Skriftlig fremsættelse (19. februar 2002)
Ole Stavad
(S):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse. (Fritagelse af borgmester for kommunale hverv under visse undersøgelser).
(Lovforslag nr. L 109).
Lovforslaget har til formål at åbne mulighed for i op til 3 måneder at fritage en borgmester for hvervet som borgmester, når det må antages at være af væsentlig betydning for undersøgelsen af nærmere angivne strafbare forhold. Det er en forudsætning for at benytte bestemmelsen, der er udformet som en bemyndigelse til indenrigs- og sundhedsministeren, at der med rimelig grund er mistanke om lovovertrædelser, der inddrager borgmesteren i dennes egenskab af borgmester.
I den periode, hvor borgmesteren fritages for hvervet, indtræder viceborgmesteren i borgmesterembedet.
Skønner indenrigs- og sundhedsministeren forud for 3-måneders-periodens udløb, at hensynet til undersøgelsen fortsat efter 3-måneders-perioden gør det påkrævet, at borgmesteren ikke genindtræder i hvervet som borgmester, åbnes der mulighed for at vælge en ny borgmester for den resterende del af valgperioden. Det forudsætter, at et flertal i kommunalbestyrelsen erklærer sig enig i ministerens vurdering. En ny borgmester for den resterende del af valgperioden vælges af kommunalbestyrelsen efter de sædvanlige regler.
Er der ikke et flertal i kommunalbestyrelsen, der erklærer sig enig i ministerens vurdering, genindtræder den valgte borgmester i embedet.
Socialdemokratiet vurderer, at den foreslåede lovbestemmelse kun vil finde anvendelse i ganske få situationer, sandsynligvis med års mellemrum. Alligevel skønnes det nødvendigt at indføje en sådan generel bestemmelse i lovgivningen med baggrund i det forløb, som i øjeblikket afdækkes i Farum Kommune. Forløbet har dokumenteret, at den omfattende borgmesterbeskyttelse i sjældne situationer kan skabe tvivl om, hvorvidt en effektiv og uvildig undersøgelse overhovedet er mulig, når der rejses mistanke om særdeles alvorlige forhold, der omfatter borgmesteren som en helt central person.
Socialdemokratiet har lagt vægt på, at den foreslåede bestemmelse er helt generel og ikke retter sig imod nogen enkeltkommune, og at den kun kan tages i anvendelse, når en række objektive betingelser som minimum er opfyldt.
Det anbefales, at Folketingets behandling af lovforslaget gennemføres hurtigst muligt, og at der dispenseres fra reglen i Folketingets forretningsorden om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse til dets vedtagelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets grundige og velvillige behandling.