruddannelse giver dem langt bedre faglige kvalifikationer og forhåbentlig også en pædagogisk kompetence, som gør, at lærere i folkeskolen fortsat vil kunne samarbejde om undervisningen, men også vil kunne give børnene både et fagligt niveau og en social og personlig kompetence, som svarer til det, der er folkeskolens formål.

Hermed sluttede spørgsmålet.

Bortfaldet spørgsmål

Næste