L 179 (som vedtaget): Forslag til lov om forbrugerklager (forbrugerklageloven).

Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 4. juni 2003

Forslag

til

Lov om forbrugerklager (forbrugerklageloven)

 

Kapitel 1

Forbrugerklager

� 1. Klager fra forbrugere vedr�rende varer, arbejds- og tjenesteydelser kan indbringes for et godkendt, privat klage- eller anken�vn eller for Forbrugerklagen�vnet. En klage kan ang� samtlige omst�ndigheder i retsforholdet mellem parterne.

� 2. Klage kan rejses mod den, der efter retsplejelovens regler kan sags�ges ved en dansk domstol om de sp�rgsm�l, som klagen omfatter.

Stk. 2. Aftaler om, at retstvister skal behandles ved voldgift eller andet s�rligt forum, udelukker ikke, at klage kan indgives til et klagen�vn.

� 3. S� l�nge en klagesag verserer for et klagen�vn, kan sagens parter ikke anl�gge sag ved domstolene om de sp�rgsm�l, som klagen omfatter.

Stk. 2. Hvis en sag er anlagt ved domstolene og forbrugeren �nsker den indbragt for et klagen�vn, uds�tter retten sagen p� ubestemt tid og sender den til n�vnet, medmindre det m� anses for �benbart, at der ikke kan gives forbrugeren medhold i klagen, eller sagen ikke sk�nnes egnet til behandling ved n�vnet.

Stk. 3. Hvis en sag er rejst ved voldgift eller andet s�rligt forum og forbrugeren �nsker den indbragt for et klagen�vn, skal sagen uds�ttes, indtil den er behandlet af n�vnet.

� 4. N�r der er truffet afg�relse i en klagesag, kan hver af parterne indbringe sagen for domstolene.

Stk. 2. Hvis afg�relser eller forlig indg�et i forbindelse med klagebehandlingen ikke efterleves, kan Forbrugerstyrelsen p� forbrugerens anmodning indbringe sagen for domstolene p� forbrugerens vegne.

Stk. 3. Forbrugerstyrelsens afg�relser efter stk. 2 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Kapitel 2

Godkendte, private klage- eller anken�vn

� 5. �konomi- og erhvervsministeren kan godkende oprettelsen af og vedt�gterne for private klage- eller anken�vn, som omfatter bestemte brancher eller andre afgr�nsede omr�der.

Stk. 2. En s�dan godkendelse kan kun meddeles, hvis klage- eller anken�vnets vedt�gter indeholder bestemmelser om n�vnets sammens�tning og sagsbehandling, som er betryggende for parterne, samt bestemmelser om betaling af gebyrer og omkostninger.

Stk. 3. En godkendelse kan tidsbegr�nses og kan tilbagekaldes, hvis foruds�tningerne for godkendelse ikke l�ngere sk�nnes at v�re til stede.

Stk. 4. Ministeren kan fasts�tte regler for godkendelse af private klage- og anken�vn.

� 6. Forbrugerstyrelsen kan fungere som sekretariat for godkendte, private klage- eller anken�vn og oppeb�re indt�gter herved.

Stk. 2. �konomi- og erhvervsministeren kan fasts�tte n�rmere regler for den i stk. 1 n�vnte funktion.

Kapitel 3

Forbrugerklagen�vnet

� 7. Forbrugerklagen�vnet behandler klager fra forbrugere over erhvervsdrivende vedr�rende varer, arbejds- og tjenesteydelser, som ikke h�rer under et godkendt, privat klage- eller anken�vn.

� 8. Klager, for hvilke der i lovgivningen er foreskrevet en s�rlig klageadgang, falder uden for Forbrugerklagen�vnets omr�de.

� 9. Forbrugerstyrelsen er sekretariat for Forbrugerklagen�vnet.

Stk. 2. Forbrugerstyrelsen r�dgiver endvidere erhvervslivet og forbrugerne med henblik p� at forebygge klagesager samt bist�r erhvervslivet i forbindelse med oprettelsen af godkendte, private klage- eller anken�vn.

� 10. �konomi- og erhvervsministeren fasts�tter regler om n�vnets virksomhed.

Stk. 2. Ministeren fasts�tter herunder regler om, i hvilket omfang klager fra forbrugere vedr�rende varer eller arbejds- og tjenesteydelser, der hidr�rer fra offentlig virksomhed, kan indbringes for Forbrugerklagen�vnet.

Stk. 3. Ministeren kan endvidere bestemme, at visse varer, arbejds- og tjenesteydelser eller erhvervsomr�der undtages fra n�vnets virksomhed.

Stk. 4. Ministeren kan desuden bestemme, at klage ikke kan indbringes, n�r prisen for varer eller ydelser ligger under eller overstiger en bestemt gr�nse.

� 11. Betegnelsen �Forbrugerklagen�vnet� er forbeholdt det n�vn, som er omhandlet i n�rv�rende kapitel.

Stk. 2. �konomi- og erhvervsministeren kan fasts�tte bestemmelser, der forbyder andre klageorganer at anvende betegnelser, der kan forveksles med den i stk. 1 anf�rte betegnelse.

� 12. N�vnet best�r af en formand og en n�stformand og repr�sentanter for forbruger- og erhvervsinteresser.

Stk. 2. N�vnets medlemmer udn�vnes af �konomi- og erhvervsministeren. Formanden og n�stformanden skal v�re dommere og m� ikke have s�rlig tilknytning til hverken forbrugernes eller erhvervslivets organisationer. Repr�sentanterne for forbruger- og erhvervsinteresser udn�vnes efter indstilling fra forbrugernes og erhvervslivets organisationer.

Stk. 3. Ministeren kan efter indstilling fra Forbrugerklagen�vnets formand udpege yderligere form�nd for en tidsbegr�nset periode.

Stk. 4. Formanden og n�stformanden udn�vnes for 4 �r ad gangen med mulighed for genudn�vnelse. Repr�sentanterne for forbruger- og erhvervsinteresser udn�vnes for 4 �r ad gangen med mulighed for genudn�vnelse.

� 13. Ved n�vnets behandling af en klage deltager formanden eller n�stformanden. Endvidere deltager mindst to medlemmer valgt blandt repr�sentanterne for forbruger- og erhvervsinteresser, s�ledes at disse er ligeligt repr�senteret.

� 14. Forbrugerklagen�vnet tr�ffer afg�relse i klager, som indbringes for n�vnet.

Stk. 2. N�vnet afviser klager, der ikke sk�nnes egnet til behandling.

Stk. 3. N�vnet kan afvise at behandle en klage, hvis det m� anses for �benbart, at der ikke kan gives forbrugeren medhold i klagen.

Stk. 4. N�vnet kan bemyndige sekretariatet til at tr�ffe afg�relser i visse klagesager i overensstemmelse med n�vnets praksis samt i andre sager, hvor der ikke er tvivl om sagens udfald.

Stk. 5. N�vnet kan endvidere bemyndige sekretariatet til at tr�ffe de i stk. 2 og 3 n�vnte afg�relser.

Kapitel 4

Offentligg�relse

� 15. �konomi- og erhvervsministeren kan fasts�tte regler om offentligg�relse af information og statistik om forskellige forhold inden for forbrugerklageomr�det, herunder om klage- og anken�vnenes afg�relser, samt at offentligg�relse kan ske elektronisk.

Kapitel 5

Gebyrer og omkostninger

� 16. For behandling af en klage ved et godkendt, privat klage- eller anken�vn eller ved Forbrugerklagen�vnet skal forbrugeren betale et gebyr. Klagegebyret tilbagebetales, hvis forbrugeren f�r medhold i klagen, eller hvis sagen afvises som uegnet til behandling ved Forbrugerklagen�vnet.

Stk. 2. �konomi- og erhvervsministeren fasts�tter regler om betaling og opkr�vning af gebyr for indgivelse af klage til Forbrugerklagen�vnet.

Stk. 3. Ministeren godkender bestemmelser om betaling og opkr�vning af gebyr for indgivelse af klage til et godkendt, privat klage- eller anken�vn, jf. � 5.

� 17. En erhvervsdrivende skal betale et bel�b til Forbrugerstyrelsen for styrelsens udgifter til en sags behandling ved Forbrugerklagen�vnet, hvis forbrugeren f�r medhold i sin klage, eller hvis sagen forliges.

Stk. 2. Der opkr�ves et gebyr p� h�jst 100 kr. for s�rlige ekspeditioner ved for sen betaling af det i stk. 1 n�vnte bel�b.

Stk. 3. �konomi- og erhvervsministeren kan fasts�tte regler om, at en erhvervsdrivende skal betale et bel�b til et godkendt, privat klage- eller anken�vn, jf. � 5, for n�vnets udgifter til en sags behandling ved n�vnet, hvis forbrugeren f�r medhold i sin klage, eller hvis sagen forliges. Der vil kunne fasts�ttes regler om, at erhvervsdrivende, som ikke bidrager til n�vnets drift, skal betale et h�jere bel�b end erhvervsdrivende, der bidrager til n�vnets drift.

Stk. 4. Forbrugerstyrelsen har udpantningsret for de i stk. 1-3 n�vnte bel�b.

Stk. 5. Ministeren kan fasts�tte regler om, at Forbrugerstyrelsen kan kr�ve betaling fra de godkendte, private klage- eller anken�vn for udgifter, som Forbrugerstyrelsen har haft i forbindelse med udpantning for disse.

Kapitel 6

Henl�ggelse af bef�jelser

� 18. Henl�gger �konomi- og erhvervsministeren sine bef�jelser efter loven til Forbrugerstyrelsen, kan ministeren fasts�tte regler om klageadgangen, herunder at klager ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.

Kapitel 7

Straf

� 19. I regler, der udstedes i medf�r af � 11, stk. 2, kan der fasts�ttes straf af b�de for overtr�delse af reglerne.

Stk. 2. Der kan p�l�gges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

Kapitel 8

Ikrafttr�delse m.v.

� 20. Loven tr�der i kraft den 1. januar 2004 og har virkning for klager, der indgives til et klagen�vn efter denne dato. � 14 tr�der dog i kraft den 1. juli 2003. Klager indgivet f�r lovens ikrafttr�den behandles tilsvarende efter denne lov, dog s�ledes at �� 16 og 17 ikke har virkning.

Stk. 2. Lov om Forbrugerklagen�vnet, jf. lovbekendtg�relse nr. 282 af 10. maj 1988, oph�ves.

Stk. 3. Regler, som er fastsat med hjemmel i � 2, � 3, stk. 2, og � 4, stk. 3, i lovbekendtg�relse nr. 282 af 10. maj 1988 om Forbrugerklagen�vnet, forbliver i kraft, indtil de oph�ves eller afl�ses af regler udstedt i medf�r af n�rv�rende eller anden lov.

� 21. I lov om rettens pleje, jf. lovbekendtg�relse nr. 777 af 16. september 2002, som �ndret ved � 3 i lov nr. 228 af 2. april 2003 og � 2 i lov nr. 229 af 2. april 2003, foretages f�lgende �ndringer:

1. I � 335 a, nr. 1, �ndres �godkendt af Forbrugerklagen�vnet� til: �godkendt af �konomi- og erhvervsministeren�.

2. I � 361, stk. 1, 1. pkt., �ndres �godkendt af Forbrugerklagen�vnet� til: �godkendt af �konomi- og erhvervsministeren�.

� 22. Loven g�lder ikke for F�r�erne og Gr�nland, men kan ved kongelig anordning s�ttes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de s�rlige f�r�ske og gr�nlandske forhold tilsiger.