L 7 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om aktiv socialpolitik, pensionsbeskatningsloven, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lov om en arbejdsmarkedsfond. (Forbedring af regler om pasning i hjemmet af børn med handicap).

Fremsat den 3. oktober 2002 af socialministeren (Henriette Kjær)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om social service, lov om aktiv socialpolitik, pensionsbeskatningsloven, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lov om en arbejdsmarkedsfond

(Forbedring af regler om pasning i hjemmet af børn med handicap)

 

§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 755 af 9. september 2002, foretages følgende ændringer:

1. I § 29, stk. 1, indsættes efter 3. pkt.:

»Der indregnes bidrag til pensionsordning, der udgør 6 pct. af bruttoydelsen pr. 1. januar 2003 og 10 pct. af bruttoydelsen pr. 1. januar 2004. Bidraget kan dog højest udgøre et beløb svarende til det hidtidige arbejdsgiverbidrag. Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension ATP-bidrag af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Ydelsesmodtager skal betale 1/3 af ATP-bidraget og kommunen skal betale 2/3 af bidraget

2. I § 29, stk. 2, indsættes efter »efter stk. 1«: », herunder efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension regler om betaling af udgifter til ATP-bidrag.«

3. Efter § 29 indsættes:

»§ 29 a. I tilfælde af ledighed udbetaler kommunen en særlig supplerende ydelse til personer, der modtager hjælp efter § 29, i op til 3 måneder efter udgangen af den måned, hvor ledigheden indtræffer. Betingelserne for udbetaling af ydelsen er, at personen

1) er arbejdsløshedsforsikret,

2) ikke er berettiget til at modtage dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,

3) ikke er selvforskyldt ledig,

4) ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i et deltidsarbejde og

5) ikke modtager andre ydelser til forsørgelse efter anden lovgivning.

Stk. 2. Kommunen udbetaler den særlige supplerende ydelse uden hensyn til modtagerens og ægtefællens indtægts- og formueforhold.

Stk. 3. Ydelsen udgør et beløb svarende til højeste dagpengebeløb, jf. §9, stk. 2 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. Ydelsen kan dog højst udbetales med et beløb, der udgør 90 pct. af personens arbejdsfortjeneste i det tidligere arbejde.

Stk. 4. Den særlige supplerende ydelse nedsættes med det beløb, som den ansatte eventuelt modtager fra arbejdsgiveren eller fra Lønmodtagerens Garantifond i forbindelse med ophør af ansættelsen.

Stk. 5. Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension ATP-bidrag af den særlige supplerende ydelse. Ydelsesmodtager skal betale 1/3 af ATP-bidraget og kommunen skal betale 2/3 af bidraget. Socialministeren kan efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension fastsætte regler om bidragsbetaling.«

4. I § 129, stk. 3, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:

»2) Udgifter til den særlige supplerende ydelse efter § 29 a.«

Nr. 2-16 bliver herefter nr. 3-17.

§ 2

I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2001, som ændret ved § 7 i lov nr. 461 af 7. juni 2001, § 2 i lov 343 af 28. maj 2002, § 1 i lov nr. 361 i 6. juni 2002, § 2 i lov nr. 398 af 6. juni 2002 og § 1 lov nr. 438 af 10. juni 2002, foretages følgende ændringer:

1. I § 32, 1. pkt., indsættes efter »feriegodtgørelse efter ferielovgivningen«: »og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 29 i lov om social service«.

2. I § 32, 2. pkt., indsættes efter »feriegodtgørelsen«: »eller ferietillægget«.

§ 3

I lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 773 af 13. september 2002, foretages følgende ændring:

1. I § 19, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »Det samme gælder indbetalinger til en ordning omfattet af kapitel 1 for en person, der modtager hjælp efter § 29 i lov om social service.«

§ 4

I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 689 af 20. august 2002, foretages følgende ændring:

1. I § 2 a, stk. 4, indsættes efter »lov om aktiv socialpolitik«: »samt §§ 29 og 29 a i lov om social service«.

§ 5

I lov om en arbejdsmarkedsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 694 af 20. august 2002, foretages følgende ændringer:

1. I § 8, stk. 1, litra f, indsættes efter »modtagere af kontanthjælp, revalideringsydelse eller ledighedsydelse efter §§ 25, 52 og 74 d i lov om aktiv socialpolitik,«: »modtagere af ydelser efter §§ 29 og 29 a i lov om social service,«.

2. I § 8, stk.1, litra h, ændres »jf. § 11, stk. 5.« til: »jf. § 11, stk. 5,«

3. I § 8, stk. 1, indsættes som litra i:

»i) indbetalinger, som de kommunale myndigheder foretager til en ordning omfattet af § 19 i pensionsbeskatningsloven for en person, der modtager hjælp efter § 29 i lov om social service.«

4. I § 11, stk. 5, 1. pkt., ændres »litra c, f og h« til: »litra c, f, h og i«, og i § 11, stk. 5, 2. pkt., ændres »litra c« til: »litra c og i« og »arbejdsgiverens« til: »arbejdsgiverens m.v.«

§ 6

Loven træder i kraft den 1. januar 2003.

 

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning og baggrund

Forslaget har til formål at ajourføre og justere reglerne om hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter § 29 i lov om social service med det sigte at ligestille familier med børn med handicap i videst muligt omfang med andre børnefamilier. Det foreslås derfor, at der indføres indregning af pensionsbidrag, en særlig supplerende ydelse ved ledighed fra (deltids)arbejde i perioden med tabt arbejdsfortjeneste samt en harmonisering af ferietillæg efter § 29 og feriepenge efter ferieloven.

Forslaget er en opfølgning på rapporten (oktober 2000) fra arbejdsgruppen, der skulle vurdere forholdet mellem lov om social service § 29 og Beskæftigelsesministeriets regler om A-dagpenge, ferielovgivningen m.v.

Mange forældre, der modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, har indkomst fra et (deltids)arbejde ved siden af. I tilfælde af ledighed fra dette arbejde i den periode, hvor de er berettiget til tabt arbejdsfortjeneste efter lovens regler, vil en del af forældrene ikke være berettiget til arbejdsløshedsdagpenge, da de ofte ikke kan opfylde rådighedskravet i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

I efteråret 1999 blev der nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Socialministeriet og det daværende Arbejdsministerium. Arbejdsgruppen skulle vurdere forholdet mellem § 29 i lov om social service og det daværende Arbejdsministeriums regler om A-dagpenge, ferielovgivningen m.v.

Baggrunden for arbejdsgruppens nedsættelse var, at bl.a. handicaporganisationerne havde gjort opmærksom på nogle problemstillinger i lovgivningen, som burde overvejes og vurderes nærmere. Handicaporganisationerne m.fl. har været inddraget i arbejdet undervejs, ligesom deres synspunkter er indgået i arbejdsgruppens overvejelser.

Arbejdsgruppen afgav sin rapport i oktober 2000, og på baggrund af anbefalingerne i rapporten har regeringen besluttet at fremsætte forslag om ændringer i lov om social service og lov om aktiv socialpolitik m.v., der vil fremme ligestilling og ligebehandling af forældre med børn med handicap og forældre med børn uden handicap.

2. Gældende ret

Til familier, der passer børn med handicap i hjemmet, kan der gives hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Beregningen af tabt arbejdsfortjeneste sker på baggrund af den hidtidige arbejdsindtægt. Efter nugældende bestemmelse kan der bl.a. ikke indregnes bidrag til pensionsordninger. Der er heller ikke hjemmel til at indbetale bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension.

3. Lovforslagets indhold

Lovforslaget indeholder følgende forslag til forbedringer for modtagere af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter § 29 i lov om social service:

1) Det foreslås, at der i hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste også ydes dækning for bidrag til pensionsordning. Det foreslås, at dækning af bidrag til pensionsordning indføres over 2 år, således at der indregnes 6 pct. af bruttoydelsen pr. 1. januar 2003 og 10 pct. af bruttoydelsen pr. 1. januar 2004, dog højst et beløb svarende til det hidtidige arbejdsgiverbidrag.

2) Det foreslås, at der indføres en særlig supplerende ydelse til arbejdsløshedsforsikrede modtagere af hjælp efter § 29, som ikke selvforskyldt bliver ledige fra deres (deltids)arbejde i den periode, hvor de er berettiget til tabt arbejdsfortjeneste efter lovens regler, og som ikke er berettigede til at modtage arbejdsløshedsdagpenge.

3) Det foreslås, at personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter lov om social service § 29 og derefter er gået over på kontanthjælp, først får modregnet opsparet ferietillæg i kontanthjælpen, når ferien holdes. Herved behandles modregning af ferietillæg optjent i tilknytning til tabt arbejdsfortjeneste på samme måde som modregning af feriegodtgørelse optjent efter ferielovgivningen.

4) Endvidere forslås en ændring af ATP-loven, så modtagere af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste omfattes af loven. De ligestilles hermed i pensionsmæssig henseende med personer, der er på arbejdsmarkedet. Det foreslås, at socialministeren bemyndiges til at fastsætte regler for indbetaling og indberetning af ATP-bidrag efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension. Som konsekvens af ændringer i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension foretages konsekvensændringer i lov om en arbejdsmarkedsfond.

Endelig vil der – som et 5. forslag til forbedring – i bekendtgørelsesform (ved ændring af bekendtgørelse om merudgiftsydelse efter § 28 og hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter § 29 i lov om social service) ske en harmonisering af optjening og udbetaling af ferietillæg efter servicelovens § 29 med de almindelige regler i ferielovgivningen.

Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget skønnes i 2002-pl at medføre samlede offentlige merudgifter på 62,3 mill. kr. i 2003 og 92,1 mill. kr. i årene 2004-2006. Heraf skønnes kommunernes merudgifter at udgøre 37,7 mill. kr. i 2003 og 52,6 mill. kr. i 2004-2006 og statens merudgifter 24,6 mill. kr. i 2003 og 39,5 mill. kr. i 2004-2006.

Lovforslaget er delvist finansieret ved hjælp af midler fra satspuljeforliget for 2002. Merudgifterne ud over de afsatte midler fra satspuljen for 2002 søges finansieret via satspuljen for 2003.

Mill. kr. i 2002-PL

2003

2004

2005

2006

1. Indregning af bidrag til pensionsordning

43,2

72

72

72

2. Indførelse af en særlig supplerende ydelse ved ledighed

13,1

13,1

13,1

13,1

3. Udskydelse af fradrag i kontanthjælp for optjent ferietillæg

0,4

1,4

1,4

1,4

4. § 29-modtagere omfattet af ATP-loven

3,2

3,2

3,2

3,2

Lovforslagets samlede udgifter

59,9

89,7

89,7

89,7

5. Bekendtgørelsesændring vedr. optjening af ferietillæg efter servicelovens § 29 og ferieloven 1)

2,4

2,4

2,4

2,4

Samlede offentlige merudgifter inkl. bekendtgørelsesændringer

62,3

92,1

92,1

92,1

- kommunerne

37,7

52,6

52,6

52,6

- staten

24,6

39,5

39,5

39,5

Anm.: Udgifterne som følge af pkt. 1, 3, 4 og udgifter som følge af bekendtgørelsesændringer deles ligeligt mellem stat og kommune, mens udgifterne efter pkt. 2 alene vedrører kommunerne.

Note 1) Udgifter som følge af ændring af bekendtgørelse, jf. ovenfor.

 

Forslaget skønnes at medføre ubetydelige administrative ændringer i kommunerne, fx i forbindelse med beregning og udbetaling af den særlige supplerende ydelse ved ledighed under perioden med tabt arbejdsfortjeneste.

De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ikke erhvervsmæssige konsekvenser. Det bemærkes, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering har vurderet, at lovforslaget ikke har konsekvenser for erhvervslivet, og centeret har derfor vurderet, at det ikke er relevant at foretage en virksomhedspanelundersøgelse.

Forholdet til EU-retten

Ydelsen i servicelovens § 29 er i forvejen efter gældende regler omfattet af Rådets forordning (EØF) nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet. Forslaget medfører ingen ændringer heri.

Ligestillingsmæssige konsekvenser

Forholdet skønnes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.

Høring

Lovforslaget har været sendt til høring hos: Statsministeriet, Finansministeriet, Justitsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Skatteministeriet, Ligestillingsafdelingen i Socialministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Den Sociale Ankestyrelse, Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Socialchefforeningen, Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, FOA, De Samvirkende Invalideorganisationer, Kræftens Bekæmpelse, Patient Foreningernes Samvirke, Kontaktudvalget for Små og Mindre Sygdoms- og handicapforeninger, Det Centrale Handicapråd, Center for Ligebehandling af Handicappede, Børnerådet, Center for Små Handicapgrupper, Advokatsamfundet og Arbejdsmarkedets Tillægspension.

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/
mindre udgifter

Negative konsekvenser/
merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Samlet skønnes forslaget at medføre merudgifter på 59,9 mill. kr. i 2003 og 89,7 mill. kr. i 2004, 2005 og 2006.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

For kommunerne skønnes lovforslaget kun at få ubetydelige administrative konsekvenser.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Lovovervågning

Lovforslaget omfattes af lovovervågning. Det er som led heri bl.a. hensigten efter en treårig periode at udarbejde en rapport, der vil blive sendt til høring hos de myndigheder og organisationer, der er hørt i forbindelse med lovforslagets udarbejdelse. Rapporten og høringssvarene vil blive sendt til Folketingets Socialudvalg.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Forudsætningen for beregning af hjælp efter lov om social service § 29 har hidtil været, at familien skulle have det samme beløb til rådighed i det daglige som tidligere. Der har ikke kunnet ydes dækning for fremtidige ydelser, bl.a. pensionsbidrag.

Baggrunden for forslaget om at indregne bidrag til pensionsordning i hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste er, at der nu i langt hovedparten af overenskomsterne og aftalerne på arbejdsmarkedet er indført pensionsordninger. Endvidere er der ofte også aftalt en pensionsordning i individuelle ansættelseskontrakter.

Modtagere af tabt arbejdsfortjeneste bliver hermed dårligere økonomisk stillet ved overgang til pension end personer, der har været på arbejdsmarkedet hele tiden.

Det foreslås derfor, at bidrag til en sådan pensionsordning indregnes i hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Det foreslås, at dækning af bidrag til pensionsordning indføres over 2 år, således at der indregnes 6 pct. af bruttoydelsen pr. 1. januar 2003 og 10 pct. af bruttoydelsen pr. 1. januar 2004. Beløbet kan dog højst udgøre et beløb svarende til det hidtidige arbejdsgiverbidrag.

Det forudsættes, at bidrag til pensionsordning indsættes af kommunen på kontoen i pågældendes pensionskasse, forsikringsselskab e.l., hvor det hidtidige pensionsbidrag er blevet indsat. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, opretter kommunen en pensionsopsparing, fx i Kommunernes Pensionsforsikring, efter aftale med den pågældende.

Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension ATP-bidrag af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Ydelsesmodtager skal betale 1/3 af af ATP-bidraget og kommunen skal betale 2/3 af bidraget.

Til nr. 2

Efter forslagets § 4 ændres lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, så modtagere af ydelser efter § 29 i lov om social service og ydelser efter forslaget om § 29 a omfattes af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.

Beregningen af ATP-bidraget vil ske på grundlag af det antal timer, som de pågældende personer modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste for, jf. beregningen af ATP-bidrag for ATP-ordningens almindelige medlemmer, dvs. lønmodtagere.

Det foreslås, at der indføres en hjemmel for socialministeren til at fastsætte regler om indbetaling af ATP-bidrag efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension.

Til nr. 3

Baggrunden for forslaget om indførelse af en særlig supplerende ydelse ved ledighed i lov om social service til personer, der modtager hjælp efter § 29, er, at mange forældre, der modtager tabt arbejdsfortjeneste og bliver ledige fra deres erhvervsarbejde, ikke kan opfylde rådighedsforpligtelsen i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

Arbejdsgruppen konkluderer i rapporten, at der er gode argumenter for at bibeholde Beskæftigelsesministeriets regel om 30 timers rådighedsforpligtelse for deltidsforsikrede. Det må derfor anses for en social forpligtelse at støtte disse personer ved ikke-selvforskyldt ledighed. Begrebet "selvforskyldt ledighed" fortolkes i overensstemmelse arbejdsløshedslovgivningen.

Ydelsesniveauet foreslås at være højeste sygedagpengebeløb, idet der dog kun kan udbetales et beløb, der svarer til 90 pct. af modtagerens arbejdsfortjeneste i det tidligere arbejde, som pågældende er blevet ledig fra.

Den særlige supplerende ydelse foreslås at være af 3 måneders varighed. Baggrunden for den begrænsede periode er, at ydelsen skal ses som et økonomisk sikkerhedsnet i en afgrænset periode, så der er mulighed for, at forælderen selv eller med kommunens bistand kan finde et nyt deltidsarbejde. Det er væsentligt, at forældre, der får hjælp efter lov om social service § 29 mindre end 37 timer ugentligt, bevarer tilknytningen til arbejdsmarkedet under perioden med hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Kommunerne har derfor en forpligtelse til aktivt at medvirke til, at forælderen hurtigt får et passende deltidsarbejde.

Da der også findes mulighed for en ydelse i lov om børnepasningsorlov, foreslås det, at de to ydelser ikke kan modtages på én gang. Der kan heller ikke modtages ydelse efter forslagets § 29 a, hvis personen får ydelser til forsørgelse efter anden lovgivning, fx efter bestemmelserne i lov om aktiv socialpolitik.

Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension ATP-bidrag af den særlige supplerende ydelse. Ydelsesmodtager skal betale 1/3 af ATP-bidraget og kommunen skal betale 2/3 af bidraget.

Til nr. 4

Det foreslås, at den særlige supplerende ydelse finansieres 100 pct. af kommunerne. Herved får kommunerne et incitament til aktivt at medvirke til, at personerne hurtigt får et passende arbejde.

Til § 2

Til nr. 1 og nr. 2

Ferietillæg til personer, der ophører med at modtage hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, er ikke omfattet af § 32 i lov om aktiv socialpolitik, hvoraf det fremgår, at feriegodtgørelse efter ferielovgivningen fratrækkes i kontanthjælpen, når ferie holdes.

For at ligestille feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 29 i lov om social service, foreslås det at ændre § 32 i lov om aktiv socialpolitik, således at ferietillægget først bliver fratrukket i kontanthjælpen, når ferien holdes.

Til § 3

Til nr. 1

Det foreslås, at bidrag til pensionsordninger efter § 29 i lov om social service omfattes af pensionsbeskatningslovens bestemmelse i § 19 om bortseelsesret og dermed ikke medregnes som skattepligtig indkomst for modtageren, svarende til hvad der gælder for indbetalinger, som en arbejdsgiver foretager for en arbejdstager til sådanne ordninger.

Til § 4

Til nr. 1

Det foreslås, at der skal betales bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension af ydelser efter § 29 og § 29 a. I overensstemmelse hermed konsekvensrettes lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension. Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 2.

Til § 5

Til nr. 1

Som følge af den foreslåede ændring af § 2 a i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension foreslås det, at ATP-indbetalinger vedrørende ydelser efter §§ 29 og 29 a i lov om social service gøres bidragspligtige efter arbejdsmarkedsfondsloven, svarende til hvad der gælder for andre ydelsesmodtagere omfattet af ATP-ordningen. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 4.

Til nr. 2

Der er tale om en redaktionel konsekvensændring som følge af nr. 3.

Til nr. 3

Modtagere af tilskud til tabt arbejdsfortjeneste efter § 29 i lov om social service er arbejdsmarkedsbidragspligtige efter arbejdsmarkedsfondslovens § 7, stk. 1, litra c, og er omfattet af bidragsgrundlaget efter arbejdsmarkedsfondslovens § 8, stk. 1, litra e. Da forslaget i § 1, nr. 1, om bidrag til pensionsordninger svarer til arbejdsgiveradministrerede ordninger, foreslås det, at de kommunale myndigheders indbetalinger gøres bidragspligtige efter arbejdsmarkedsfondsloven, svarende til hvad der gælder for arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger, hvor bidragspligten følger af arbejdsmarkedsfondslovens § 8, stk.1, litra c. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 3.

Til nr. 4

Der er tale om en konsekvensændring som følge af nr. 3.

 

Til § 6

Loven træder i kraft den 1. januar 2003.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

   

§ 1

     I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 755 af 9. september 2002, foretages følgende ændringer:

     § 29. Kommunen yder hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig følge af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen, der passer det. Ydelsen fastsættes på baggrund af den hidtidige bruttoindtægt.

 

1. I § 29, stk. 1, indsættes efter 3. pkt.:

     »Der indregnes bidrag til pensionsordning, der udgør 6 pct. af bruttoydelsen pr. 1. januar 2003 og 10 pct. af bruttoydelsen pr. 1. januar 2004. Bidraget kan dog højest udgøre et beløb svarende til det hidtidige arbejdsgiverbidrag. Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension ATP-bidrag af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Ydelsesmodtager skal betale 1/3 af ATP-bidraget og kommunen skal betale 2/3 af bidraget.«

     Stk. 2. Socialministeren fastsætter nærmere regler om beregning og regulering af tabt arbejdsfortjeneste efter stk. 1.

 

2. I § 29, stk. 2, indsættes efter »efter stk. 1«: », herunder efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension regler om betaling af udgifter til ATP-bidrag.«

   

3. Efter § 29 indsættes:

     »§ 29 a. I tilfælde af ledighed udbetaler kommunen en særlig supplerende ydelse til personer, der modtager hjælp efter § 29, i op til 3 måneder efter udgangen af den måned, hvor ledigheden indtræffer. Betingelserne for udbetaling af ydelsen er, at personen

1) er arbejdsløshedsforsikret,

2) ikke er berettiget til at modtage dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,

3) ikke er selvforskyldt ledig,

4) ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i et deltidsarbejde og

5) ikke modtager andre ydelser til forsørgelse efter anden lovgivning.

Stk. 2. Kommunen udbetaler den særlige supplerende ydelse uden hensyn til modtagerens og ægtefællens indtægts- og formueforhold.

   

Stk. 3. Ydelsen udgør et beløb svarende til højeste dagpengebeløb, jf. § 9, stk. 2 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. Ydelsen kan dog højst udbetales med et beløb, der udgør 90 pct. af personens arbejdsfortjeneste i det tidligere arbejde.

Stk. 4. Den særlige supplerende ydelse nedsættes med det beløb, som den ansatte eventuelt modtager fra arbejdsgiveren eller fra Lønmodtagerens Garantifond i forbindelse med ophør af ansættelsen.

Stk. 5. Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension ATP-bidrag af den særlige supplerende ydelse. Ydelsesmodtager skal betale 1/3 af ATP-bidraget og kommunen skal betale 2/3 af bidraget. Socialministeren kan efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension fastsætte regler om bidragsbetaling. «

§ 129.

     Stk. 3. Kommunen afholder, medmindre foranstaltningerne m.v. er omfattet af grundtakster, jf. §§ 131 a og 131 c, endeligt udgifterne til følgende:

1) Foranstaltninger for børn og unge med særlige behov for støtte efter § 40, stk. 2, nr. 1-3, 6-10 og 12, § 40 a, § 62 a, stk. 2, og stk. 3, nr. 2 og 3.

2) Personlig hjælp og pleje m.v. efter § 30 og ledsagelse efter § 31.

3) Almene tilbud efter § 65.

4) Udgifter til husly efter § 66.

5) Personlig hjælp efter §§ 71-73 a og 76.

6) Tilskud til ansættelse af hjælpere til pleje m.v. efter § 77.

7) Ledsageordning efter § 78.

8) Støtte- og kontaktperson efter §§ 79 og 80.

9) Kommunale tilbud efter § 86, § 87, stk. 4, § 88, stk. 3, og § 89.

10) Ophold i boformer efter § 91.

11) Ophold for personer fyldt 67 år i amtskommunale tilbud efter §§ 92 og 93.

12) Hjælpemidler og forbrugsgoder, der bevilges af kommunen, jf. § 97, stk. 1, og § 98, stk. 1.

13) Støtte til individuel befordring efter § 103.

14) Løn til pasning af nærtstående med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse efter § 103 a.

15) Hjælp i forbindelse med pasning af døende efter kapitel 20.

16) Ophold i plejehjem og beskyttede boliger efter § 140, stk. 1.

 

4. I § 129, stk. 3, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:

»2) Udgifter til den særlige supplerende ydelse efter § 29 a.«

Nr. 2-16 bliver herefter nr. 3-17.

   

§ 2

     I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 26. juni 2001, som ændret ved § 7 i lov nr. 461 af 7. juni 2001, § 2 i lov nr. 343 af 28. maj 2002, § 1 i lov nr. 361 af 6. juni 2002, § 2 i lov nr. 398 af 6. juni 2002 og § 1 i lov nr. 438 af 10. juni 2002, foretages følgende ændringer:

     § 32. Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen bliver trukket fra i hjælpen, når ferien holdes. Der kan kun foretages fradrag svarende til hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen er bestemt til at dække.

 

1. I § 32, 1. pkt., indsættes efter »feriegodtgørelse efter ferielovgivningen«: »og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 29 i lov om social service«.

     § 32. Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen bliver trukket fra i hjælpen, når ferien holdes. Der kan kun foretages fradrag svarende til hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen er bestemt til at dække.

 

2. I § 32, 2. pkt., indsættes efter »feriegodtgørelsen«: »eller ferietillægget«.

   

§ 3

     I lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 773 af 13. september 2002, foretages følgende ændring:

§ 19.

     Stk. 2. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for en person, der omfattes af §§ 2 a eller 2 b i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, medregnes ikke indbetalinger til Arbejdsmarkedets Tillægspension, som foretages af de kommunale dagpenge- og socialmyndigheder, arbejdsløshedskasserne eller Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikringen.

     Stk. 3.

 

1. I § 19, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:

»Det samme gælder indbetalinger til en ordning omfattet af kapitel 1 for en person, der modtager hjælp efter § 29 i lov om social service.«

 

   

§ 4

     I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 689 af 20. august 2002, foretages følgende ændring:

§ 2 a.

     Stk. 4. Personer, der modtager ydelser i henhold til §§ 25, 36, 52 og 74 d i lov om aktiv socialpolitik, omfattes af ordningen.

Stk. 3.

 

1. I § 2 a, stk. 4, indsættes efter »lov om aktiv socialpolitik«: »samt §§ 29 og 29 a i lov om social service«.

   

§ 5

     I lov om en arbejdsmarkedsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 694 af 20. august 2002, foretages følgende ændringer:

§ 8.

     Stk 1. …

f) indbetalinger til Arbejdsmarkedets Tillægspension, bortset fra indbetalinger som nævnt i stk. 5, som foretages for modtagere af dagpenge i henhold til lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, modtagere af delpension i henhold til lov om delpension, modtagere af førtidspension i henhold til lov om social pension eller § 6, stk. 4, i lov nr. 285 af 25. april 2001 om ændring af lov om social pension og andre love (Førtidspensionsreform), modtagere af kontanthjælp, revalideringsydelse eller ledighedsydelse efter §§ 25, 52 og 74 d i lov om aktiv socialpolitik, modtagere af introduktionsydelse efter § 27 i lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven), modtagere af fleksydelse efter lov om fleksydelse, modtagere af dagpenge i henhold til lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., modtagere af godtgørelse i henhold til lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, modtagere af overgangsydelse eller efterløn i henhold til lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og modtagere af uddannelsesgodtgørelse, jobrotationsydelse eller aktiveringsydelse i henhold til lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik, jf. § 11, stk. 5,

 

1. I § 8, stk. 1, litra f, indsættes efter »modtagere af kontanthjælp, revalideringsydelse eller ledighedsydelse efter §§ 25, 52 og 74 d i lov om aktiv socialpolitik,«: »modtagere af ydelser efter §§ 29 og 29 a i lov om social service,«.

h) indbetalinger til en supplerende arbejdsmarkedspension efter §§ 33 b-33 e i lov om social pension, som er omfattet af § 19, stk. 4, i pensionsbeskatningsloven, jf. § 11, stk. 5.

 

2. I § 8, stk. 1, litra h, ændres »jf. § 11, stk. 5.« til: »jf. § 11, stk. 5,«

   

3. I § 8, stk. 1, indsættes som litra i:

»i) indbetalinger, som de kommunale myndigheder foretager til en ordning omfattet af § 19 i pensionsbeskatningsloven for en person, der modtager hjælp efter § 29 i lov om social service.«

§ 11.

     Stk. 5. For indbetalinger som nævnt i § 8, stk. 1, litra c, f og h, opgør pensionskassen, herunder Arbejdsmarkedets Tillægspension, forsikringsselskabet eller pengeinstituttet, bidragsgrundlaget og beregner bidragets størrelse. I de i § 8, stk. 1, litra c, nævnte tilfælde sker opgørelsen på grundlag af arbejdsgiverens oplysninger om bidragspligtige beløb. I de i § 8, stk. 1, litra f og h, nævnte tilfælde sker opgørelsen på grundlag af oplysninger om bidragspligtige beløb, som gives af den offentlige myndighed eller andre, som foretager indbetaling til Arbejdsmarkedets Tillægspension, et livsforsikringsselskab eller en pensionskasse. Bidragsgrundlaget udgør de samlede indbetalinger, som en arbejdsgiver m.v. foretager for en arbejdstager m.v. til ordninger, der er omfattet af § 19 i pensionsbeskatningsloven. Pensionsinstituttet giver for hvert kalenderår oplysning til den bidragspligtige om bidragenes størrelse for året.

 

4. I § 11, stk. 5, 1. pkt., ændres »litra c, f og h« til: »litra c, f, h og i«, og i § 11, stk. 5, 2. pkt., ændres »litra c« til: »litra c og i« og »arbejdsgiverens« til: »arbejdsgiverens m.v.«

   

§ 6

     Loven træder i kraft den 1. januar 2003.