Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2003)
Integrationsministeren (Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om tilknytningskrav ved ægtefællesammenføring og styrket indsats mod ægteskaber, der indgås mod eget ønske)
(Lovforslag nr. L 6).
Ved lov nr. 365 af 6. juni 2002 om ændring af udlændingeloven og ægteskabsloven med flere love blev der bl.a. indført en generel bestemmelse om, at ægteskaber, som ikke indgås efter begge parters ønske, ikke kan medføre ægtefællesammenføring, og et krav om, at begge parter skal være fyldt 24 år, før der kan meddeles tilladelse til ægtefællesammenføring. Herudover blev det såkaldte tilknytningskrav udvidet til at omfatte herboende personer med dansk indfødsret, ligesom kravet blev skærpet, således at parternes samlede tilknytning til Danmark skal være større end den samlede tilknytning til et andet land og ikke som tidligere blot lige så stor.
Formålet med disse lovændringer var at begrænse antallet af familiesammenførte udlændinge for at modvirke problemerne med udlændinge, der ikke er i arbejde, samt at styrke indsatsen for at bekæmpe ægteskaber, som indgås mod de unges ønske.
Regeringen har løbende fulgt udviklingen på ægtefællesammenføringsområdet med henblik på at evaluere konsekvenserne af ændringerne og eventuelt justere disse, hvis det skulle vise sig fornødent. Regeringen har i den forbindelse konstateret, at der har været en række sager, hvor udlandsdanskere som følge af tilknytningskravet ikke har kunnet vende tilbage til Danmark med deres familier. Disse sager har vist et behov for en lempelse af tilknytningskravet for personer med en stærk og varig tilknytning til Danmark.
Det er endvidere en beklagelig kendsgerning, at der på trods af lovændringerne i sommeren 2002 og den hidtidige indsats i øvrigt fortsat forekommer tilfælde, hvor særligt unge kvinder med etnisk minoritetsbaggrund bliver udsat for trusler og pres fra familien med henblik på at tvinge eller presse dem til at indgå ægteskab med en mand, som familien har udvalgt. Det finder regeringen uacceptabelt.
Regeringen har på den baggrund den 18. september 2003 indgået aftale med Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti om, at der skal gennemføres en ændring af reglerne om tilknytningskrav ved ægtefællesammenføring, og at der skal gøres en yderligere indsats mod ægteskaber, der indgås mod eget ønske under tvang eller pres.
Lovforslaget udmønter regeringens aftale med Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti.
Lovforslaget indebærer, at personer, der har haft dansk indfødsret i 28 år, ikke skal opfylde tilknytningskravet som betingelse for ægtefællesammenføring. Personer, der ikke har haft dansk indfødsret i 28 år, men er født og opvokset her i landet eller er kommet hertil som mindre børn og har haft deres opvækst her i landet og endvidere har haft mindst 28 års lovligt – i det væsentlige sammenhængende – ophold her i landet, vil i praksis tillige blive undtaget fra tilknytningskravet.
Lovforslaget indebærer endvidere en præcisering af, at det ægteskab eller samlivsforhold, som skal danne grundlag for ægtefællesammenføringen, skal være indgået efter begge parters eget ønske. I forbindelse med denne præcisering foreslås det, at det forhold, at der tidligere har været ægtefællesammenføringer i parternes nære familier, skal tale for, at ægteskabet eller samlivsforholdet ikke er indgået eller etableret efter begge parters eget ønske.
Endvidere foreslås der indført en formodningsregel, som indebærer, at det, såfremt et ægteskab er indgået eller et samlivsforhold er etableret mellem nærtbeslægtede eller i øvrigt nærmere beslægtede, medmindre særlige grunde taler derimod, anses for tvivlsomt, om ægteskabet er indgået eller samlivsforholdet er etableret efter begge parters eget ønske.
Som nærtbeslægtede eller i øvrigt nærmere beslægtede anses slægtninge i parternes bedsteforældres og bedsteforældres søskendes ret op- og nedstigende linje og stedforældre og deres slægtninge i ret op- og nedstigende linje.
Er ægteskabet eller samlivsforholdet indgået eller etableret mellem f.eks. en fætter og kusine, vil der således være en formodning for, at ægteskabet eller samlivsforholdet ikke er indgået eller etableret efter begge parters eget ønske. Der vil på den baggrund som udgangspunkt skulle meddeles afslag på ægtefællesammenføring.
Kan ægtefællerne eller samleverne imidlertid godtgøre, at ægteskabet eller samlivsforholdet er indgået eller etableret efter eget ønske, kan der ikke meddeles afslag på ægtefællesammenføring under henvisning til, at det må anses for tvivlsomt, om ægteskabet er indgået eller samlivsforholdet er etableret efter begge parters eget ønske.