Undervisningsministeren (Margrethe Vestager):
Ligesom jeg ikke føler nogen trang til at karakterisere hr.
Frank Dahlgaards pædagogiske grundsyn, så føler jeg heller
ikke nogen trang til at karakterisere rektor for Danmarks
Pædagogiske Instituts grundsyn i forhold til de danske
lærere, men jeg kan sige, at jeg ikke deler hans opfattelse
af de danske læreres evne og vilje og engagement i at
undervise børn i folkeskolen.
I forhold til det at specialisere læreruddannelsen
yderligere vil jeg gentage det, jeg sagde før, nemlig at en
lærer ikke kun er en fagperson. Hvis hr. Frank Dahlgaard
misforstod mig i den retning, at jeg mente, at det ikke var
nødvendigt på nogen måde at mestre sit fag, så skal jeg
beklage, at jeg udtrykte mig uklart.
Men jeg synes, det er meget vigtigt, at man ikke
isolerer faget fra den pædagogiske og undervisningsmæssige
kompetence, for det at kunne undervise er faktisk at kunne
omsætte sit fag til noget, som er en relevant proces for børn
på mange forskellige klassetrin, og det er dét, som gør
læreren til langt mere end fagperson. Jeg tror, det er meget
vigtigt at holde fast i, at den måde, vi uddanner lærere på,
er en vekslen mellem praktik og teori, således at læreren får
anledning til at afprøve både sin faglighed og sin pædagogik,
og at pædagogik og fag spiller sammen på en positiv og
konstruktiv måde.
Det, som mange gange synes at være det helt afgørende,
er ikke kun, at man har en faglig interesse og et fagligt
engagement, men som to lærere sagde i Aktuelt for ganske
nylig: Det er børnene, der gør det værd at være lærer, og det
er dét, som er det grundlæggende engagement.
Jeg tror, at vi med den nye læreruddannelse giver dem
langt bedre faglige kvalifikationer og forhåbentlig også en
pædagogisk kompetence, som gør, at lærere i folkeskolen
fortsat vil kunne samarbejde om undervisningen, men også vil
kunne give børnene både et fagligt niveau og en social og
personlig kompetence, som svarer til det, der er folkeskolens
formål.
Hermed sluttede spørgsmålet.
Bortfaldet spørgsmål