Skriftlig fremsættelse (4. februar 2004)

 

 

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af våbenloven (Transport af våben mv. mellem tredjelande)

(Lovforslag nr. L 158).

En arbejdsgruppe under Justitsministeriet har til opgave at gennemgå og vurdere de spørgsmål, som reglerne og praksis for kontrol med udførsel af våben mv. giver anledning til, herunder behovet for regler om transport af våben mellem tredjelande. Arbejdsgruppen afgav den 5. december 2003 en delrapport om transport af våben mellem tredjelande. Lovforslaget bygger i vidt omfang på arbejdsgruppens delrapport.

Efter gældende dansk ret kan alene juridisk bindende FN-våbenembargoer vedtaget i medfør af FN-pagtens kapitel VII gennemføres i dansk ret ved kongelig anordning. Ikke juridisk bindende FN-våbenembargoer samt EU- og OSCE-våbenembargoer kan derimod alene håndhæves gennem administrationen af våbenlovens regler. Våbenlovgivningen indeholder imidlertid ikke regler om transport af våben mellem tredjelande, men alene om udførsel af våben fra Danmark. Regeringen finder det ikke rigtigt, at danske transportører således i dag lovligt kan transportere våben til lande, som er omfattet af andre internationale våbenembargoer end de juridisk bindende FN-embargoer.

Lovforslaget har til formål at rette op på denne situation ved at skabe hjemmel til at forbyde danske transportørers medvirken til overførsler af våben til lande, som er omfattet af internationale våbenembargoer, uanset om der er tale om FN-, EU- eller OSCE-embargoer.

Herudover har lovforslaget til formål at gennemføre bestemmelser i FN’s våbenprotokol, som indebærer en forpligtelse til at forbyde transport af visse våben mellem lande, der ikke har udstedt de nødvendige tilladelser til henholdsvis udførsel og indførsel. Protokollen omfatter dog kun skydevåben, samt dele, komponenter og ammunition dertil, og kun transporter mellem lande, som har tiltrådt protokollen. Desuden forpligter protokollen alene til at kriminalisere forsætlige overtrædelser af forbuddet.

Regeringen finder det imidlertid naturligt, at danske transportører ved deltagelse i våbenoverførsler mellem tredjelande generelt skal respektere de udførsels- og indførselsrestriktioner, som gælder i henholdsvis eksport- og importlandet. Lovforslaget indeholder derfor et forbud mod transport af alle former for våben og krigsmateriel – og ikke kun de skydevåben mv., som er nævnt i protokollen – mellem alle lande, der ikke har givet de nødvendige tilladelser til udførsel og indførsel. Herudover indebærer lovforslaget, at ikke kun forsætlige, men også groft uagtsomme overtrædelser straffes.

Da udførsel af våben mv. fra Danmark allerede efter gældende ret er underlagt kontrol, retter lovforslaget sig alene mod transport af våben mellem tredjelande, som ikke sker umiddelbart i forlængelse af en udførsel fra Danmark. Lovforslaget gælder i øvrigt alle former for transport, dvs. uanset hvilket transportmiddel, som anvendes.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.