Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
(Alm. del - bilag 744)
administration (personale, bevilling m.v.)
(Offentligt)
Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri |
Den 21. marts 2001
|
I skrivelse af den 22. februar 2001 (alm. del {{SPA}} bilag 600) har udvalget udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:
Spørgsmål 181:
"Ministeren bedes sende udvalget sit talepapir til samarådet den 21. februar 2001 om samrådsspørgsmål AG og AH (EU-støtte/Direktoratet for FødevareErhverv), jf. alm. del {{SPA}} bilag 492 og 556".
Svar:
./. Vedlagt fremsendes ministerens talepapir på samrådsspørgsmål AH og AG.
Ritt Bjerregaard
/Mads Wolff
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Direktoratet for FødevareErhverv
Den 20. februar 2001
|
|
Samrådsspørgsmål AG - AH:
Redegørelse for situationen vedrørende de lange tider for udbetaling af EU-støtte fra Direktoratet for FødevareErhverv samt for flytning af udviklingsdirektør Flemming Duus Mathiesen
Indledning
Regeringen lægger stor vægt på, at erhvervslivet skal have gode rammevilkår, og at den offentlige forvaltning skal understøtte og servicere erhvervene på effektiv vis. Dette er en af forudsætningerne for, at regeringens erhvervspolitik kan give de nødvendige fremadrettede resultater til gavn for det danske samfund.
- Den 1. april 2000 blev hovedparten af Fødevareministeriets erhvervsøkonomiske forvaltningsopgaver samlet under ét tag nemlig i Direktoratet for FødevareErhverv. Det vil understøtte ministeriets hovedmålsætninger på erhvervsområdet og det skal medvirke til at sikre en effektiv koordineret og målrettet gennemførelse af den fremtidige erhvervspolitik. Dette har jeg en meget klar forventning til, at direktoratet gør på en e
ffektiv måde. Direktoratet skal bistå virksomhederne med at komme igennem det ofte meget komplicerede regelsæt fra EU.
Planerne for normalisering
I forsommeren 2000 iværksatte Direktoratet for FødevareErhverv en særlig indsats vedrørende ekspeditionen af gamle sager på eksportstøtteområdet.
- Til behandling af de gamle sager fra før 1. marts 1999 blev der således etableret en speciel Task Force enhed, som arbejder intenst på at få nedbragt og afviklet de gamle sager. Selv om sagerne viste sig at være mere komplicerede end først antaget, lykkedes det enheden at nå de mål, som blev sat. Således blev der i perioden frem til 1. september 2000 afviklet garantier for et beløb på ca. 406 mio. kr., hvilket var mere end halvdelen af
de udestående garantier. Med denne ekstraordinære indsats blev der taget et væsentligt skridt i retning af at få reduceret de bundne garantier, som belaster virksomhederne. Enheden arbejder videre herfra og det er således fortsat forventningen, at de resterende sager vil være afviklet senest med udgangen af april i år, forudsat at det rette dokumentationsgrundlag er tilstede.
- Jeg har fået oplyst fra direktoratet, at der inden for de næste 2 uger vil blive ekspederet yderligere ca. 8.000 af de gamle sager, som er færdiggjort til ekspedition. Herefter udestår ca. 3.000 sager, som skal færdiggøres inden udgangen af april. Af disse er ca. 500 "Ruslandssager", hvor der ofte kan være problemer med lødigheden af toldstempler mv. Det kan ikke udelukkes, at nogle af de omtalte sager må afgøres ved, at den stille
de sikkerhed inddrages. Hvis afgørelsen af de omtalte sager sker på et grundlag, som ikke kan godkendes af EU-Kommissionen, risikerer vi en underkendelse og dermed løber den danske stat en risiko for at skulle betale.
- Fra direktoratets side er der ved flere lejligheder ydet en særlig indsats for at hjælpe eksportører med problemer i deres ansøgninger.
- Et eksempel er tolddokumentation fra Rusland. Da Kommissionen traf særbeslutning om alternativ tolddokumentation blev den 1. juli 1998 fastsat som den tidligste dato, hvor denne beslutning kunne anvendes. Da flere danske eksportører havde problemer med sager før denne dato, pressede Danmark på over for Kommissionen for at finde en løsning på disse sager. Kommissionen har nu accepteret at foretage en nærmere undersøgelse, hvorfor Danmark den 5. febru
ar 2001 har fremsendt oplysninger om en række af disse sager. Kommissionen har endnu ikke reageret herpå.
- Et andet eksempel vedrører ansøgninger med tidsfrist.
I 1996 og fremefter konstaterede EU-Direktoratet, at eksportører, der benyttede sig af deponeringsordningen - dvs. licensen forbliver hos direktoratet - glemte at angive nummeret på den deponerede licens i udførselsangivelsens rubrik 42. Konsekvensen heraf var, at der ikke kunne udbetales restitution. Endvidere betød det ofte, at licenssikkerheden blev hel eller delvis inddraget.
- Direktoratet fandt, at det var et uforholdsmæssigt tab og bragte problemet op for Kommissionen. Denne var i begyndelsen (1996 -1998) meget afvisende, men i forbindelse med kodificeringen af licensforordningen blev reglerne for deponeringsordningen blødt op, således at der kunne dispenseres for manglende angivelse af den deponerede licens.
- Det lykkedes også for direktoratet at få indføjet en bestemmelse, der gjorde det muligt at anvende dispensationsreglen med tilbagevirkende kraft. Der er på dette grundlag gennemført frigivelser af betydelige beløb.
- Med hensyn til sagerne indkommet efter den 1. marts 1999 blev der - også i forsommeren 2000 - lagt en tidsplan for normaliseringen. I henhold til denne skal:
- sagerne fra perioden 1. marts 1999 til 30. juni 1999 afsluttes med udgangen af juni i år under forudsætning af, at fornøden dokumentation er til stede og
- der skal foreligge en normalisering ved årsskiftet 2001/2002.
Spørgsmålet om "hvilke tiltag ministeren agter at iværksætte for at nedbringe udbetalingstiden fra direktoratet, herunder opstille en tidsplan for, hvornår tingene skal være bragt i orden"
Et meget væsentligt initiativ, som jeg allerede startede i sommeren 2000 var at tilrettelægge et gebyr på eksportstøtteansøgninger.
- En analyse af sagsmængden viste, at godt 50 pct. af ansøgningerne udgjorde udbetalinger på under 200 kr. I alt udbetales der omkring 3 - 3,5 mia. kr. og udbetalingen af den førnævnte halvdel af små ansøgninger udgjorde under 2 promille af eksportstøtten. Som det er Fødevareudvalget bekendt fik vi hastebehandlet forslaget om indførelse af gebyr og fik dermed ændret Bemyndigelsesloven således, at vi pr. 1. januar i år indf
ørte et gebyr på 200 kr. pr. ansøgning, dog 100 kr. i gebyr for små eksporter. Jeg skal i den forbindelse udtrykke min glæde for, at der var tilstrækkeligt flertal for vedtagelsen.
- Vi kan allerede nu give et meget foreløbigt resultat af det indførte gebyr, idet et meget forsigtigt skøn siger, at vi allerede har set en nedgang i antal ansøgninger på 1/3 i januar måned. Det er dog for tidligt endnu at sige noget præcist om effekten. Jeg er dog overbevist om, at gebyret i stort omfang vil kunne medvirke til at kunne skabe den aflastning af direktoratets Eksportstøttekontor, som betyder, at vi kan give de store og betydningsfulde ek
sporter den bedste betjening.
- På baggrund af Økonomistyrelsens analyse i 2000 blev Eksportstøttekontoret endvidere ved Finansloven 2001 tilført ekstra årsværk i 2001 og 2002 til afvikling af den opståede sagspukkel. I forbindelse med indførelse af gebyr blev der foretaget en besparelse på 8,3 ÅV som følge af færre ansøgninger.
I november 2000 bad direktoratet konsulentfirmaet KPMG om at udarbejde en rapport over eksportstøtteadministrationen. På basis af rapporten, der forelå i januar 2001, har Eksportstøttekontoret udarbejdet et handlingsprogram. I henhold hertil sættes særlig fokus på sagsbehandling af de større sagspukler (primært garantifrigivelse) samt et udredningsarbejde, der har til formål at udvikle og
forbedre forretningsgangene, herunder kommunikationen med eksportørerne.
- Der er i februar 2001 foretaget følgende i relation til Eksportstøttekontoret:
- etableret internt udlån af medarbejdere fra den øvrige del af direktoratet/Fødevareministeriet
- aftalt ansættelse af vikarer ved udgangen af februar
- foretaget en mindre omnormering af årsværk i direktoratet til fordel for eksporstøtteområdet.
- Hertil kommer, at Fødevareministeriet har til hensigt gennem omprioriteringer at tilføre 2 mio. kr. til området. Afhængig af fremdriftsrapporterne kan der blive behov for tilførsel af yderligere midler.
- Endelig arbejder Direktoratet for FødevareErhverv på at gennemføre de nødvendige IT-projekter i 2001, der blandt andet skal være med til at overvåge og sikre udbetaling inden for 3 måneder, og forventer at disse vil være færdigudviklet, testet og i brug i indeværende år.
Status for sagsbehandlingen af eksportstøtterestitutioner
Den seneste status for sagsbehandlingen er blevet omdelt og jeg vil derfor blot nævne:
- at der i løbet af 2000 er sket en væsentlig forbedring i hastigheden af forskudbetalingerne,
- at direktoratet i samarbejde med brancheorganisationer og virksomheder siden efteråret 2000 har iværksat en kampagne for at øge antallet af fejlfrie ansøgninger, samt
- at direktoratet og Told og Skat afholdt møde i december 2000 med brancheorganisationer og virksomheder for derigennem at fremskynde virksomhedernes overgang til elektronisk on-line kommunikation med det lokale toldcenter.
- Det må dog erkendes, at der består et reelt efterslæb i sagsbehandlingen omkring godkendelsen af dokumentation, som her primært foregår ved behandling af fysiske papir-dokumenter.
Spørgsmålet om "ministeriet har fulgt anvisningerne fra EU-Kommissionens ekstraordinære revision af direktoratet fra marts 1999"
Kommissionens revision af EUGFL-regnskabet for 1998 blev gennemført i Direktoratet den 17. og 18. marts 1999. I rapporten påpegede Kommissionen blandt andet, jeg citerer: "at det udbetalende organ gennem de senere år har været udsat for strenge budgetkrav med en nedskæring af personalet, især på de højere niveauer, til følge. Den nødvendige tilgang af personale, for at EU-direktoratet skal kunne fungere ordentligt, skønnes a
t være mellem 25 og 30. Som følge heraf kan hverken økonomikontoret, den interne revision eller markedskontorerne udføre alle deres pålagte opgaver" citat slut.
- Hvad angår administrationens kvalitet blev der afsløret et relativt højt antal fejl hvad angår eksportstøtten (ca. 1 pct.). Som årsag hertil anførte Kommissionen, jeg citerer: "utilstrækkelige interne kontrolprocedurer i sammenhæng med utilstrækkeligt personale" citat slut. Man anmodede derfor om, at der blev udtaget et større antal stikprøver af udbetalingerne.
- På baggrund af de ekstra udtagne stikprøver blev det efterfølgende konstateret, at der ikke var baggrund for at iværksætte finansielle konsekvenser fra Kommissionens side.
- Det kan derudover tilføjes, at det attesterende organs - dvs. den påkrævede årlige revision af udbetalingerne foretaget af et udenforstående revisionsfirma - af 1999- såvel som 2000-regnskabet viste en klart nedadgående tendens i antallet af fejl i administrationen af eksportstøtten. Det kan således konstateres, at eksportstøttekontorets bestræbelser på at løfte kvaliteten i sagsbehandlingen er lykkedes, selv under omst&ae
lig;ndigheder præget af en relativt høj personaleudskiftningsrate. Dette løft er imidlertid sket på bekostning af ekspeditionstiden, således at der er opstået sagspukler.
- Blandt andet på grundlag af Kommissionens udtalelser blev den ekstra bevilling til direktoratet gennemført i sommeren 1999.
Spørgsmålet om "hvordan en tidligere bevilling på 30 mio. kr. fra Finansudvalget er anvendt"
Der er i det omdelte papir beskrevet, hvorledes direktoratet er blevet tilført ekstra bevillinger og hvorledes disse er blevet anvendt.
- De 30 mio. kr., som udvalget spørger til, var en del af det aktstykke, som Finansudvalget tiltrådte i sommeren 1999 - aktstykke nr. 236, som bevilgede i alt 51,2 mio. kr. for 1999 og 2000 til en række eksisterende og nye opgaver, som skulle løses af Direktoratet. Midlerne blev fordelt med 33,6 mio. kr. for 1999 og 17,6 mio. kr. for 2000.
- Af de 33,6 mio. kr. for 1999 blev alene 9,6 mio. kr. bevilget til eksportstøtteområdet, med 5,2 mio. til IT og 4,4 mio. til lønsum og øvrig drift. Heraf vedrørte 2 årsværk oprydning af sagspukler.
- Af bevillingen på 17,6 mio. kr. for finansåret 2000 blev alene 5,1 mio. kr. reserveret til IT-udvikling på eksportstøtteområdet. Disse midler er anvendt til i alt 4 udbygningsfaser af sagsbehandlingssystemet, herunder implementering af nye regler. Den sidste udbygningsfase blev sat i drift den 8. februar 2001.
Spørgsmålet "om ministeren vil tage initiativ til, at EU-støtte, der udbetales efter en sagsbehandlingstid på mere end f.eks. 3 måneder, tillægges rente."
I forbindelse med behandlingen af forslag til lov om indførelse af bemyndigelse til at indføre gebyr på eksportstøtteområdet, lovforslag nr. L 47, stillede Fødevareudvalget samme spørgsmål, spørgsmål nr. 77 i december sidste år.
- I svaret gav jeg udtryk for, at spørgsmålet om rentekompensation ved forsinkede udbetalinger af støtte fra det offentlige burde løses generelt. Vi rettede derfor henvendelse til Justitsministeriet, som er ressortministerium for renteloven, også i december sidste år, med henblik på at få igangsat en belysning af konsekvenser og modeller for indførelse af et gensidighedsprincip på rente- og gebyrområdet og i fornødent omfang frem
me dette udredningsarbejde.
[Justitsministeriet har telefonisk oplyst, at der formentlig ikke vil blive svaret på brevet inden samrådet. Justitsministeriet mener i øvrigt ikke, at der vil blive iværksat noget udredningsarbejde, idet man mener, at spørgsmålet er blevet afdækket i forbindelse med et arbejde for nogle år siden vedrørende indførelse af opkrævning af renter fra det offentliges side.]
Endelig har udvalget ønsket en redegørelse for " forsknings- og udviklingsdirektør Flemming Duus Mathiesens forflyttelse fra stillingen som chef for eksportstøttekontoret."
Aviserne har de seneste dage skrevet, at jeg har "fyret" udviklingsdirektør Flemming Duus Mathiesen. Dette er overhovedet ikke tilfældet. Baggrunden er derimod, at vicedirektør Mogens Ginnerup-Nielsen forlod Direktoratet for FødevareErhverv den 1. februar 2001. Derfor valgte ministeriet at styrke den ledelsesmæssige indsats specielt på eksportstøtten.
- Kontorchef Preben Veilstrup Andersen blev konstitueret vicedirektør fra mandag den 12. februar 2001 med eksportstøtten og interventionsområdet som ansvarsområde.
- Preben Veilstrup Andersen kommer fra en stilling som kontorchef for Hektarstøttekontoret og kender derfor kravene til og systemet omkring udbetaling af EU-støtte.
- Udviklingsdirektør Flemming Duus Mathiesen har udover eksportstøtte og intervention taget sig af forskning og udvikling, der har været hans primære ansvarsområde. Det beholder han og får tilført strukturudvikling. Forskning, udvikling og strukturudvikling skal ses samlet i vores erhvervspolitik og derfor styrker vi indsatsen også på det område. Det vil altså sige, at Flemming Duus Mathiesen er blevet styrket i sine funktioner samtidig
med at eksportstøtten er blevet det.