Skriftlig fremsættelse (31. marts 2004)

 

 

Lissa Mathiasen (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af udlændingeloven. (Skærpelse af strafniveauet m.v. for ulovlig beskæftigelse af udlændinge).

(Lovforslag nr. L 217).

Med lovforslaget har Socialdemokratiet taget initiativ til en skærpelse af strafferammerne m.v. for beskæftigelse af ulovlig udenlandsk arbejdskraft. Lovforslaget hviler på den betragtning, at det under ingen omstændigheder må kunne betale sig at beskæftige ulovlig udenlandsk arbejdskraft.

De foreslåede skærpelser skal bl.a. ses i lyset af de erfaringer, der foreligger med de gældende regler, som senest blev skærpet i 2000. Det har vist sig, at disse skærpelser ikke har været tilstrækkeligt effektive.

Vigtigheden af, at reglerne på området har den tilsigtede virkning, forstærkes yderligere af, at mulighederne for at få adgang til det danske arbejdsmarked som følge af udvidelsen af EU stiger fra foråret 2004. I forbindelse med udvidelsen indgik V, KF, S, SF, RV og KD en aftale af 2. december 2003, hvor det bl.a. blev aftalt, at der skulle gennemføres en forstærket indsats mod illegal arbejdskraft og andre omgåelsesmuligheder. Det er Socialdemokratiets opfattelse, at en skærpelse af udlændingelovens straffebestemmelser om beskæftigelse af ulovlig arbejdskraft er en nødvendighed for at kunne opfylde denne målsætning.

Endelig er en forhøjelse af strafferammerne også påkrævet for at få en sammenhæng mellem udlændingelovens straffebestemmelser og straffelovens § 125 a om menneskesmugling under skærpende omstændigheder.

På den baggrund foreslår Socialdemokratiet for det første en forhøjelse af strafferammerne for beskæftigelse af ulovlig arbejdskraft. Strafferammen foreslås forhøjet fra 1 til 3 års fængsel i situationer, hvor en arbejdsgiver beskæftiger ulovlig arbejdskraft, som ikke har retskrav på opholdstilladelse her i landet, og som derfor heller ikke har arbejdstilladelse. I situationer, hvor en arbejdsgiver beskæftiger ulovlig arbejdskraft, som ikke har fornøden arbejdstilladelse, men dog har retskrav på opholds- og arbejdstilladelse, foreslås strafferammen forhøjet fra 1 til 2 års fængsel.

Endvidere foreslås, at den gældende bestemmelse om skærpende omstændigheder ved strafudmålingen m.v. kan bringes i anvendelse, også hvor overtrædelsen er begået ved simpel uagtsomhed. Efter gældende regler er det en betingelse, at overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed. Der tilsigtes endvidere en skærpelse af niveauet ved domstolenes fastsættelse af bødestørrelse.

Ved lovforslaget indføres tillige en bevislempelsesregel derved, at der åbnes mulighed for adgang til konfiskation af en skønnet økonomisk gevinst opnået i forbindelse med beskæftigelse af ulovlig arbejdskraft. Retspraksis på området har vist, at efterforskningen af disse sager har frembudt problemer for politiet, og at det har været ganske vanskeligt at løfte den gældende bevisbyrde for størrelsen af den økonomiske fordel.

Endelig indføres objektivt bødeansvar for arbejdsgivere, der beskæftiger ulovlig arbejdskraft.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.