Den næste sag på dagsordenen var:
11) Første behandling af lovforslag nr. L 74:
Forslag til lov om ændring af lov om renter ved forsinket
betaling m.v. (Gennemførelse af EF-direktiv om bekæmpelse af
forsinkede betalinger i visse handelsforhold m.v.).
Af justitsministeren (Lene Espersen).
(Fremsat 30/1 2002).
Lovforslaget sattes til forhandling.
Forhandling
Freddy Dam (V):
L 74 drejer sig om renter ved forsinket betaling.
Lovforslaget er en implementering af et EF-direktiv om
bekæmpelse af forsinket betaling i handelstransaktioner.
Direktivet skal regulere spørgsmålet om morarenter ved
forsinket betaling, men også kreditors ret til at kræve
kompensation fra skyldneren for omkostninger forårsaget af
den forsinkede betaling.
Medlemsstaterne kan frit fastsætte eller opretholde
regler, der giver kreditor endnu bedre beskyttelse end den,
der ligger i direktivet.
Direktivet finder alene anvendelse i visse
handelsforhold, f.eks. betalinger imellem erhvervsdrivende
eller mellem erhvervsdrivende og ordregivende offentlig
myndighed m.v., når betalingen har karakter af vederlag for
varer eller tjenesteydelser.
Lovforslaget lægger op til at udvide brugen, således at
den ikke kun finder anvendelse i handelsforhold omfattet af
direktivet, men i alle handelsforhold og også i
forbrugerforhold.
Bestemmelserne falder i to dele. For det første
ændringer i rentelovens regler om morarente ved forsinket
betaling af pengekrav. Morarenten fastsættes til en årlig
rente, der svarer til Nationalbankens officielle udlånsrente
med et tillæg af 7 pct. I dag udgør renten diskontoen plus 5
pct. Der er efter lovforslaget tale om en forhøjelse på ca.
2,5 pct. i forhold til nu, og ændringen skal gennemføres i
handelsforhold omfattet af direktivet.
For at undgå differentierede morarentesatser ved
forsinket betaling foreslås ændringen gennemført generelt på
rentelovens område, det vil sige også i forbrugerforhold.
Det foreslås at afskaffe pligten til at afgive et
særligt rentepåkrav. En betalingsanmodning, f.eks. i form af
en faktura, skal fremtidig være nok til at udløse morarenter
ved forsinket betaling. Også dette foreslås indført generelt
på rentelovens område for at opnå ensartede regler.
Kl. 13.45
Det foreslås endvidere, at der ikke længere skal være
mulighed for i forbrugerforhold ved handelsbrug eller anden
sædvane at fravige rentelovens bestemmelser til skade for
forbrugeren. Ændringen vil betyde, at rentelovens § 5 om
morarentesatsen ikke vil kunne fraviges til skade for
forbrugeren ved aftale eller ved sædvane. Ændringen er ikke
påkrævet efter direktivet og går for så vidt videre end
direktivet, men det er en god idé.
For det andet indeholder lovforslaget nye regler om
fordringshaverens inddrivelsesomkostninger. Disse regler har
følgende indhold:
Det foreslås, at der indsættes en ny generel regel i
renteloven, hvorefter skyldneren har pligt til at betale
fordringshaverens rimelige og relevante omkostninger ved
udenretlig inddrivelse af fordringen. I dag er spørgsmålet om
en fordringshavers ret til at kræve udenretlige
inddrivelsesomkostninger dækket af skyldneren ikke
lovreguleret, og spørgsmålet beror således på, om der i
øvrigt er den fornødne hjemmel hertil, f.eks. i parternes
aftale eller de almindelige erstatningsregler.
Efter lovforslaget skal den foreslåede regel gælde
generelt for fordringer på formuerettens område, og det vil
navnlig sige i alle handels- og forbrugerforhold. Der vil
herved blive skabt en ensartet retlig ramme, der ikke helt
overlader spørgsmålet til parternes aftale i det enkelte
tilfælde.
For så vidt angår særlige rykker- og inkassogebyrer,
foreslås det at bevare de nugældende bestemmelser om loft for
gebyrerne i forbrugerforhold. Bestemmelserne foreslås dog
udvidet til at gælde på hele rentelovens område, men uden for
forbrugerforhold skal de kunne fraviges ved aftale eller
sædvane. Fravigelsen kan dog alene ske med den begrænsning,
at fordringshaveren altid skal kunne kræve, at skyldneren
betaler rimelige og relevante omkostninger til udsendelse af
rykkerskrivelser m.v.
Som det fremgår, er der tale om et meget teknisk
lovforslag, og der er tale om en direktivimplementering,
hvorefter forbrugeren i øvrigt opnår en vis forøget
beskyttelse, og i det hele kan Venstre støtte dette forslag.
Lissa Mathiasen (S):
Når man ser på lovforslaget og sammenholder det med
EF-direktivet, som netop går på at bekæmpe forsinkede
betalinger mellem erhvervsdrivende eller mellem
erhvervsdrivende og en offentlig myndighed, når betalingen
ellers har karakter af vederlag for varer eller
tjenesteydelser, så vil jeg godt sige, at det synes vi i
Socialdemokratiet er utrolig godt. Det er godt at få nogle
fælles retningslinjer. Det vil sige, at vi står bag det, der
ligger i direktivet. Det ville også være mærkeligt, om ikke
vi gjorde, eftersom det jo er noget, der er forhandlet på et
tidspunkt, hvor vi havde regeringsmagten.
Men når man så kigger videre på det her lovforslag, er
der jo lagt op til, at man også går ind og tager forbrugerkøb
med ind i billedet, og det ligger ikke i direktivet. Det vil
sige, at man altså går ind og siger, at af hensyn til, at man
gerne vil have nogle ensartede retlige retningslinjer, laver
man parallelitet over til forbrugerkøb.
Lad mig nævne de tre punkter, som jeg kan se virkelig
giver nogle problemer.
For det første går man ind omkring forhøjelse af
morarenten, når en forbruger ikke betaler rettidigt. Hvis man
går ind og laver en parallelitet, betyder det altså en
stigning på over 28 pct. i forhold til, hvordan det er i dag.
Det er en alvorlig stigning, når vi taler om forbrugerkøb, og
vi finder det faktisk ikke rimeligt. Skal man ind og lave et
eller andet, der er mere regelret, må det i hvert fald være
med en eller anden form for differentieret sats, således at
forbrugerkøb ikke får den her alvorlige stigning.
For det andet ser vi det også som et problem - hvis vi
har forstået det ret - at ét er, at man tager sædvane ud og
siger, at det kan man ikke benytte sig af, når det drejer sig
om forbrugerkøb, men der er stadig væk mulighed for, at man
kan aftale sig til at kunne kræve en højere betaling. Men
netop i forbrugerspørgsmål er vi jo typisk i en situation,
hvor det er forbrugeren, der er den svage part og har meget
svært ved at gennemskue, hvad der måtte ligge i sådan en
aftale.
Et eksempel: Hvis man f.eks. står og gerne vil have en
eller anden form for kontokort i en eller anden kontoring
eller i en butik eller en butikskæde, så tror jeg ikke, der
er så forfærdelig mange, der overvejer, om der står nede i
hele den der lange brødtekst, at i øvrigt ligger der som en
del af det her koncept, man skriver under på, at hvis ikke
man overholder sådan og sådan omkring betalingen, ligger der
en helt anden rentesats i forhold til morarenter.
Kl. 13.50
Jeg tror ikke, folk er klar over, hvad det kommer til at
have af konsekvenser, og jeg vil godt sige, at jeg synes, det
er dybt bekymrende, at man her går ind og rent faktisk giver
en mulighed for, at der kan aftales ringere vilkår. Derfor må
det være naturligt at sige: Vi må have en tilføjelse ind om,
at det ikke kan gøres ringere for forbrugeren i kraft af
aftaler.
Det sidste, som jeg godt vil tage fat i, og som jeg
faktisk har meget svært ved at forstå at man sætter ind her,
er, at man også går ind og laver paralleliteten i forhold til
at kunne kræve rimelige og relevante omkostninger for
inddrivelse af tilgodehavender.
Lad os se på, hvad der blev vedtaget for relativ kort
tid siden herinde i Folketinget. Der gik et flertal ind og
lavede en beslutning, som betød, at man som forbruger ikke
kunne komme ud for et rykkergebyr på mere end 100 kr. Der var
bred enighed om, at det var rigtigt, og at det var godt at
sætte den begrænsning på. Hvis man så derefter går ind og
lægger det her ved siden af - at man kan blive afkrævet
betaling for rimelige og relevante omkostninger ved
inddrivelsen - så har man fuldstændig udhulet den grænse, der
hedder 100 kr., og så er der ingen forbrugerbeskyttelse mere
heller på det område.
Er det virkelig det, regeringen og justitsministeren vil
med det her forslag?
Som jeg sagde: Omkring handelskøb har vi intet problem.
Det er det, der relaterer sig til direktivet, og det vil vi
meget gerne støtte. Men til gengæld synes vi nok, at der i
den grad er behov for at gå ind og se på, hvad det er for en
forbrugerpolitik, vi rent faktisk får lagt an til med det,
man lægger ind omkring forbrugerkøb i den her sammenhæng.
Ensartede rammer betyder væsentlige forringelser for
forbrugerne, og det er vi altså ikke indstillet på at støtte
i Socialdemokratiet.
(Kort bemærkning).
Freddy Dam (V):
Jeg er da enig i, at en forhøjelse med 2,5 pct. fra det, der
svarer til diskontoen plus 5 pct. til Nationalbankens
udlånsdiskonto plus 7 pct., selvfølgelig er en stor
forhøjelse. Omvendt er jo altså lovens formål at bekæmpe
forsinkelse af betalinger, og da renteniveauet i øvrigt har
været faldende igennem de senere år, synes jeg, det er helt
uproblematisk, om end forhøjelsen angives at være 28 pct.
Jeg vil godt sige, at så vidt jeg kan se af
lovforslaget, er der ikke nogen hjemmel til i forbrugerkøb at
aftale en højere rente, tværtimod. Der er i forbrugerforhold
en maksimal rente på Nationalbankens udlånsrente plus 7 pct.
uden mulighed for at aftale en højere rente. Det er i
erhvervsforhold, der er mulighed for at aftale en højere
rente eller lade en rente gælde, der baserer sig på sædvane.
Endelig gælder loftet over gebyrerne fortsat i
forbrugerforhold.
(Kort bemærkning).
Lissa Mathiasen (S):
Vedrørende det sidste spørgsmål, der blev rejst her: Hvis det
er tilfældet, at det ikke kun er sådan, at man tager
spørgsmålet omkring sædvane ud, men også tager muligheden ud
for at gå ind og lave en aftale, som går videre end det, der
ligger her, er det jo godt, men sådan som det er beskrevet,
kan det i hvert fald opfattes sådan. Det glæder mig, hvis det
ikke er tilfældet, men det må vi så spørge om under
udvalgsarbejdet, så vi kan få det afklaret, for jeg synes da,
det er væsentligt, at man ikke kan lave en aftale, der
væsentligt forringer forbrugernes interesser.
Det andet: Jeg håber, at Venstres ordfører er enig med
mig i, at når man foretager beregningen set i forhold til,
hvordan det er i dag, så vil der være tale om godt 28 pct.s
forhøjelse.
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Hr. Per Dalgaard som ordfører.
Kl. 13.55
Per Dalgaard (DF):
L 74 er baseret på et EF-direktiv fra den 29. januar år 2000.
Trods sin oprindelse i EU, som Dansk Folkeparti jo ikke er så
vild med blander sig i detaljer i dansk lovgivning, finder vi
forslaget fornuftigt.
Det stadfæster de morarenter, en kreditor må tage af en
debitor ved for sen betaling enten af en vare eller en
tjenesteydelse.
Det oprindelige EF-direktiv tager kun højde for handel
mellem erhvervsdrivende og handel mellem erhvervsdrivende og
det offentlige. Justitsministeren har udvidet loven til at
omfatte alle handelsforhold; det finder jeg fornuftigt og
rigtigt.
Forbrugerne opnår en større beskyttelse, idet der ikke
mere kan fraviges rentelovens bestemmelser til skade for
forbrugeren. Morarenten sættes ganske vist op til 7 pct., men
på basis af Nationalbankens udlånsrente. Ligeledes er der en
30-dages-betalingsfrist fra modtagelse af varen eller
ydelsen, hvis ikke andet er aftalt.
Alt i alt et forslag, som Dansk Folkeparti kan støtte.
Lars Barfoed (KF):
Også Det Konservative Folkeparti kan støtte lovforslaget. Det
er efter vores opfattelse sådan, at effektive og rettidige
betalinger er noget, som er vigtigt og med til at styrke det
indre markeds funktion. Derfor mener vi også ud fra en
betragtning omkring nærhedsprincippet, at det er helt
fornuftigt og rigtigt, at der er et EF-direktiv på det her
område, og under alle omstændigheder skal vi selvfølgelig så
også implementere det i dansk lovgivning.
Det giver en tryghed for, at varer normalt bliver
betalt, og hvis ikke de bliver det, så er der også nogle
sanktioner, der kan mærkes. Så vi synes, det er rigtigt, at
der er nogenlunde fælles regler på EU-plan, og også at
sanktionerne er således, at der lægges et pres på debitor for
at betale varerne til tiden.
For så vidt angår de danske regler, som nu bliver
ændret, sker der jo en skærpelse i forhold til rentelovens
nugældende bestemmelser, og det er vi for så vidt også
tilfredse med. Jeg synes, det er ganske fornuftigt, at man,
som jeg også sagde tidligere, lægger et vist pres på debitor
i denne her sammenhæng.
Det, man selvfølgelig kan diskutere, er, om den
skærpelse, der sker, også skal gælde ud over det nødvendige,
altså om den ud over i handelsforhold også skal gælde i
forbrugerforhold. Dér synes jeg nok for det første, at
hensynet til, at der er en så enkel regulering som muligt,
tilsiger, at det også gælder i forbrugerforhold. Man kan vel
også sige, at i forbrugerforhold ligesom i handelsforhold er
det da vigtigt, at vi sikrer, at der er et vist pres på
debitor til at betale varerne til tiden.
Så vi kan godt støtte det, at vi implementerer
direktivet, men ud over at implementere direktivet så også
foretager den yderligere regulering, der sikrer ensartede
regler i handelsforhold og forbrugerforhold.
Jeg lyttede meget til fru Lissa Mathiasens bemærkninger
med hensyn til netop det spørgsmål om rentelovens virkning på
forbrugerforhold, og fru Lissa Mathiasen nævnte, at der var
tale om en stigning på 28 pct. på morarentesatsen. Det kan
man selvfølgelig sige at der er, men det er trods alt ikke
procentpoint. Det lyder så dramatisk, når man siger 28 pct.,
men vi taler jo ikke om rentestørrelser på 28 pct., men om at
den stiger 2½ procentpoint i forhold til det, der havde været
nødvendigt, og det synes jeg så er fornuftigt nok og
rimeligt.
Men fru Lissa Mathiasens bemærkninger i øvrigt om, at vi
nærmest ophæver maksimumgrænsen på de 100 kr. og mulighederne
for, at man i forbrugerforhold skulle kunne fravige de her
aftaler, må jeg sige at jeg ikke helt forstod, og jeg synes
ikke helt, det er i overensstemmelse med det, jeg læser ud af
bemærkningerne om, at der kan ske fravigelse ved aftaler i
handelsforhold, og ud fra at der jo udtrykkelig stadig væk i
loven vil være en 100-kroners-grænse, som tidligere vedtaget
af Folketinget.
Men jeg synes da, det er noget, fru Lissa Mathiasen og
vi skulle få afklaret i udvalgsarbejdet. Vi er naturligvis
fra konservativ side parat til at se på, hvis det er sådan,
at der er nogle helt urimelige virkninger i forbrugerforhold.
Det vil vi gerne diskutere i udvalgsarbejdet.
Kl. 14.00
Anne Baastrup (SF):
Som hr. Freddy Dam så rigtigt sagde, er det ikke et af de
mest simple lovforslag, vi har til behandling i dag.
SF støttede oprindelig direktivet omkring bekæmpelse af
forsinkede betalinger i visse handelsforhold, men vi har
altså ikke støttet, at det også skulle udvides til at omfatte
forbrugerkøb.
Selvfølgelig har vi respekt for de overvejelser, der har
været i Justitsministeriet om, at det er nemmest og smartest
og mest enkelt osv. at udvide det til at omfatte alle typer
af køb, der er omfattet af renteloven, men vi finder simpelt
hen, at det er en forvridning af den diskussion, vi i øvrigt
har haft gennem de sidste år, om, hvordan man kan forbedre
forholdene for forbrugere.
Nu er der en diskussion mellem hr. Barfoed og fru Lissa
Mathiasen omkring 100-kroners-reglen. Der er også forskellige
andre typer af diskussioner her fra talerstolen om, hvad det
egentlig er, lovforslaget omfatter, hvad er konsekvensen af
lovforslaget, Forbrugerrådets henvendelse til os anfægtes med
hensyn til, i hvilket omfang den er tilstrækkelig alvorlig.
Så jeg tror, at vi må indstille os på relativt grundige
spørgsmål/svar, og så må vi se, om vi kan komme frem til en
enighed.
SF vil kun støtte spørgsmålet, når det drejer sig om
handelsforhold. Vi ønsker ikke at få det udvidet til også at
dreje sig om forbrugerforhold.
Elisabeth Arnold (RV):
Det Radikale Venstres umiddelbare reaktion på det her
lovforslag er positiv.
Vi har støttet direktivet om bekæmpelse af forsinkede
betalinger i handelsforhold m.v., og vi synes, det er nogle
fornuftige regler, der er givet udtryk for her i teksten.
Men vi har ikke kunnet få øje på de samme
vanskeligheder, som Socialdemokratiets ordfører åbenbart har
gjort, og derfor vil vi sige her ved denne lejlighed, at det
jo er det, vi har udvalgsarbejdet til at få afgjort.
Det Radikale Venstre vil selvfølgelig ikke medvirke til,
at forbrugerne bliver dårligt stillede, men jeg opfatter den
tekst her, som at man ikke kan fravige rentelovens
bestemmelser til skade for forbrugerne. Det kan så være selve
de grupper af aftaler, som skal omfattes af det her forslag,
som vi skal kigge på.
Under alle omstændigheder mener jeg, at der er brug for,
at vi giver os tid i udvalget til at spørge grundigt og få
nogle grundige svar og også meget gerne få ministeren i
samråd nogle gange, men vores udgangspunkt er naturligvis
positivt.
Pernille Falcon (EL):
Lovforslaget indeholder flere elementer, hvoraf nogle
forbedrer forbrugernes forhold, og andre forringer dem, og vi
vil derfor afvente udvalgsarbejdet, før vi tager endelig
stilling til, om vi kan støtte forslaget, som det kommer til
at ligge.
Lovforslaget indebærer bl.a., at morarenten forhøjes fra
diskontoen plus 5 pct. til Nationalbankens udlånsrente plus 7
pct., og Justitsministeriet anfører i sine bemærkninger til
høringssvarene, at det er nødvendigt i handelsforhold som
følge af EF-direktivet, og at det vil give problemer at have
en differentieret morarente.
Vi støtter høringssvar fra bl.a. Forbrugerombudsmanden
og Forbrugerrådet om, at morarenten ikke bør hæves i
forbrugerforhold, særlig set i lyset af det nuværende lave
renteniveau. Der er på en lang række andre områder særlige
regler for forbrugerforhold, og det kan godt fungere i
praksis.
En differentieret rente vil naturligvis også kunne
fungere.
Kravet om rentepåkrav foreslås afskaffet. Det er ikke
noget stort problem i den første rykkerskrivelse at anføre,
at manglende betaling fører til, at der skal betales rente.
Vi mener derfor, at rentepåkravet skal opretholdes i
forbrugerforhold.
Jann Sjursen (KRF):
Kristeligt Folkepartis tilgang til lovforslaget er positiv,
men jeg vil sige, som andre ordførere allerede har været inde
på, at nogle af de høringssvar, vi har fået, bl.a. fra
Forbrugerrådet her senest, giver anledning til, at vi under
udvalgsarbejdet må have uddybet nogle af elementerne
yderligere med hensyn til lovforslagets virkninger, sådan at
vi kan være sikre på, at forbrugernes stilling ikke
forværres, men tværtimod forbedres med lovforslaget som
sådan. Det vil være det, vi synes, at udvalgsarbejdet skal
bruges til.
Kl. 14.05
I hvert fald vil jeg sige, at det høringssvar, vi har fået fra Forbrugerrådet, rejser for os nogle nye spørgsmål, som gør, at vi ikke definitivt kan melde positivt ud på lovforslaget i dag, selv om det altså var vores umiddelbare udgangspunkt, da vi så det først.
Justitsministeren (Lene Espersen):
Jeg vil gerne med hensyn til det her lovforslag takke for den
forholdsvis positive behandling, lovforslaget har fået her
ved førstebehandlingen.
Det, som har optaget flest af ordførerne, har været
forbrugerforhold og eventuelle misforståelser i den
anledning. Til det vil jeg sige - jeg tror, det var fru
Elisabeth Arnold, der nævnte det - at jeg fuldstændig kan
bekræfte, at § 7 om, at der ikke kan fraviges bestemmelser
til skade for en skyldner, jo fortsat gælder, men at vi
naturligvis under udvalgsarbejdet vil besvare de spørgsmål,
der måtte være, så vi får fuldstændig klarhed over det her.
Det er teknisk temmelig kompliceret, så jeg kan godt forstå,
hvis der er nogle, der har stillet spørgsmål for at få
fuldstændig klarhed over det.
Desværre sker der det nogle gange, når man modtager
høringssvar, at der er misforståelser hos nogle af de
personkredse, som forslaget har været i høring hos. En af de
misforståelser, som så desværre også får lov at florere her i
Folketingssalen i dag, har været omkring det her loft på de
100 kr. For så vidt angår den del af lovforslaget, er der
altså tale om at lave en klar forbrugerforbedring, for loftet
på de 100 kr. eksisterer fortsat. Men det loft på 100 kr.
gælder jo kun i visse tilfælde.
Det, vi gør nu, er sådan set, at vi skaber lovhjemmel
til at sikre, at der bliver loft over alle typer gebyrer, så
man har en sikkerhed for, at de her inddrivelsesomkostninger
kommer til at ligge på et rimeligt niveau. At det rent
faktisk er til gavn for forbrugerne, at man gennemfører det
her. Det synes jeg er værd at få præciseret. Men naturligvis
er det muligt at få det her fuldstændig bekræftet under
udvalgsarbejdet.
Endelig vil jeg komme ind på en mere generel ting, for
der er flere af ordførerne, der har været inde på, hvorfor vi
ikke bare kan lade det her gælde i handelsforhold, og hvorfor
skal forbrugerforhold være ombefattet af det.
Vi behandlede for kort tid siden forbrugerkøbsloven, og
i den havde vi valgt at sige, at der skulle være en
sammenhæng i den måde, vi lovgav på, således at der ikke var
nogen, der kom i en såkaldt reklamationsklemme, altså at der
var forskellige frister, for så vidt angik forbrugere, og for
så vidt angik erhvervsdrivende. Regeringen har skønnet, at
det var bedst og mest fornuftigt, hvis vi ikke her, hvor vi
går ind og regulerer rentesatser osv., begynder at køre med
forskellige systemer og forskellige satser.
Jeg kan godt forstå, at her, hvor man ser på det fra et
forbrugersynspunkt, kunne man have den opfattelse, at det,
lovforslaget lægger op til, var temmelig vidtgående. Men man
sikrer i hvert fald, at der er en parallelitet i den måde, vi
indretter vores lovgivning på, og det synes jeg faktisk er et
godt formål, så jeg håber, at de ordførere, der her under
førstebehandlingen har stillet sig forholdsvis skeptiske over
for at inddrage også forbrugerne på det her område, vil
genoverveje, hvorvidt det ikke er muligt at støtte
lovforslaget i dets nuværende udformning. Det kan nemlig af
mange årsager være hensigtsmæssigt ud fra et samfundsmæssigt
sigte, at der er ensartethed i den måde, vi regulerer det her
område på.
(Kort bemærkning).
Lissa Mathiasen (S):
Nu drog ministeren parallellen mellem forbrugerkøbsloven og
så den her lovgivning, der er lagt an til.
Jeg har lidt svært ved at se sammenhængen, for man kan
sige, at i forbrugerkøbsloven var der en naturlig sammenhæng,
i og med at hvis jeg kommer og reklamerer over en vare, som
reelt har en defekt, så har den butik, jeg har købt den i,
naturligvis et behov for at kunne have de samme
regresmuligheder, også tidsmæssigt.
Hvis vi så kigger på det her, vil jeg egentlig godt
spørge, om ministeren kan give nogle eksempler på den
sammenhæng, ministeren mener er nødvendig mellem handelskøb
og forbrugerkøb: Hvor er det, det vil komme til at kunne give
nogle problemer?
Jeg kan faktisk ikke se, hvor man typisk vil opleve, at
et forbrugerkøb vil gå ind og give vanskeligheder set i
forhold til et handelskøb, og hvorfor det vil være naturligt,
at man havde den her sammenhæng. Specielt kan jeg slet ikke
se det i forhold til det typiske, at hvis man har penge sat
ind et sted, får man en relativt lav forrentning, men skylder
man penge, så må man sige, at med de 7 pct. er det jo ikke
ligefrem nogen lav forrentning, der er lagt an til.
Men hvad er det for eksempler, ministeren tænker på vil
gøre det væsentligt bedre, hvis vi har den her sammenhæng?
Kl. 14.10
Hermed sluttede forhandlingen, og lovforslaget overgik derefter til anden behandling.
Afstemning
Anden næstformand (Poul Nødgaard):
Jeg foreslår, at lovforslaget henvises til Retsudvalget.
Hvis ingen gør indsigelse, betragter jeg det som vedtaget.
(Ophold). Det er vedtaget.