L 61 (som vedtaget): Forslag til lov om tjenester i informationssamfundet, herunder visse aspekter af elektronisk handel.

Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 16. april 2002

Forslag

til

Lov om tjenester i informationssamfundet, herunder visse
aspekter af elektronisk handel1)

 

Lovens anvendelsesomr�de

� 1. Loven finder anvendelse p� tjenester i informationssamfundet.

Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse p� forhold, der vedr�rer:

1) Beskatning.

2) Persondatabeskyttelse.

3) Konkurrencelovens regler om konkurrencebegr�nsende aftaler, vedtagelser og samordnet praksis, misbrug af dominerende stilling samt fusionskontrol.

4) Notarvirksomhed eller lignende virksomhed, der er forbundet med ud�velse af offentlig myndighed.

5) Repr�sentation af klienter i retten.

6) Spil, som indeb�rer, at der g�res en indsats med penge i hasardspil, herunder lotteri og v�ddem�l.

Definitioner

� 2. I denne lov forst�s ved:

1) Tjenester i informationssamfundet (informationssamfundstjenester): Enhver tjeneste, der har et kommercielt sigte, og som leveres online (ad elektronisk vej over en vis distance) p� individuel anmodning fra en tjenestemodtager.

2) Tjenesteyder: Enhver fysisk eller juridisk person, som leverer en informationssamfundstjeneste.

3) Etableret tjenesteyder: En tjenesteyder, der ud�ver erhvervsm�ssig virksomhed ved hj�lp af en fast indretning i et ikke n�rmere angivet tidsrum.

4) Tjenestemodtager: Enhver fysisk eller juridisk person, der modtager og anvender en informationssamfundstjeneste.

5) Forbruger: En fysisk person, der ikke handler som led i sin handelsm�ssige eller erhvervsm�ssige virksomhed.

6) Kommerciel kommunikation: Enhver form for kommunikation, der direkte eller indirekte er bestemt til at fremme afs�tningen af varer eller tjenesteydelser eller til at etablere et image for en virksomhed, en organisation eller en person, som ud�ver handels-, industri- eller h�ndv�rksvirksomhed eller et lovreguleret erhverv.

7) Lovreguleret erhverv: Ethvert erhverv som omhandlet i artikel 1, litra d, i direktiv 89/48/E�F om indf�relse af en generel ordning for gensidig anerkendelse af eksamensbeviser for erhvervskompetencegivende videreg�ende uddannelser af mindst tre �rs varighed eller artikel 1, litra f, i direktiv 92/51/E�F om anden generelle ordning for anerkendelse af erhvervsuddannelser til supplering af direktiv 89/48/E�F.

8) Koordineret omr�de: Regler, der er fastsat i Den Europ�iske Unions medlemsstater og h�ndh�ves af medlemsstaternes myndigheder, og som omhandler krav til informationssamfundstjenester eller krav til leverand�rer af informationssamfundstjenester, n�r aktivitet som leverand�r p�begyndes eller ud�ves. Det koordinerede omr�de omfatter ikke krav til varer som s�danne eller krav til levering af varer.

9) Kommunikationsnet: Et system, der benyttes til transmission af information mellem tilsluttede terminaler.

Hjemlandskontrol

� 3. En informationssamfundstjeneste, der leveres af en tjenesteyder, som er etableret i Danmark, skal inden for det koordinerede omr�de, jf. � 2, nr. 8, ud�ves i overensstemmelse med dansk ret. Dette g�lder, uanset om tjenesten alene retter sig mod et andet land inden for Den Europ�iske Union/Det Europ�iske �konomiske Samarbejdsomr�de.

Gensidig anerkendelse

� 4. En tjenesteyder, der er etableret i et andet land inden for Den Europ�iske Union/Det Europ�iske �konomiske Samarbejdsomr�de, og som leverer en informationssamfundstjeneste, er undtaget fra overholdelse af danske regler inden for det koordinerede omr�de, jf. � 2, nr. 8, selv om tjenesten retter sig mod Danmark, jf. dog �� 5 og 6.

Undtagelser

� 5. �� 3 og 4 indeb�rer ingen �ndring i de g�ldende danske regler p� f�lgende omr�der:

1) Ophavsret og besl�gtede rettigheder, rettigheder som omhandlet i R�dets direktiv 87/54/E�F om retlig beskyttelse af halvlederprodukters topografi og i Europa-Parlamentets og R�dets direktiv 96/9/EF om retlig beskyttelse af databaser, samt industrielle ejendomsrettigheder.

2) Udstedelse af elektroniske penge af institutter, for hvilke medlemsstaterne har anvendt en af undtagelserne i artikel 8, stk. 1, i Europa-Parlamentets og R�dets direktiv 2000/46/EF om adgang til at optage og ud�ve virksomhed som udsteder af elektroniske penge og tilsyn med en s�dan virksomhed.

3) Markedsf�ring af andele i investeringsforeninger i henhold til artikel 44, stk. 2, i R�dets direktiv 85/611/E�F om samordning af love og administrative bestemmelser om visse institutter for kollektiv investering i v�rdipapirer.

4) Visse forsikringer i henhold til artikel 30 og afsnit IV i direktiv 92/49/E�F (det tredje skadeforsikringsdirektiv), afsnit IV i direktiv 92/96/E�F (det tredje livsforsikringsdirektiv), artikel 7 og 8 i direktiv 88/357/E�F (det andet skadeforsikringsdirektiv) og artikel 4 i direktiv 90/619/E�F (det andet livsforsikringsdirektiv).

5) Forholdet om, hvorvidt uopfordret markedsf�ring via elektronisk post er tilladt.

Indgrebsprocedure

� 6. Uanset � 4 kan myndighederne tr�ffe en foranstaltning, som begr�nser adgangen til at levere en informationssamfundstjeneste, over for en tjenesteyder, der er etableret i et andet land inden for Den Europ�iske Union/Det Europ�iske �konomiske Samarbejdsomr�de, hvis foranstaltningen

1) er n�dvendig af hensyn til

a) den offentlige orden, is�r forebyggelse, efterforskning, afsl�ring og retsforf�lgning af lovovertr�delser, herunder beskyttelsen af mindre�rige og bek�mpelsen af enhver tilskyndelse til had p� grund af race, k�n, religion eller nationalitet, og kr�nkelser af enkeltpersoners v�rdighed,

b) beskyttelse af folkesundheden,

c) den offentlige sikkerhed og

d) forbrugerne, herunder investorer,

2) tr�ffes over for en bestemt informationssamfundstjeneste, som er til skade for de i nr. 1 n�vnte hensyn, og

3) st�r i rimeligt forhold til m�let.

Stk. 2. Inden foranstaltningen efter stk. 1 tr�ffes, skal myndighederne i etableringslandet opfordres til at gribe ind. Griber etableringslandets myndigheder ikke ind, eller er indgrebet ikke tilstr�kkeligt, skal den danske myndighed underrette Kommissionen og etableringslandets myndigheder om foranstaltningen, inden den tr�ffes.

Stk. 3. Myndighederne kan i hastende tilf�lde fravige betingelserne i stk. 2. Kommissionen og etableringslandets myndigheder skal i disse tilf�lde snarest muligt underrettes om foranstaltningen og om �rsagen til dens hastende karakter.

Stk. 4. Procedurerne efter stk. 2 og 3 finder ikke anvendelse p� foranstaltninger, der tr�ffes som led i efterforskning og afg�relse af straffesager.

Generel oplysningspligt

� 7. En tjenesteyder skal give oplysning om

1) tjenesteyderens navn,

2) den fysiske adresse, hvor tjenesteyderen er etableret,

3) e-post-adresse og eventuelt postadresse og andre oplysninger om tjenesteyderen, som g�r det muligt at kontakte og kommunikere med tjenesteyderen,

4) CVR-nummeret, hvis tjenesteyderen er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister,

5) tilh�rsforhold til eventuelle godkendelsesordninger, herunder den relevante tilsynsmyndighed.

Stk. 2. En tjenesteyder, der ud�ver et lovreguleret erhverv, skal desuden give

1) oplysning om enhver brancheorganisation eller lignende, hvor tjenesteyderen er registreret,

2) oplysning om erhvervsbetegnelsen og den medlemsstat, hvor den er givet, og

3) en henvisning til de faglige regler, der g�lder for det lovregulerede erhverv, og hvorledes der kan opn�s adgang til disse.

Stk. 3. Der skal for tjenestemodtageren og myndighederne v�re en let tilg�ngelig og vedvarende adgang til de i stk. 1 og 2 n�vnte oplysninger.

Prisinformation

� 8. N�r der gives oplysning om pris for en informationssamfundstjeneste, skal prisen angives klart og tydeligt. Det skal fremg�, hvorvidt prisen er inklusive afgifter og leveringsomkostninger.

Identifikation af kommerciel kommunikation

� 9. Al kommerciel kommunikation, der er en del af eller udg�r en informationssamfundstjeneste, skal udformes og pr�senteres, s� det tydeligt fremg�r, at der er tale om kommerciel kommunikation. Det skal tydeligt fremg�, p� hvis vegne den kommercielle kommunikation udsendes.

Stk. 2. N�r reklametilbud som for eksempel rabatter, tilgift og gaver er tilladt, skal betingelserne for deltagelse i disse foranstaltninger v�re let tilg�ngelige og freml�gges klart og tydeligt. Betingelserne i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse p� salgsfremmende konkurrencer og spil, der er tilladt.

Oplysningspligt

� 10. Inden en ordre afgives, skal en tjenesteyder klart, forst�eligt og tydeligt give tjenestemodtageren oplysning om

1) de forskellige tekniske led i forbindelse med kontraktens indg�else,

2) hvorvidt den indg�ede kontrakt opbevares af tjenesteyderen, og om den er tilg�ngelig,

3) de tekniske hj�lpev�rkt�jer til at finde og rette indtastningsfejl og

4) de sprog, kontrakten kan indg�s p�.

Stk. 2. En tjenesteyder skal angive, hvilke relevante adf�rdskodekser tjenesteyderen er tilsluttet og den elektroniske adgang til disse.

Tekniske hj�lpefunktioner m.v.

� 11. Inden en ordre afgives, skal en tjenesteyder stille hensigtsm�ssige, effektive og tilg�ngelige tekniske hj�lpev�rkt�jer til r�dighed for tjenestemodtageren, hvorved denne f�r mulighed for at finde og rette indtastningsfejl.

Stk. 2. En tjenesteyder skal stille kontraktbetingelser og generelle salgsbetingelser til r�dighed p� en s�dan m�de, at en tjenestemodtager har mulighed for at oplagre eller gengive disse.

Ordrebekr�ftelse og -modtagelse

� 12. En tjenesteyder skal uden un�dig forsinkelse elektronisk bekr�fte modtagelsen af en elektronisk ordre.

Stk. 2. En elektronisk ordre og den elektroniske ordrebekr�ftelse, jf. stk. 1, anses som modtaget, n�r adressaterne har adgang til disse.

Undtagelser for elektronisk post og aftaler mellem erhvervsdrivende

� 13. Bestemmelserne i � 10, � 11, stk. 1, og � 12, stk. 1, finder ikke anvendelse p� kontrakter, som parterne indg�r udelukkende ved udveksling af elektronisk post eller lignende individuel kommunikation.

Stk. 2. Bestemmelserne i � 10, � 11, stk. 1, og � 12 kan fraviges ved aftale mellem parter, der ikke er forbrugere.

Ren videreformidling

� 14. En tjenesteyder, som p� et kommunikationsnet transmitterer information, der leveres af en tjenestemodtager, er ikke ansvarlig for den transmitterede information, hvis tjenesteyderen

1) ikke selv tager initiativ til transmissionen,

2) ikke udv�lger modtageren af transmissionen og

3) hverken udv�lger eller �ndrer den transmitterede information.

Stk. 2. Transmission som n�vnt i stk. 1 omfatter ogs� automatisk, mellemliggende og kortvarig oplagring af information, hvis denne oplagring udelukkende har til form�l at gennemf�re transmissionen, og hvis oplagringen ikke varer l�ngere, end hvad der med rimelighed kan antages at v�re n�dvendigt for at gennemf�re transmissionen.

Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 g�lder ogs� for en tjenesteyder, der leverer adgang til et kommunikationsnet.

Caching

� 15. En tjenesteyder, som p� et kommunikationsnet transmitterer information, der leveres af en tjenestemodtager, er ikke ansvarlig for automatisk, mellemliggende og midlertidig oplagring af denne information eller for indholdet af informationen, hvis oplagringen alene er foretaget med henblik p� at g�re senere transmission af informationen til andre tjenestemodtagere efter disses anmodning mere effektiv, og hvis tjenesteyderen

1) ikke �ndrer informationen,

2) overholder betingelserne for adgang til informationen,

3) overholder de regler om ajourf�ring af informationen, der er almindeligt anerkendt og anvendt i branchen,

4) ikke foretager indgreb i den lovlige anvendelse af teknologi, som er almindeligt anerkendt og anvendt i branchen, for at skaffe sig data om anvendelsen af informationen og

5) straks tager skridt til at fjerne den information, tjenesteyderen har oplagret, eller til at hindre adgangen til den, n�r tjenesteyderen f�r kendskab til, at informationen er blevet fjernet fra nettet eller adgangen til den hindret, eller at en domstol eller en administrativ myndighed har kr�vet informationen fjernet eller adgangen til den hindret.

Oplagring

� 16. En tjenesteyder er ikke ansvarlig for oplagring af information eller for indholdet af den oplagrede information, n�r oplagringen sker p� anmodning af en tjenestemodtager, der har leveret informationen, og hvis tjenesteyderen

1) ikke har kendskab til den ulovlige eller skadevoldende aktivitet eller information og, for s� vidt ang�r erstatningskrav, ikke har kendskab til forhold eller omst�ndigheder, hvoraf den skadevoldende aktivitet eller information fremg�r, eller

2) fra det tidspunkt, hvor tjenesteyderen f�r et kendskab som n�vnt i nr. 1, straks tager skridt til at fjerne informationen eller hindre adgangen til den.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse, n�r tjenestemodtageren handler under tjenesteyderens myndighed eller kontrol.

Kontaktpunkter

� 17. �konomi- og erhvervsministeren udpeger efter forhandling med de ber�rte ministre de myndigheder, der skal v�re kontaktpunkt for samarbejde efter loven. �konomi- og erhvervsministeren meddeler Kommissionen og medlemsstaterne i Den Europ�iske Union n�rmere oplysninger om de udpegede myndigheder.

Stk. 2. �konomi- og erhvervsministeren udpeger efter forhandling med de ber�rte ministre de organer, der skal v�re kontaktpunkt for tjenesteydere og tjenestemodtagere. Kontaktpunktet yder generel r�dgivning og klagevejledning om kontraktforhold og henviser til relevante organer for yderligere information og praktisk bistand. Der skal v�re elektronisk adgang til kontaktpunktet.

Stk. 3. �konomi- og erhvervsministeren kan efter forhandling med de ber�rte ministre fasts�tte n�rmere regler for de i stk. 1 og 2 n�vnte kontaktpunkter.

Ikrafttr�den

� 18. Loven tr�der i kraft dagen efter bekendtg�relsen i Lovtidende.

F�r�erne og Gr�nland

� 19. Loven g�lder ikke for F�r�erne og Gr�nland, men kan ved kongelig anordning s�ttes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de s�rlige f�r�ske og gr�nlandske forhold tilsiger.

L 61

Forslag til lov om tjenester i informationssamfundet, herunder visse aspekter af elektronisk handel.

Af �konomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen).

Dokument

Lov nr 227 af 22. april 2002.

Ordf�rere: (1.beh) Flemming Oppfeldt (V), Poul Andersen (S), Colette L. Brix (DF), Carina Christensen (KF), Anne Grete Holmsgaard (SF), Marianne Jelved (RV), Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) og Ole M. Nielsen (KRF).

Efter 1.beh henvist til Erhvervsudvalget (ERU).

Efter 2.beh direkte overgang til 3.beh.

Resume:

Loven sikrer den frie bev�gelighed i det indre marked for onlinetjenester og fremmer udviklingen af elektronisk handel. Baggrund: Regeringen �nskede med lovforslaget at medvirke til �get konkurrence og handel i det indre marked.

Afstemning:

Lovforslaget vedtaget med 102 stemmer (V, S, DF, KF, SF, RV og KRF) mod 1 (EL).

S�gning Bogm�rke Forside Lovbutik Leksikon Systemhj�lp Om FtWeb Arkiv Om Folketinget Nyheder og aktuel information Sager i folketingssamlingen