Skriftlig fremsættelse (28. februar 2002)

 

 

Socialministeren (Henriette Kjær) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om individuel boligstøtte (Frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp m.v.)

(Lovforslag nr. L 130).

Lovforslaget er et led i udmøntningen af finanslovsaftalen for 2003 mellem regeringen og Dansk Folkeparti.

Lovforslaget består af en række elementer, der har det til fælles at de skal tjene to overordnede formål:

Dels skal de ældre have større valgfrihed og større indflydelse på tilrettelæggelsen af deres eget liv.

Dels skal der gøres op med de kommunale monopoler på leveringen af serviceydelser i hjemmeplejen.

Derudover skal forslaget også tjene til at synliggøre og indskærpe kommunalbestyrelsernes myndighedsansvar overfor borgerne, og til at styrke særligt de ældres retssikkerhed.

Lovforslaget har følgende hovedelementer:

1. Det foreslås, at kommunalbestyrelsen pålægges at fastsætte og offentliggøre de kvalitets- og prismæssige krav, der i den enkelte kommune stilles til leverandører af personlig og praktisk hjælp. Kommunalbestyrelsen skal ligeledes forpligtes til at indgå kontrakt med de leverandører, der opfylder disse krav. I den enkelte kommune stilles der de samme krav om indhold og godkendelse til alle leverandører – uanset om leverandøren er kommunal eller privat.
Hjemmehjælpsmodtageren vælger selv den af de godkendte leverandører, som pågældende ønsker skal udføre opgaverne hos den sig.

2. Det foreslås, at fleksibiliteten med hensyn til tilrettelæggelsen af hjælpen øges, så det i højere grad bliver op til den ældre selv fra gang til gang at aftale med hjemmehjælperen, hvordan udførelsen af hjælpen skal tilrettelægges. Den ældre skal også have bedre mulighed for selv at vælge hvilke opgaver, der skal løses.

3. Der foreslås endvidere en tydeliggørelse af kommunalbestyrelsens forpligtelse til at sikre, at de ældre får den hjælp, der er truffet afgørelse om.

4. Endeligt foreslås det, at de væsentlige forbedringer i de ældres mulighed for frit at vælge en ældre- eller plejebolig – også på tværs af kommunegrænserne – der gennemføres i erhvervs- og økonomiministerens lovgivning, også gennemføres for så vidt angår de (få) boligtyper, der fortsat reguleres i den sociale lovgivning.

Formålet med lovforslaget er at sætte borgeren i centrum, og skabe bedre rammer for en ældrepolitisk indsats baseret på kontinuitet, selvstændighed, værdighed og respekt for de ældre, og for deres individuelle ønsker og behov. Det er regeringens faste overbevisning, at ikke mindst den mulighed for individuelle løsninger, der skabes med forslagene om frit valg, vil give større tilfredshed blandt de ældre.

Et andet vigtigt formål med lovforslaget er at skabe øget konkurrence om leveringen af ydelserne i hjemmeplejen. Øget konkurrence skærper opmærksomheden om, at pris og kvalitet er orden, og forhindrer at et unaturligt monopol kommer til at virke som en sovepude, både for leverandørerne og for kommunalbestyrelserne, der jo har ansvaret for, at skatteborgernes penge bruges så godt og så effektivt som muligt.

En forudsætning for, at alle leverandører bliver behandlet på samme måde, er at der skelnes mere klart imellem de kommunale myndighedsopgaver og de kommunale leverandøropgaver. Dette er væsentligt af habilitets- og ligebehandlingsmæssige grunde. Men for borgerne er der også klare fordele forbundet med at få udskilt kommunalbestyrelsens myndighedsopgaver fra de opgaver, der varetages af den kommunale leverandørvirksomhed. Det er regeringens klare forventning at lovforslaget dermed også vil kunne bidrage til at sætte fokus på den opgave, der er kommunalbestyrelsernes fremmeste og fornemmeste, nemlig at påtage sig myndighedsansvaret overfor borgerne og det politiske ansvar for serviceniveauet i kommunen. Dette vil også kunne forbedre grundlaget for den demokratiske proces i kommunerne, ved at medvirke til at skabe større åbenhed om borgernes rettigheder og om de politiske beslutninger i kommunen.

Merudgifterne ved lovforslaget er efter aftale med Kommunernes Landsforening dækket ved den ½ mia. kr., der i finanslovsaftalen med Dansk Folkeparti er afsat til bedre omsorg og frit valg for ældre.

Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.