Socialudvalget
(L 137 - bilag 62)
(Offentligt)
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 0. marts 2001
1. udkast til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og andre love
(Førtidspensionsreform)
[af socialministeren (Henrik Dam Kristensen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. december 2000 og var til 1. behandling den 25. januar 2001. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Alzheimerforeningen,
Carsten Andersen, Grenaa,
Jørgen Anthon, Fårevejle,
Dansk Handicap Forbund,
Diabetesforeningen,
Foreningen af Førtidspensionister,
Foreningen for Førtidspensionister i Storstrøms Området,
Landsforeningen for Førtidspensionister,
ME/CFS Foreningen,
PTU {{SPA}} Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede og
SID Kerteminde.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Carsten Andersen, Grenaa,
Diabetesforeningen,
Landsforeningen af Førtidspensionister,
ME/CFS Foreningen,
PTU - Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede og
SID Silkeborg.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 42 spørgsmål til socialministeren, 2 til justitsministeren og 1 til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Demokratisk Folkeparti var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
Ændringsforslag
Af socialministeren, tiltrådt af <>:
Til § 1
1) I indledningen indsættes efter »13. december 2000,« ordene: »§ 12 i lov nr. 1286 af 20. december 2000 og lov nr. 1309 af 20. december 2000,«.
[Konsekvensrettelse]
2) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af § 29, stk. 1, nr. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»
Endelig tillægges vederlag omfattet af ligningslovens § 28 A omregnet efter ligningslovens § 28 B, stk. 3.«
[Konsekvensændring som følge af ændring af ligningsloven]
3) I den under nr. 15 foreslåede § 32 a, stk. 1, nr. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»
Endelig tillægges vederlag omfattet af ligningslovens § 28 A omregnet efter ligningslovens § 28 B, stk. 3.«
[Konsekvensændring som følge af ændring af ligningsloven]
4) Nr. 19 udgår.
[ATP-bidrag bliver obligatorisk]
5) I den under nr. 22 foreslåede § 33 b, stk. 3, ændres: »Arbejdsmarkedets Tillægspension« til: »Arbejdsmarkedets Tillægspension eller til andet pensionsselskab efter modtagerens valg.«
[Mulighed for indbetaling til andet pensionsselskab end ATP]
6) Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»
01. I § 49, stk. 4, ændres »nr. 2, 4, 5 og 13« til: »nr. 2, 4-6 og 13«.«[Korrektion]
7) I den under nr. 33 foreslåede affattelse af § 49, stk. 1, udgår nr. 14.
[Konsekvensrettelse]
8) I den under nr. 33 foreslåedes affattelse af § 49, stk. 4, ændres »nr. 1, 3, 8, 9, 11-13 og 15« til: »nr. 1, 3, 8, 9 og 11-14«, og »nr. 2, 4-7, 10 og 14« ændres til: »nr. 2, 4-7 og 10«.
[Konsekvensrettelse] 9) I den under nr. 38 foreslåede affattelse af § 62, stk. 2, udgår sidste punktum. [Ændring af vurderingsgrundlag for personer med bopæl i udlandet] Til § 2 10) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 84, stk. 1, ændres »forsørgelsen« til: »den daglige livsførelse«. Til § 5 11) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 2 a, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, 2. pkt., indsættes efter »husstandsfællesskab med«: »en lejer,«. [Præcisering vedrørende boligsikringsmodtager, der er husstandsmedlem hos en lejer] 12) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 2 a indsættes efter stk. 4, som nyt stykke: »
[Præcisering af boligstøtte til andelshavere i bofællesskaber]
13) Efter nr. 4 indsættes som nye numre:
»
01. Efter § 2 a, indsættes som ny paragraf:
»
[Præcisering af personkredsen af førtidspensionister]
02. I § 14, indsættes efter stk. 4, som nyt stykke:
»
Stk. 5. Den i stk. 1 nævnte grænse finder ikke anvendelse, hvor en person, der er stærkt bevægelseshæmmet, som følge heraf af kommunalbestyrelsen anvises en egnet ældrebolig efter den tidligere lov om boliger for ældre og personer med handicap, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 24. april 1996, eller en egnet almen bolig, jf. lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v.««
[Fravigelse af den maksimale leje for stærkt bevægelseshæmmede, der anvises en egnet bolig]
14) Nr. 6 affattes således:
»
6. I § 22, stk. 1, 1. pkt., stk. 2 og 3, og i § 22 a, stk. 1, stk. 4, nr. 4, stk. 5 og 6, indsættes efter »boligudgift, jf. kapitel 2«: »og 3«.«
[Præcisering vedrørende boligudgiften for boligsikring til ejere og andelshavere]
15) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer.:
»
03. I § 23 indsættes efter stk. 2, som nyt stykke:»
Stk. 3. Den i stk. 1 nævnte grænse finder ikke anvendelse, hvor en person, der er stærkt bevægelseshæmmet, som følge heraf af kommunalbestyrelsen anvises en egnet ældrebolig efter den tidligere lov om boliger for ældre og personer med handicap, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 24. april 1996, eller en egnet almen bolig, jf. lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v.«
Stk. 3 bliver herefter stk.4.«
[Fravigelse af den maksimale boligstøtte for stærkt bevægelseshæmmede, der anvises en egnet bolig]
16) Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»
04. I § 35, 2. pkt., ændres: »pensionisten« til: »låntageren«.«[Præcisering vedrørende modtagere af boligstøtte som lån]
Til § 6
17) I stk. 1 ændres »stk. 3-7« til: »stk. 3-8«, og efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»
Stk. 2. § 1, nr. 01, træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.«
Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af § 12 i lov nr. 1286 af 20. december 2000 om ændring af ligningsloven, lov om VækstFonden og forskellige andre love (Beskatning ved aflønning i form af aktier, tegningsretter og aktiekøberetter) og lov nr. 1309 af 20. december 2000 om ændring af lov om social pension (Ophævelse af reglen om tillæg for fiktiv indtægt og ændring af regler for beregning af pensionstillæg til gi fte m.v.).
Til nr. 2 og 3
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af § 12 i lov nr. 1286 af 20. december 2000 om ændring af ligningsloven, lov om VækstFonden og forskellige andre love (Beskatning ved aflønning i form af aktier, tegningsretter og aktiekøberetter).
Til nr. 4
Grænsen på 20.000 kr. for obligatorisk bidrag til ATP-ordningen foreslås ophævet, dvs. at bidrag til ATP-ordningen bliver obligatorisk for alle kommende førtidspensionister. For en obligatorisk ordning for alle taler, at grænsen på 20.000 kr. vil være administrativt meget besværlig. Det blev i lovforslaget forudsat, at opgørelsen af pensionstilsagn skulle følge de regler, der gælder i efterlønsordningen, men opgørelsen skal dog her typisk ske mange år før det fyldt 60. år, og det kan i princippet ske mange gange for den enkelte. Dette vil medføre en meget større administrativ belastning. For en obligatorisk ordning for alle taler også, at ordningen er så fordelagtig, at mange næppe vil fravælge denne, men at det måske netop er de førtidspensionister, som har mindst økonomisk råderum, der fravælger denne gunstige ord ning, hvilket er uheldigt.
Til nr. 5
Der foreslås givet mulighed for indbetaling til et andets pensionsselskab end ATP, fx til en arbejdsmarkedspensionsordning, som førtidspensionisten tidligere har bidraget til. Dette kan være et bidrag til sikre lidt mere overskuelighed for den enkelte over sine forskellige pensionsopsparingsordninger. Det er i givet fald en forudsætning, at indbetalingerne alene anvendes til de ydelser, der er specificeret i lovforslaget, dvs. alderspension og udbetalinger ved d& oslash;dsfald.
Til nr. 6 og 17
I forbindelse med vedtagelsen af L 111 {{SPA}} Forslag til lov om ændring af lov om social pension (Ophævelse af reglen om tillæg for fiktiv indtægt og ændring af regler for beregning af pensionstillæg til gifte m.v.) blev konsekvensændring af afrundingsbestemmelsen i lovens § 49, stk. 4, ikke foretaget fuldt ud korrekt (manglende afrunding af § 49, stk. 1, nr. 6).
Med ændringsforslaget rettes der op på dette.
Denne ændring træder efter forslaget i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Til nr. 7 og 8
Der er tale om konsekvensrettelser, som følge af den foreslåede ændring i nr. 4.
Til nr. 9
Ændringsforslaget har til hensigt at sikre, at personer med bopæl i udlandet bliver vurderet på samme grundlag som personer med bopæl i Danmark. Den Sociale Sikringsstyrelse, som administrerer pensionsloven for personer med bopæl i udlandet, har påpeget, at lovforslagets affattelse af § 62, stk. 2, vil medføre, at der vil blive tilkendt pension til ansøgere med bopæl i et land, hvor muligheder for at opnå beskæftigelse p& aring; særlige vilkår ikke foreligger eller er begrænsede. Ændringsforslaget indebærer, at Den Sociale Sikringsstyrelse foretager en fiktiv vurdering af ansøgerens beskæftigelsesmuligheder efter danske regler, det vil sige en vurdering, som om ansøgeren var bosat i Danmark. Dette er i overensstemmelse med Den Sociale Sikringsstyrelses praksis i forbindelse vurderingen efter den gældende bestemmelse i pensionslovens § 15, stk. 2, om afprøvning af alle aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige foranstaltninger.
Til nr. 10
Baggrunden for ændringsforslaget er henvendelser fra DSI og PTU om en mere præcis og tidssvarende formulering i stedet for den gældende »ved forsørgelsen«, som blot var en videreførsel af bistandslovens oprindelige formulering. Der er således alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 11
Ved ændringen præciseres, at den person, der modtager førtidspension, og som er stærkt bevægelseshæmmet eller modtager døgnhjælp, har ret til boligstøtte til en lejebolig, selv om det er et husstandsmedlem, der er lejer ifølge lejekontrakten.
Ændringen præciserer, at der for disse persongrupper kan udbetales boligsikring efter den fravigelse af 15 pct. reglen, der er foreslået ved lovforslagets § 5, nr. 7, selv om det er et husstandsmedlem, der er lejer.
Til nr. 12
Ændringen er redaktionel.
Til nr. 13 og 15
Ad nr. 01.
Ved ændringsforslaget fastslås, at de foreslåede særlige regler for boligsikring til førtidspensionister også gælder personer, der modtager en social pension svarende til en dansk førtidspension fra et EU/EØS-land, når forordning nr. 1408/71 med senere ændringer finder anvendelse på denne pension.
Efter den gældende lovs § 2 ligestilles modtagere af en sådan udenlandsk social pension med modtagere af dansk førtidspension ved beregningen af individuel boligstøtte. Der er ikke ved lovforslaget tilsigtet nogen ændring heraf.
Det foreslås derfor som § 2 b fastsat i boligstøtteloven, at retten til boligsikring efter de foreslåede regler for førtidspensionister omfatter personer, der har bopæl i Danmark, og som modtager en tilsvarende udenlandsk pension, som Rådets forordning (EØF) nr. 1408/71 finder anvendelse på.
Antallet af personer med udelukkende udenlandske pensioner, som modtager boligstøtte, er yderst begrænset.
Ad nr. 02 og nr. 15
For stærkt bevægelseshæmmede, der bor i en bolig, der er egnet herfor, forøges den maksimale leje, hvortil boligstøtte kan ydes, med 50 pct. efter den gældende boligstøttelovs § 14, stk. 2.
Efter lovens § 23, stk. 1, forøges den boligstøtte, der kan ydes, tilsvarende med 50 pct. for denne persongruppe. Reglerne gælder modtagere af såvel boligsikring som boligydelse.
For boligydelsesmodtagere, der af kommunen anvises en ældrebolig efter den tidligere ældreboliglov eller en almen bolig, gælder der ikke noget maksimum for den leje, der kan ydes boligydelse til eller for boligydelsens størrelse, jf. lovens §§ 14 stk. 3, og 23, stk. 2.
De Samvirkende Invalideorganisationer har anført, at fysisk handicappede, der af kommunen anvises en bolig, der er egnet for deres handicap, efter førtidspensionsreformen kan blive stillet i en økonomisk vanskelig situation, hvis lejen i den anviste bolig er meget høj. Baggrunden herfor er, at der efter de gældende regler ikke kan ydes boligsikring til den del af lejen, der måtte overstige lovens maksimum med mere end 50 pct., og at der ikke kan yde s boligsikring med et beløb, der overstiger lovens maksimum med mere end 50 pct.
Ved det i ændringsforslag nr. 12 foreslåede nr. 02 foreslås, at lovens maksimum for den leje, der kan ydes boligsikring til, ikke skal gælde, hvor en stærkt bevægelseshæmmet på grund af sit handicap får anvist en egnet ældrebolig eller almen bolig af kommunen.
Ved ændringsforslag nr. 14 foreslås, at lovens maksimum for den boligsikring, der kan ydes, ikke skal gælde, hvor en stærkt bevægelseshæmmet på grund af sit handicap får anvist en sådan egnet ældrebolig eller almen bolig af kommunen.
Forslagene skønnes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser.
Til nr. 14
Ændringen er en redaktionel konsekvens af, at der efter lovforslagets § 5, nr. 4, i nogle tilfælde kan ydes boligsikring også til ejer- og andelsboliger, hvor boligudgiften opgøres efter lovens kapitel 3.
Til nr. 16
Ændringen er redaktionel.
Jørn Pedersen (S) Inger Bierbaum (S) Karen J. Klint (S) Grete Schødts (S) Jytte Andersen (S) Villy Søvndal (SF) fmd. Yvonne Herløv Andersen (CD) Anders Samuelsen (RV) Jette Gottlieb (EL) Erik Larsen (V) Else Winther Andersen (V) Tove Fergo (V) Eva Kjer Hansen (V) Pia Christmas-Mø ller (KF) Knud Erik Kirkegaard (KF) Aase D. Madsen (DF) Tove Videbæk (KRF) nfmd.
Demokratisk Folkeparti havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
||||
Socialdemokratiet (S) |
64 |
* |
Det Radikale Venstre (RV) |
7 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
43 |
* |
Enhedslisten (EL) |
5 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
17 |
** |
Kristeligt Folkeparti (KRF) |
4 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
13 |
Valgt på Færøerne (FÆR) |
1 |
|
Dansk Folkeparti (DF) |
10 |
Demokratisk Folkeparti (DMF) |
1 |
|
Centrum-Demokraterne (CD) |
8 |
Uden for partierne (UP) |
6 |
* |
Heraf 1 medlem valgt i Grønland |
** |
Heraf 1 medlem valgt på Færøerne |
+++Bilag+++Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 137
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Henvendelse fra Foreningen af Førtidspensionister |
2 |
Pressemeddelelse fra Dansk Blindesamfund |
3 |
Henvendelse fra PTU {{SPA}} Landsforeningen for Polio- Trafik og Ulykkesskadede |
4 |
Spm. 1, om kommentar til henvendelsen fra PTU, til socialministeren |
5 |
LO's høringssvar samt LO-notat om anvendelse af arbejdsevnekriteriet. |
6 |
Henvendelse fra Ældre Sagen |
7 |
Artikel fra Socialrådgiveren 2/2001: Ringere vilkår for samlevende |
8 |
Fremsendelse af høringssvar |
9 |
Henvendelse fra PTU |
10 |
Henvendelse fra Niels Dam, Odense SV |
11 |
Henvendelse fra Alzheimerforeningen |
12 |
Spm. 2 om kommentar til høringssvar fra LO, til socialministeren |
13 |
Spm. 3 om kommentar til høringssvar fra Ældre Sagen, til socialministeren |
14 |
Spm. 4 om kommentar til høringssvar fra PTU, til socialministeren |
15 |
Spm. 5, om kommentar til henvendelsen fra Niels Dam, til socialministeren |
16 |
Spm. 6 om kommentar til henvendelsen fra Alzheimerforeningen, til socialministeren |
17 |
Yderligere høringssvar på lovforslaget |
18 |
Socialministerens kommentarer til høringssvarene |
19 |
Henvendelse fra Dansk Handicap Forbund |
20 |
Spm. 7 om kommentar til henvendelse fra Dansk Handicap Forbund, til socialministeren |
21 |
Talepapir fra SID til brug for deres foretræde for udvalget den 1. februar 2001 |
22 |
Henvendelse fra PTU |
23 |
Henvendelse fra SID Kerteminde |
24 |
Spm. 8 om kommentar til skrivelse fra PTU, til socialministeren |
25 |
Spm. 9 om kommentar til henvendelse fra SID Kerteminde, til socialministeren |
26 |
Spm. 10 om kommentar til beregninger fra Bureau 2000 for DSI og om børnetilskud for eneforsørgere på førtidspension, til socialministeren Spm. 11 om skattereformens virkning, til socialministeren Spm. 12 om handicapkompensation til en stor del af dem der i dag får tilkendt højeste førtidspension, til socialministeren Spm. 13 om hvor mange der vil blive frakendt pensionen om året, til socialministeren Spm. 14 om ministeren kan bekræfte, at det ikke er tanken, med den nye førtidspensionsreform, at flere skal frakendes pension, til socialministeren Spm. 15 om hvilke tanker ministeren har gjort sig om hjemmearbejdspladser, til socialministeren Spm. 16 om ministerens overvejelser om det rummelige arbejdsmarked og hjælpemidler, når der kommer flere handicappede på arbejdsmarkedet, til socialministeren Spm. 17 om opgørelse over de eksisterende fleksjobs fordeling på ufaglærte og faglærte jobs, til socialministeren |
27 |
Tidsplan for udvalgsbehandlingen af lovforslaget |
28 |
Svar på spm. 1, om kommentar til henvendelsen fra PTU, fra socialministeren Svar på spm. 2 om kommentar til høringssvar fra LO, fra socialministeren Svar på spm. 3 om kommentar til høringssvar fra Ældre Sagen, fra socialministeren Svar på spm. 4 om kommentar til høringssvar fra PTU, fra socialministeren Svar på spm. 5 om kommentar til henvendelsen fra Niels Dam, fra socialministeren Svar på spm. 6 om kommentar til henvendelsen fra Alzheimerforeningen, fra socialministeren |
29 |
Notat fra Socialministeren med høringssvar fra Kontaktudvalget til det frivillige sociale arbejde |
30 |
Henvendelse fra Jørgen Anthon, Fårevejle |
31 |
Spm. 18 om kommentar til henvendelse fra Jørgen Anthon, Fårevejle, henvendelse, til socialministeren |
32 |
Henvendelse fra Diabetesforeningen |
33 |
Spm. 19 om kommentar til henvendelse fra Diabetesforeningen, til socialministeren |
34 |
Bilaget er udgået |
35 |
Bilaget er udgået |
36 |
Henvendelse fra Foreningen for Førtidspensionister i Storstrøms Området |
37 |
Spm. 21 om kommentar til henvendelse fra Foreningen for Førtidspensionister i Storstrøms Området, til socialministeren |
38 |
Henvendelse fra Landsforeningen For Førtidspensionister |
39 |
Svar på spm. 7 om kommentar til henvendelse fra Dansk Handicap Forbund, fra socialministeren Svar på spm. 8 om kommentar til skrivelse fra PTU, fra socialministeren Svar på spm. 9 om kommentar til SID Kertemindes henvendelse, fra socialministeren Svar på spm. 10 om kommentar til beregninger fra Bureau 2000 for DSI og retten til børnetilskud for eneforsørgere på førtidspension, fra socialministeren Svar på spm. 11 om skattereformens virkning, fra socialministeren Svar på spm. 12 om handicapkompensation til en stor del af dem der i dag får tilkendt højeste førtidspension, fra socialministeren Svar på spm. 13, om hvor mange, der vil blive frakendt pension om året, fra socialministeren Svar på spm. 14, bekræfte at det ikke er tanken, at flere skal frakendes pensionen, fra socialministeren Svar på spm. 15 om hvilke tanker ministeren har gjort sig om hjemmearbejdspladser, fra socialministeren Svar på spm. 16 om ministerens overvejelser om det rummelige arbejdsmarked og hjælpemidler når der kommer flere handicappede på arbejdsmarkedet, fra socialministeren Svar på spm. 17, om opgørelse over de eksisterende fleksjobs fordeling på ufaglærte og faglærte jobs, fra socialministeren Svar på spm. 18 om kommentar til henvendelse fra Jørgen Anthon, Fårevejle, fra socialministeren |
40 |
Spm. 22 om betydningen af at begrebet mellemste førtidspension udgår af lovgivningen, til justitsministeren Spm. 23 om retstilstanden for de personer, som i årtier har indbetalt til ordningen, til justitsministeren |
41 |
Henvendelse fra Carsten Andersen, Grenaa |
42 |
Spm. 24 om kommentar til henvendelse fra Carsten Andersen, Grenaa, til socialministeren |
43 |
Spm. 25, om kommentar til henvendelsen fra Landsforeningen for Førtidspensionister, til socialministeren |
44 |
Spm. 26, ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Carsten Andersen, til undervisningsministeren |
45 |
Spm. 27 om hvilke økonomiske konsekvenser det vil medføre, hvis personer tildelt førtidspension før 1. januar 2003 bliver omfattet af lovforslaget, til socialministeren Spm. 28 om hvilke administrative problemer det vil medføre, at der i en periode skal administreres efter to forskellige regelsæt for tildeling af førtidspension, til socialministeren Spm. 29 om indføjelse af tidshorisont for hvornår de nuværende førtidspensionister kan overgå til de nye regelsæt for tildeling af førtidspension, til socialministeren Spm. 30 om en læge ansat af kommunerne som lægekonsulent er uvildig i forbindelse med tilkendelse af førtidspension, til socialministeren Spm. 31 om der fremover vil blive lagt større vægt på speciallægeerklæringer, til socialministeren Spm. 32 om det er korrekt, at en kommunal lægekonsulent ikke må være den afgørende faktor i en førtidspensionssag, til socialministeren Spm. 33 om i hvor stort omfang der er genoptaget førtidspensionssager, til socialministeren Spm. 34 om Folketingets Ombudsmand har været inddraget i førtidspensionssager, til socialministeren Spm. 35 om der er mulighed for at indføje lempeligere regler for handicappedes overgang til folkepension, til socialministeren Spm. 36 om der er taget højde for eventuelle konjunkturændringer i forbindelse med fleksjob, til socialministeren |
46 |
Spm. 37 om kommentar til Kommunernes Landsforenings nyhedsbrev Kommunalt fokus om regionale forskelle på førtidspension, til socialministeren |
47 |
Svar på spm. 19 om kommentar til henvendelse fra Diabetesforeningen, fra socialministeren Svar på spm. 21 om kommentar til henvendelse fra Foreningen for Førtidspensionister i Storstrøms Området, fra socialministeren Svar på spm. 24 om kommentar til henvendelse fra Andersen, Carsten, Grenaa, fra socialministeren Svar på spm. 25 om kommentar til henvendelse fra Landsforeningen af førtidspensionister, fra socialministeren |
48 |
Spm. 38 om ministeren vil sikre, at der ved udmåling af merudgifter tages højde for udefinerbare småudgifter samt til den enkelte brugers retssikkerhed, til socialministeren |
49 |
Henvendelse fra Jørgen Anthon, Fårevejle |
50 |
Kopi SOU: spm. 85 om førtidspension ifm. invaliditetsydelsen, til socialministeren Kopi SOU: spm. 86 om pensionstillæg, til socialministeren Kopi SOU: spm. 87 om et økonomisk løft, til socialministeren |
51 |
Svar på spm. 27 om hvilke økonomiske konsekvenser det vil medføre, hvis personer tildelt førtidspension før 1. januar 2003 bliver omfattet af lovforslaget, fra socialministeren Svar på spm. 28 om hvilke administrative problemer det vil medføre, at der administreres efter to forskellige regelsæt, fra socialministeren Svar på spm. 29 om indføjelse af tidshorisont for hvornår de nuværende førtidspensionister kan overgå til de nye regelsæt for tildeling af førtidspension, fra socialministeren Svar på spm. 30 om en læge ansat af kommunerne som lægekonsulent er uvildig i forbindelse med tilkendelse af førtidspension, fra socialministeren Svar på spm. 31 om der fremover vil blive lagt større vægt på speciallægeerklæringer, fra socialministeren Svar på spm. 32 om det er korrekt, at en kommunal lægekonsulent ikke må være den afgørende faktor i en førtidspensionssag, fra socialministeren Svar på spm. 33 om i hvor stort omfang der er genoptaget førtidspensionssager, fra socialministeren Svar på spm. 34 om Folketingets Ombudsmand har været inddraget i førtidspensionssager, fra socialministeren Svar på spm. 35 om der er mulighed for at indføje lempeligere regler for handicappedes overgang til folkepension, fra socialministeren Svar på spm. 36 om der er taget højde for eventuelle konjunkturændringer i forbindelse med fleksjob, fra Svar på spm. 37 om kommentar til Kommunernes Landsforenings nyhedsbrev Kommunalt fokus om regionale forskelle på førtidspension, fra socialministeren |
52 |
Spm. 39 om hvordan det vil sikres, at det ikke blot bliver de socialfaglige medarbejdere, der kommer til at arbejde efter den ny tilkendelsespraksis, til socialministeren Spm. 40 om hvordan man vil sikre at de der efteruddannes i metoden ikke kun lærer at anvende metoden rent teknisk, til socialministeren |
53 |
Spm. 41 om kommentar til artikel i Socialrådgiveren nr. 2, af 17/1-2001 "Ringere vilkår for samlevende", til socialministeren |
54 |
Henvendelse fra PTU |
55 |
Spm. 42, om kommentar til henvendelse fra PTU, til socialministeren |
56 |
Henvendelse fra ME/CFS Foreningen |
57 |
Spm. 43 om kommentar til henvendelse fra ME/CFS Foreningen, til socialministeren |
58 |
Svar på spm. 26, ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Carsten Andersen, fra undervisningsministeren |
59 |
spm. 44 om hvilke holdning Ankestyrelsen har til de begrænsninger, som retssikkerhedslovens § 69 fastlægger, når domstolene senere foretager en vurdering af de udøvede skøn, til socialministeren Spm. 45 om hvordan formuleringen af lovforslagets § 17 stemmer overens med de grundlæggende princip i dansk forvaltningsret, til socialministeren |
60 |
Ændringsforslag fra socialministeren |
61 |
Kopi SOU: Henvendelse fra Niels Dam om førtidspensionisters invaliditetsbeløb |