PDF udgave (87 KB)
Bilag til udenrigsministerens
Forsvarsudvalget
skrivelse af 12. maj 2003
(B 165 bilag 8)
(offentligt)
Spørgsmål nr. 40:
Ministeren bedes redegøre for forhandlingerne med Politiforbundet om afsendelse af 25 mand
i den danske militære delegation til Irak
Svar:
Justitsministeriet har oplyst følgende:
Rigspolitichefen har oplyst, at Politiforbundet i Danmark løbende er blevet orienteret om
dansk politis deltagelse i en international humanitær politistyrke i Irak.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 42, forventes hovedvægten i den danske
politiindsats i Irak at blive lagt på bistand til en civil irakisk politistyrke. Der er endnu ikke taget
endelig stilling til, hvor mange politifolk, det danske bidrag skal omfatte, men det forventes
ikke at blive i en størrelsesorden som nævnt i spørgsmålet.
Bilag til udenrigsministerens
Forsvarsudvalget
skrivelse af 12. maj 2003
(B 165 bilag 8)
(offentligt)
Spørgsmål nr. 42:
Hvilke politifolk/specialister fra politiet er der planer om at udsende til Irak?
Svar:
Justitsministeriet har oplyst følgende:
Der er foreløbig sendt 2 højtstående danske polititjenestemænd til Irak for sammen med de
øvrige deltagerlande mere konkret at vurdere den mere langsigtede humanitære politibistand til
Irak.
Opgaverne for den humanitære politiindsats er således ikke endelig fastlagt, og bistanden vil
kunne variere i takt med, at de konkrete behov bliver afklaret. Indsatsens hovedvægt forventes
dog at blive lagt på bistand for en irakisk civil politistyrke, f.eks. ved udsendelse af erfarne
instruktører og rådgivere med tilknytning til politiets virksomhed.
Bilag til udenrigsministerens
Forsvarsudvalget
skrivelse af 12. maj 2003
(B 165 bilag 8)
(offentligt)
Spørgsmål nr. 43:
"Kan regeringen bekræfte at Præsident Bush har givet ordre om at udskifte en række af de
ledende diplomater og embedsmænd på centrale poster i Kontoret for Genopbygning og
Humanitær Bistand i Bagdad, herunder diplomaten Barbara Bodine, som havde en de facto
stilling som borgmester for Bagdad, fordi de ikke har været i stand til at få situationen tilbage til
normale forhold?"
Svar:
Som det vil være bekendt, er den amerikanske diplomat Paul Bremer blevet udpeget til at lede
genopbygnings- og demokratiseringsindsatsen i Irak, når General Garner om få uger forlader
sin post. Som General Garner selv har gjort opmærksom på ved flere lejligheder, har det fra
starten været tanken, at han skulle forlade posten relativt kort tid efter etableringen af Kontoret
for Genopbygning og Humanitær Bistand i Irak. Udskiftningen må ses som led i den gradvise
overgang til en mere civilt præget indsats i Irak, i takt med at situationen i landet stabiliseres.
Det har i øvrigt fra starten stået fast, at en række af de andre ledende amerikanske medarbejdere
i kontoret er ansat på korte kontrakter og kunne ventes at forlade deres poster i løbet af de
kommende måneder.
Bilag til udenrigsministerens
Forsvarsudvalget
skrivelse af 12. maj 2003
(B 165 bilag 8)
(offentligt)
Spørgsmål nr. 47:
"Er ministeren enig i med baggrund i de hidtil resultatløse undersøgelser af den amerikanske
specialgruppe at for at man kan konstatere hvordan situationen reelt er i Irak m.h.t.
eksistensen af masseødelæggelsesvåben, vil det være det eneste rigtige at sende FNs trænede og
erfarne våbeninspektører af sted til Irak for at gøre arbejdet færdigt, dvs. undersøge eksistensen
af masseødelæggelsesvåben, og lade denne gruppe få den tid, som er nødvendig til dette?"
Svar:
FNs våbeninspektører i UNMOVICog IAEA blev i sin tid udsendt på baggrund af resolution
1441 fra FNs Sikkerhedsråd. Denne resolution er ikke ophævet af Sikkerhedsrådet, selvom
FNs generalsekretær på egen hånd suspenderede våbeninspektionerne i lyset af
sikkerhedssituationen for inspektørerne i forbindelse med iværksæ ttelsen af den militære aktion.
Det er regeringens holdning, at våbeninspektørerne bør afslutte deres arbejde, når situationen
igen tillader det.
Bilag til udenrigsministerens
Forsvarsudvalget
skrivelse af 12. maj 2003
(B 165 bilag 8)
(offentligt)
Spørgsmål nr. 46:
"Hvordan vil ministeren karakterisere arten af de oplysninger, som den amerikanske
udenrigsminister Colin Powell gav FNs Sikkerhedsråd om eksistensen af flere hundrede tons
biologiske og kemiske stoffer, missiler og raketter, og hvor den amerikanske specialgruppe
ifølge Politiken den 12. maj 2003, efter snesevis af resultatløse missioner, har mistet troen på, at
de finder noget?"
Svar:
Problemet var, som også beskrevet i FN-våbeninspektørernes rapporter, at den irakiske
regering ikke på tilfredsstillende vis kunne eller ville gøre rede for, hvad der var blevet af de
store mængder af biologiske og kemiske kampstoffer og fremføringsmidler. Jeg henviser i
øvrigt til svaret på spørgsmål nr. 44.
Bilag til udenrigsministerens
Forsvarsudvalget
skrivelse af 12. maj 2003
(B 165 bilag 8)
(offentligt)
Spørgsmål nr. 45:
"Hvad er ministerens kommentar til udtalelsen fra oberst Richard McPhee der skal stå for
afviklingen af den amerikanske specialgruppes arbejde ifølge Politiken den 12. maj 2003 siger,
at Det var ikke for ingenting, at vi gav vores folk beskyttelsesdragter på
hvis Irak overvejede
at bruge de våben, må der have været noget at anvende. Og vi har ikke fundet det?"
Svar:
Det har hele tiden stået klart, at eftersøgningen efter irakiske masseødelæggelsesvåben kunne
blive en langvarig og besværlig proces. Det forhold, at der endnu ikke er fundet lagre af
sådanne våben er ikke bevis for, at de ikke eksisterer eller har eksisteret. Jeg henviser i øvrigt til
svaret på spørgsmål 44.
Bilag til udenrigsministerens
Forsvarsudvalget
skrivelse af 12. maj 2003
(B 165 bilag 8)
(offentligt)
Spørgsmål nr. 44:
"Hvad er ministerens kommentar til at den amerikanske specialgruppe som USA sendte til Irak
for at finde masseødelæggelsesvåben, nu er ved at nedtrappe deres aktiviteter, uden at have
fundet beviser på eksistensen af hemmelige lagre af ulovlige våben?"
Svar:
Ifølge Udenrigsministeriets oplysninger har den omtalte specialgruppe bestået af et militært
kontingent fra 75th Exploitation Task Force. Dele af denne militære task force vil blive trukket
hjem eller overført til andre opgaver i Irak. I stedet er en særlig Irak Overvågning Gruppe, som
skal bestå af omkring 1000 våbeneksperter, herunder mange civile, under opbygning. Der er
således ikke tale om, at eftersøgningen efter masseødelæggelsesvåben nedtrappes.
Bilag til udenrigsministerens
Forsvarsudvalget
skrivelse af 12. maj 2003
(B 165 bilag 8)
(offentligt)
Spørgsmål nr. 48:
"Er ministeren ikke enig i, at det ud fra et neutralt og troværdigt synspunkt, må være FNs
våbeninspektører der skal gøre arbejdet om eksistensen af masseødelæggelsesvåben færdigt, og
ikke specialister fra besættelsesmagtens lande?"
Svar:
FNs våbeninspektører har deres veldefinerede opgave, som beskrevet i de relevante
sikkerhedsrådsresolutioner.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 47.
Bilag til udenrigsministerens
Forsvarsudvalget
skrivelse af 12. maj 2003
(B 165 bilag 8)
(offentligt)
Spørgsmål nr. 49:
Er ministeren ikke enig i, at når den danske militære delegation bliver underlagt en central
amerikansk overkommando, så kommer den danske militære delegation til at fungere som et
led i besættelsesmagtens magtudøvelse?
Svar:
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 31, er hovedsigtet med udsendelsen af styrken
ikke at udøve de beføjelser og forpligtelser, der efter den humanitære folkeret tilkommer en
besættelsesmagt, men derimod at varetage opgaven som sikringsstyrke med henblik på at skabe
rammerne for opbygningen af en demokratisk retsstat. Som det fremgår af bemærkningerne til
beslutningsforslag B 165, vil sikringsstyrken således efter regeringens opfattelse være nødvendig
for at understøtte og sikre det internationale nødhjælpsarbejde, ligesom styrken vil være en
forudsætning for, at genopbygningen af landet kan indledes. En sikringsstyrke vil også bidrage
til opretholdelse af lov og orden i Irak og dermed medvirke til at give den vanskelige politiske
overgangsproces de rette sikre rammer. Sikringsstyrken vil således medvirke til at fremskynde
etableringen af et fredeligt og stabilt Irak til gavn for hele den irakiske befolkning, herunder
også tilbagevendende flygtninge og internt fordrevne. En sikringsstyrke vil naturligvis ligeledes
bidrage til beskyttelsen af Iraks kulturarv og helligdomme.
Det forekommer efter regeringens opfattelse rigtigst, jf. besvarelsen af spørgsmål 24, at fortolke
den humanitære folkerets regler om besatte områder som gældende alene for den eller de stater,
hvis styrker militært og administrativt effektivt kontrollerer et geografisk område.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 34 vil Danmark ved indsættelsen af et dansk
bidrag til en sikringsstyrke kunne bidrage til besættelsesmagtens i det konkrete tilfælde
Storbritanniens udøvelse af sine rettigheder og forpligtelser efter den humanitære folkeret. Så
længe det danske styrkebidrag i realiteten ikke selv får den effektive militære og administrative
kontrol med et geografisk område, vil der næppe heller være folkeretligt belæg for, at Danmark
selvstændigt udøver de beføjelser, der tilkommer en besættelsesmagt.
Den omstændighed, at et dansk bidrag til sikringsstyrken bliver underlagt en central amerikansk
overkommando, ændrer ikke i sig selv det danske bidrags status i henhold til den humanitære
folkeret.
Bilag til udenrigsministerens
Forsvarsudvalget
skrivelse af 12. maj 2003
(B 165 bilag 8)
(offentligt)
Spørgsmål 50:
Kan ministeren bekræfte, at regeringens argumentation for at krigen mod Irak var forankret i
FN byggede på eksistensen af masseødelæggelsesvåben?
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til beslutningsforslag B 118 fremsat den 18. marts 2003, er
den militære indsats i Irak efter regeringens opfattelse klart forankret i FN, idet den sker på
grundlag af Sikkerhedsrådets resolutioner 678 af 29. november 1990, 687 af 3. april 1991 og
1441 af 8. november 2002. Disse resolutioner præciserer Iraks nedrustningsforpligtelser og
indeholder en klar bemyndigelse til magtanvendelse, såfremt Irak ikke efterlever disse
forpligtelser, herunder til at samarbejde omgående, betingelsesløst og aktivt med FNs
våbeninspektører.
Bilag til udenrigsministerens
Forsvarsudvalget
skrivelse af 12. maj 2003
(B 165 bilag 8)
(offentligt)
Spørgsmål nr. 41:
Er det korrekt at de danske politifolk skulle arbejde under militær kommando og være
underlagt den militære strafferet?
Svar:
Justitsministeriet har oplyst følgende:
Rigspolitichefen har oplyst, at planlægningen af den internationale politistyrke i Irak er i en
indledende fase.
Rigspolitiet har i denne fase forudsat, at de udsendte polititjenestemænd udpeges af
rigspolitichefen, der ligeledes har det ansættelsesretlige ansvar m.v. for det udsendte personale.
De udsendte danske polititjenestemænd er som udgangspunkt underlagt dansk
straffelovgivning, og en eventuel retsforfølgning skal forestås af danske myndigheder.