Skriftlig fremsættelse (24. marts 2004)
Undervisningsministeren (Ulla Tørnæs) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Obligatorisk sprogstimulering af tosprogede børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen).
(Lovforslag nr. L 194).
Lovforslaget er et led i regeringens målsætning om at sikre, at alle elever får det maksimale faglige og sociale udbytte af undervisningen i skolen. En afgørende forudsætning for et udbytterigt skoleforløb er gode danskkundskaber.
Den 9. april 2003 blev der afgivet en redegørelse til Folketinget om kommunernes erfaringer med sprogstimulering af tosprogede børn, som endnu ikke har påbegyndt skolegangen. Som grundlag for redegørelsen blev der i efteråret 2002 foretaget en evaluering af sprogstimuleringen. Evalueringen viste, at tidlig sprogstimulering har afgørende betydning for tosprogede elevers danskkundskaber ved skolestarten.
Imidlertid påbegynder mange tosprogede børn skolegangen med sproglige problemer. En stor del af disse tosprogede børn har derfor behov for særlig støtte både ved skolegangens begyndelse og under det senere skoleforløb.
Mange forældre er glade for tilbudet om sprogstimulering. Der er imidlertid også forældre, som ikke tager imod tilbudet. Det kan være børn fra familier, hvor der ikke er forståelse for betydningen af, at barnet kan tale dansk ved skolestarten.
Regeringen ønsker derfor, at sprogstimuleringen gøres obligatorisk for de tosprogede børn, der efter en sagkyndig vurdering har behov herfor. Hensigten er at sikre, at alle tosprogede børn kan påbegynde skolegangen uden sproglige problemer. Herved vil integrationen af disse børn i det danske samfund også kunne forbedres.
Forslaget skal også ses i sammenhæng med regeringens udspil fra juni 2003, »Regeringens vision og strategier for bedre integration«. Redegørelsen indeholder tre centrale indsatsområder, herunder indsats for at sikre, at personer med anden etnisk baggrund end dansk klarer sig i uddannelsessystemet.
Ud over at forpligte forældrene til at lade deres børn deltage i sprogstimulering i folkeskolen eller i en sprogstimulering, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, er det med forslaget ikke hensigten at ændre de gældende regler i folkeskoleloven, herunder at sprogstimuleringen omfatter børn fra 3-årsalderen og indtil skolestarten.
Undervisningsministeriet vil udsende en revideret vejledning om sprogstimulering af tosprogede børn. Vejledningen vil blandt andet komme til at indeholde konklusionerne fra evalueringen af sprogstimuleringen fra efteråret 2002.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i Det Høje Ting.