Skriftlig fremsættelse (1. marts 2002)
Beskæftigelsesministeren
(Claus Hjort Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven (Ændring af reglerne om ret til kontanthjælp, introduktionsydelse m.v.).
(Lovforslag nr. L 126).
Lovforslaget er et led i regeringsudspillet "En ny udlændingepolitik" og udmønter Beskæftigelsesministeriets andel i dette udspil. Endvidere indeholder lovforslaget forslag om ændringer i integrationslovens regler om introduktionsydelse.
Forslaget indeholder følgende hovedelementer:
1. Stramning af hjemsendelsesbestemmelserne i lov om aktiv socialpolitik
2. Opholdskrav for at være berettiget til kontanthjælp
3. Afskaffelse af ret til forsørgersats for personer, der alene har forsørgelsespligt over for børn, der opholder sig i udlandet
4. Starthjælp indeholdende forsørgertillæg og samordnede regler for gifte og samlevende blandt andet hvad angår fradrag i hjælpen
5. Særlige regler for reduktion i starthjælp som følge af indtægter fra almindeligt arbejde
6. Starthjælpsmodtagere bevarer starthjælpen i stedet for revalideringsydelse under revalidering
7. Principperne for starthjælp anvendes tilsvarende for introduktionsydelsen.
I dag skal en person have modtaget kontanthjælp et helt år, før der kan tages stilling til, om en person kan hjemsendes eller ikke. Det foreslås, at der fremover kun skal gå ½ år. Forslaget er en stramning i forhold til i dag. Endvidere kan der i dag ikke ske hjemsendelse, hvis en person har boet her i 3 år. Den grænse udvides til 7 år. Forslaget ventes ikke at få videre praktisk betydning, da de fleste hjemsendte har været nordiske statsborgere og den nordiske konvention har en 3 års grænse. Denne grænse vil fortsat gælde for dem.
Retten til kontanthjælp vil efter forslaget være betinget af, at ansøgeren har opholdt sig her i riget i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år. Ophold i udlandet i sammenlagt højst 2 måneder pr. kalenderår i forbindelse med ferie, studierejser, tjeneste- og forretningsrejser m.v. ligestilles med ophold her i riget, hvis personen har beholdt sin bopæl i Danmark.
Som overgangsregel foreslås det, at loven kommer til at gælde for personer, der lovligt tager ophold her i riget efter lovens ikrafttræden. Personer, der har lovligt ophold her i riget ved lovens ikrafttræden, foreslås ikke at være omfattet af 7 års reglen, idet de nye regler kun skal gælde de personer, der fremover kommer til Danmark. Men hvis de efterfølgende tager ophold uden for riget, er de omfattet af 7 års reglen.
En person, der alene har børn i udlandet, kan i dag få kontanthjælp på forsørgersats (10.522 kr.), hvis den pågældende kan dokumentere forsørgelsespligten, samt at den pågældende rent faktisk opfylder forsørgelsespligten. Denne regel afskaffes, så pågældende fremover får ikke forsørgersats (7.919 kr.). Dette gælder dog ikke for EU/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er berettigede til hjælpen, eller for personer, der er omfattet af bilaterale overenskomster.
Der indføres en starthjælp med særlige udmålingsregler. Som hidtil er der særlige satser for unge under 25 år. Som noget nyt foreslås forskellige satser for enlige og gifte/samlevende, og der foreslås indført et forsørgertillæg, der har 2 forskellige satser. Der indføres et husstandsbegreb vedrørende dette forsørgertillæg, og der kan maksimalt udbetales 2 forsørgertillæg pr. husstand. Tildeling af forsørgertillæg er betinget af forsørgerpligten og ikke af, om børnene bor hos starthjælpsmodtageren.
Der foreslås særlige fradragsregler i starthjælpen, hvis den anden ægtefælle er på kontanthjælp. Hvis en person, der modtager starthjælp, er gift eller samlevende med en person, der modtager kontanthjælp, nedsættes starthjælpen, således at de 2 forsørgelsesydelser sammenlagt svarer til det beløb, der ville være modtaget, såfremt begge havde modtaget starthjælp.
Personer på starthjælp får lov at beholde 28 kr. pr. arbejdstime, før deres arbejdsindtægt fradrages i starthjælpen. Det giver et øget incitament til at påtage sig deltidsarbejde.
Forslaget skønnes at ville give en samlet besparelse i 2002 på 30 mill. kr., stigende til 1.090 mill. kr. i 2010, når 7 års reglen har fået fuld effekt. Skønnet er behæftet med en vis usikkerhed og afhænger blandt andet af den politiske udvikling i de flygtningeproducerende lande.
Jeg skal i øvrigt tillade mig at henvise til lovforslagets bemærkninger.
Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.