L 82 (som fremsat): Forslag til lov om en satsreguleringsprocent.
Fremsat den 7. november 2002 af finansministeren (Thor Pedersen)
Forslag
til
Lov om en satsreguleringsprocent
� 1. Som grundlag for en �rlig regulering af overf�rselsindkomster mv. fasts�ttes for hvert finans�r efter reglerne i denne lov en satsreguleringsprocent, en tilpasningsprocent og en satstilpasningsprocent.
Stk. 2. De bel�b, der reguleres med satsreguleringsprocenten mv., er de aktuelle, indtil da g�ldende.
Satsreguleringsprocenten
� 2. Satsreguleringsprocenten for et finans�r er 2,0 tillagt satstilpasningsprocenten, jf. � 4.
Tilpasningsprocenten
� 3. Tilpasningsprocenten for et finans�r er den procentvise �ndring i �rsl�nnen i l�n�ret i forhold til �ret forud for l�n�ret fratrukket 2,0. Tilpasningsprocenten opg�res med én decimal.
Stk. 2. L�n�ret er det �r, der ligger to �r forud for finans�ret.
Stk. 3. �rsl�nnen opg�res ved at sammenveje brutto�rsl�nnen for arbejdere og funktion�rer med fradrag for bidrag til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger mv. Endvidere foretages i l�n�ret fradrag for l�nmodtagernes arbejdsmarkedsbidrag beregnet med den procentuelle arbejdsmarkedsbidragssats i finans�ret. I �ret forud for l�n�ret foretages fradrag for l�nmodtagernes arbejdsmarkedsbidrag beregnet med den procentuelle arbejdsmarkedsbidragssats i �ret forud for finans�ret. Den i � 17 f i lov om Arbejdsmarkedets Till�gspension fastsatte pensionsopsparing fratr�kkes ikke.
Satstilpasningsprocenten
� 4. Satstilpasningsprocenten for et finans�r svarer til tilpasningsprocenten, hvis �ndringen i �rsl�nnen, jf. � 3, er 2,0 pct. eller lavere.
Stk. 2. Er �ndringen i �rsl�nnen h�jere end 2,0 pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er satstilpasningsprocenten 0,0.
Puljebel�bet
� 5. Er �ndringen i �rsl�nnen, jf. � 3, h�jere end 2,0 pct., anvendes et bel�b til en pulje. Puljebel�bet udg�r en procentdel svarende til tilpasningsprocenten, dog h�jst 0,3 procent, af de samlede offentlige udgifter i l�n�ret til indkomstoverf�rsler, der reguleres med satsreguleringsprocenten. Puljebel�bet opg�res i millioner kr. med én decimal.
Stk. 2. Puljebel�bet anvendes til foranstaltninger p� social-, sundheds- og arbejdsmarkedsomr�det med henblik p� forbedring af vilk�rene for overf�rselsindkomstmodtagere og svage grupper. Anvendelsen af puljebel�bet fasts�ttes i finansloven.
Bekendtg�relse af satsreguleringsprocenten mv.
� 6. Finansministeren bekendtg�r hvert �r senest i august m�ned st�rrelsen af tilpasningsprocenten, satstilpasningsprocenten og satsreguleringsprocenten samt st�rrelsen af puljebel�bet for det f�lgende finans�r.
Andre bestemmelser
� 7. Finansministeren kan fasts�tte n�rmere regler om beregning af satsreguleringsprocenten mv., herunder regler, der tager h�jde for �ndringer i det statistiske grundlag for beregningen af �rsl�nsudviklingen efter � 3 og �ndringer i arbejdstiden mv.
� 8. Loven tr�der i kraft den 1. januar 2003 og har virkning fra og med fasts�ttelsen af satsreguleringsprocenten mv. for finans�ret 2004. Samtidig oph�ves lov om en satsreguleringsprocent, jf. lovbekendtg�relse nr. 840 af 1. november 1997.
Stk. 2. Administrative forskrifter, der er fastsat i medf�r af den hidtil g�ldende lov om en satsreguleringsprocent, opretholdes, indtil de oph�ves eller afl�ses af forskrifter, der fasts�ttes i medf�r af denne lov.
Bem�rkninger til lovforslaget
Almindelige bem�rkninger
Den g�ldende satsreguleringsordning blev indf�rt ved lov nr. 385 af 13. juni 1990 om en satsreguleringsprocent (satsreguleringsloven). Loven er siden �ndret fem gange, bl.a. som f�lge af indf�relsen af arbejdsmarkedsbidrag og �ndringer i det statistiske grundlag for beregningen af satsreguleringsprocenten mv. Den g�ldende lov er optaget som bilag 1.
Satsreguleringsordningen indeb�rer, at overf�rselsindkomsterne og visse andre satser, herunder reguleringstallet efter personskattelovens � 20, �rligt reguleres med en satsreguleringsprocent mv., der fasts�ttes p� grundlag af �rsl�nsudviklingen p� arbejdsmarkedet. Samtidig sikres det gennem det puljebel�b, som eventuelt afs�ttes, at der kanaliseres ressourcer til en indsats over for samfundets svage grupper.
Regeringen og Dansk Folkeparti har den 3. november 2002 indg�et aftale om, at satsreguleringsordningen skal videref�res.
Det er p� den baggrund aftalt, at regeringen skal frems�tte forslag til en ny satsreguleringslov, der skal danne grundlag for fordelingen af satspuljen i fremtiden. Partier, der stemmer for lovforslaget, vil fremover indg� i forligskredsen om udm�ntningen af satspuljen.
Det foreliggende lovforslag frems�ttes med henblik p� opfyldelse af den indg�ede aftale.
De foresl�ede bestemmelser indeb�rer ikke �ndringer af satsreguleringsordningens grundprincipper eller �ndringer, der indeb�rer, at st�rrelsen af satsreguleringen vil afvige fra det, der f�lger af den g�ldende lovgivning. L�nudviklingen, der ligger til grund for satsreguleringen, vil s�ledes fortsat blive beregnet efter de principper og p� det statistiske grundlag, som har v�ret anvendt under den g�ldende ordning.
Der er foretaget en gennemskrivning af den g�ldende lov. Forslaget indeb�rer s�ledes en ajourf�ring af lovteksten, der i dag indeholder en r�kke ikke l�ngere aktuelle overgangsbestemmelser, ligesom der er foretaget korrektioner og pr�ciseringer af den g�ldende lovs bestemmelser. Disse tekniske �ndringer, som ikke �ndrer retstilstanden, er beskrevet i bem�rkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser.
Der foretages herudover en pr�cisering i form af en egentlig lovf�stelse af form�let med afs�tningen af puljebel�bet, jf. forslaget til � 5. Form�let med puljebel�bet har ikke tidligere v�ret fastsat i lovteksten. Udm�ntningen af puljebel�bet skal som hidtil ske p� finansloven. Uanset dette foresl�s det, at det udtrykkeligt anf�res i satsreguleringsloven, at puljebel�bet skal anvendes til foranstaltninger p� social-, sundheds- og arbejdsmarkedsomr�det med henblik p� forbedring af vilk�rene for overf�rselsindkomstmodtagere og svage grupper. Det foresl�s i den forbindelse endvidere udtrykkeligt lovf�stet, at anvendelsen af puljebel�bet som n�vnt fasts�ttes i finansloven, s�ledes som det har v�ret tilf�ldet hidtil. Der henvises i �vrigt til bem�rkningerne til � 5.
Endvidere foretages en pr�cisering af den eksisterende bemyndigelse til finansministeren til � inden for satsreguleringslovens rammer � at fasts�tte n�rmere regler om beregning af satsreguleringsprocenten mv., jf. forslaget til � 7. Bemyndigelsen har siden 1997 v�ret udnyttet til udstedelse af de s�kaldte beregningsbekendtg�relser. Den senest udstedte beregningsbekendtg�relse er bekendtg�relse nr. 593 af 4. juli 2002 om beregning af satsreguleringsprocenten m.v. Bekendtg�relsen er optaget som bilag 2. Pr�ciseringen af bemyndigelsesbestemmelsen er n�rmere beskrevet i bem�rkningerne til � 7.
Lovforslaget er ikke foranlediget af den retssag, der i �jeblikket verserer ved �stre Landsret, og som er anlagt af en borger mod Skatteministeriet og Socialministeriet.
Retssagen vedr�rer perioden 1994-98.
Under retssagen, der fortsat er under forberedelse, har den p�g�ldende borger som det centrale fremf�rt f�lgende betragtninger:
� at satsreguleringen for 1994 ikke kunne baseres p� satsreguleringsloven med de �ndringer, der fulgte af lov nr. 450 af 30. juni 1993 (1993-loven), idet disse �ndringer f�rst tr�dte i kraft 1. januar 1994, og satsreguleringsbekendtg�relsen for 1994 blev udstedt i august 1993,
� at satsreguleringen for 1994 er baseret p� en forkert beregning af �rsl�nsudviklingen i 1992, � at satsreguleringen for 1995 er fejlagtig, idet det statistiske grundlag for beregningen ikke er i orden, � at satsreguleringsloven ikke giver mulighed for den anvendte statistiske metode til sammenvejning af arbejder- og funktion�rl�nninger, og � at bidrag til private pensionsordninger, der administreres af arbejdsgiverne, ikke m� fradrages i bruttol�nningerne inden beregningen af �rsl�nsudviklingen.
Skatteministeriet og Socialministeriet har under sagen nedlagt p�stand om frifindelse. Tidspunktet for domsforhandlingen er endnu ikke fastsat.
Folketingets behandling af den g�ldende satsreguleringslov
Lov nr. 385 af 13. juni 1990 om en satsreguleringsprocent (Folketingstidende 1989-90, FF. sp. 8858, 8915, 9401 og 9749, till�g A sp. 5511, till�g B sp. 1267, till�g C sp. 717), er �ndret ved lov nr. 450 af 30. juni 1993 (Folketingstidende 1992-1993, FF. sp. 9358, 10267, 11529 og 12024, till�g A sp. 10351, till�g B sp. 3131, till�g C sp. 1877), lov nr. 989 af 26. november 1996 (Folketingstidende 1996-97, FF. sp. 1270, 1349, 1478, till�g A sp. 1791, till�g B 65, till�g C sp. 5), � 9 i lov nr. 803 af 24. oktober 1997 (Folketingstidende 1997-98, FF. sp. 269, 298, 352, till�g A sp. 677, till�g B sp. 3, till�g C sp. 4), � 12 i lov nr. 468 af 1. juli 1998 (Folketingstidende 1997-98 (2. samling), FF. sp. 1567, 2339, 2594, till�g A 2700, till�g B sp. 583, till�g C sp. 634), og � 5 i lov nr. 357 af 6. juni 2002 (Folketingstidende 2001-02, FF. sp. 1004, 6416, 7333, till�g A sp. 1089, till�g B sp. 560, till�g C sp. 548).
H�ring
Forslaget er sendt i h�ring i Besk�ftigelsesministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Integrationsministeriet, Justitsministeriet, Skatteministeriet, Socialministeriet og Statsministeriet.
�konomiske og administrative konsekvenser
Lovforslaget har ingen �konomiske og administrative konsekvenser for staten, kommunerne, amtskommunerne, borgerne og erhvervslivet.
Milj�m�ssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke milj�m�ssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Samlet vurdering af konsekvenserne af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindreudgifter |
Negative konsekvenser/merudgifter |
|
�konomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner |
Ingen |
Ingen |
�konomiske konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Milj�m�ssige konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne |
Ingen |
Ingen |
Forholdet til EU-retten |
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter |
Bem�rkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til � 1
Bestemmelsen i stk. 1 beskriver, at form�let med fasts�ttelsen af satsreguleringsprocenten, tilpasningsprocenten og satstilpasningsprocenten er, at procentsatserne skal danne grundlag for reguleringen af overf�rselsindkomster mv. Ud over overf�rselsindkomster reguleres fx reguleringstallet efter personskattelovens � 20 p� grundlag af bestemmelserne i satsreguleringsloven. Bestemmelsen svarer til den g�ldende lovs � 1, stk. 1, 1. pkt.
Bestemmelsen i stk. 2 fastsl�r, at regulering af overf�rselsindkomster mv. med satsreguleringsprocenten mv. tager udgangspunkt i de p� tidspunktet for reguleringen g�ldende bel�b. Det fremg�r af lovgivningen om de enkelte typer af overf�rselsindkomster mv., hvorledes den n�rmere regulering skal finde sted. Bestemmelsen er fuldst�ndig ligelydende med bestemmelsen i den g�ldende lovs � 2, stk. 2.
Til � 2
Bestemmelsen indeholder reglerne om fasts�ttelsen af satsreguleringsprocenten. Bestemmelsen svarer til den g�ldende � 2, stk. 1, idet der er foretaget en rent sproglig korrektion af bestemmelsens ordlyd og en redaktionel �ndring af henvisningen til lovens � 4.
Til � 3
Bestemmelsen i stk. 1 indeholder reglerne om fasts�ttelsen af tilpasningsprocenten.
I stk. 2 defineres begrebet l�n�ret som det �r, der ligger to �r forud for det finans�r, tilpasningsprocenten skal fasts�ttes for.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 indeb�rer, at satsreguleringsprocenten mv. � som hidtil � skal beregnes p� grundlag af �ndringen i �rsl�nnen i �ret to �r forud for det �r, satsreguleringsprocenten mv. vedr�rer, set i forhold til �ret tre �r forud. Satsreguleringsprocenten mv. for 2004 skal s�ledes fasts�ttes p� grundlag af �ndringen i �rsl�nnen i 2002 i forhold til 2001.
Bestemmelserne svarer til den g�ldende lovs � 3, stk. 1, 1., 3. og 6. pkt.
Den foresl�ede bestemmelse i stk. 3 indeholder de grundl�ggende bestemmelser om beregningen af den �rsl�nsudvikling, der ligger til grund for fasts�ttelsen af satsreguleringsprocenten mv.
Der �ndres ikke p� principperne og grundlaget for beregningen af �ndringen i �rsl�nnen, og lovforslaget vil s�ledes ikke have konsekvenser for st�rrelsen af satsreguleringsprocenten mv.
Beregningen vil som hidtil, og som det har v�ret forudsat i satsreguleringslovens forarbejder, ske p� grundlag af Dansk Arbejdsgiverforenings �rlige l�nstatistik � strukturstatistikken, jf. � 2, stk. 1, i Finansministeriets bekendtg�relse nr. 593 af 4. juli 2002 om beregning af satsreguleringsprocenten m.v., der er optaget som bilag 2 til lovforslaget. Beregningen m� s�ledes som hidtil ske p� grundlag af strukturstatistikken og de data, som Dansk Arbejdsgiverforening indhenter med henblik p� udarbejdelsen heraf.
Det foresl�s i stk. 3, 1. pkt., pr�ciseret, at der i brutto�rsl�nnen skal foretages fradrag for bidrag til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger. Dette har hidtil v�ret pr�ciseret i beregningsbekendtg�relserne, jf. herved � 2, stk. 4, i bekendtg�relse nr. 593 af 4. juli 2002. Forslaget er s�ledes ikke udtryk for en realitets�ndring, men er udtryk for, at en statistik m� baseres p� de data, som er tilg�ngelige - for s� vidt ang�r l�nudviklingen p� grundlag af Dansk Arbejdsgiverforenings strukturstatistik.
Bestemmelsens 2. og 3. pkt. svarer med rent sproglige korrektioner til den g�ldende lovs � 3, stk. 1, 5. pkt., og � 3, stk. 2.
Til � 4
Bestemmelsen indeholder reglerne om fasts�ttelsen af satstilpasningsprocenten.
Bestemmelsen i stk. 1 svarer til den g�ldende lovs � 4, stk. 1 og 3.
Bestemmelsen i stk. 2 svarer til bestemmelserne om fasts�ttelsen af satstilpasningsprocenten i den g�ldende lovs � 4, stk. 4, idet bestemmelserne om fasts�ttelsen af et eventuelt puljebel�b er udskilt til en selvst�ndig bestemmelse, jf. forslagets � 5.
Satstilpasningsprocenten er 0,0, hvis tilpasningsprocenten er 0,0-0,3. Hvis den procentvise �ndring i �rsl�nnen er mindre end 2,0, vil tilpasningsprocenten og satstilpasningsprocenten v�re negative.
Til � 5
Forslagets � 5 indeholder bestemmelser om fasts�ttelsen og anvendelsen af puljebel�bet.
Der foresl�s i stk. 1 foretaget en lovf�stelse af, hvilke kommunale og statslige udgifter der skal danne grundlaget for beregningen af puljebel�bet, dvs. det bel�b, der skal afs�ttes, hvis �rsl�nsudviklingen overstiger 2,0 pct. Beregningsgrundlaget er de samlede offentlige udgifter i l�n�ret til indkomstoverf�rsler, der reguleres af satsreguleringsprocenten. Det drejer sig om udgifter til indkomstoverf�rsler, der udbetales som kompensation for bortfald af arbejdsindt�gter, og som tilskud, der er afh�ngige af familie- og boligforhold. Grundlaget har ikke tidligere v�ret fastsat i lovteksten, men er fremg�et af forarbejderne til satsreguleringsloven og af beregningsbekendtg�relserne, jf. herved � 7 i bekendtg�relse nr. 593 af 4. juli 2002. Det vil som hidtil blive fastsat i beregningsbekendtg�relsen, hvilke n�rmere udgifter der indg�r i beregningsgrundlaget, jf. den foresl�ede � 7 og bem�rkningerne til denne bestemmelse. Udgifterne opg�res p� grundlag af de opgjorte driftsudgifter i det kommunale budget- og regnskabssystem og regnskabstallene i statsregnskabet. Det foresl�s ligeledes udtrykkeligt fastsat, at puljebel�bet som hidtil fasts�ttes i millioner kr. med én decimal, jf. � 7 i bekendtg�relse nr. 593 af 4. juli 2002. Indf�res nye indkomstoverf�rsler, eller afskaffes eksisterende indkomstoverf�rsler, der reguleres med satsreguleringsprocenten, vil dette give anledning til �ndring af den g�ldende beregningsbekendtg�relse.
Udm�ntningen skal som hidtil ske p� finansloven. Uanset dette foresl�s det i stk. 2 som noget nyt direkte lovf�stet, hvilke form�l puljebel�bet skal anvendes til. Forslaget indeb�rer, at puljebel�bet skal anvendes til foranstaltninger p� social-, sundheds- og arbejdsmarkedsomr�det med henblik p� forbedring af vilk�rene for overf�rselsindkomstmodtagere og til forebyggende foranstaltninger mv. over for svage grupper. Der tilstr�bes s�ledes ingen �ndringer i forhold til den hidtidige praksis vedr�rende udm�ntning af satspuljen. Det foresl�s endvidere fastsat, at anvendelsen af puljebel�bet i overensstemmelse med hidtidig praksis fasts�ttes p� finansloven.
I bem�rkningerne til forslaget til den oprindelige satsreguleringslov er det om anvendelsen af puljebel�bet anf�rt: "Regeringen stiller forslag til udm�ntning af et eventuelt puljebel�b inden p�begyndelsen af det finans�r, som puljebel�bet vedr�rer. Ved udm�ntningen er det hensigten, at puljel�bet fordeles forholdsm�ssigt mellem pensionister og �vrige overf�rselsindkomstmodtagere i forhold til deres samlede andel af overf�rslerne.�
Denne hensigtserkl�ring har ikke altid v�ret anvendt krone for krone ved den udm�ntning, som er foretaget af Folketinget ved vedtagelsen af de �rlige finanslove. Dette er udtrykkeligt kommet til udtryk i aftalen mellem satspuljepartierne og den dav�rende regering i april 1997 om regler for udm�ntning af puljen, hvor "fordelingsn�glen" oph�ves. Der tilstr�bes med den nye lov ingen �ndring i forhold hertil.
De samlede disponible midler til udm�ntning for et givent �r ben�vnes satspuljen. Satspuljen opg�res som puljebel�bet tillagt frigivne midler som f�lge af udl�b af satspuljebevillinger og tillagt tilbagef�rte uforbrugte satspuljemidler. De frigjorte midler samt de tilbagef�rte uforbrugte satspuljemidler opreguleres ved genudm�ntning til nutidsv�rdien af de oprindeligt udm�ntede bel�b i overensstemmelse med nuv�rende praksis.
Til � 6
Bestemmelsen i � 6 fasts�tter, at finansministerens bekendtg�relse af tilpasningsprocenten, satstilpasningsprocenten og satsreguleringsprocenten mv. for det f�lgende finans�r skal ske senest i august m�ned. Satsreguleringen for finans�ret 2004 skal s�ledes fasts�ttes p� grundlag af de foresl�ede bestemmelser senest i august 2003.
Bestemmelsen svarer til den g�ldende � 5, 1. pkt.
Til � 7
Forslagets � 7 indeb�rer i lighed med den g�ldende lovs � 5, 2. pkt., at finansministeren fasts�tter n�rmere regler om beregningen af satsreguleringsprocenten mv. Bestemmelsen har v�ret udnyttet til udstedelse af de s�kaldte beregningsbekendtg�relser, senest bekendtg�relse nr. 593 af 4. juli 2002 om beregning af satsreguleringsprocenten m.v., der er optaget som bilag 2. Det foresl�s udtrykkeligt anf�rt, at der herunder kan fasts�ttes regler, der tager h�jde for �ndringer i det statistiske grundlag for beregningen af �rsl�nsudviklingen efter � 3 og �ndringer i arbejdstiden mv. Dette er ikke udtryk for nogen realitets�ndring. Som eksempel p� �ndringer, som det kan v�re n�dvendigt at tage stilling til, kan n�vnes indf�relsen af feriefridag og b�rnefamiliefridage, jf. herved � 2, stk. 5, i bekendtg�relse nr. 593 af 4. juli 2002.
Som anf�rt i bem�rkningerne til � 4 vil det som hidtil blive n�rmere fastsat i beregningsbekendtg�relsen, hvilke udgifter der indg�r i beregningsgrundlaget vedr�rende puljebel�bet.
Til � 8
Det foresl�s i stk. 1, at loven tr�der i kraft den 1. januar 2003 og har virkning fra og med fasts�ttelsen af satsreguleringen for 2004. Samtidig oph�ves den g�ldende satsreguleringslov. Det vil s�ledes v�re de foresl�ede bestemmelser, der skal danne grundlag for udstedelsen af bekendtg�relsen af satsreguleringsprocenten mv. for finans�ret 2004, der if�lge den foresl�ede bestemmelse i � 6 skal ske senest i august 2003.
Forslaget til stk. 2 indeb�rer, at administrative forskrifter, der er udstedt i medf�r af den g�ldende satsreguleringslov, opretholdes, indtil de oph�ves eller afl�ses af forskrifter med hjemmel i denne lov.
De hidtil ved lov og administrative forskrifter fastsatte satsreguleringsprocenter mv., beregningsbekendtg�relser og bel�bsst�rrelser, herunder satsreguleringen for 2003, ber�res s�ledes ikke af forslaget og vil v�re grundlaget for den fremtidige satsregulering.
Bilag 1
Sammenskrivning af lovbekendtg�relse nr. 840 af 13. november 1997 og de �ndringer, der f�lger af � 12 i lov nr. 468 af 1. juli 1998 og � 5 i lov nr. 357 af 6. juni 2002
Lov om en satsreguleringsprocent
� 1. Som grundlag for en �rlig regulering af overf�rselsindkomster m.v. fasts�ttes for hvert finans�r en satsreguleringsprocent. Satsreguleringsprocenten fasts�ttes �ret f�r det finans�r, hvori satsreguleringsprocenten skal anvendes, jf. �� 2-4.
� 2. Satsreguleringsprocenten for et finans�r er 2,0 nedsat eller forh�jet med satstilpasningsprocenten, jf. � 4, stk. 2, 3 eller 4.
Stk. 2. De bel�b, der reguleres med satsreguleringsprocenten, er de aktuelle indtil da g�ldende.
� 3. For hvert finans�r beregnes en tilpasningsprocent som afvigelsen mellem den procentvise stigning i �rsl�nnen (ekskl. arbejdsmarkedsbidrag) og 2,0. �rsl�nnen opg�res som den sammenvejede brutto�rsl�n for arbejdere og funktion�rer med fradrag for bidrag til arbejdsmarkedspensioner m.v. L�n�ret er to �r forskudt i forhold til finans�ret, s�ledes at det er l�nningerne to �r tidligere, der l�gges til grund. Ved beregningen af tilpasningsprocenten for finans�ret anvendes stigningen i �rsl�nnen i l�n�ret (dvs. to �r tidligere) i forhold til �rsl�nnen i �ret forud for l�n�ret. Stigningen beregnes efter, at der i �rsl�nnen for l�n�ret er fratrukket l�nmodtagernes egne arbejdsmarkedsbidrag beregnet med den procentuelle arbejdsmarkedsbidragssats i finans�ret, og efter, at der i �rsl�nnen �ret forud for l�n�ret er fratrukket l�nmodtagernes egne arbejdsmarkedsbidrag beregnet med den procentuelle arbejdsmarkedsbidragssats i �ret f�r finans�ret. Tilpasningsprocenten opg�res med en decimal.
Stk. 2. Ved opg�relsen af tilpasningsprocenten m.v. skal den i � 17 f i lov om Arbejdsmarkedets Till�gspension fastsatte pensionsopsparing ikke fratr�kkes i brutto�rsl�nnen for arbejdere og funktion�rer.1)
� 4. For hvert finans�r beregnes en satstilpasningsprocent.
Stk. 2. I finans�rene 1994 til og med 1997 svarer satstilpasningsprocenten til afvigelsen mellem den procentvise �rsl�nsudvikling fratrukket 0,3 pct. til et puljebel�b og 2,0 pct. Fra 1998 og fremefter beregnes satstilpasningsprocenten efter stk. 3 og 4.
Stk. 3. Hvis den procentvise �rsl�nsudvikling, der ligger til grund for beregning af tilpasningsprocenten efter � 3, er lavere end 2,0, svarer satstilpasningsprocenten til tilpasningsprocenten.
Stk. 4. Hvis den procentvise �rsl�nsudvikling, der ligger til grund for beregning af tilpasningsprocenten efter � 3, er h�jere end 2,0, anvendes et bel�b svarende til tilpasningsprocenten, dog h�jst 0,3, til et puljebel�b. Satstilpasningsprocenten svarer til den del af tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3.
� 5. Finansministeren bekendtg�r hvert �r senest i august m�ned st�rrelsen af tilpasningsprocenten, satstilpasningsprocenten og satsreguleringsprocenten samt af puljebel�bet for det f�lgende finans�r. Finansministeren kan fasts�tte n�rmere regler om beregning af tilpasningsprocenten m.v.
� 6. Loven tr�der i kraft den 1. januar 1991.
Stk. 2. For finans�ret 1991 fasts�ttes tilpasningsprocenten, satstilpasningsprocenten og puljebel�bet alle til 0. Satsreguleringsprocenten for finans�ret 1991 er 2,0.
Stk. 3. For finans�ret 1992 beregnes tilpasningsprocenten som afvigelsen mellem den procentvise �rsl�nsudvikling ekskl. sociale bidrag m.v. for LO-arbejdere i 1990 og den gennemsnitlige procentvise �rsindkomstudvikling i 1990 for modtagere af overf�rselsindkomster. Tilpasningsprocenten for finans�ret 1992 fasts�ttes til 0, hvis den procentvise �rsl�nsudvikling, der ligger til grund for beregning af tilpasningsprocenten i 1992, er lavere end den gennemsnitlige �rsindkomstudvikling i 1990 for modtagere af overf�rselsindkomster.
Stk. 4. For finans�ret 1997 fasts�ttes tilpasningsprocenten til -0,7. I 1997 og senere �r anvendes ved regulering med denne procent bel�bsst�rrelser, reguleringstal m.v. for 1996 svarende til en tilpasningsprocent for 1996 p� 0,0.
Stk. 5. For finans�ret 1997 fasts�ttes satstilpasningsprocenten til -1,0. I 1997 og senere �r anvendes ved regulering med denne procent bel�bsst�rrelser, reguleringstal m.v. for 1996 svarende til en satstilpasningsprocent for 1996 p� -0,3.
Stk. 6. For finans�ret 1997 fasts�ttes satsreguleringsprocenten til 1,0. I 1997 og senere �r anvendes ved regulering med denne procent bel�bsst�rrelser, reguleringstal m.v. for 1996 svarende til en satsreguleringsprocent for 1996 p� 1,7.
Stk. 7. Puljebel�bet for 1997 udg�r 2.071,5 mio. kr.
1) Indtil ikrafttr�delsen den 1. januar 2003 af � 5 i lov nr. 357 af 6. juni 2002 er bestemmelsen g�ldende i f�lgende affattelse:
Stk. 2. Ved opg�relsen af tilpasningsprocenten m.v. skal den i � 17 b og � 17 f i lov om Arbejdsmarkedets Till�gspension fastsatte pensionsopsparing ikke fratr�kkes i brutto�rsl�nnen for arbejdere og funktion�rer.�
Bilag 2
Finansministeriets bekendtg�relse nr. 593 af 4. juli 2002
Bekendtg�relse om beregning af
satsreguleringsprocenten m.v.
I medf�r af � 5, 2. pkt., i lov om en satsreguleringsprocent, jf. lovbekendtg�relse nr. 840 af 13. november 1997, fasts�ttes:
� 1. Satsreguleringsprocenten, tilpasningsprocenten og satstilpasningsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent, samt det i lovens � 4, stk. 4, n�vnte puljebel�b (satspuljebel�bet) beregnes i overensstemmelse med reglerne i denne bekendtg�relse.
Opg�relsen af �rsl�nnen
� 2. Til brug ved beregningen af tilpasningsprocenten, satsreguleringsprocenten, satstilpasningsprocenten og satspuljebel�bet for finans�ret opg�res den procentvise stigning i �rsl�nnen p� grundlag af Dansk Arbejdsgiverforenings l�nstatistik (StrukturStatistikken).
Stk. 2. Ved beregningen anvendes stigningen i �rsl�nnen �ret to �r forud for finans�ret (l�n�ret) i forhold til �rsl�nnen i �ret forud for l�n�ret.
Stk. 3. �rsl�nnen opg�res som den sammenvejede brutto�rsl�n for arbejdere og funktion�rer, jf. lovens � 3. Beregningen af brutto�rsl�nningerne baseres p� det st�rst mulige antal identiske virksomheder, s�ledes at der indg�r de samme virksomheder i l�n�ret og �ret forud for l�n�ret.
Stk. 4. Brutto�rsl�nningerne opg�res med korrektion for overarbejde/genetill�g og l�n under frav�r, s�ledes at brutto�rsl�nningerne udtrykker �rsfortjenesten ekskl. overarbejde og genetill�g i �vrigt for besk�ftigede arbejdere og funktion�rer uden sygefrav�r m.v. Brutto�rsl�nningerne korrigeres endvidere for deltidsfrekvens. Fra brutto�rsl�nningerne tr�kkes arbejdsgiveres og l�nmodtageres bidrag til ATP samt arbejdsmarkedspensioner og andre pensionsordninger administreret af arbejdsgiveren. Den i � 17 f i lov om Arbejdsmarkedets Till�gspension fastsatte pensionsopsparing fratr�kkes ikke i brutto�rsl�nningerne for arbejdere og funktion�rer.
Stk. 5. Brutto�rsl�nningerne beregnes p� grundlag af den �rlige standardarbejdstid for fuldtidsbesk�ftigede, s�ledes at brutto�rsl�nningerne ikke p�virkes af skud�r eller forskelle i antallet af s�n- og helligdage m.v. Generelle aftalebaserede eller lovfastsatte �ndringer i arbejdstiden, herunder l�ngere ferie, feriefridage, b�rnefamiliefridage eller kortere arbejdsuge, indg�r i beregningen af brutto�rsl�nningerne og dermed den procentvise stigning i �rsl�nnen.
Stk. 6. �rsl�nningerne opg�res som en sammenvejning af de gennemsnitlige brutto�rsl�nninger for voksne arbejdere og funktion�rer. L�nninger for l�rlinge og elever indg�r ikke i beregningen.
Stk. 7. Ved sammenvejningen af de gennemsnitlige brutto�rsl�nninger for arbejdere og funktion�rer for s�vel l�n�ret som �ret forud for l�n�ret anvendes den relative fordeling af antal pr�sterede arbejdsdage for arbejdere og funktion�rer i �ret forud for l�n�ret som v�gte. Efter sammenvejningen afrundes �rsl�nningerne til et kronebel�b med to decimaler.
Udviklingen i �rsl�nnen
� 3. Stigningen i �rsl�nnen beregnes efter, at der i �rsl�nnen for l�n�ret er fratrukket l�nmodtagernes egne arbejdsmarkedsbidrag beregnet med den procentuelle arbejdsmarkedsbidragssats i finans�ret, og efter at der i �rsl�nnen �ret forud for l�n�ret er fratrukket l�nmodtagernes egne arbejdsmarkedsbidrag beregnet med den procentuelle arbejdsmarkedsbidragssats i �ret f�r finans�ret. De n�vnte fradrag beregnes som et helt kronebel�b.
Tilpasningsprocenten
� 4. Tilpasningsprocenten beregnes som afvigelsen mellem den procentvise stigning i �rsl�nnen, jf. � 3, og 2,0. Tilpasningsprocenten opg�res med en decimal, jf. lovens � 3.
Satstilpasningsprocenten
� 5. Hvis den procentvise stigning i �rsl�nnen, der indg�r i beregningen af tilpasningsprocenten, er lavere end 2,0, svarer satstilpasningsprocenten til tilpasningsprocenten, jf. lovens � 4, stk. 3.
Stk. 2. Hvis den procentvise stigning i �rsl�nnen er h�jere end 2,0 anvendes et bel�b svarende til tilpasningsprocenten, dog h�jst 0,3 pct., til et puljebel�b, jf. � 7, og satstilpasningsprocenten svarer til den del af tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3, jf. lovens � 4, stk. 4.
Satsreguleringsprocenten
� 6. Satsreguleringsprocenten opg�res som 2,0 tillagt satstilpasningsprocenten, jf. lovens � 2, stk. 1.
Satspuljebel�bet
� 7. Satspuljebel�bet, jf. lovens � 4, stk. 4, beregnes som 0,3 pct. af de samlede offentlige udgifter i l�n�ret til indkomstoverf�rsler, der bl.a. udbetales som kompensation for bortfald af arbejdsindt�gter, samt tilskud afh�ngig af familie- og boligforhold, som samtidig �rligt reguleres af satsreguleringsprocenten, jf. lovens � 1. Satspuljebel�bet opg�res i millioner kr. med 1 decimal.
Stk. 2. I beregningsgrundlaget efter stk. 1 indg�r:
1) b�rnetilskud, aktiveringsydelse, forbig�ende kontanthj�lp, igangs�tningsydelse, revalideringsydelse, ledighedsydelse, hj�lp til flygtninge m.v. i enkelttilf�lde, sygedagpenge, barseldagpenge og sociale pensioner samt
2) arbejdsl�shedsdagpenge, efterl�n, delefterl�n, fleksydelse, seniorydelse, overgangsydelse, deltagerst�tte ved arbejdsmarkedsuddannelserne og andre uddannelser (AMU-godtg�relse), uddannelsesgodtg�relse til ledige, etableringsydelse til ledige, orlovsydelse til uddannelse og b�rnepasning, introduktionsydelse samt voksenuddannelsesst�tte.
Stk. 3. De samlede �rlige udgifter efter stk. 2, nr. 1, opg�res p� grundlag af de opgjorte driftsudgifter i det kommunale budget- og regnskabssystem. De samlede �rlige udgifter efter stk. 2, nr. 2, opg�res p� grundlag af regnskabstallene i statsregnskabet.
Ikrafttr�den m.v.
� 8. Bekendtg�relsen tr�der i kraft den 24. juli 2002.
Stk. 2. Bekendtg�relsen har virkning fra og med fasts�ttelsen af satsreguleringsprocenten m.v. for finans�ret 2003.
Stk. 3. Bekendtg�relse nr. 728 af 15. august 2001 om beregning af satsreguleringsprocenten m.v. oph�ves.
Finansministeriet, den 4. juli 2002
Thor Pedersen
/ Jakob Hald