Skriftlig fremsættelse (5. november 2003)
Trafikministeren (Flemming Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om havne. (Sikring af havnefaciliteter mv.).
(Lovforslag nr. L 46).
På baggrund af terroranslaget mod USA den 11. september 2001 besluttede FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, at udarbejde et regelsæt, der skal medvirke til at beskytte søfarten mod terrorisme. Regelsættet blev vedtaget på en diplomatisk konference i december 2002 som en tilføjelse til Konventionen om sikkerhed til søs (SOLAS-konventionen), og der blev skabt en international kode til sikring af skibe og havnefaciliteter (ISPS-koden). I henhold til den særlige vedtagelsesprocedure for ændringer til SOLAS-konventionen har medlemslandene, herunder Danmark, frist frem til den 31. december 2003 til at meddele, såfremt man ikke ønsker at følge regelsættet.
Det er dog ikke realistisk at forestille sig, at Danmark ikke skulle tilslutte sig regelsættet, da en manglende tilslutning vil have store negative konsekvenser for dansk søfart. Derfor fremsættes dette lovforslag, der skal give det nødvendige hjemmelsgrundlag for at gennemføre de internationale sikringsregler for så vidt angår de danske havne. Jeg skal i den forbindelse henvise til, at Økonomi- og Erhvervsministeren vil fremsætte et lovforslag, der har til hensigt at skabe hjemmel til at gennemføre regelsættet for så vidt angår skibe.
Med forslagets fremsættelse anmoder jeg således både om Folketingets samtykke i henhold til Grundlovens § 19 til, at Danmark kan tilslutte sig det internationale regelsæt til sikring af søfarten, og om Folketingets bemyndigelse til, at der kan udfærdiges administrative regler på området.
Jeg skal i denne forbindelse gøre opmærksom på, at der på transportministrenes (søfart) Rådsmøde den 9. oktober 2003 blev opnået politisk enighed om et forordningsforslag, der primært skal gøre det internationale regelsæt til Fællesskabsret. Forslaget forventes først endeligt vedtaget i løbet af 2004, men da sikringsforanstaltningerne allerede skal være gennemført den 1. juli 2004, er det nødvendigt at få skabt den fornødne hjemmel allerede nu. Det er vigtigt, at både myndigheder og erhvervet hurtigst muligt kan komme i gang med opgaven.
Det primære sigte med ændringen af lov om havne er indsættelsen af bemyndigelsen til at gennemføre reglerne om maritim sikring, men herudover benyttes lejligheden til at foretage en række justeringer af havnelovens regler.
Der sker en præcisering den gældende lovs regler i relation til styreformer for havnene, ændring af klageregler og ændring vedrørende ordensreglementer.
Der indsættes også med forslaget en dispensationsbestemmelse, der kan anvendes i ganske særlige tilfælde, hvor væsentlige samfundsmæssige hensyn tilsiger, at det er hensigtsmæssigt at kunne anvende en havn med begrænset anvendelsesområde til en specifik transport, til trods for at transporten ligger udenfor havnens normale anvendelsesområde.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til Tingets hurtige og velvillige behandling.