Skriftlig fremsættelse (3. oktober 2002)

 

 

Socialministeren (Henriette Kjær) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om aktiv socialpolitik, pensionsbeskatningsloven, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lov om en arbejdsmarkedsfond (Forbedring af regler om pasning i hjemmet af børn med handicap)

(Lovforslag nr. L 7).

Forslaget er en opfølgning på en rapport fra oktober 2000 fra en arbejdsgruppe med medlemmer fra Socialministeriet og det daværende Arbejdsministerium, der skulle vurdere forholdet mellem servicelovens § 29 om tabt arbejdsfortjeneste til forældre, der passer barn i hjemmet og Beskæftigelsesministeriets regler om arbejdsløshedsdagpenge, ferielovgivning m.v. Rapporten indeholder en række konkrete forslag til forbedring, som man nu ønsker at indføre.

Lovforslaget har til formål at indføre økonomiske forbedringer for forældre, der i stedet for løn får udbetalt tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 29 for at passe et handicappet barn i hjemmet. Forslaget indeholder følgende elementer:

– Dækning for bidrag til pensionsordning i hjælp til pasning af børn i hjemmet.

– Indførelse af en særlig supplerende ydelse for arbejdsløshedsforsikrede, der modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, som ikke bliver selvforskyldt ledige fra deres arbejde, og som ikke er berettigede til at modtage arbejdsløshedsdagpenge.

– Udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, fradrages først i en evt. kontanthjælp, når ferien holdes.

– En ændring af ATP-loven, så modtagere af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste omfattes af loven. De ligestilles hermed i pensionsmæssig henseende med personer, der er på arbejdsmarkedet.

Endelig vil der i bekendtgørelsesform ske en harmonisering af optjening og udbetaling af ferietillæg efter servicelovens § 29 med de almindelige regler i ferielovgivningen.

Med lovforslaget vil bestemmelsen i servicelovens § 29 blive ajourført, så den kommer til at afspejle de overordnede mål for politikken på handicapområdet om bl.a. ligestilling og ligebehandling.

Lovforslaget skønnes at medføre samlede offentlige merudgifter, inklusiv ændring i bekendtgørelsesform på 62,3 mill. kr. 2003, 92,1 mill. kr. i 2004-2006. Udgifterne er delvist finansieret af midler fra satspuljeforliget for 2002, hvor der er afsat 61,9 mill. kr. 2003, 86,7 mill. kr. 2004 og de følgende år. Merudgifterne ud over de afsatte midler fra satspuljen for 2002 søges finansieret via satspuljen for 2003.

De økonomiske og administrative konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.

Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.