L 107 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af ligningsloven og personskatteloven. (Forsøgsordning med 150 pct. fradrag for forskningsudgifter).

Fremsat den 20. februar 2002 af skatteministeren (Svend Erik Hovmand)

Forslag

til

Lov om ændring af ligningsloven og personskatteloven

(Forsøgsordning med 150 pct. fradrag for forskningsudgifter)

 

§ 1

I lov om påligning af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 887 af 8. oktober 2001, foretages følgende ændringer:

1. Efter § 8 P indsættes:

»§ 8 Q. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan skattepligtige personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, selskaber, som er skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1-2 a og 3 a-6, og stk. 6, samt § 2, stk. 1, litra a, og fonde, som er skattepligtige efter fondsbeskatningsloven, fradrage et beløb svarende til 50 pct. af de fradrags- eller afskrivningsberettigede udgifter, som afholdes i forbindelse med et samfinansieret forskningsprojekt mellem en erhvervsvirksomhed og en offentlig forskningsinstitution. Der er alene fradragsret for beløb, som virksomheden ifølge en samarbejdskontrakt med forskningsinstitutionen udbetaler direkte til denne. Der er ikke fradragsret, hvis dette beløb er mindre end 0,5 mill. kr. i et indkomstår, og fradragsretten gælder kun for udbetalinger på højst 5 mill. kr. inden for et indkomstår. Ekstrafradraget kan kun gives for den betaling til forskningsinstitutionen, som er angivet i den aftale, der har været forelagt for et forskningsråd efter stk. 2.

Stk. 2. Det er en betingelse for ekstrafradraget, at det pågældende forskningsprojekt på forhånd er godkendt af et statsligt forskningsråd jf. lov om forskningsrådgivning. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter nærmere regler for godkendelsen og for administration af ordningen.

Stk. 3. Ekstrafradraget efter stk. 1 berører ikke den skattepligtiges adgang til fradrag for driftsomkostninger og afskrivninger efter skattelovgivningens almindelige regler. Der er ikke fradragsret, hvis virksomheden får offentligt tilskud, herunder tilskud fra EU, til forskningsprojektet. Der indrømmes endvidere ikke ekstrafradrag for udgifter, for hvilke der gives ekstrafradrag efter § 8 F, stk. 1, eller § 8 G, stk. 1 eller 2.«

§ 2

I lov om indkomstskat for personer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 918 af 4. oktober 2000, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 1294 af 20. december 2000, foretages følgende ændringer:

1. I § 3, stk. 2, nr. 2, indsættes efter »8 N,«: »8 Q,«.

§ 3

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.

Stk. 2. Loven har virkning for aftaler om samfinansierede forskningsprojekter indgået i indkomstårene 2002 og 2003.

Bemærkninger til lovforslaget.

Almindelige bemærkninger.

1. Lovforslagets formål og baggrund

Formålet med dette lovforslag er at iværksætte en forsøgsordning, der gør det mere attraktivt for virksomheder at investere i forskning og udvikling ved at øge fradraget for virksomhedernes udgifter i forbindelse med samfinansierede forskningsprojekter indgået mellem en virksomhed og en offentlig forskningsinstitution. I regeringsgrundlaget af 26. november 2001 fremgår det, at tilvejebringelsen af ny viden er afgørende i en vidensøkonomi. Derfor skal forskningen i dansk erhvervsliv styrkes for derigennem at forbedre danske virksomheders konkurrenceevne. Forskning er et bærende element i den fremtidige erhvervsudvikling, idet fortsat vækst og konkurrencedygtighed er forbundet med virksomhedernes investeringer i forskning og udvikling. Det er derfor vigtigt, at virksomhedernes incitament til at investere i forskning og udvikling bakkes samfundsøkonomisk op.

Forskning øger virksomhedernes omkostninger, og det er usikkert, om virksomhederne vil kunne tjene forskningsudgifterne ind igen. Den forskning, der tilvejebringes via samfinansierede forskningsprojekter, vil ofte være forbundet med en større usikkerhed, idet denne forskning som udgangspunkt vil være mere grundforskningsorienteret, hvorfor virksomhedernes risiko for at investeringerne ikke udmøntes i resultater, som virksomheden umiddelbart kan anvende, er større ved denne type forskning. Som led i udmøntningen af regeringsgrundlaget, fremsættes dette lovforslag, der giver virksomheder mulighed for at fradrage udgifter til finansiering af forsøg og forskning i samarbejde med en offentlig forskningsinstitution med 150 pct. Der sigtes mod en 2 årig forsøgsordning, hvor de nærmere regler om godkendelse af de enkelte forskningsprojekter udformes af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling. Administrationen af ordningen henlægges til de statslige forskningsråd. Der afsættes en årlig udgiftsramme på 166,67 mill. kr. til godkendelse af samfinansierede forskningsprojekter.

2. Gældende regler

Statsskattelovens regler om fradragsberettigede udgifter giver ikke hjemmel til, at virksomheder kan fradrage udgifter afholdt i forbindelse med forsøg og forskning. Udgifter til forsøg og forskning kan dog fradrages efter disse regler, når den der afholder udgifterne, har det som sit erhverv at forske. Derudover er der i ligningslovens § 8 B, stk. 1, en bestemmelse, som gør det muligt for virksomheder at fradrage disse udgifter. Udgifterne kan efter den skattepligtiges valg fradrages fuldt ud i afholdelsesåret eller afskrives over 5 år.

Derudover kan udgifter til driftsmidler og skibe, der anvendes til forsøgs- og forskningsvirksomhed efter afskrivningslovens § 6, fradrages fuldt ud i afholdelsesåret i stedet for at skulle afskrives på linie med andre driftsmidler og skibe.

Det er en betingelse for fradragsretten, at forsøgene eller forskningen knytter sig til den erhvervsvirksomhed, som den skattepligtige allerede har i gang på det tidspunkt, udgifterne afholdes, eller som den skattepligtige har planer om senere at etablere. Fradragsretten omfatter udgifter til udviklingsarbejde, anvendt forskning og grundforskning. Som eksempel på udgifter, der er fradragsberettiget efter de almindelige regler, kan nævnes lønudgifter, udgifter til råstoffer, udgifter til leje af lokaler, udgifter til betaling af forsøgs- og forskningsvirksomhed , udført hos andre, og udgifter til anskaffelse af immaterielle rettigheder.

3. Lovforslagets indhold

Det foreslås at give virksomhederne et ekstrafradrag på 50 pct. for allerede fradragsberettigede udgifter, som afholdes i forbindelse med et samfinansieret forskningsprojekt mellem en virksomhed og en offentlig forskningsinstitution. De fradragsberettigede udgifter efter denne bestemmelse er dog begrænset til det beløb, som virksomheden ifølge samarbejdskontrakten udbetaler direkte til forskningsinstitutionen.

Ved afgrænsningen af hvilke virksomheder, der kan anvende denne bestemmelse, er der taget udgangspunkt i den fastsatte afgrænsning i de eksisterende regler om særlige fradrag for grundforskning og visse godkendte forskningsprojekter.

Ekstrafradraget er betinget af, at forskningsprojektet er godkendt af et af de statslige forskningsråd omfattet af lovbekendtgørelse nr. 676 af 19. august 1997 om forskningsrådgivning.

Godkendelsen sker efter retningslinier, udarbejdet af Ministeriet for videnskab, teknologi og udvikling. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastlægger hvilke krav, der stilles til indholdet af ansøgningen om godkendelse af projektet, efter hvilke kriterier godkendelsen af forskningsprojekter sker, samt efter hvilke regler prioriteringen af de indkomne forskningsprojekter foregår.

4. Provenumæssige konsekvenser

Den foreslåede ordning med en årlig udgiftsramme på 166,67 mill. kr. skønnes at medføre et provenutab for stat og kommune på til sammen 25 mill. kr. i hvert af de to år ordningen omfatter ved et ekstrafradrag på 50 pct. og en selskabsskattesats på 30 pct. Af provenutabet vedrører knap 3,5 mill. kr. årligt de kommunale indkomstskatter.

Provenutabet vil fremkomme i takt med, at udgifterne i henhold til godkendte aftaler afholdes. I finansåret 2002 skønnes der ikke at fremkomme et nævneværdigt provenutab.

5. Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for Told•Skat.

Ministeriet for videnskab, teknologi og udvikling vurderer, at de statslige forskningsråd må forvente øgede administrationsbyrder svarende til 1 årsværk.

6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget vil gøre det mere attraktivt for private virksomheder at investere i forskning og medvirke til at styrke både danske forskningsinstitutioner og private virksomheder.

7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.

9. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

10. Sammenfatning af økonomiske og administrative konsekvenser

 

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner

 

I forsøgsordningen, hvis nærmere indhold udformes af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, fastsættes en årlig udgiftsramme på 166,67 mill. kr. for godkendelsen af forskningsprojekter. Rammen er fastsat således at det årlige provenutab udgør 25 mill. kr.

Kommunernes andel af provenutabet vil være knap 3,5 mill. kr. I finansåret 2002 skønnes der ikke at fremkomme et nævneværdigt provenutab.

Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

 

Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for Told•Skat.

Ministeriet for videnskab, teknologi og udvikling vurderer, at de statslige forskningsråd må forvente øgede administrationsbyrder svarende til 1 årsværk.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget vil gøre det mere attraktivt for private virksomheder at investere i forskning og medvirke til at styrke både danske forskningsinstitutioner og de strategiske samarbejdsprojekter mellem offentlige institutioner og private virksomheder.

 

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

 

Lovforslaget skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

11. Høring

Forslaget vil blive sendt til høring og i procedure for testpanel m.v. samtidig med fremsættelsen.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Lovforslaget gør det muligt for virksomheder at fradrage allerede fradragsberettigede udgifter til finansiering af forsøg og forskning med 50 pct. Hermed udgør virksomheders fradrag for disse udgifter 150 pct. ved indkomstopgørelsen. Der er tale om en forsøgsordning med en årlig udgiftsramme på 166,67 mill. kr. for de udgifter, der giver ret til ekstrafradrag. Ekstrafradraget er betinget af, at der er tale om et samfinansieret forskningsprojekt. Ved et samfinansieret forskningsprojekt forstås, at en offentlig forskningsinstitution og en virksomhed indgår et samarbejde om at gennemføre et forskningsprojekt ved hjælp af såvel den offentlige forskningsinstitutions som virksomhedens ressourcer. For at fremme forskningsinstitutionernes interesse for nye samarbejdsrelationer gælder fradragsretten for den enkelte virksomhed alene beløb, som virksomheden udbetaler direkte til forskningsinstitutionen. Der er ikke fradragsret, hvis dette beløb er mindre end 0,5 mill. kr. indenfor et indkomstår, og fradragsretten gælder kun for udbetalinger på højst 5 mill. kr. inden for et indkomstår. Sigtet med den nedre beløbsgrænse er at undgå et betydeligt antal små sager. Sigtet med den øvre grænse er at sikre, at den ekstra fradragsret fordeles på et større antal virksomheder, end det ellers ville blive tilfældet. Ekstrafradraget kan kun gives for den betaling til forskningsinstitutionen, som er angivet i den aftale, der har været forelagt for et forskningsråd.

Det skal endvidere godtgøres overfor ligningsmyndighederne, at den offentlige forskningsinstitutions andel af projektet ikke udgøres af arbejde rekvireret af den skattepligtige selv. Det er således et krav, at projektet har den fornødne forskningsmæssige interesse, så det er rimeligt, at projektet finansieres via den offentlige forskningsinstitutions ressourcer, og hermed er det ligeledes et krav, at der indgås et formaliseret, kontraktsmæssigt samarbejde mellem virksomheden og den offentlige forskningsinstitution.

Derudover er det en betingelse for at opnå fradrag, at forskningsprojektet bliver godkendt af et af de statslige forskningsråd omfattet af lovbekendtgørelse nr. 676 af 19. august 1997 om forskningsrådgivning. Forskningsrådene sikrer, at kopi af de godkendte ansøgninger indsendes til de skatteansættende myndigheder. Det er en betingelse for godkendelse, at virksomheden ikke i øvrigt opnår offentligt tilskud, herunder tilskud fra EU, til forskningsprojektet.

Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastlægger de nærmere regler for forskningsrådenes godkendelse af samfinansierede forskningsprojekter og for forskningsrådenes administration af ordningen. I denne forbindelse stilles en række krav til godkendelse af forskningsprojektet herunder krav til ansøgning om godkendelse, forudsætningerne for godkendelsen, samt prioritering af projekterne. Reglerne vil indeholde bestemmelser om den dokumentation for projektets indhold, ansøgningen skal indeholde. Forskningsrådenes behandling af en ansøgning er betinget af, at det beløb virksomheden udbetaler til forskningsinstitutionen udgør mindst 0,5 mill. kr. inden for et indkomstår jf. § 8 Q, stk. 1. I relation til forskningsrådenes godkendelse er det en forudsætning, at forskningsprojektet har en kvalitet og relevans, så det ville kunne opnå støtte fra de statslige forskningsråd. Da der er tale om en ordning med en udgiftsramme, vil godkendte forskningsprojekter, opnå prioritet efter tidspunktet for modtagelse af ansøgning. I forbindelse med prioriteringen af forskningsprojekterne foretages der ikke en kvalitativ rangordning af projekterne. For at opnå en administrativ forenkling af godkendelsesproceduren vil det kunne fastsættes, at det enkelte forskningsråd kan delegere sin godkendelseskompetence til et eller flere medlemmer med den fornødne fagkundskab.

Til § 2

I personskatteloven indsættes en henvisning til ligningslovens § 8 Q, idet ekstrafradraget i henhold til § 8 Q skal fradrages i den personlige indkomst for personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed.

Til § 3

Ekstrafradraget for forskningsudgifter efter § 1 er en forsøgsordning. Fradraget kan derfor alene finde anvendelse for udgifter til samfinansierede forskningsprojekter, der afholdes i en begrænset periode fastsat til indkomstårene 2002 og 2003.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

   

§ 1

   

I lov om påligning af indkomstskat til staten (ligningsloven) jf. lovbekendtgørelse nr. 887 af 8. oktober 2001, foretages følgende ændringer:

     
   

1. Efter § 8 P indsættes:

   

»§ 8 Q. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan skattepligtige personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, selskaber, som er skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1-2 a og 3 a-6, og stk. 6 samt § 2, stk. 1, litra a, og fonde, som er skattepligtige efter fondsbeskatningsloven, fradrage et beløb svarende til 50 pct. af de fradrags- eller afskrivningsberettigede udgifter, som afholdes i forbindelse med et samfinansieret forskningsprojekt mellem en erhvervsvirksomhed og en offentlig forskningsinstitution. Der er alene fradragsret for beløb, som virksomheden ifølge en samarbejdskontrakt med forskningsinstitutionen udbetaler direkte til denne. Der er ikke fradragsret, hvis dette beløb er mindre end 0,5 mill. kr. i et indkomstår, og fradragsretten gælder kun for udbetalinger på højst 5 mill. kr. inden for et indkomstår. Ekstrafradraget kan kun gives for den betaling til forskningsinstitutionen, som er angivet i den aftale, der har været forelagt for et forskningsråd efter stk. 2.

   

Stk. 2. Det er en betingelse for ekstrafradraget, at det pågældende forskningsprojekt på forhånd er godkendt af et statsligt forskningsråd jf. lov om forskningsrådgivning. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter nærmere regler for godkendelsen og for administration af ordningen.

   

Stk. 3. Ekstrafradraget efter stk. 1 berører ikke den skattepligtiges adgang til fradrag for driftsomkostninger og afskrivninger efter skattelovgivningens almindelige regler. Der er ikke fradragsret, hvis virksomheden får offentligt tilskud, herunder tilskud fra EU, til forskningsprojektet. Der indrømmes endvidere ikke ekstrafradrag for udgifter, for hvilke der gives ekstrafradrag efter § 8 F, stk. 1, eller § 8 G, stk. 1 eller 2.«

     
   

§ 2

   

I lov om indkomstskat for personer m.v. jf. lovbekendtgørelse nr. 918 af 4. oktober 2000, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 1294 af 20. december 2000, foretages følgende ændringer:

     

§ 3.

Stk. 2. Ved opgørelsen af den personlige indkomst fradrages

 

1. I § 3, stk. 2, nr. 2, indsættes efter »8 N,«: »8 Q,«.

1) …

   

2) udgifter, som nævnt i ligningslovens §§ 8, stk. 1, 8 B, 8 C, 8 I, 8 J, 8 K , 8 N, 14, stk. 1, og § 14 F og overført indkomst efter kildeskattelovens § 25 A , stk. 3-5, ved selvstændig erhvervsvirksomhed,

   

3) …