Skriftlig fremsættelse (31. marts 2004)

 

 

Socialministeren (Henriette Kjær) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud, frit valg af klubtilbud m.v. over kommunegrænserne m.v. – pengene følger barnet)

(Lovforslag nr. L 207).

Baggrunden for lovforslaget om private leverandører af dagtilbud m.v. er, at reglerne i lov om social service om kommunernes ret og pligt til at organisere dagpasningsområdet kan virke som en barriere i forhold til, at private leverandører kan etablere sig og herunder tjene penge på børnepasning. Dette medfører, at forældre ikke i tilstrækkelig grad har mulighed for at vælge dagtilbud og andre pasningsordninger i privat regi.

Selvejende daginstitutioner har i den seneste tid følt sig udsat for et pres på grund af det faldende børnetal og kommunernes kapacitetstilpasning. Det er i den relation hensigten at sikre et friere valg for forældre og et bredt udvalg af forskellige daginstitutioner.

Formålet med lovforslaget er at forbedre mulighederne for private leverandører af daginstitutionstilbud således, at forældre får en bedre mulighed for at vælge mellem offentlige og private daginstitutioner. Endvidere er det et formål med lovforslaget at give forældre mulighed for at vælge et klubtilbud eller anden socialpædagogisk fritidstilbud efter serviceloven på tværs af kommunegrænserne.

Der stilles forslag om, at private leverandører får lettere ved at etablere og drive dagtilbud som privatinstitution med tilskud fra kommunen. Kommunen godkender privatinstitutioner, hvis de lever op til de centralt fastsatte krav til dagtilbud og kommunens krav til dagtilbud. Kommunen kan ikke stille højere krav til privatinstitutioner end til egne institutioner.

Det foreslås endvidere, at private leverandører af dagtilbud kan trække et eventuelt overskud ud af driften.

Endvidere skabes der med forslaget frit valg af klubtilbud m.v. over kommunegrænser svarende til de allerede gældende regler om frit valg af dagtilbud over kommunegrænser.

Endelig indføres en minimumsgrænse for kommunens tilskud til privat børnepasning på 75 pct. af den billigste nettoudgift pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen og kommunal pligt til at tilbyde at varetage forældrenes administration af pasningsordningen mod en reduktion i tilskuddet.

Lovforslaget skønnes samlet set at medføre kommunale merudgifter på 11,8 mio. kr. i 2005 og årene frem (2005-prisniveau), som kommunerne skal kompenseres for. Heraf vedrører indførsel af en minimumsgrænse i § 26 skønsmæssigt kommunale merudgifter på 6,4 mio. kr. årligt, og administration af det frie valg mellem offentlige og private institutioner kommunale merudgifter på ca. 5,4 mio. kr. årligt (2005-prisniveau).

De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.

Med disse bemærkninger indstiller jeg lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.