Spm. nr. S 3030

Til skatteministeren. (29/4 03) af:
Kim Sejr (RV).

Spm i fuld tekst:
     »Vurderer ministeren, at der er behov for restriktioner i forhold til Dansk Tipstjeneste A/S's annoncekampagner og gevinststørrelser?«

Skr begrundelse:
     Skatteministeren bad på den sidste generalforsamling i statsejede Dansk Tipstjeneste A/S virksomheden om at holde igen med etableringen af nye spillehaller. »Man skal passe på, at man ikke kommer til at fremme det, man i virkeligheden vil bekæmpe. Jeg tænker her ikke mindst på ludomani (spilafhængighed), som jo var emnet for en to dages kongres i sidste uge,« udtalte skatteministeren den 1. april til Jyllands-Posten.
     Forekomsten af spillelidenskab er tæt forbundet med udbuddet af spil, hvor der ifølge Center for Ludomani i Odense er en klar tendens til, at antallet af spillelidenskabelige personer er stigende. Der findes endnu ikke nogen sikre opgørelser over antallet af spilleafhængige personer, men udenlandske undersøgelser angiver, at mellem en og fem procent af et lands befolkning er spilleafhængige. I kampagnen for Lotto, blev der f.eks. spurgt: »Tænk, hvis du vandt« uden at oplyse, at der rent faktisk er
8.347.680 mulige gevinstkombinationer, hvilket ifølge tal fra Aalborg Universitetscenter giver en chance for den store gevinst på 0,000012 procent! Her kunne måske være relevant at lægge restriktioner på, hvordan der måtte reklameres for spil, så budskaberne blev mere neutrale. Man kunne også sætte et loft for, hvor store gevinster der kunne vindes. For jo større beløb, jo mere spilles der, jo mere spillemani.

Besv 15/5 03