Spm. nr. S 1999 - besvaret 08/05-2002
11) Til skatteministeren af:
Jacob Buksti (S):
»Vil ministeren redegøre for definitionen af og udviklingen i
»det følelsesmæssige skattetryk«, jf. ministerens svar på
spørgsmål nr. S 1878?«
Jacob Buksti (S):
I forbindelse med diskussionen om regeringens skattestop
forsømmer regeringen og skatteministeren og andre medlemmer
fra Venstre og De Konservative ikke nogen lejlighed til igen
og igen at sige, at skatterne under den tidligere regering
steg og steg. Skatterne blev sat op og op og op. Ja, det var
sådan, at Venstres politiske ordfører i går nærmest hamrede i
talerstolen, at det var et faktum. Men når det så er sådan,
at man har temmelig vanskeligt ved at dokumentere, at det
faktisk er sådan, så er det, at skatteministeren har udviklet
et helt alternativt begreb, som første gang er i
Jyllands-Posten 21. april, hvor skatteministeren siger:
»Men i den definition, jeg bruger, er det, hvad
almindelige mennesker opfatter og føler i deres hverdag, og
folk har ikke følt, at skattetrykket er faldet.«
Det samme går igen i svaret på spørgsmål S 1878 til mig,
hvor ministeren svarer, at mange skatteydere med rette har
følt på deres egen krop, at skattebyrden er vokset under den
socialdemokratisk ledede regering. Derfor vil jeg gerne bede
skatteministeren om at udvikle, hvordan de her følelser
egentlig kommer til udtryk.
KL. 14.25
Skatteministeren (Svend Erik Hovmand):
Der findes mange måder at opgøre skattetryk på. På
Skatteministeriets hjemmeside er der opstillet 13
forskellige. I Danmarks Statistik offentliggøres følgende
fire: Det traditionelle skattetryk, som er skatteprovenuet i
procent af BNP i markedspriser, det korrigerede skattetryk,
som er skatteprovenuet i procent af disponibel BNI i
markedspriser. Så er der det modificerede skattetryk, det er
disponibel offentlig bruttoindkomst i procent af disponibel
BNI i markedspriser, og så er der endelig
faktorskattetrykket, som er skatteprovenuet i procent af
disponibel BNI i faktorpriserne. Også her i Folketinget har
der været mange debatter om skattetryksdefinition.
Det er af samme grund, at jeg selv er meget
tilbageholdende med at tale om skattetryk som noget eksakt.
Jeg tror, mange mennesker er mere optaget af følelsen af det
samlede tryk af skatter og afgifter. Lad mig f.eks. nævne, at
det er muligt at lave en skatteomlægning, som betyder, at
folk betaler mere i skat, samtidig med at skattetrykket
falder. Det kunne f.eks. være en omlægning med større vægt på
grønne afgifter, da indirekte skatter indgår i både tæller og
nævner i skattetryksbrøken.
Derfor er det ikke i modstrid med virkeligheden, når
mange har følt, at deres skatter er steget under
Nyrupregeringerne.
Jacob Buksti (S):
Jeg er fuldstændig bekendt med alle disse forskellige
definitioner af skattetryk. Jeg har dem også her. Jeg er også
klar over alle de vanskeligheder og problemer, der er med at
opgøre skattetrykket. Hvis bilsalget stiger dramatisk, fordi
folk får flere penge, så stiger skattetrykket. Men hvis
selskaberne tjener flere penge og dermed betaler mere i
selskabsskat, og det i øvrigt overstiger væksten i
bruttonationalproduktet, så stiger skattetrykket. Det ved jeg
godt, men det var ikke det, jeg spurgte om.
Det, jeg spurgte om, er, at når ministeren definerer et
følelsesmæssigt skattetryk, hvordan finder vi så ud af, om
det der med følelserne stiger eller falder? Var det højere
tidligere, det der med følelserne, eller hvad? Hvordan
forholder vi os til det der med følelser på det her område?
Skatteministeren (Svend Erik Hovmand):
Som hr. Buksti netop selv har givet udtryk for, så er
definitionen af disse begreber jo meget, meget vanskelig.
Det, som folk kan forholde sig til, er, hvordan de føler
deres udvikling på skatteområdet har været totalt set
inklusive afgifter, inklusive skatter.
Det er, synes jeg, en meget interessant diskussion. Den
har jo været ført utallige gange her i huset. Men det, der er
det afgørende, er jo, hvordan virkningen er for det enkelte
menneske totalt set.
Tag f.eks. bruttonationalproduktet. Den definition, som
man anvender i skattetryksbegrebet, hæfter sig jo på BNP, på
bruttonationalproduktet. Den størrelse er jo også en mærkelig
faktor, for hvis der eksempelvis sker et trafikuheld herude
på vejen, så stiger bruttonationalproduktet, fordi man altså
øger produktionen i det danske samfund.
Der er jo mange faktorer i det her, som gør, at folk
siger: Lad os hellere holde os til, hvordan den konkrete
udvikling er for mig og for min hverdag og for det, jeg har
til rådighed, når det hele er betalt.
Jacob Buksti (S):
Jamen det er slet ikke det, som er mit ærinde. Mit ærinde er,
at når ministeren indfører et følelsesmæssigt skattetryk, et
følelsesmæssigt begreb, så kan ministeren jo til enhver tid
påstå, at det er følelserne, at det altså er sådan, at det nu
føles værre.
Det er derfor, jeg gerne vil have ministeren til at
forklare, hvordan ministeren opgør det. Det svarer jo til
manden, der kommer op til lægen og spørger: Doktor, hvordan
kommer jeg til at få et længere liv? Og så svarer lægen: Ja,
hvordan og hvorledes: Slut med smøger, slut med øl, vin og
spiritus, slut med cigaretter. Så siger manden: Garanterer
doktoren så, at jeg lever længere? Nej, men det føles
længere.
Hvordan skal vi derfor med det der følelsesmæssige
skattetryk finde ud af, om det stiger eller falder?
Ministeren er ikke i stand til at definere andet end de
problemstillinger, som jeg er ganske enig med ministeren i
ligger i forhold til den måde, man normalt opgør
skattetrykket på, og hvor det ikke er muligt at dokumentere,
at det er steget under den tidligere regering, mens det er
meget let at dokumentere, at det under alle de borgerlige
regeringer, vi har haft, er steget.
Kl. 14.30
Jens Peter Vernersen (S):
Jeg ved snart ikke, hvor man skal begynde, når man skal
stille et spørgsmål, for det er jo helt til grin, helt til
grin. Man kan da ikke i ramme alvor som skatteminister her i
Folketinget udtale, at skattetrykket beregnes efter, hvad
befolkningen føler. Det kan man da ikke i ramme alvor sige.
Altså hvad er det dog for noget?
Der er klare definitioner på, hvordan man beregner
skattetrykket. Den, vi først og fremmest har valgt at
sammenligne os med, er OECD-modellen, som beregnes ud fra
bruttonationalproduktet. Det er den, man anvender i andre
lande, så der kan sammenlignes. Og hvis der sker et
færdselsuheld her, som skatteministeren så påviser, jamen det
gør der andre steder, det går op, og det går ned. Men at
definere sit eget skattetryk!
En ting er jeg glad for: at det her bliver ført til
protokols, og når man læser det om 10 år, vil man simpelt hen
vride sig af grin over en udtalelse af den karakter.
Skatteministeren (Svend Erik Hovmand):
Nu var jeg ikke klar over, at medlemmer af Socialdemokratiet
i den grad var blottet for humor, at de ikke kunne se, at når
jeg brugte det udtryk, er det jo selvfølgelig ikke noget
nationaløkonomisk definerbart, selvfølgelig er det ikke det.
Det er jo sagt med et glimt i øjet. Det er jo det, at man
altså som menneske opfatter det her ganske anderledes end
nationaløkonomer. Nationaløkonomer kan stille det op, det er
jeg fuldstændig enig i.
Men jeg synes ikke, at vi skal gøre diskussionen særlig
lang. Jeg er fuldstændig enig i, at vi har en række
definitioner. Vi har 12 på Skatteministeriets hjemmeside, og
jeg har nævnt de 4, som sendes ud fra Danmarks Statistik, og
det er jo de officielle, absolut. Lad os bare holde os til
dem, hvis man ikke vil se på, hvordan almindelige mennesker,
som ikke beskæftiger sig med nationaløkonomi, opfatter det
her.
Lad mig så i øvrigt sige en ting til: Skattetrykket,
hvis vi bruger den definition, som hr. Jens Peter Vernersen
ønsker, toppede med 50,6 pct. i midtfirserne under den
liberal-borgerlige regering. Under den socialdemokratiske
regering toppede det med 51,2 pct. i 1999. Gennemsnittet for
Schlüterregeringen under ét androg 47,4 pct., mens det for
Nyrupregeringen var 49,5 pct., altså 2 procentpoint mere.
Jacob Buksti (S):
Jeg er ked af, at skatteministeren nu tager hul på det næste
spørgsmål. Det er faktisk det næste spørgsmål,
skatteministeren nu er i gang med at besvare, så det synes
jeg at vi skal gemme.
Men jeg vil godt bede skatteministeren om bare at give
en antydning af, hvordan skatteministeren finder ud af, hvad
befolkningen føler på det her område. Er det sådan noget med,
at ministeren går sådan rundt på gader og stræder? Og hvor
repræsentative er folks følelser på det her område? Eller er
det bare sådan noget, han griber ud af luften? Så kan vi jo
alle sammen sådan krænge vores følelsesliv ud på
skatteområdet, og det kunne da blive interessant. Men hvordan
og hvorledes måler ministeren, hvad folk føler?
Jens Peter Vernersen (S):
Jeg vil nu sige til skatteministeren, at det kræver altså en
meget høj grad af humor, hvis man skal tage det her
alvorligt. Heldigvis har vi den høje grad af humor, for
ellers er det jo fuldstændig umuligt at forholde sig til
et udsagn som det, der bliver givet i Jyllands-Posten i det
store interview med skatteministeren. Så dét ramte nu forbi.
Det, jeg synes er et problem, er, at skatteministeren
bidrager til en fejlagtig opfattelse med en smart bemærkning
om, at det sådan er et eller andet følelsesmæssigt
skattetryk, når det er dokumenteret, at fra 1993 og ikke fra
1992, som skatteministeren skriver i sit svar, og frem til
slutningen af den socialdemokratisk ledede regering faldt
skattetrykket, og under Schlüterregeringen steg skattetrykket
med ca. 10 pct. Det er virkeligheden, og den kan man ikke
manipulere med.
Henrik Sass Larsen (S):
Jeg er også meget interesseret i den her opgørelse af det
følelsesmæssige skattetryk, for det er jo givet det,
regeringen vil turnere rundt med og så påstå, at nu er det
hele blevet meget bedre.
Kl. 14.35
Kunne vi ikke komme lidt nærmere, hvad det er,
regeringen og måske skatteministeren vægter, som er nogle
sådan særlig følsomme skatter, eller hvad det er for nogle
definitioner, man lægger til grund, når man skal ud og måle
de her ting? Det ville være utrolig hjælpsomt, også i den
videre debat.
Jeg kunne jo i den anledning prøve at spørge, om det, at
man har omlagt Den Særlige Pensionsopsparing, altså det
særlige pensionsbidrag, fra at være en skat til nu at være en
opsparing, hjælper på følelserne over for skattetrykket i
befolkningen.
Søren Søndergaard (EL):
Nu troede jeg en kort overgang, at ministeren simpelt hen
afskrev det der følelsesmæssige skattetryk som en ren
vittighed, men det gjorde ministeren så alligevel ikke, for
ministeren forsøgte alligevel at definere det følelsesmæssige
skattetryk. Og det følelsesmæssige skattetryk er, hvad folk
følte, at de havde til rådighed efter skat, og skattetrykket,
det følelsesmæssige skattetryk, skulle altså være steget,
angivelig fordi folk gennem den socialdemokratisk-radikale
regerings 10 år skulle have følt, at de fik mindre og mindre
til rådighed efter skat.
Så vil jeg bare spørge ministeren: Eksisterer der en
opgørelse, en opinionsundersøgelse, som ministeren kan
henvise til, der viser, at folk fra 1992 og frem følte, at de
fik færre og færre penge til rådighed efter skat?
Skatteministeren (Svend Erik Hovmand):
Hvis man eksempelvis tager de grønne afgifter, er det grønne
afgiftstryk steget med 1,3 procentpoint fra 1992 til 2001.
De enkelte borgere har jo oplevet det her forskelligt.
De, der bruger elektricitet, og det gør stort set alle, har
alle sammen mærket en stigning her, det samme gælder i
forhold til vandforbrug. De, der har købt bil i den periode,
har mærket det ekstraordinært meget. Man kan også sige, at
der er andre skatter, der tilsvarende har virket meget
forskelligt ind på den enkeltes situation.
Og igen, lad nu være med at betragte det der udtryk som
en nationaløkonomisk definition. Jeg siger bare, at det er
altså lidt vigtigt at være opmærksom på, hvordan tilværelsen
er for almindelige mennesker.
Der er f.eks. ingen tvivl om, at husejerne på grund af
det forringede rentefradrag og de nye ejendomsværdiskatter
for nye boligejere med pinsepakken oplever det. Altså
rentefradraget blev jo sat ned, og hvordan er deres
situation? Den er jo helt anderledes end før pinsepakken.
Søren Søndergaard (EL):
Jeg forstår simpelt hen ikke skatteministeren.
Skatteministeren gav en fuldstændig klokkeklar definition på,
hvad han mente med det følelsesmæssige skattetryk, nemlig
at hvis folk følte, at de havde fået færre penge til rådighed
efter skat, var det følelsesmæssige skattetryk steget.
Så spørger jeg skatteministeren: Kan skatteministeren
med nogen form for undersøgelse, opinionsundersøgelse,
belægge den påstand, at folk i løbet af SR-regeringens
levealder følte, at de fik færre penge til rådighed efter
skat, altså præcis den definition, som ministeren brugte?
Og så begyndte ministeren at snakke om, at der var nogle
skatter, der var steget. Jamen det er jo ligegyldigt. Det,
der var det afgørende, var, hvad folk følte de havde tilbage
efter skat, og derfor er spørgsmålet: Har ministeren nogen
som helst form for dokumentation eller antydning af
dokumentation for, at folk har følt, at de har haft færre
penge til rådighed efter skat i den periode, vi snakker om
her?
Kl. 14.40
Jacob Buksti (S):
Jamen jeg har ingen problemer med at forstå ministeren, når
ministeren siger, at de her følelser på det her område ikke
er nationaløkonomisk bestemt. Det har jeg ingen problemer
med. Jeg tror, at det er sådan psykisk. Og det er også
derfor, at jeg ligesom hr. Søren Søndergaard hele tiden har
forsøgt at holde mig til det her med følelserne og ikke til
de faktuelle ting, for de kommer i det næste spørgsmål.
Når vi nu sådan bevæger os rundt i følelserne og på
kanten til de faktuelle ting, hvordan og hvorledes tror
skatteministeren så ud fra de der følelser, at det blev
opfatter under den tidligere borgerlige regering i 1980'erne,
da antallet af tvangsauktionerne steg og steg og steg? Var
det noget, der påvirkede følelserne sådan positivt eller
negativt?
Skatteministeren (Svend Erik Hovmand):
Lad mig sige, at jeg har tidligere været inde på dette med,
at man kunne omlægge skatten. Det er jo muligt at lave en
skatteomlægning, som betyder, at folk betaler mere i skat,
samtidig med at skattetrykket rent faktisk falder. Det kunne
f.eks. være en omlægning med større vægt på grønne afgifter,
da indirekte skatter jo indgår i både tælleren og nævneren i
skattetryksbrøken. Og derfor er det ikke i modstrid med
virkeligheden, når mange har følt, at deres skatter er steget
under Nyrupregeringen, hvor vi jo fik mange grønne afgifter.
Jeg vil bare sige, at hele den her diskussion jo viser,
at for det enkelte menneske er det vidt forskellige
situationer, alt afhængigt af det forbrug, man måtte have,
eller den situation, man står i: Køber man en bil, køber man
et hus? Der er vidt forskellige situationer for det enkelte
menneske.
Og jeg tror, at også spørgeren er fuldstændig klar over,
at når det udtryk blev anvendt, var det absolut ikke ud fra
en nationaløkonomisk betragtning.
Hermed sluttede spørgsmålet.