Forrige

Helle Sjelle (KF):
Det uddannelsessystem, vi har i dag, har været et vigtigt aktiv i skabelsen af det velfærdssamfund, som vi i dag betragter som en selvfølge. Vores uddannelsessystem har givet os evnen til at se perspektiv og muligheder i ny viden og måske endnu vigtigere evnen til at udnytte den. Det er det uddannelsessystem, som vi skal hæge om, pleje og udvikle, så kommende generationer får de samme muligheder.
     I det 21. århundrede er viden mere end nogen sinde før nøglen til velstand og velfærd, og hvis Danmark skal klare den globale vidensudfordring i konkurrence med andre lande, skal vi have et uddannelsessystem, der er blandt de allerbedste i verden. Grundlaget for det bliver skabt i folkeskolen.

Kl. 16.05

     Det Konservative Folkeparti er af den overbevisning, at en velfungerende og kvalitetsorienteret folkeskole skal være en hjørnesten i det danske velfærdssamfund. Men sådan en folkeskole har vi desværre ikke i dag. Mange års eksperimenter med bl.a. decentralisering og øget valgfrihed for skolerne har helt enkelt sænket niveauet for de kundskaber, børnene tilegner sig som skoleelever.
     Der er blevet stillet for få og for uambitiøse krav efter vores mening, og effekten er ikke udeblevet. Internationale sammenligninger viser, at danske børn bestemt ikke ligger i spidsen i nøglefag som f.eks. læsning. I flere tilfælde klarer de sig faktisk kun middelmådigt. Det er ikke godt nok, det er faktisk dybt utilfredsstillende.
     I Det Konservative Folkeparti er det en væsentlig prioritet at få styrket fagligheden i den danske folkeskole. Derfor er vi glade for, at der har kunnet indgås en politisk aftale om en væsentlig styrkelse af skolen, og vi er meget tilfredse med det lovforslag, som vi førstebehandler her i dag. Konkret betyder aftalen, at der fremover vil blive fastsat fælles nationale bindende mål for de fleste af folkeskolens fag på bestemte klassetrin. Målene fastsættes på de klassetrin, hvor det er pædagogisk begrundet ud fra det enkelte fags opbygning og progression. Det har været afgørende for Det Konservative Folkeparti, at alle elever i folkeskolen får den samme gode grunduddannelse, uanset hvor i landet de så end bor. Det har vi nu sikret med de bindende mål, der netop skal garantere et ensartet minimumsniveau over hele landet. Vi er også glade for, at der bliver satset målrettet på en styrkelse af fagligheden inden for en række fag, hvor forligskredsen mener, det er særlig vigtigt at sætte ind. Et fagligt løft i fag som dansk, matematik, naturfag og historie har f.eks. i årevis stået på den konservative ønskeseddel. Men vi glæder os også over, at faget idræt prioriteres højere end hidtil. At sikre børns legemlige udvikling kræver også en indsats, og der er efter vores opfattelse klart et behov for at integrere den indsats i skoleforløbet. Ud over de allerede nævnte tiltag er vi også særdeles tilfredse med, at der bliver bedre mulighed for undervisningsdifferentiering og holddannelse. Allerede fra 1. klasse bliver det nu muligt at inddele eleverne på baggrund af løbende evalueringer. Vi er glade for, at der nu i højere grad bliver mulighed for at tage udgangspunkt i den enkelte elevs behov og evner, også fra 1. til 7. klasse. Det er uhyre vigtigt, at både de svage og de stærke elever bliver udfordret på et fagligt og individuelt passende niveau. Vi mener, at det med dette tiltag sikres, at den enkelte elev bliver sat i centrum for undervisningen. Samfundet skal respektere, at menneskers evner og interesser er forskellige. Forskellighed er en rigdom for samfundet, ingen er tjent med et uddannelsessystem præget af ensartethed og middelmådighed. Det Konservative Folkepartis konklusion er, at fagligheden i den danske folkeskole var faldet til et niveau, hvor ændringer var nødvendige. Den nye aftale er et væsentligt skridt i den rigtige retning. Debatten har til tider været ganske heftig, men jeg håber, at alle folkeskolens interessenter, både lærere, forældre og elever, til syvende og sidst vil blive særdeles godt tilfredse med det løft, vi giver deres skole. Folkeskolen har brug for stabile og langsigtede rammer, så børn kan få en god og tryg begyndelse i livet. Kun derved sikrer vi, at de opnår de kompetencer, som sætter dem i stand til at sikre vækst og fremgang i Danmark.

Næste